Mixer of geluidskaart, wie helpt me?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.642
Locatie
Zwolle
Dag forummers,

Ik heb onlangs mijn Genelec-monitor ter reparatie weggebracht omdat hij stoorde. Nou krijg ik hem terug met de melding dat hij gewoon goed is. Nou is de kans groot dat het probleem zit in mijn hopeloos verouderde Behringer-mixer. En ik zoek een oplossing.

Ik doe tegenwoordig alles in de computer en heb aan een 4-sporen mixertje waarschijnlijk. al genoeg. Maar ik begrijp dat er tegenwoordig ook geluidskaarten zijn waarmee je alles in de pc kunt doen. Nu werk ik nog met een M-Audio Delta-66 van bijna 20 jaar oud.

Wat is slim om te kopen? En waar moet ik op letten? Alle tips zijn welkom, want ik zit nou al 14 dagen met maar 1 box. En ik wil weer door :) :halleluja
 
Wat is je budget?

Hoeveel apparatuur wil je er aan hangen en wat wil je allemaal apart op kunnen nemen? Voor effect-loops heb je al vaak een stereo in + stereo out nodig.

Ik heb zelf meerdere keren met mixers proberen te werken, maar een geluidskaart met genoeg I/O (RME FF802 + ADA82000 :luv: ) is uiteindelijker veel passender bij mijn workflow. Wil je er een hoop tegelijk in prikken, dan is het echter niet goedkoop.
 
Ik gebruik nu de Behringer UMC404 een jaartje en heb geen klachten. De 202 is identiek maar met twee ingangen, kan niet echt fout gaan voor 60 euro. De pre-amps zijn... Tsja... Ik moet je toegeven dat ik nog nooit een interessante pre-amp op een interface heb gehoord (ook niet op de Focusrites). Dus als je daarnaar zoekr dan zou je het beste misschieb kunnen kijken naar een UAD Apollo interface, maar dan ben je meteen 10* de prijs van de 202 kwijt.

Edit:
Ik gebruik trouwens een 12 (2 stereo) kanaals mixer, ook cheap, Soundcraft EPM 8 die ik over 2 kanalen door de interface gooi. Zou het eventueel zo kunnen opzetten dat de 2 aux sends nog twee aparte kanalen zijn dus in totaal 4 outputs maar ik hang mn effecten aan de sends. Dus op dit moment wel leuk als jam-setup.

Ik ben nu aan het kijken naar een combinatie van de twee in de vorm van een digitale mixer/interface die alle kanalen kan multitracken. Dit betreft dan de Behringer XR-16. Aangezien je niet zoveel inputs nodig hebt is dit waarschijnlijk overkill.
 
Het mag heel simpel en ik werk uitsluitend met VST's. Misschien wil ik op termijn wel een microfoon aansluiten, maar dat is alles. Nu gebruik ik slechts 2 sporen op de mixer.

Als ik jouw workflow denk te begrijpen, je maakt muziek met de computer, de pc is jouw instrument, dan vraag ik me überhaupt af of je een mixer nodig hebt. Kijk naar je pc en naar je monitoren. Je geeft een stevig bedrag uit voor de Mercedes onder de afluistering. De Genelec’s zijn actief dus hebben alleen een (gebalanceerde) links en rechts nodig. Zorg er dan, in mijn optiek, voor dat de koppeling tussen instrument en afluistering goed is. De geluidskaart mag dus, in mijn optiek, wat kosten. Ik zou dan voor een 4 input, 4 output kiezen. Geen overkill aan hardware waar je geen gebruik van maakt.
Als je dan voor een 4in- n 4output kiest, voor iets meer geld, dan zitten er vaak behoorlijke componenten in, goede software en brede ondersteuning.

aansluiting:
De 1 en 2 output zou ik naar je Genelecs sturen, 3 en 4 voor bijvoorbeeld het wegschrijven van reference track (ter indicatie hoe je track moet worden) of voor het wegschrijven van een (analoge) mixdown.
De 1, 2, 3 en 4 input gebruik je voor stereo paar als je bijvoorbeeld analoge (puck up, cassette of andere) geluidsbron wilt registreren of als je je microfoon wilt gebruiken voor opname.

edit: Een output voor één of twee koptelefoons zou ook handig zijn op je interface.

Hopelijk krijg je een beeld van hoe ik het zou doen en welke mogelijkheden ik me hiermee geef. Zelf heb ik alleen hardware, 16 ch mixer met floating subgroups. De kanalen kan ik wegsturen naar een subgroup, een output. Deze 8 subgroup outputs hangen aan 8 analoge inputs van mijn interface.

groet!
 
Laatst gewijzigd:
Ik vond net dit artikel, wel mooi geschreven, ook helder over de keuze van de aansluiting op je computer. Ik denk dat USB prima is. Eventueel even kijken of je ook MIDI nodig hebt op je geluidskaart. Ik denk dat je tussen de € 200 en € 300 uitkomt. (Focusrite of Roland). Ik zeg niet dat Bax Shop dé plek is om te kopen. Je kan ook Thomann.de proberen.

https://www.bax-shop.nl/externe-aud...20691[]=83567&f_20701[]=83661&f_21073[]=85998
 
Ik gebruik nu de Behringer UMC404 een jaartje en heb geen klachten. De 202 is identiek maar met twee ingangen, kan niet echt fout gaan voor 60 euro.

Ik heb ook de 404 en voor die prijs gewoon goed.
Wil je meer uitgeven kijk dan bij de bekende merken die hier al vaker genoemd worden

Een interessante zijstap zou een Zoom R8 kunnen zijn als je toch wat wil aansluiten en omdat je dan ook een drumcomputer en sampler erbij krijgt plus behalve dat ie een geluidskaart is heb je meteen een 8 kanaals mixer zodat je wel het hardware gevoel houdt als je je daw bedient.
 
Driverkwaliteit is alles. Ik zou kiezen voor een RME Babyface Pro. Je hebt dan XLR voor de monitors en een stereo hoofdtelefoon, en alsnog ADAT mocht je besluiten voor hardware te gaan.
 
Ik zit ook te denken aan een RME Babyface Pro (maar inderdaad is deze niet goedkoop).
Zelf heb ik er geen ervaringen mee, maar ik ken 2 personen die er heel tevreden over zijn, o.a. over de geluidskwaliteit. Die kwaliteit (van RME) ga je denk ik niet in goedkopere alternatieven vinden. Bij een goedkoper alternatief denk ik het eerste aan het merk Focusrite. Het beste kun je even op de website van Focusrite kijken waar ze ook een ''comparison chart' hebben om te kijken wat het beste type voor jou is. Met de overige (goedkopere) alternatieven ben ik niet zo bekend.

En als goede monitors voor jou (erg) belangrijk zijn, dan zou ik niet bezuinigen op een audio interface. Ook niet op een hoofdtelefoon overigens.
 
Vervelende is met goede monitors is dat je er nou geen goedkope kaart tegenaan moet gooien daar je alle kwaliteit van je monitors teniet doet. Goede monitors gaan alleen samen met een goede geluidskaart. Dan zit je inderdaad aan de RME babyface pro. Een van de beste 'budget' keuzes. Iets waar ik nu ook naar aan het kijken ben alhoewel ik ook gecharmeerd ben van de Antelope audio discrete 4. Nog iets hoger in prijsklasse dan de babyface.

Je kan natuurlijk ook kijken naar een tweedehandsje. Ik zie de babyface wel eens voor 500 voorbij komen maar ik snap dat als je echt aan een budget vast zit je niet anders kan. Motu kan ook een goed alternatief zijn. [h=2][/h]
 
Een goede mixer en een goede geluidskaart.....
 
Een mooie 2e hands motu of RME , beide uitstekende keuzes. Focusrite schijnt ook goed te zijn maar geen ervaring mee. Anders tijdje doorsparen het is de moeite waard!
 
Vervelende is met goede monitors is dat je er nou geen goedkope kaart tegenaan moet gooien daar je alle kwaliteit van je monitors teniet doet. Goede monitors gaan alleen samen met een goede geluidskaart. Dan zit je inderdaad aan de RME babyface pro. Een van de beste 'budget' keuzes. Iets waar ik nu ook naar aan het kijken ben alhoewel ik ook gecharmeerd ben van de Antelope audio discrete 4. Nog iets hoger in prijsklasse dan de babyface.

Je kan natuurlijk ook kijken naar een tweedehandsje. Ik zie de babyface wel eens voor 500 voorbij komen maar ik snap dat als je echt aan een budget vast zit je niet anders kan. Motu kan ook een goed alternatief zijn. [h=2][/h]

Je zegt letterlijk dat goede monitors minimaal een RME of beter nodig hebben om tot hun recht te komen. Serieus? Goede monitors tot hun recht laten komen = 95% akoestiek, de rest is bijzaak in deze. Niks mis met een RME of Antelope natuurlijk, mooie spullen maar je overschat het verschil in DA kwaliteit tussen dit en pak m beet een Focusrite kaartje schromelijk. Ik heb het allemaal al gehad, incl. slechte akoestiek.. ;)
 
Ik heb ook de slechte akoestiek :) Aangezien ik nog steeds geen miljonair ben maak ik muziek op zolder en die ruimte is totaal niet geïsoleerd. Ik neig nu naar een Presonus iTwo en lees daar goede recensies over. Sowieso klinkt slechte muziek niet beter met geweldige afluistering en ik wil eerst weer wat toffe tracks maken. Als er interesse is van labels kan ik altijd alsnog een stapje hoger gaan zitten.
 
Ik heb ook de slechte akoestiek :) Aangezien ik nog steeds geen miljonair ben maak ik muziek op zolder en die ruimte is totaal niet geïsoleerd. Ik neig nu naar een Presonus iTwo en lees daar goede recensies over.

lekker heldere en nuchtere bespiegeling! Isolatie is één maar denk ook aan reflectie (weerkaatsing) en de behandeling ervan, positie monitoren in de ruimte, noem maar op zijn ook aspecten van behandeling.

Sowieso klinkt slechte muziek niet beter met geweldige afluistering en ik wil eerst weer wat toffe tracks maken. Als er interesse is van labels kan ik altijd alsnog een stapje hoger gaan zitten.

Heel verstandig, ben het ook met andere schrijvers eens; digitaal-analoog-conversie is in die range prijs prima. Grootste moeilijkheid van monitoring is het luisteren. Waar (frequentie) zit welk geluid, welk geluid heeft nog meer invloed op dat frequentiegebied en is dat wenselijk, in welke mate? Staan de geluiden uit elkaar, bij elkaar of in elkaar? En is dat wenselijk?
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb ook de slechte akoestiek :) Aangezien ik nog steeds geen miljonair ben maak ik muziek op zolder en die ruimte is totaal niet geïsoleerd. Ik neig nu naar een Presonus iTwo en lees daar goede recensies over. Sowieso klinkt slechte muziek niet beter met geweldige afluistering en ik wil eerst weer wat toffe tracks maken. Als er interesse is van labels kan ik altijd alsnog een stapje hoger gaan zitten.

Begin eerst met wat stoffering en schuim op je zolder, echt waar.
En ga daarna upgraden want als je ruimte goed is dan kan je ook dat wat je koopt goed beoordelen en eventueel terugsturen en wat anders aanschaffen als het dan nog niet goed klinkt.
Bij Thomann of Praxis heb je al van die noppenschuimplaten, plak er een stuk of wat op plaatjes hardboard bijv en bevestig het, kleed uit de kringloop op de vloer en hang gordijnen op, dan ben je voor weinig geld toch al een beetje vooruit
 
Laatst gewijzigd:
Wat een gelul hier weer... :D

Als je uitsluitend met VST’s werkt, momenteel maar 2 kanalen gebruikt en hooguit een micro wil inpluggen heb je helemaal geen mixer nodig.
Binnen jouw budget zou die trouwens alleen maar je signaal degraderen...

Je hebt dus in principe alleen maar een geluidskaart met 2 analoge I/O nodig maar, indien enigszins mogelijk,
zou ik toch voor net iets meer bvb 4 I/O’s gaan indien je toch ooit eens hardware op bezoek zou krijgen of
als je bvb een extra paar referentie speakers er aan wil hangen...

USB lijkt me uiteraard de beste optie. USB2 of USB3 maakt trouwens qua latency geen verschil en
voor 2 of 4 I/O heeft USB2 meer dan voldoende bandbreedte...

RME heeft idd de beste drivers met laagste latency over USB en superstabiel met jarenlange ondersteuning maar is best een beetje prijzig.
Ze maken wel niet de beste A/D of D/A converters dus daar moet je het al niet voor doen...

Als je budget iets krapper is en je met een tikkeltje meer latency kan leven, zou ik zeker eens naar de nieuwste generatie Focusrite Scarlett range kijken (vorige reeks had wat issues dus let erop als je forums afschuimt). Eventueel zou ik ook de Steinberg/Yamaha UR reeks of de Audient iD reeks overwegen...

Roland zou ik niet gaan kijken want die hebben al zeker 20 jaar niks goed meer gemaakt. Ze zouden zeker een geluidskaart maken op smurf-formaat, er Cloud op schrijven en je er maandelijks huur voor vragen... 8o)

Success en plezier ermee...
 
Oh ja, en zoals iemand hierboven al zei... voor je geluids/afluister-kwaliteit gaat de behandeling van de accoustiek in je kamer een veel groter verschil maken dan iets betere D/A converter in je geluidskaart. Tegenwoordig heb je voor weinig geld al een uitstekende kwaliteit...
 
Back
Top