HP-filter

ec101dm

lost in the 80s
Lid sinds
2 februari 2009
Berichten
226
Locatie
België
Hallo, ik heb even een klein vraagje:


Op de meeste mixers vind je een High Pass-filter (of LowCut) op de kanalen. Als je die activeert kan je extreem lage stoorgeluiden (bv. wind, microfoonhantering, brom) grotendeels uit je geluid elimineren.
Dat werkt ook heel goed om het zgn. "proximity effect" dat je krijgt als je te kort bij je micro zingt minder storend te maken.


Wat ik me nu afvroeg:
bij mijn simpele Alesis mixertje is die HPF vastgelegd op 75 Hz. Wil dat nu zeggen dat hij enkel die specifieke frequentie vermindert, of bv. ook alle stoorgeluiden die lager (bv. 40 Hz) liggen??


Sorry als het een domme vraag is, maar ik zou het graag zeker weten :-)
 
Vanaf 75hz werkt de HPF met een geleidelijke boog (12 pole of 24 pole bv) tot de filter al het geluid afsluit. Het ligt dus aan de sterkte van deze boog op welke frequentie dit dan al is, dat kan 40hz zijn maar ook -300hz bij wijze van.

De HPF op je mixer is dus goed genoeg om alle subfrequenties te verwijderen.

CEPT-Workshop-EQ-Compress-EQ-2.jpg
 
Vanaf 75hz werkt de HPF met een geleidelijke boog (12 pole of 24 pole bv) tot de filter al het geluid afsluit. Het ligt dus aan de sterkte van deze boog op welke frequentie dit dan al is, dat kan 40hz zijn maar ook -300hz bij wijze van.

De HPF op je mixer is dus goed genoeg om alle subfrequenties te verwijderen.
[/IMG]

je bedoelt misschien 2 pole en 4 pole, respectievelijk 12dB en 24dB afname per octaaf.
Of deze schakeling goed genoeg is voor al je subfrequenties hangt af van je signaal en inderdaad de filterkarakteristiek. Wanneer je erg veel 45Hz informatie hebt kan het zijn dat het filter niet sterk genoeg werkt op deze frequentie, maar met een aanpassing van de steilheid weer wel sterk genoeg is.

je ziet erg vaak dat mensen overal low-cut / high-pass inzetten op bronnen waar geen lage frequenties in voorkomen. Helaas hebben deze filters ook enkele ongewenste effecten in de doorlaatband: de fase van het signaal krijgt daar een zwieper, iets voor de afsnijfrequentie. Dit kan, vooral bij veel filters een uitgesmeerd en rommelige klank tot gevolg hebben maar is ook weer niet altijd goed hoorbaar. Luister goed naar wat het beste klinkt!
 
Back
Top