Digitaal mixen in je studio: Wie doet dat nog meer?

vcovca

NOXGENUS
Lid sinds
22 Maart 2005
Berichten
8.661
Locatie
...
Ola,

Morgen komt er een SQ-5 binnen van Allen & Heath! Waar het toch jaren lang best vaak op technische riders voorkwam dat bandjes met dikke letters "NO DIGITAL CONSOLE" in het contract hadden staan, is dat inmiddels wel een beetje voorbij. Met name de X 32 van Behringer kwam al snel voorbij in de metal scene, nu de M32R, eigenlijk is digitaal tegenwoordig normaal in een popzaal. Live bij dance zie je het nog niet echt. Underworld heeft een digitale SSL op het podium geloof ik (onbetaalbaar dan wel weer) maar een stoempende liveset gaat toch meestal door een Mackie heen, wat ik volledig begrijp, maar er zitten toch een hoop voordelen aan digitaal moxen. Geen outboard nodig... de SQ-5 heeft plek voor 8 stereo FX slots. Op ieder kanaal compressie en EQ, waves plugins en losse A&H plugins, er komen steeds meer plugins bij zoals DBX 160 modulaties, en die doen wel echt goed hun werk. Summing is ook rete strak bij het ding. 16 sporen 24 bit 96 khz WAV opnemen op stick, of 32 sporen via USB met je laptop. Het is ook meteen een geluidskaart, en je kan je mixdown ook weer op je mixer doen.

Ik denk dat ik om ben. Maar ik ga hier de ervaringen wel delen. Het is een vrij compact ding, dus ook goed te gebruiken voor kleine bandjes. Daar is ie ook voor aangeschaft, maar ook voor thuis. Je kan er ook een digitale stagebox aanhangen.

Maar wie doet dat nog meer?
 
Ik gebruik een X32 in de studio, werkt top!
en inderdaad zoals je zegt, alles kan met 32 kanalen tegelijk je computer in via USB indien nodig.
 
Ik gebruik niet eens een fysieke mixer meer, alles gaat via de interface de DAW in en daar mix ik dan in. Al zou ik als ik bandjes op zou nemen denk ik wel nog steeds kiezen voor een mengtafel en dan bij voorkeur digitaal zodat je de sporen alsnog afzonderlijk kunt opnemen in je DAW voor nabewerking.
 
Ik mix tegenwoordig ook in de computer, met 32 inputs zo een Creamware Scope systeem in. Vroeger heb ik lang op een Yamaha 03D gewerkt. Werkte ook prima. Sound kon misschien beter ten opzichte van goede analoge mengtafels, maar total recall was voor mij redelijk onmisbaar. En veel bang voor de buck qua tools.
Overigens lijkt zo'n huidige mixer me behoorlijk aantrekkelijk, want mixen met muizen of losse faderboards is niet altijd een pretje...
 
Ik gebruik een DM 4800 van Tascam met een MOTU 2408 systeem 24 kanalen in de DAW en 48kanalen uit de DAW + de nodige hard ware synths en daarbij mog een fijne 24 kanaals moterized fader control !! Werkt heerlijk voor me.
 
Net als Von Naphoven. Ik heb een MOTU 24i/o en mix in the box. (Cubase). Momenteel staat er niks met schuiven in mijn studio.

Ik oefen ook met mn band in mn 'studio' dus ik mis wel de mogelijkheid om een simpele mix te maken zonder de computer aan te zetten. Ik kijk al een tijdje naar de A&H Qu32 maar ik twijfel nog. Het valt me op dat eigenlijk alle digi mixers erg op live georienteerd zijn met allerlei zooi die ik niet nodig heb. De Qu32 is een van de weinige mixers met op alle kanalen line-inputs bijvoorbeeld. Dynamics per kanaal of honderduizend subs, sends, VCA's en subgroepen heb ik dan weer niet nodig. Een simpele reverb zou leuk zijn maar een 4 of 8 ingebouwde multi-effects hoeft van mij ook niet.

Als iemand met een mixer zonder mic-pre's, 32 kanalen inputs via USB, geen of minder processing, simpele routing en simpele processing (dynamics op ieder kanaal hoeft niet perse) komt voor onder de 1500 euro ben ik de eerste die hem pre-ordered.
 
Ik gebruik een QSC TouchMix 30 en die bevalt mij goed.
De bediening geschiedt via een touchscreen en/of iPad en dat zal niet iedereen bekoren, maar voor mij werkt het prima.
Met de laatste OS updat zou het ook mogelijk moeten zijn om met controllers als de x-touch de boel aan te sturen.
Het ging mij om voldoende kanalen en het voordeel van het kunnen opslaan van alle instellingen en dat werkt prima.
Een bijkomend voordeel is dat ik alle kanalen direct kan opnemen op een externe SSD, dus hij vervangt ook mijn recorder.
 
Ik dacht dat een interface met 32 inputs veel goedkoper zal zijn maar bij nader inzien blijkt dat helemaal niet zo.
Ik ben tegen het idee van een groot console in mijn huis alhoewel ik die wel zal kunnen gebruiken. Heb wel een klein sub mixertje die ik toch wel vaak gebruik.
De Behringer X32r ziet er toch wel interesant uit. Voor mij in ieder geval geen volledige digitale mixer ivm met ruimte.

4-Tek ja de X32r heeft MIC pre's maar dit zijn ook line level inputs.
 
Die X32 is echt een goeie, vooral voor dat geld. En er touren best veel bandjes mee. Zelf De Staat mixt al jaren op een X32, ook de grotere festivals.

Maar de A&H klinkt wel een stukje beter, je moet minder hard aan de effecten trekken om er iets van te bakken. En de UI ligt me meer. Als ik echt geld teveel zou hebben zou ik wel voor een Yamaha CL1 gaan :-)
 
Net op het moment dat dit topic boven komt heb ik een Midas Venice 320 gekocht. Ik ga deze wel samen met 3 adat converters gebruiken om alle kanalen ook binnen te trekken in de daw (als ik dat zou willen). Ook de outputs van de converters ga ik via Patchbays op de Midas kunnen krijgen. Ik ga dus even onderzoeken hoe ik de beste hybrid setup hiermee kan bouwen.
Outboard blijft toch veel te lekker om af te blijven 8).

Ik veronderstel dat jullie digitaal gaan mixen voor de total recall?
 
Thuis gebeurd alles in the box met bejaarde hardware, vooral uit ruimtegebrek. Met een vorige band deden we alles met een laptop en motu828 + adat converter, werkt fijn, maar het aantal inputs was beperkt (17 totaal, er hing via spdif ook nog een voiceworks aan, net te krap) en het was live verre van ideaal qua setup. Hiervoor sleepte ik dan ook vaak een stokoude 24ch mixer mee.
Een tijdje geleden viel mijn oog op de tascam model 24, misschien wel de best of both worlds: analoog mixen, 20 kanalen opnemen op sd of via usb en wat simpele fx, voldoende voor live.
Ik moet dat ding nodig eens betasten, op basis van de specs is het in ieder geval een mooie, en relatief goedkope, totaaloplossing.
De X32's heb ik wel bekeken maar die waren het niet voor me, ivm alleen xlr-ins.
 
Ik heb voor die SQ redelijk wat XLR naar jack zitten solderen inderdaad :)
 
Ik betwijfel nog steeds digitaal mixen op een (budget) HW mixer omdat je nooit de full A/D resolutie bij de ingang haalt..,in ieder geval toch bij alle oudere generatie mixers en dat was erg hoorbaar.

In een daw kan je via je soundcard op max level full resolutie opnemen en dan bij het mixen is er pas mogelijke downgrading van de daw mix algo volgens je levels als dat zo zou zijn.

Wel geen idee hoe de technologsche evolutie is van budget digital mixers nu..

De enige digitale mixer destijds die geen downresulutie bij de inputs had was de toen peperdure en gave 'Stone' mixer van Apex
 
Digitaal verzuipt nog steeds als je het voldouwd. En underworld live in Paradiso klonk ook kut.

Ik heb een hybride setup. En ja naar digitaal en terug is handig maar er wordt nog steeds analoog gesummed.

Echter dikst klinkt het nog steeds als ik van hardware direct tafel in ga en met outboard bewerk.

Digitaal klinkt hetzelfde als de main output van een 808 gebruiken tov ind. outputs (in een analoge mixer douwen) en boom je kick blijft op eens staan in de mix.

Zo’n x32 is leuk voor live met stem en gitaar maar dan houdt het wel op. Ja als je overal compleet het leven er uit eq-t begint het een beetje te klinken. Maar ik irriteer mij dan meteen aan die gatenkaas die op je oren wordt afgevuurd.

Digitaal in het live circuit gaat vooral over handig en snel werken. En ik snap dat als je veel on the road bent. Maar geef mij maar een xl3 of xl4 voor de sound.

Rant modus off

:D
 
... een Midas Venice 320 gekocht. ...

Ik heb de 240 en spijt dat ik geen 320 kocht - maar had toen de plek niet... en 't geld ervoor over :D
In de box mixen? Even leuk als met een automaat rijden met zelf dimmende achteruitkijkspiegels, automatische ruitenwissers en lane assist. Zo saai dat ik zelfmoord neigingen ga moeten onderdrukken.
 
Ik betwijfel nog steeds digitaal mixen op een (budget) HW mixer omdat je nooit de full A/D resolutie bij de ingang haalt..,in ieder geval toch bij alle oudere generatie mixers en dat was erg hoorbaar.

In een daw kan je via je soundcard op max level full resolutie opnemen en dan bij het mixen is er pas mogelijke downgrading van de daw mix algo volgens je levels als dat zo zou zijn.

Bij mijn AW1600 ( multitracker ) bepaald de analoge gain de level van het input signaal. Het volume van de fader past alleen de output aan (post). Mag toch aannemen dat dat by de X32 ook zo werkt. Als dat zo is is het wel belangrijk dus zo 'hot' mogelijk op te nemen.

Zo te zien kun je de X32 ook post fader configuren.

Dan heb je dat probleem niet toch? Of begrijp ik het verkeerd?
 
Ik was vooral onder de indruk van het aantal inputs in zo een compacte bouwvorm. Ik heb voor mijn neus een ruimte van 120 cm breed en daar moest de mixer op kunnen. Ik had nog zitten kijken naar een oudere ghost maar ik had geen zin in herstellingen en heb in dit geval gekozen voor de zekerheid.
Vooral de eq vind ik heel prettig ten opzichte van de Mackie die ik hiervoor had. Ik wil nog wel een keertje live spelen dus kwam ik uit bij een Mixwizard of de Venice waarbij de venice dus de meest interessante koop was, om ook in de studio met aan de slag te kunnen.

Ik heb de 240 en spijt dat ik geen 320 kocht - maar had toen de plek niet... en 't geld ervoor over :D
In de box mixen? Even leuk als met een automaat rijden met zelf dimmende achteruitkijkspiegels, automatische ruitenwissers en lane assist. Zo saai dat ik zelfmoord neigingen ga moeten onderdrukken.
 
Bij mijn AW1600 ( multitracker ) bepaald de analoge gain de level van het input signaal. Het volume van de fader past alleen de output aan (post). Mag toch aannemen dat dat by de X32 ook zo werkt. Als dat zo is is het wel belangrijk dus zo 'hot' mogelijk op te nemen.

Zo te zien kun je de X32 ook post fader configuren.

Dan heb je dat probleem niet toch? Of begrijp ik het verkeerd?

Als je het signaal opneemt in daw aan max A/D conversie level kan je makkelijker de audio opnames zelf herlevelen om achteraf optimaler aan hoger mix level (resolutie dus) te mixen,dit kan je niet met een live signaal HW mixer,maw volgens je input gains die aan max is heb je geen speling als je alles mixt omwille van de mixer limited headroom,dus als je faders hoger wil hebben op een live HW mixer voor een beter mix resolutie te bekomen moet je alle gains weer zakken en dan is het op het vlak van conversie mogelijks weer niet meer optimaal.

Met een HW digitaal multitracker zou het in principe exact moet werken als een DAW als je de opnames individueel per track kan herlevelen en dus heb je net zoals in een DAW enkel mogelijke downgrading tijdens het mixen
 
Als je het signaal opneemt in daw aan max A/D conversie level kan je makkelijker de audio opnames zelf herlevelen om achteraf optimaler aan hoger mix level (resolutie dus) te mixen,dit kan je niet met een live signaal HW mixer,maw volgens je input gains die aan max is heb je geen speling als je alles mixt omwille van de mixer limited headroom,dus als je faders hoger wil hebben op een live HW mixer voor een beter mix resolutie te bekomen moet je alle gains weer zakken en dan is het op het vlak van conversie mogelijks weer niet meer optimaal.
Sorry, maar dit is echt onzin.
Er is technisch nauwelijks verschil tussen tracken in een DAW en live digitaal mixen. Het binnenkomende signaal kun je zonder problemen levelen met de gain, je houdt alleen rekening met de headroom van de converters net als bij een DAW.
Het signaal komt binnen via een 24bit converter net als bij een DAW of multitracker, daarna gaat het de digitale mixer in en die is net als bij een DAW minimaal 32bit float. 32bit float heeft een headroom van meer dan 1000 dB, niks beperkte headroom dus, eerder onbeperkte headroom. De Behringer x32 gebruikt 40bit float.
De gehele mix gebeurt dus op een veel hogere resolutie, de enige conversie die iets zou kunnen tasten vindt plaats net voor(of in) de D/A converter wanneer je terug gaat van 32bit float naar 24bit integer.
Ik ben helemaal voor analoog mixen als dat het geluid ten goede komt maar een analoge mixbus heeft technisch gezien maar een fractie van de headroom van digitaal.
De echte verschillen in geluid tussen digitaal en analoog mixen komen voornamelijk door de processing, daar zit m ook vaak het verschil tussen alle merken. Je kunt namelijk nog zoveel bits hebben als je wilt maar als je plugin slecht geschreven is klinkt t natuurlijk nog steeds voor geen meter. Maar op het moment dat je mixer Waves plugins kan draaien is het verschil met je DAW zo goed als nul.
 
Back
Top