stereo signaal over twee mono kanalen, pannen of niet?

spdk

ech wel
Lid sinds
21 januari 2002
Berichten
3.261
Locatie
Utrecht
Hallo,

Ik ben gewend om een stereo kanaal uit een synth, via 2 mono jacks, aan te sluiten op 2 mono kanalen op mijn mixer.

Vervolgens pan ik het linker mono kanaal naar links en het rechter mono kanaal naar rechts. Dit doe ik omdat iemand mij honderd jaar geleden verteld heeft dat het zo hoort.

Klopt dat wel? Ik bedacht me vandaag dat een geluid stereo wordt, omdat de phase anders is, het signaal is verschillend op de twee kanalen, moet ik dan wel naar links en naar rechts pannen?

Ik hoop dat iemand mij dat uit kan leggen, alvast bedankt!
 
Ik heb er nog ff over nagedacht en volgens mij moet je pannen ;)
 
Ik kwam op deze vraag, omdat ik een Virus TI heb met 2 inputs. Als ik daar een stereo signaal op aansluit, blijft deze in mijn oren mono, mijn eerste idee was om de linker input naar links te pannen en de rechter input naar rechts, maar dat gaat niet (zomaar)

Hoe zit dat dan op een stereo sampler zoals een mpc. Zijn daar de inputkanalen wel gepanned? Of snap ik er niks van?
 
Dat ligt maar net aan de sample, als het brongeluid stereo is ( en niet dubbel mono) dan zou het er stereo uit moeten komen, mits de interne routing correct is. Wanneer je de stereo uitgang op een mixer aansluit is het geen probleem om deze op twee aparte mono kanalen aan te sluiten, ze worden als twee losse kanalen behandeld. Het belangrijkste is dat deze mono kanalen allemaal samenkomen op een stereobus die naar de master en uitgang leidt. De manier waarop je elk individueel monokanaal op die stereobus plaatst is cruciaal: want je wilt een kanaal dat voor links bedoeld is ook links hebben, en met rechts idem.
 
Bedankt, zo schematisch had ik het nog niet bekeken. Dan is er toch wat raars met die inputs van mijn virus, want het signaal blijft dubbel mono.
 
voor normaal gebruik 1 hard ( 100%) naar links pannen en de andere hard naar rechts.

bij afmixen kan je ook eens wat anders proberen , bv omgekeerd ( 100% rechts en 100% links) , smallere stereo basis ( 1 op 9 uur en de ander op 3 uur zetten), of gewoon iets anders bv 1 in het midden en de ander 100% rechts.
best leuk om te proberen , wel terugzetten voor normaal gebruik.
ook leuk, basgedeelte van het geluid in het midden , mid+hoog verdelen over links en rechts
met de koptelefoon is de plaatsing vaak beter te beoordelen dan met de speakers.
 
Kijk supertips mannen, ik deed zoiets altijd op de automatische piloot, maar had er nooit over nagedacht wat ik nu technisch precies deed.
 
Nu ken ik die Virus niet zo goed (ooit wel een Virus A gehad, dat wel) maar wat zou er dan precies stereo aan moeten zijn, kun je voices pannen, of zijn het de effecten die een stereo-effect hebben? Een juno of jupiter-4 bheeft ook stereo uitgangen, maar je hoort alleen een stereo-effect wanneer je de chorus inschakelt.
 
Ik gebruik stereo outputs eigenlijk altijd om het door twee verschillende FX heen te halen en/of dubbel te EQ'en, ééntje met veel compressie op de bas en de andere met meer hoog en geen pompen, dat soort dingen.

Maar gewoon simpelweg links en rechts pannen eigenlijk nooit, tenzij er al stereo FX over zitten.
 
Back
Top