Mengpaneel: (stereo) synth alleen op stereo input of 2x mono net zo goed?

Michaels Keys

Ouwe rot
Lid sinds
1 augustus 2006
Berichten
1.136
Beste forumleden, misschien een beginnersvraag maar ik merk dat mijn mengpaneel langzaamaan te klein wordt.
Dat wil zeggen ik heb maar 3 stereo kanalen. Wel heb ik 4 ‘mono’ kanalen nog beschikbaar. Ik kan een stereo synth ‘verdelen’ over 2 kanalen (links kanaal 1, rechter output naar kanaal 2) en dan op de mengtafel kanaal 1 volledig naar links pannen en 2 volledig naar rechts). Het is iets omslachtiger (volume aanpassen moet op 2 kanalen precies gelijk) maar op zich werkt het. Is dit een gangbare oplossing (een groter mengpaneel heeft meteen ‘mono’ kanalen bij 4 stereo dus dan staat de helft leeg en heb ik een bakbeest van een mengtafel nodig waar dat nu mooi compact is..). Tips en adviezen zeer welkom, thanks!
 
Mijn ervaring is idd ook dat er verschil zit in de eq's van een stereo kanaal (als in geen mid-sweep bijvoorbeeld) t.o.v. een mono kanaal. Het ligt er ook maar net aan of je de effecten van de synth zelf gebruikt. Over het algemeen zijn de meeste (oudere) synths mono en hebben ze alleen stereo uitgangen voor de effecten (of eventuele andere routings). Maar je kunt dus prima "stereo" synths op mono kanalen zetten.
 
De meeste tafels hebben geeneens stereo inputs. Ik heb ook alles links/rechts verdeeld over 2 kanalen. Werkt prima. Vreet wel snel kanalen op kan ik je zeggen, mijn 48 inputs zijn eigenlijk al helemaal vol, en dan heb ik nog een redelijk bescheiden setup.
 
Dank voor de snelle reacties, ik heb een Yamaha Mg10 met fx mixertje, past mooi op statiefje tussen de synths, voor 1 of 2 extra stereo kanalen is ineens een flink grotere mengtafel nodig. Behalve een beetje reverb gebruik niet/nauwelijks eq instellingen, vindt het geluid zoals het uit de synths komt in de regel wel OK (oa Motif ES, Prophet 08, Yamaha SY77). Voor die 4e stereo gaat grote mixer er niet komen : )
 
En veel synths zijn helemaal mono met alleen maar een stereo effecten sectie aan het eind. Of zelfs alleen maar vca sectie die stereo kan pannen. Ik gebruik dat vaak helemaal niet en dan kan je zo'n synth net zo goed in een mono kanaal prikken.
 
Aahhhh ... zat net te denken wat ik met de Waldorf Pulse (1) moet doen, een mono synths met .. stereo uitgang?
 
Monofoon en mono is ook wel weer wat anders. Er zijn zeker wel stereo monosynths (om het makkelijk te houden) Ik kan me herinneren dat de Mono Evolver bijvoorbeeld een grotendeels stereo signaalpad heeft.

Maar de Pulse (en veel andere mono synths) is wel grotendeels mono, behalve dat je helemaal aan het eind je signaal nog stereo kan pannen met envelopes en lfo's. Maar of dat nou een extra kanaal op je mixer waard is...
 
Back
Top