Mixer dilemma voor een analoge mix noob

MrBoogie

Nieuwkomer
Lid sinds
16 Maart 2018
Berichten
20
Ik ben toe aan mijn eerste analoge mixer. Misschien een gekke vraag, maar zouden jullie eerder gaan voor een Phonic Helix board 24 van 150 euro om de rest uit te kunnen geven aan andere benodigdheden of wel gelijk gaan voor een kwalitatief betere Soundcraft GB2R van 1200 euro?

Ik gebruik alleen line-level synths, drum machines en compressors en wil in de toekomst eigenlijk alles OTB mixen (dus ook alles wat uit mijn DAW komt) naar mijn monitors. Mijn DAW wordt dan alleen nog gebruikt als digitale effectenbak en als tracker voor eventueel zang, gitaar en stereo mixdown (via een Focusrite 18i20).

Pre's gebruik ik niet. De eq en gain (geluid van de overdrive) schijnen een plus te zijn voor de Soundcraft, waar de routing opties dan weer top zijn op de Phonic. Bovendien heb ik kwalitatief redelijke synths en compressors, zoals een Prophet Rev2, Vermona DRM MkIII en wat 1176 clones. Zou het dan zonde zijn die door de Phonic te sturen? Ik kan er weinig over vinden. Dus graag jullie ervaren kijk hierop!
 
Hoi,

Ik zou sowieso voor een kwalitatief betere mixer gaan omdat er tenslotte alles door gaat. Dus ook al heb je nog zo'n goede keyboards, als je mengert van mindere kwaliteit is zal dit ook in je mix hoorbaar zijn.

Omdat je voor analoog kiest, denk ik dat je wel een mooi lijstje kan aanleggen, allemaal tussen de 1200 en 1300€.
- Soundcraft LX7 II
- Allen & Heath PA28
- Mackie VLZ4-series
- Yamaha MGPX-series
- ...

Keuze genoeg dus. Als routingmogelijkheden belangrijk zijn, zal daar je eerste aandacht naar uit moeten gaan. De GB2 is super, maar de LX7 verdient dan ook aandacht.

Mogelijk doe je nog wat meer inspiratie op wanneer er nog wat meer leden op je thread reageren.

Succes nog met je zoektocht :okdan:

:koffie:

Danny
 
Ik ben uiteindelijk voor een digitale mixer gegaan, maar weet nog wel dat ik de prijzen voor een Midas venice in de gaten hield. Geen ervaring mee, maar volgens mij ook een goede keuze. Staat een mooie 32 kanaals op mp voor 1350 :)
 
Als je voor analoog gaat loont het ook zeker om naar tweedehands broadcast mixers te zoeken (Bijv Sony, Studer, sonosax of D&R) Deze klinken erg goed en soms kom je nog wel eens een koopje tegen
 
Vergeet dat Phoenix bord aub
zoals hier gezegd wordt ga vr een goeie tafel met genoeg routing mogelijkheden.
zal je wat kosten maar als ik u manier van werken lees zal je u dat niet beklagen
 
Je hebt gelijk dat de kosten op zich niet zo'n probleem zijn. Maar de afweging zit me inderdaad in in hoeverre de kwaliteit van zo'n console nu echt invloed heeft op de geluidskwaliteit, omdat ik simpelweg nog niet veel ervaring heb met analoge mixers. En dan is geld toch geld en heb ik nog een aantal dingen die ik graag zou willen aanschaffen.

Dus in dat opzicht zijn jullie het tot nu toe unaniem eens dat inderdaad de kwaliteit opweegt tegen een eventuele besparing. Ik neem dat advies dan ook graag ter harte. Een mixer heeft prioriteit voor mij, dus daar moet ik me gewoon op focussen, ook qua investering.

Een kleine wens voor mij is dan dat ie rack mounted is, maar dat komt door de inrichting van mijn studiotje. Plus dat bij mij orde toch echt leidt tot creativiteit :engel:
 
Hoewel die tips van Danny er toch ook verdomd prima uit zien. Mmh, toch eens heroverwegen. Ik plug eigenlijk alles in patchbays en dan zo dat ik in ieder geval een standaard werkbare routing heb naar mijn mixer (in dit geval nog naar mijn audiokaart, maar dat gaat dus veranderen). Ik heb nu een mooie plek vrij, direct bij mijn patchbays, voor zo'n rackmixer zodat alle kabels keurig zijn weggewerkt in de rackmeubels. Orde! :D
 
Laatst gewijzigd:
Maar de afweging zit me inderdaad in in hoeverre de kwaliteit van zo'n console nu echt invloed heeft op de geluidskwaliteit,

enorm veel, enorm veel
opnieuw vergeet die phoenix aub
en is plaats een issue gaat dan vr iets met 16 inputs maar met veel routing mogelijkheden en inderdaad een of meerdere patchbay's erbij
 
Inderdaad MadR, over de balk ermee! Waar vind ik die Neve voor 200 euro?? ;):D​​​​​​
Alle gekheid op een stokje, thanks voor alle input.

Hoe kijken jullie aan tegen aux sends vs groepen in het geval van inderdaad een productie studio die ik voor ogen heb? Ik gebruik op het moment bijvoorbeeld mijn compressors als effect op individuele instrumenten, net zoals mijn filters in Eurorack formaat, en mijn daw als effectbak voor algemenere dingen als reverb en delay die ik terug breng in de analoge mix. Masteren laat ik over aan anderen die dat beter kunnen, het gaat mij puur om het creatieve proces en mixen.

Als je dan bijvoorbeeld kijkt naar een Soundcraft GB2R vs een 16FXii. De GB2R heeft meer aux sends, de 16FXii heeft sub mix en meerdere stereo returns (en effecten, die wat mij betreft echt overbodig zijn aangezien ik meer controle heb over mijn daw effecten. Iets wat mij ook tegenstaat in bijv. een MixWizard WZ4, omdat ik dan het gevoel heb te betalen voor iets wat ik toch niet gebruik).
 
Ik zou lekker zou voor die Phonic gaan en eerst eens even ontdekken wat je nou nodig hebt en fijn vindt. En dan later alsnog een fatsoenlijke kopen als je zeker weet wat je wil. Een mixer is altijd een compromis en zonder hands-on ervaring ga je gegarandeerd de verkeerde kiezen.
 
Hé ho! Wie A zegt moet B zeggen hé ;).

cheers,
Exo. :mega:

Nope. Heb 15 jaar lopen kutten met mixers. En eindelijk de tafel die bijna voor 90% doet wat ik wil. En dan ben ik nog niet klaar want eingelijk
wil ik hem uitbreiden voor max gemak dus ga ik niets verklappen want dan moet ik meer betalen.

Hij wordt trouwens wel genoemd hier op het forum maar mensen snappen dat ding niet. En zijn te eigenwijs en verdiepen zich niet goed genoeg. Maar dat niet snappen is ook logisch want het staat beetje verkeerd in de manual. Hahaha

Anyway eerste mixer is beste zo’n 2de hands phonic voor noppes. Prima om te begrijpen hoe mixers werken en daarna kan je hem kwijt voor zelfde bedrag. Wel eerst beetje uitzoeken waar je allemaal op moet letten.
 
Maar wel heel leerzaam. En het is natuurlijk niet dat ik 15 jaar lang fulltime met mixers bezig was he. :D

Anyway ik ben van al mijn tascam m3500 mixer problemen af. Dus geen excuses meer om geen muziek te maken. Hahaha
 
.....maar zouden jullie eerder gaan voor een Phonic Helix board 24 van 150 euro om de rest uit te kunnen geven aan andere benodigdheden of wel gelijk gaan voor een kwalitatief betere Soundcraft GB2R van 1200 euro?
Ik zou een Mackie 1604 VLZ4 (voor 692 Euro) kopen, terwijl ik ook weet dat de mixers van Soundcraft en Allen & Heath van (iets) betere kwaliteit zijn - maar (veel) duurder zijn. Of misschien - als 2de keuze - een Yamaha MGP16X (voor 749 Euro) die ik echter (nog) niet goed ken.
Eventueel, indien nodig om alle randapparatuur aan te kunnen sluiten, in combi met een 19 inch patchbay.

Een gebruikt Phonic Helix board 24 (voor 150 Euro) zou ik zelf niet doen, maar voor tijdelijk (en lekker goedkoop) kan ik mij een dergelijke keuze wel begrijpen.

Een analoge mixer kan wat extra's - d.w.z. meer karakter - aan de sound geven, maar dat zijn m.i. meer de duurdere (en oudere) mixers zoals die van Neve, SSL, et cetera die dat hebben (door m.n. de klank van hun EQ's en preamps). Of iets goedkoper een Toft Audio ATB24/32 mixer (waar ik helaas geen plaats voor heb).
 
Back
Top