Op zoek naar serieuze hardware mixer voor synths

ThomazBelgium

Stamgast
Lid sinds
4 juni 2010
Berichten
171
Ik ben op zoek naar een degelijke hardware mixer (digitaal lijkt me the way to go) om flink wat hardware synths en modules te kunnen aansluiten, alsook ITB software synths. Het is de bedoeling dat ik hands on alle synths op een overzichtelijke manier op de faders heb (daarom wil ik ook graag minstens 24 faders hebben), waarbij het niet uitmaakt of het om hardware of software synths gaat. Ik heb ook nog geen audiokaart, dus het zou wel handig zijn dat de mixer die klus op zich neemt. Iemand suggesties? Zelf dacht ik aan de Midas 32R Live (de versie met 24+1 faders), de Allen & Heath SQ6 of Behringer Wing.
 
Laatst gewijzigd:
Heb je ook hardware fx? Anders is het sowieso leuk om wat kanalen vrij te houden als return channels voor de fx.
Ook patchbays zijn belangrijk om een flexibele setup te bekomen.

(Ikzelf koos voor een oudere mixer (Midas Venice 320) en 24 inputs/outputs via 3 adat converters aan een RME geluidskaart in combinatie met patchbays).
 
Die X-touch apparaten zijn zeker handig om te gebruiken voor extra faders op een Midas.. ze hebben ook een compacte versie zonder transport.

1503398106_1355734.jpg
 
Heb je ook hardware fx? Anders is het sowieso leuk om wat kanalen vrij te houden als return channels voor de fx.
Ook patchbays zijn belangrijk om een flexibele setup te bekomen.

(Ikzelf koos voor een oudere mixer (Midas Venice 320) en 24 inputs/outputs via 3 adat converters aan een RME geluidskaart in combinatie met patchbays).

Ik heb nog geen hardware fx, maar het is wel de bedoeling dat die er gaan komen, ja. Kun je die returns best in stereo voorzien of volstaat mono? Ik zou denken dat de betere reverbs een stereosignaal genereren, of zie ik dat verkeers?

Fraai ding, die Midas Venice 320. Maar dat is ook een analoge tafel, niet? Vandaar de nood aan extra geluidskaarten en converters? Ik hou wel van de elegantie van een geïntegreerde oplossing, tenzij die minder goed zou klinken of minder flexibel zou zijn, maar ik denk dat dat wel meevalt met zo'n Allen & Heath SQ6/7 of een Midas Live 32R.
 
Fx return kunnen stereo of 2 mono tracks zijn die dan L en R gepand zijn. Meeste FX generen inderdaad stereo out.

Digitale tafels heb ik geen kaas van gegeten maar je ziet ze tegenwoordig meer en meer opduiken.
Mede daardoor is de markt van de analoge tafels redelijk in elkaar gezakt waardoor er wel heel leuk spul te koop komt aan lage prijzen.
Die Midas is inderdaad een analoge tafel maar dan wel een hele leuke. Ik zie deze zeer veel opduiken bij live acts.
Ik had voor mezelf uitgemaakt dat een leuke analoge tafel wel iets kon toevoegen en had die converters al dus de keuze was snel gemaakt.
 
Via de edit app voor de mixer kun je em toewijzen..

https://www.youtube.com/watch?v=WY96k33qzgI

Maar kan ook op de mixer zelf. Dit is dan met een Behringer mixer heeft dezelfde bediening

https://www.youtube.com/watch?v=hVxYpA5cYY4

Ik heb zelf slechts een XR12 van Behringer maar zit te denken om er een MR18 van Midas bij te kopen als geluidskaart en dan bedienen met iPad en de X-touch die ik al heb. Beetje een budgetkeuze en uit ruimtegebrek.. maar je schijnt dus gewoon te kunnen switchen naar DAW mode ook. Weet niet precies hoe dat met de grotere mixers is.. daar zit DAW control al op geloof ik.

https://www.youtube.com/watch?v=pjM2qlulD-4
 
Het valt me op dat veel digitale mixers niet over de juiste ingangen beschikken om synths (hardware) zonder gedoe te kunnen aansluiten. Bij Presonus is het echt wel erg: ik geloof dat daar maximaal de helft van het aantal beschikbare ingangen geschikt is voor signalen op lijnniveau. Dus dan koop je een tafel met 24 inputs en kun je slechts op 12 ingangen synths gaan aansluiten... Bij de andere merken zijn er wel genoeg ingangen op lijnniveau beschikbaar, maar dan op XLR, dus dan heb je een heleboel jack/XLR kabels nodig.
 
Het valt me op dat veel digitale mixers niet over de juiste ingangen beschikken om synths (hardware) zonder gedoe te kunnen aansluiten. Bij Presonus is het echt wel erg: ik geloof dat daar maximaal de helft van het aantal beschikbare ingangen geschikt is voor signalen op lijnniveau. Dus dan koop je een tafel met 24 inputs en kun je slechts op 12 ingangen synths gaan aansluiten... Bij de andere merken zijn er wel genoeg ingangen op lijnniveau beschikbaar, maar dan op XLR, dus dan heb je een heleboel jack/XLR kabels nodig.

Ja idd.. als alle beschikbare kanalen er al op zitten (bij een dergelijke hoeveelheid faders) zijn het altijd XLRs.

Misschien is de Soundcraft SI impact iets? die heeft iig nog 8 kanalen combi jack/xlr.. + 16 XLR die je voorzien kan van adapters.. maar dat dus :( ;)
De Soundcraft heeft trouwens geen meters.. vind ik zelf wel prettig als ik toch een unit met faders heb :) Ik moet nog even kijken hoe ik het ga doen maar ik zie die iPad versies gewoon als een soort stageblock. en dan hang ik er zelf wel een controller of iPad aan.. maar fysieke faders is wel meerwaarde idd..
 
Het valt me op dat veel digitale mixers niet over de juiste ingangen beschikken om synths (hardware) zonder gedoe te kunnen aansluiten. Bij Presonus is het echt wel erg: ik geloof dat daar maximaal de helft van het aantal beschikbare ingangen geschikt is voor signalen op lijnniveau. Dus dan koop je een tafel met 24 inputs en kun je slechts op 12 ingangen synths gaan aansluiten... Bij de andere merken zijn er wel genoeg ingangen op lijnniveau beschikbaar, maar dan op XLR, dus dan heb je een heleboel jack/XLR kabels nodig.

Welke Presonus bedoel je dan ? Meestal is elk kanaal toch op één of andere manier op line level te krijgen ...
 
Toevallig vandaag op de ISE beurs aan de praat geraakt met een paar pro gebruikers die zowel ervaring hadden met Midas (M32 platform) en met de Allen & Heath SQ reeks. Beiden hebben me resoluut Allen & Heath aanbevolen...
 
Welke Presonus bedoel je dan ? Meestal is elk kanaal toch op één of andere manier op line level te krijgen ...

Ik zou eens terug de documentatie in moeten duiken om dat te kijken, maar ik meen dat dat zo'n beetje bij alle digitale Presonussen een probleem is. Jouw verklaring (dat het wel moet kunnen om op één of andere manier om elk kanaal naar line level te krijgen) lijkt me heel logisch, maar ik heb er nog geen bewijzen voor gevonden;-)
 
De allen&heath qu-24 of 32 hebben nette jack inputs op alle kanalen en zijn lekker overzichtelijk. Ik heb lang op die machines zitten GASsen voor ik toch maar iets compacters heb gekocht.
 
De allen&heath qu-24 of 32 hebben nette jack inputs op alle kanalen en zijn lekker overzichtelijk. Ik heb lang op die machines zitten GASsen voor ik toch maar iets compacters heb gekocht.

Ik denk dat de QU-reeks zeker 'een serieuze hardware mixer voor synths' is, en die jacks zijn een toegevoegde waarde tov de SQ-reeks. Maar als je het budget hebt om naar een SQ te gaan, dan is dat natuurlijk weer een upgrade tegenover de SQ.
 
Wij gebruiken de Behringer XR18 in de oefenruimte om alles in sporen op te kunnen nemen (via Reaper).
18 line in (16 gecombineerde ingangen voor zowel XLR als Jack)
Voor het geld kun je die bijna niet laten liggen :)

Voor de bediening gebruiken we ofwel de tablet ofwel de windows app, maar ik heb ook de grote Behringer X Touch gekocht (voor mijzelf, om mijn eigen daw mee aan te sturen)
Die hebben we in de praktijk niet nodig overigens, hooguit één x gebruikt voor een kleine live setting om te proberen, maar ook dan werkt de tablet prima.
Dus die staat bij mij op het bureau en gebruik ik tijdens het mixen.

Als de levels eenmaal goed staan, kom je er eigenlijk niet meer aan (totdat iemand een nieuw instrument koopt)

Voor live gebruiken we de X32. Die kan ook in sporen opnemen, al hebben we dat nog niet serieus geprobeerd.
 
Back
Top