Need more inputs... (analogs to DAW)

ik heb een fireface 800 te koop voor een prikkie.
 
Yup, zit nu net te kijken naar een FaderPort, dat icm een Presonus StudioLive 32R rack unit zou misschien ook nog een oplossing zijn. Kan ik ook wat geleidelijker upgraden dan ineens een smak geld te moeten neertellen. Tja, keuzes.... :D

Ik ben nu toch ook weer aan het kijken om evt voor iets kleiners (alsin footprint) te gaan om alles in ableton te krijgen en het mixen helemaal in de box doen. Het valt me op dat de meeste oplossing toch bestaand uit meerdere dingen aan elkaar koppelen en dat bovenstaatde 32R een van de weinige is die je gelijk daadwerklijk 32 jack inputs geeft. En dan is het nog een mixer is waarvan ik dus de functionaliteit helemaal niet nodig heb. Behringer (of ander merk) zou van mij wel met een mooie betaalbare 24/6 interface mogen komen voor de homestudio met 24 jack in en 6 uit + evt nog uitbreidings mogelijkheden. Als ik de topics hier zo lees de laatste tijd zou daar best een markt voor kunnen zijn.
 
Hey, nou op de valreep van dit jaar toch maar wat wijs advies opgevolgd aan de hand van suggesties in deze thread. Aangezien een echte lange termijn oplossing nog wel even gaat duren (lees bv een Behringer Wing of een Motu 24I/O icm een X-Touch of iets dergelijks) en ik toch wel heel erg de behoefte had om mijn RD-8 normaal te kunnen mixen heb ik 2 mixers aangeschaft, een analoge Soundcraft 200 SR (voor kleuring en als submixer voor de RD-8) en een digitale Yamaha 01V96. Totale kosten: 400EUR, dus dat valt reuze mee en nu kan ik tenminste weer ff vooruit, zin in!!!

En bedankt dus voor alle adviezen, toch wel waardevol zo'n forum! :okdan:

Click image for larger version  Name:	studio2.jpg Views:	0 Size:	56,5 KB ID:	3728193
 
Congrats! :) Lijkt me geen verkeerde deal 400 voor de 2.. de Yamaha heeft standaard al 'n adat aansluiting zag ik? handig om eventueel de ADA8200 op binnen te laten komen.
 
Congrats! :) Lijkt me geen verkeerde deal 400 voor de 2.. de Yamaha heeft standaard al 'n adat aansluiting zag ik? handig om eventueel de ADA8200 op binnen te laten komen.

Thnx, zeker wel blij mee ja! Die Yamaha heeft idd standaard een ADAT aansluiting aan boord, maar ik denk dat als ik die ADA8200 ook wil aansluiten ik nog wel een extra ADAT kaart voor in de Yamaha nodig heb. Tenminste, ik wil external FX via Ableton laten verlopen, en heb dus een in- en een output nodig, van mijn Babyface Pro naar de Yamaha dus, of zie ik iets over het hoofd? Kan ik iets serieel schakelen of zo?
 
Die sr tafels zijn fijn en klinken goed. Gebouwd als een tank. En dik dat je de rd8 per instrument gaat mixen. Dat verschil ga je echt wel horen. Bij een 808 is dat ook verschil tussen dag en nacht.

Ik zou alleen de sr als main mixer gebruiken voor je ADC. Alles wat naast de drums voorin de mix moet zitten via die bak. Dus evt bass en voice naast drums. Eq klinkt namelijk ook fijn. Check 8k hoog maar op een voice. Echt andere koek dan die Yamaha.

En de Yamaha dus via evt 4 kanalen de sr in als de latency niet te hoog is. Maar ik vrees dat je dat niet gaat doen omdat het meer i.p.v. minder problemen oplevert.
 
Thnx, zeker wel blij mee ja! Die Yamaha heeft idd standaard een ADAT aansluiting aan boord, maar ik denk dat als ik die ADA8200 ook wil aansluiten ik nog wel een extra ADAT kaart voor in de Yamaha nodig heb. Tenminste, ik wil external FX via Ableton laten verlopen, en heb dus een in- en een output nodig, van mijn Babyface Pro naar de Yamaha dus, of zie ik iets over het hoofd? Kan ik iets serieel schakelen of zo?

Als je de ADA op de ADAT in van Yamaha aansluit kan je de ADAT out op de Babyface aansluiten. 2 ch voor individuele tracks (via BUS 1+2 te selecteren) en de andere 6 kanalen toewijzen aan 'n aux send. Je kunt dit soort dingen allemaal flexibel per kanaal toewijzen op Yamaha's :)
Je hebt dan nog de ADAT out op de babyface over. Deze kun je gebruiken voor de ADA om eventueel kanalen uit je DAW door de SR te laten gaan.. Het enige wat belangrijk is in deze configuratie is dat de Babyface op external sync staat..
Geloof dat de Babyface totaal 4 ingangen heeft toch? Hopelijk zijn de gebalanceerde ingangen ook schakelbaar als line signaal.. dan kun je hierop 2 SR sends en de Yamaha master gebruiken.

Er zal altijd wat latency zitten in een digi mixer.. maar dit is niets in vergelijking met een hardware + DAW midi sync setup.. als je vaker dingen aan Ableton (of ander DAW) hebt gesynced (of een DAW aan midi gear) zul dat wel herkennen.. de eerste maten na starten zijn zo strak als een stuk elastiek... alsof de rolweerstand eerst overwonnen moet worden :D
Het gebruiken van bpm synced fx in een DAW is ook nogal een dingetje met een external midi clock.. ik vind apparaten met eigen sequencer zoals een RD8 ook heeft super leuk.. maar de ideale setting tussen alle instellingen vinden in een DAW werkt soms zo storend dat je bijna vergeet dat je muziek aan het maken was. In mijn beleving is alleen daarom al een hardware-only jam veel meer een feestje.. :)
 
Ik zou alleen de sr als main mixer gebruiken voor je ADC. Alles wat naast de drums voorin de mix moet zitten via die bak. Dus evt bass en voice naast drums.

Ik was in ieder geval van plan om mijn Subsequent er eens aan te hangen ja, maar die mixer heeft maar een beperk aantal outs, ik heb er nu 6 in gebruik (main groups + 2 auxes) dus dan blijver er nog maar 2 auxen over....
 
Als je de ADA op de ADAT in van Yamaha aansluit kan je de ADAT out op de Babyface aansluiten. 2 ch voor individuele tracks (via BUS 1+2 te selecteren) en de andere 6 kanalen toewijzen aan 'n aux send. Je kunt dit soort dingen allemaal flexibel per kanaal toewijzen op Yamaha's :)
Je hebt dan nog de ADAT out op de babyface over. Deze kun je gebruiken voor de ADA om eventueel kanalen uit je DAW door de SR te laten gaan.. Het enige wat belangrijk is in deze configuratie is dat de Babyface op external sync staat..
Geloof dat de Babyface totaal 4 ingangen heeft toch? Hopelijk zijn de gebalanceerde ingangen ook schakelbaar als line signaal.. dan kun je hierop 2 SR sends en de Yamaha master gebruiken.

Er zal altijd wat latency zitten in een digi mixer.. maar dit is niets in vergelijking met een hardware + DAW midi sync setup.. als je vaker dingen aan Ableton (of ander DAW) hebt gesynced (of een DAW aan midi gear) zul dat wel herkennen.. de eerste maten na starten zijn zo strak als een stuk elastiek... alsof de rolweerstand eerst overwonnen moet worden :D
Het gebruiken van bpm synced fx in een DAW is ook nogal een dingetje met een external midi clock.. ik vind apparaten met eigen sequencer zoals een RD8 ook heeft super leuk.. maar de ideale setting tussen alle instellingen vinden in een DAW werkt soms zo storend dat je bijna vergeet dat je muziek aan het maken was. In mijn beleving is alleen daarom al een hardware-only jam veel meer een feestje.. :)

Ok thnx voor de tip, ik ga eens kijken of ik daar uitkom.
 
Cool, Ben benieuwd of dit je gaat bevallen. Ik ben er inmiddels wel achter dat ik het mixen toch liever in Ableton doe.
 
Ik ben er inmiddels wel achter dat ik het mixen toch liever in Ableton doe.

Tja, dat zou ik in principe ook graag willen, maar ik wil ook graag met knoppen kunnen spelen, dat geklooi met de muis is het niet hoor.... Dus als er nou een apparaat als de Behringer Wing op de markt zou komen die alleen een DAW controller is, dan ben ik de 1e die er 1 koopt! Ok er zijn wel wat alternatieven (Faderport en X-Touch bv) maar die zijn het toch allemaal net niet....
 
Ik ben nog steeds bezig met onderzoek naar nieuwe mogelijkheden om meer analoge inputs naar Ableton te krijgen. Hier een nieuwe variant die veel van mijn requirements in zou vullen. Misschien kan iemand hier nog wat zinnigs over zeggen.

Een Motu 24ai lijkt mij ideeal, prijstechnisch gezien en qua specs. Deze is rack-mountable en heeft 24 D-sub verbindingen die ik kan verbinden met mijn patchbay. Voorlopig is 24 inputs wel genoeg, maar wie weet wil ik in de toekomst verder uitbreiden en dat kan prima met dit apparaat middels 3x8 ADAT en eventueel AVB verbindingen.

Waar ik wel een beetje huiverig voor ben is de performance & reliability. Ik heb nu een Babyface Pro en eigenlijk nooit gezeik gehad met de RME drivers. Ik lees in een aantal posts op Gearslutz, dat Motu vooral op Mac het wel goed doet, maar minder op Windows (ik draai Windows 10). Maar misschien is dat maar een handvol mensen die daar echt last van heeft of is het zelfs oud nieuws en zijn die problemen inmiddels opgelost met nieuwere drivers?

Ik wil de gok op zich wel gaan wagen met Motu, maar voor het geval de performance en/of reliability toch tegenvalt, kijk ik ook graag naar alternatieven en eventuele escape routes. En toen viel mijn oog ineens op de RME Digiface AVB. Stel nou dat de Motu toch niet bevalt, als ik daar dan een Digiface bijkoop, die dan direct verbind met mijn computer, en daarnaast via AVB naar de Motu, gaat dat werken?
Dus heb ik dan de peformance (RTL) van de RME en de inputs van de Motu 24ai?

NB ik heb ook gekeken naar bv de RME UFX II/+ etc, maar al die oplossingen zijn me veel te duur. Met bovenstaande oplossing zou ik voor tussen de 1000 en max 1800 klaar zijn (NB dat is vele male goedkopere dan MADI of betrouwbare ADAT oplossingen, ik heb nu een Behringer ADA8200 en daar zijn nu een 2-tal inputs van kapot, dus cheape ADATS wordt um niet meer voor mij).

Dus mijn vragen:

- draait iemand een Motu 24ai op Windows 10 en hoe bevalt dat? (wat is de RTL latency, loopt ie wel eens vast etc.)
- zou eea idd zo werken als ik hierboven schets? Dus computer <--> Digiface <--> Motu 24ai <--> patchbay?
- iemand hier uberhaupt ervaring met AVB?
- misschien nog andere ideeen (buiten wat al besproken is in deze draad :D) over opstellingen of apparatuur danwel specifieke interfaces?
 
Heb je geen behoefte aan realtime (dsp) effecten ? Stel je hebt een mix met veel plugins die voor extra latency zorgen en je wilt realtime toch iets inspelen met bepaalde effecten of compressor ofzo ... dan is zelfs die combi RME Digiface en motu niet echt extreem flexibel ? Op zich zijn er omwegen natuurlijk maar voor bijna hetzelfde geld heb je ook alternatieven met extra DSP .

Ik ben niet echt voor of tegen Behringer maar de combi meerdere SD16's en X32 rack/MIDAS M32 core lijkt mij veelzijdiger (tenzij je echt meer dan 32x32 daw i/o tegelijkertijd nodig hebt).
Stel je koopt 2 motu's ai24 en die RME dan zit je al aan de prijs van bv. een Antilope Audio Orion 32+ , das ook schoon speelgoed :D .
 
Heb je geen behoefte aan realtime (dsp) effecten ? Stel je hebt een mix met veel plugins die voor extra latency zorgen en je wilt realtime toch iets inspelen met bepaalde effecten of compressor ofzo ... dan is zelfs die combi RME Digiface en motu niet echt extreem flexibel ? Op zich zijn er omwegen natuurlijk maar voor bijna hetzelfde geld heb je ook alternatieven met extra DSP .

Ik ben niet echt voor of tegen Behringer maar de combi meerdere SD16's en X32 rack/MIDAS M32 core lijkt mij veelzijdiger (tenzij je echt meer dan 32x32 daw i/o tegelijkertijd nodig hebt).
Stel je koopt 2 motu's ai24 en die RME dan zit je al aan de prijs van bv. een Antilope Audio Orion 32+ , das ook schoon speelgoed :D .

Hey, ik denk idd niet dat ik behoefte heb aan externe hardware DSP. Supergaaf als je dat in de schoot geworpen wordt, maar als je het moet aanschaffen superduur en je zit ook gelijk met een vendor lock in (in ieder geval bij UAD, ik neem aan ook bij Antelope...).

Ik heb zeker een digitale mixer overwogen (en die optie houdt ik ook nog open, bv Wing of Midas 32, zie ook in deze draad), maar ik wil de mix toch het liefst in de box blijven doen (is gewoon zooo makkelijk). Ik wil wel graag een hardware DAW mixer controller hebben (vandaar dat ik de Midas of Wing overwoog), maar daar is dan waarchijnlijk Touch controllers (in ieder geval prijstechnisch) de betere optie.

Met die Antilope moet je trouwens nog steeds extra gear (ADAT) kopen om je inputs erin te krijgen, dus dat pakt echt wel duurder uit.
 
Hmm, ik zie ook nog wat over het hoofd met de Motu 24ai geloof ik, ik moet natuurlijk ook nog een main monitor out hebben, zou ik dat dan gewoon kunnen oplossen door mij huidige BaByface Pro via ADAT met de Motu te verbinden?
 
Hmm, ik zie ook nog wat over het hoofd met de Motu 24ai geloof ik, ik moet natuurlijk ook nog een main monitor out hebben, zou ik dat dan gewoon kunnen oplossen door mij huidige BaByface Pro via ADAT met de Motu te verbinden?

Crap, ik maak sowieso een denkfout, ik wil ook outboard fx kunnen routen via mijn DAW, dus daar heb ik dan sowieso ook outs voor nodig en dan is een 24ai alleen dus niet genoeg.
 
Voor 600 euro heb je een cymatic audio utrack 24 met Adat. Die kan ja aan de motu koppelen ... dynamic range is iets minder maar ja ... heb je wel 24i/o extra ...
 
Voor 600 euro heb je een cymatic audio utrack 24 met Adat. Die kan ja aan de motu koppelen ... dynamic range is iets minder maar ja ... heb je wel 24i/o extra ...

Hey thnx, die ga ik eens onder de loep nemen.

BTW ik heb op zich al wel ADAT apparaten in huis hoor, een Behringer ADA8200 en een Yamaha 01v96 mixer. Die eerste vind ik echter toch te onbetrouwbaar (2 ingangen hebben losse contacten en je kan er niet makkelijk bij om eea te repareren) en de mixer was eigenlijk tijdelijk bedoeld en had ik graag de deur uit gedaan, ivm ruimtegebrek, met de aanschaf van de nieuwe apparatuur (audio interface + daw contoller danwel een digitale mixer), maar op zich kan ik die natuurlijk wel blijven gebruiken voor de external FX en monitoring/main out.
 
Net nu ik de knoop had doorgehakt, ik wil de Motu 828es aanschaffen, komt dit filmpje op de proppen, hmm blijft toch een verleidelijke optie (nieuwe Behringer Wing firmware met DAW support)

 
Hehe, er is altijd iets mooiers :). Ik ben inmiddels een tevreden x32rack gebruiker. Behoorlijk onder de indruk van dat apparaat, zeker als je niet perse allemaal dingen te gelijk wilt doen qua mixing, kan je prima je levels daarop bijstellen tijdens het jammen/je creatieve proces. En anders heb je de iPad app nog of een x-touch. Ook gebruik ik makkelijk de interne delays en reverbs tot ik alles naar Ableton ga verplaatsen (recorden). En dat allemaal in een mooie 19” unit met prima afleesbaar scherm als ie op je Buro staat. Je mist natuurlijk wel een hoop tov de wing, maar het prijsverschil... ;-)
 
Back
Top