Mengpaneel info gevraagd a.jb.

philiphilip

Ingeburgerd
Lid sinds
6 juli 2017
Berichten
41
Dag allemaal,

Ik zou me graag een mengpaneel willen aanschaffen maar ik twijfel over wat ik precies nodig heb. Voorlopig gebruik ik een koptelefoon en de versterker van m'n stereoketen... tegelijkertijd.
Mijn setup bestaat uit het volgende: een Doepfer A-100, Acidlab Bassline en Vermona DRM. Ik zou graag meerdere uitgangen van de DRM tegelijkertijd kunnen muten en als het kan ook alles recorden. Die Mackie VLZ1604 lijkt interessant, gewoon omdat ik daar alle uitgangen van de DRM kan op aansluiten.
Alle info is welkom! Bedankt.
 
Ofwel alles live doen en de uitgangen van het mengpaneel naar een geluidskaart en dan opnemen met bijvoorbeeld Audacity, of
niet alle kanalen tegelijkertijd opnemen en dan één of andere recorder gebruiken.
De tweede optie geniet mijn voorkeur, denk ik.
Ik ben niet op de hoogte van wat er op de markt zoal verkrijgbaar is.
 
Een recorder+mixer in één en hetzelfde apparaat spreekt mij wel aan. De prijs van die dingen ligt wel beduidend lager dan een analoge mixer met evenveel kanalen van bvb. Mackie. Ik hoef geen 'professionele' apparatuur maar 't moet wel een lange levensduur hebben. Liefst zou ik zonder laptop willen werken. Die Yamaha of Tascam recorders, zijn die van degelijke kwaliteit?

Die recorders hebben niet zo veel ingangen. Mijn DRM op zich heeft al 8 uitgangen.

Stel dat ik bvb. een Mackie VLZ 1604 zou hebben, dan zou ik meerdere outputs van de DRM in één subgroup kunnen zetten en die dan tegelijkertijd muten of unmuten, is dat correct? Hoe zouden jullie zoiets doen?

Bedankt voor de hulp trouwens.
 
Als je een analoog mengpaneel zoals die Mackie koopt, dan maakt het niet uit. Pas bij de volgende stap, de audio interface, beslis je hoe je wil opnemen.
Welke opties heb ik dan zoal wat betreft recorders e.d.?
 
Die Yamaha of Tascam recorders, zijn die van degelijke kwaliteit?
Ik vrees dat ik je niet kan helpen daarmee. Er zitten op Synthforum veel mensen die met vanalle soorten hardware werken, maar weinig die zonder computer opnemen (nu bedoel ik, zodat ze ook ervaring hebben met digitale recorders die nu nieuw te koop zijn).
 
Of misschien HD recorder die wat ouder is? Ik ben zelf wel blij met de AW4416s die ik heb. Op de ene heb ik 24 ingangen.. eigenlijk een super uitgebreide mixer compleet met 2 fx processors en een compressor-limiter en EQ per kanaal + nogeens 16 extra channels voor de 16 sporen recorder dus 40 channels totaal!!

De andere heeft 16 ingangen en een FX kaart die tevens een adat aansluiting heeft.
Standaard hebben ze 8 ingangen maar je ziet ze soms voor 150 of nog minder te koop. De uitbreidingen die er in kunnen (2 stuks) zijn wat lastiger te krijgen en kosten relatief wel duur tov de HD recorder zelf. :)

Je kan dus meer sporen tegelijk opnemen terwijl je sequencers of drumdingesen meelopen op de midiclock die de Yamaha uitstuurt.. en synct erg strak..
Het editen van audio (copy n pasten van clips in een track) is wat primitief maar kan wel. Stukjes kun je dan knippen op de locators die je selecteert op BPM of tijdbasis.

Misschien is een combi van een analoge mixer met een HD recorder iets? Analoge mixers kosten niet echt heel veel meer..
De Yamaha die ik heb is maar een voorbeeld. :)Er zijn echt heel veel van dit soort HD recorders op de tweedehandsmarkt die soms voor een habbekrats worden aangeboden en vaak super uitgebreide mixers zijn. :)

yamaha-aw4416-enregistreur-occasion.jpg
 
Je kan ook 'ns kijken bij Zoom R24 of R16.
Die neemt max 8 kanalen tegelijk op. (of 16 als je er 2 koopt en met elkaar koppelt :) )
Die kan je zowel op lokatie als in je daw gebruiken.
je kan een sd card erin doen voor opslag en er zit oa een sampler in als je wilt klooien met je opnames en nog andere dingen
Die heb je tweedehands ook voor iets van 200 of zo.
Of nieuw vanaf 311 euro

 
Laatst gewijzigd:
Maar misschien is multitracken niet echt nodig, De mogelijkheid om achteraf te mixen is altijd leuk, maar soms wil je gewoon de jam van het moment vangen en leren om de juiste mix-beslissingen te nemen. Dan is een relatief eenvoudige mixer zoals een soundcraft, mackie, allen&heath oid. prima.
 
mackie onyx reeks? wel firewire denk ik. 1220i vast 2e hand heel betaalbaar
 
Back
Top