Liveband show met Allen & Heath mixer ZED 16 fx

boombipbass

Het lid
Dismembered
Lid sinds
2 september 2007
Berichten
479
Locatie
diep in de zee
Beste synthforum,

Het is sinds tijden dat ik weer een liveshow ga doen en ik ben echt mijn brein aan het breken over hoe ik dit moet realiseren, ik heb een Allen en Heath ZED 16 FX gekocht.

Ik heb:
1 stereo pianist
1 stereo gitarist
1 mono vocals
1 mono vocals
als band. (Dus dan heb ik nog 10 kanalen over, 1 stereo en 8 mono)

De resterende sporen zoals drums, basslines / fx / synth loops etc stuur ik via mijn laptop uit naar de mixer(channel outs via ableton) waarbij ik een beetje wil spelen met track mutes en live effecten, de meeste sporen vanuit mijn laptop(aka de rhythms/beats/grooves waarover de bandleden improviseren) zullen mono zijn maar sommige loops zijn echter wel stereo dus hiervoor wilde 1 vd 3 stereo kanalen gebruiken zodat deze niet onbenut zijn. De hoeveelheid externe sporen die ik vrij heb om de rest uit te sturen is alleen voor mij als newbie moeilijk vast te stellen, dit heeft te maken met het volgende:

Het liefst wilde ik op de aux(send/returns? weet nou niet of dit hetzelfde is) een space echo een phasor en mijn modular system aansluiten waarbij ik naar gelang het aux 1, 2, 3 knopje omhoog kan draaien op het desbetreffende kanaal om zodoende een space echo op bv de vocal te gooien live. Denk aan dub reggae style. Vroeger heb ik dit weleens gedaan maar dan stuurde ik hem wel op de (uit mijn hoofd) insert en liet hem terug komen op 1 van de channels van de mixer zelfs.

Hoe kan ik dit het beste aansluiten bij deze mixer? en kan dit apparaat uberhaupt wel 3 externe hardware effecten op deze manier verbinden?

Ik was in de overonderstelling dat ik 3-4 aux units kon aansluiten, dit stond bij de beschrijving toen ik hem kocht(weet helaas de juiste term niet want werk al geruime tijd met een geluidskaart) dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Link foto mixer: http://www.allen-heath.com/media/ZED_16FX_Front_2800.jpg

Wat de ideale situatie zou zijn is als ik de band naar gelang hier en daar een aux "tikje" kan geven zodat er bv. soms op de gitaar een space echo is, soms op de piano en soms op de vocals, maar als ik de inputs bekijk lijkt dit niet echt mogelijk, oftewel ik doorzie het nog niet helemaal.

Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen, want het zou met de naderende deadline zeer gewaardeerd worden :)

Alvast ontzettend bedankt voor de tijd en moeite!
 
Laatst gewijzigd:
Hier http://www.allen-heath.com/ahproducts/zed-16fx/ staat:

SEND OPTIONS
1) Main Mix Left + Right (Post-fade)
2) Main Mix Left + Right (Pre-Fade)
3) Auxes 1-2
4) Auxes 3-4

RETURN OPTIONS
1) To Stereo 3 channel

Dus je hebt 4 keuzes om send te sturen, maar 1x return naar stereo kanaal 3.
De rest van je effecten zal je naar de (overige) vrije kanalen moeten sturen.
 
Hier http://www.allen-heath.com/ahproducts/zed-16fx/ staat:

SEND OPTIONS
1) Main Mix Left + Right (Post-fade)
2) Main Mix Left + Right (Pre-Fade)
3) Auxes 1-2
4) Auxes 3-4

RETURN OPTIONS
1) To Stereo 3 channel

Dus je hebt 4 keuzes om send te sturen, maar 1x return naar stereo kanaal 3.
De rest van je effecten zal je naar de (overige) vrije kanalen moeten sturen.

1000maal dank voor je snelle reactie maar voor mij als leek met zo'n live PA mixer is dit best wel abracadabra hihi. Een space echo is mono dus dat brengt ook vraagstukken met zich mee als je het over stereo kanalen gooit, nu maakt het niet perse uit dat hij alleen 1 vd 2 kanalen space-echoe'd zolang dat maar wel op beide speakers te horen valt.

Ik snap ook nogsteeds niet helemaal het verschil tussen post en pre-fade.

Wat ik vooral met de space echo wil is live de aux knop 1 opendraaien, dit komt terug op kanaal X(denk ik dan omdat ik het voorheen zo deed) op mijn mixer, zodat ik echt zoals bij een dub versie van een reaggae song, dan alleen de echo hoorde op het kanaal waar ik de output van mijn space echo op uitstuurde(hij bleeft dan nl doorechoeeen) als ik de aux 1 knop even open en dicht gooide. Misschien kan dit ook wel zonder dat ik hem op een kanaal teruglaat komen maar dat weet ik o.a. niet ;{
 
Volgens mij zijn de specs die djazid geeft de usb specs, niet de "normale" mixer specs.
Zoals ik het zie zijn er 3x aux op elk kanaal als send beschikbaar, die via de plugs/jacks rechtsbovenin
de mixer naar een effect unit kunnen lopen. Aux4 gaat naar intern effect.

De returns moet je allemaal (behalve intern), weer inpluggen in een mono kanaal.
 
Volgens mij zijn de specs die djazid geeft de usb specs, niet de "normale" mixer specs.
Zoals ik het zie zijn er 3x aux op elk kanaal als send beschikbaar, die via de plugs/jacks rechtsbovenin
de mixer naar een effect unit kunnen lopen. Aux4 gaat naar intern effect.

De returns moet je allemaal (behalve intern), weer inpluggen in een mono kanaal.


Ja, of met een stereo effect, 2 kanalen.
Wat ik vooral met de space echo wil is live de aux knop 1 opendraaien, dit komt terug op kanaal X(denk ik dan omdat ik het voorheen zo deed) op mijn mixer, zodat ik echt zoals bij een dub versie van een reaggae song, dan alleen de echo hoorde op het kanaal waar ik de output van mijn space echo op uitstuurde(hij bleeft dan nl doorechoeeen) als ik de aux 1 knop even open en dicht gooide. Misschien kan dit ook wel zonder dat ik hem op een kanaal teruglaat komen maar dat weet ik o.a. niet


Wat je eerst met de send/return knop deed, was het bijmengen v/h effect. Wat je nu doet met de aux knop is het volume naar het effect regelen die, als ie weer in de mixer komt, apart moet worden afgeregeld (misschien zelfs naar een group sturen, als je die zou hebben). Is wel iets complexer dan met de send/returns. Maar goed, dan blijf je tenminste bezig ;)
 
Wat je eerst met de send/return knop deed, was het bijmengen v/h effect. Wat je nu doet met de aux knop is het volume naar het effect regelen die, als ie weer in de mixer komt, apart moet worden afgeregeld (misschien zelfs naar een group sturen, als je die zou hebben). Is wel iets complexer dan met de send/returns. Maar goed, dan blijf je tenminste bezig ;)

Ja de Space echo wil ik dus alleen de echo output hebben en die af en toe over een gitaar of vocal zetten op dus een kanaal van mijn mixer, maar mijn phasor wil ik juist weer helemaal over bv. een gitaar of vocal hebben.

Nu zijn er 2 pre's en 1 post auxen, wat betekent dit precies?

Welke FX unit moet dan op wat zetten? Weet iemand dat?

Het 3e effect ben ik nog over aan eht twijfelen, wil misschien een stereo env. follower filter gebruiken maar dan zal t wel mono moeten of mn modular systeem.

Bij de filter moet het bron geluid eigenlijk verdwijnen en bij mijn modulair is het net zoals bij de space echo.

Thanks voor de reacties allemaal!
:halleluja:halleluja:halleluja
 
Neem eerst een papiertje en zet je setup hierop (niet letterlijk). Dan ziet het er waarschijnlijk al een stuk logischer uit.
 
Neem eerst een papiertje en zet je setup hierop (niet letterlijk). Dan ziet het er waarschijnlijk al een stuk logischer uit.

Yes heb ik gedaan maar ik weet niet zo goed welk effect ik op de post moet zetten en welk effect ik op de pre moet zetten.

Want ik weet het verschil niet zo goed
 

Ik kan redelijk engels en probeer het te snappen voor mijn setup maar desalniettemin vind ik het erg lastig.

Ik heb op de mixer:

2 x pre, 1 x post.

De space echo zijn output komt terug op kanaal 9 en als ik de aux knop van kanaal 8 opengooi(deze staat altijd open) wil ik het effect van de spaec echo op kanaal horen(alleen echo out)

Bij de phaser komt zijn output op kanaal 10(maar dit hoeft niet als het niet hoeft omdat het doel van dit effect anders is) en als ik de aux knop van kanaal 8 opengooi(deze staat dus altijd open) wil dat het effect 100 % over de phaser gaat(zonder het originele effect).

Wat is dan handigheid?

Sorry voor mijn onkunde
 
De pre faders zijn voor de monitoren v/d bandleden. Die worden dus niet beinvloed door de fader. De rest is post.
Zolang het goed klinkt en het voor jou werkt, is het goed.
 
Bij de phaser komt zijn output op kanaal 10(maar dit hoeft niet als het niet hoeft omdat het doel van dit effect anders is) en als ik de aux knop van kanaal 8 opengooi(deze staat dus altijd open) wil dat het effect 100 % over de phaser gaat(zonder het originele effect).

Wat is dan handigheid?

Sorry voor mijn onkunde


De phaser zou ik als insert prikken, en op de phaser wet/dry handmatig draaien.
Bespaart je ook weer een send!
 
De phaser zou ik als insert prikken, en op de phaser wet/dry handmatig draaien.
Bespaart je ook weer een send!

Dat heeftie helaas niet(Mutron phasor) dan zou ik de bypass on/off iedere x moeten indrukken, maar weet niet of het true bybass is plus ik moet m op meerdere channels gebruiken :)
 
De pre faders zijn voor de monitoren v/d bandleden. Die worden dus niet beinvloed door de fader. De rest is post.
Zolang het goed klinkt en het voor jou werkt, is het goed.

Yes I got that maar er is waarschijnlijk te weinig tijd om goed te reheasen sinds de sessiemuzikanten erg druk zijn dus ik dacht misschien hebben jullie tips :biertje:
 
Heb je nagedacht over monitoring? Ik weet niet hoe groot de zaal is waar je gaat spelen en of je zelf op podium of FOH wilt gaan staan maar de muzikanten gaan zeer waarschijnlijk eigen monitor mixes willen. Dat gebeurt meestal met pre-fader auxes. Dat wil zeggen dat de aux volume van een kanaal los staat van de volume fader van diezelfde kanaal. Anders (bij post-fader aux) wordt de monitor van de zanger harder als jij zijn kanaal harder zet. Post fader wordt vaker maar niet altijd voor effecten gebruikt.

Als je zelf op podium gaat staan en grotere zalen gaat spelen zou ik analoge splitters overwegen. Dan stuur jij jouw deel uit, en als de mixer het toelaat, los de "wet" effecten van je bandleden als je gaat dubben. Maar dan niet hun dry signaal. De splitters zorgen dat de instrumenten en zang los van jouw setup bij de FOH komen omdat zij daar (hopelijk) beter in kunnen schatten wat het balans moet zijn in de zaal. Moet je wel je zaken goed voor mekaar hebben als je met 15 minuten changeovers te maken hebt. Nadeel is dat als de FOH tech jouw materiaal niet kent die wellicht een andere visie heeft op hoe hard een space echo uithaal moet staan tov een gitaar.

Deze heb ik best veel gebruikt voor zoiets:

T-racks splitter van thomann

Als ik je eerste post weer lees denk ik dat je het beste een geluidsman kan zoeken die je in de voorbereiding en op de avond zelf gaat helpen en misschien het dubben ff los moet laten voor nu.


Beste synthforum,

Het is sinds tijden dat ik weer een liveshow ga doen en ik ben echt mijn brein aan het breken over hoe ik dit moet realiseren, ik heb een Allen en Heath ZED 16 FX gekocht.

Ik heb:
1 stereo pianist
1 stereo gitarist
1 mono vocals
1 mono vocals
als band. (Dus dan heb ik nog 10 kanalen over, 1 stereo en 8 mono)

De resterende sporen zoals drums, basslines / fx / synth loops etc stuur ik via mijn laptop uit naar de mixer(channel outs via ableton) waarbij ik een beetje wil spelen met track mutes en live effecten, de meeste sporen vanuit mijn laptop(aka de rhythms/beats/grooves waarover de bandleden improviseren) zullen mono zijn maar sommige loops zijn echter wel stereo dus hiervoor wilde 1 vd 3 stereo kanalen gebruiken zodat deze niet onbenut zijn. De hoeveelheid externe sporen die ik vrij heb om de rest uit te sturen is alleen voor mij als newbie moeilijk vast te stellen, dit heeft te maken met het volgende:

Het liefst wilde ik op de aux(send/returns? weet nou niet of dit hetzelfde is) een space echo een phasor en mijn modular system aansluiten waarbij ik naar gelang het aux 1, 2, 3 knopje omhoog kan draaien op het desbetreffende kanaal om zodoende een space echo op bv de vocal te gooien live. Denk aan dub reggae style. Vroeger heb ik dit weleens gedaan maar dan stuurde ik hem wel op de (uit mijn hoofd) insert en liet hem terug komen op 1 van de channels van de mixer zelfs.

Hoe kan ik dit het beste aansluiten bij deze mixer? en kan dit apparaat uberhaupt wel 3 externe hardware effecten op deze manier verbinden?

Ik was in de overonderstelling dat ik 3-4 aux units kon aansluiten, dit stond bij de beschrijving toen ik hem kocht(weet helaas de juiste term niet want werk al geruime tijd met een geluidskaart) dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Link foto mixer: http://www.allen-heath.com/media/ZED_16FX_Front_2800.jpg

Wat de ideale situatie zou zijn is als ik de band naar gelang hier en daar een aux "tikje" kan geven zodat er bv. soms op de gitaar een space echo is, soms op de piano en soms op de vocals, maar als ik de inputs bekijk lijkt dit niet echt mogelijk, oftewel ik doorzie het nog niet helemaal.

Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen, want het zou met de naderende deadline zeer gewaardeerd worden :)

Alvast ontzettend bedankt voor de tijd en moeite!
 
Back
Top