Aanschaf Behringer x32 en Behringer Digital Snake S16?

Mindfood

Ingeburgerd
Lid sinds
2 november 2007
Berichten
87
Locatie
Digital District
Hallo,

Ik ben aan het overwegen om een Behringer x32 en een Behringer Digital Snake S16 digitale IO multi aan te schaffen. Nu ben ik benieuwd hoe de x32 zelf werkt en hoe de 16 kanalen van de Digital Snake integreren en te besturen zijn via de X32 Console.

Voordat ik zo'n aankoop doe neem ik liefst een of enkele uurtjes om me eens goed te laten voorlichten wat de mogelijkheden zijn als je deze twee apparaten in huis haalt.

Hebben jullie tips/ideeën bij welke winkel ik hiervoor goed terecht zou kunnen - liefst dus eentje waar je een afspraak kunt maken en waar iemand met verstand van zaken de tijd voor je neemt om je een beetje wegwijs te maken en je vragen kan beantwoorden.

Ik woon in de regio Den Haag maar vind het geen probleem om voor de juiste winkel een uur of meer te moeten rijden.

Bedankt alvast!

Mindfood.
 
De snake integreert goed, maar besef wel dat je aan een fixed configuratie zit vs compleet dynamisch zoals we in software gewend zijn: Je hebt 16 mix busses en 8 effect slots, punt.

Voordeel is wel dat de X32 volledig via OSC te besturen is wat intergratie met bijv Ableton Live en M4L mogelijk maakt.

En de standaard geleverd 32 i/o usb kaart, Let wel dat deze class compliant is en minder optimaal zal werken als een dedicated driver. Real world betekent dit dat je projecten eerder over de zeik zullen gaan dan op een custom driver.
 
oh en overweeg de SD16 stagebox. Geen flightcase nodig en meteen 4 keer p16 aansluitingen voor eventuele personal mixers.
 
Heb een paar jaar met een X32 rack gewerkt maar het feit dat ie enkel XLR ingangen heeft in combinatie met phantom power beangstigde me een beetje (synths kunnen er niet zo goed tegen). Ben overgestapt op een Qu-Pac. Verder een fijne mixer die X32.

En voordeel van de SD16 is dat er Jack/XLR combo ingangen op zitten.

Misschien handig om te weten is dat je bij gebruik van een stagebox feitelijk fysieke ingangen op de X32 zelf vervangt - het totaal aantal logische kanalen is n.l. 32. Dit geld voor alle modellen; je kunt op een 16 channel Compact of Producer dus ook een of twee S16/SD16's aansluiten zodat je 32 fysieke ingangen hebt.
 
Misschien dat ik nog bevooroordeeld ben vanwege de naam die Behringer vroeger had (weet niet of dat nog zo is), maar kun je voor die prijs niet iets veel beters vinden op de 2e hands markt?
 
Bedankt allen voor de feedback, heel waardevol! Op basis van wat ik lees lijkt het plaatje dat ik voor ogen had niet te gaan werken met de X32/S16 combinatie.

Lijkt me beter dat ik eerst eens even begin met kort te beschrijven wat ik wil bereiken om daarna te kijken welke mixer / oplossing daar het beste bij past in mijn situatie. Dat ga ik eerst maar eens even opschrijven en dan post ik dat in deze thread.

In ieder geval bedankt voor de hulp tot zover!
 
Ok, ben even terug gegaan naar de tekentafel. Schets van de huidige situatie: ik maak thuis, als hobby, in mijn home-studio'tje muziek met Ableton en heb in de loop der tijd redelijk wat hardware verzameld (synths, drumcomputers, samplers).

Zo'n beetje alle outputs daarvan zijn ongebalanceerde jacks, bij elkaar opgeteld heb ik in totaal 48 mono ingangen nodig (op een mixer) om alles een plekje te geven. Op dit moment komt het geluid uit mijn externe hardware apparatuur in Ableton binnen via de Firewire interface van mijn Mackie Onyx 1620 mixer. Maar die bied 16 ingangen en geen 48. Dus nu is het iedere keer omsteken van inputs direct op de mixer afhankelijk van welke instrumenten er voor een bepaald nummer nodig zijn.

Nu was mijn eerste idee om met de Behringer x32+S16= 48 ingangen beschikbaar te maken en deze dan via een interface vanuit de Behringer mixer naar Ableton te brengen voor verdere bewerking 'in the box'. Op die manier zou het omsteken van hardware verleden tijd zijn. Echter, de S16 inputs kunnen zo begrijp ik niet 'gestapeld' worden bovenop de 32 kanalen die de x32 al aan boord heeft om deze vervolgens alle 48 via de USB-interface naar een sequencer te brengen.

Dus de vraag is nu wat wijsheid is. Toch voor de x32 gaan en dan een deel van de inputs reserveren voor wat dynamischer patchen d.m.v. een patchbay of iets dergelijks? Wellicht heeft een van jullie andere ideeën hoe dit zo efficiënt mogelijk in te richten?
Daarnaast vraag ik me gezien de opmerking van pt. hierboven af, of ik de ongebalanceerde uitgangen zonder risico's middels een jack naar XLR kabel in kan prikken op de x32 of dat daar wat tussen gezet moet worden?

Bedankt alvast voor het meedenken!
 
Tafel met een paarsubgroepen kopen? Dan sluit je daar je audio interface op aan en kun je op de mixer zelf bedoenen welk kanaal naar welke subgroep gaat en die dan opnemen. Hoef je in iig niets om te pluggen....
 
ik heb nog een Firestudio Lightpipe te koop. Eventueel met een Alesis Ai3 en Behringer ADA8000. Heb je al 16 I/O met mogelijkheid tot 32. Let wel dat je in wordclock-land terecht gaat komen.

Zoiets in combinatie met 2 patchbays. Laat je de meest gebruikte synths normalized naar de interface lopen en met patchkabels de overige 16 steken als ze gebruikt worden.

Anders zit je to echt aan een Madi of Dante oplossing vrees ik.
 
Kan nog altijd een goede optie zijn om een X32 + SD16 te kopen; ligt een beetje aan hoe je met Ableton werkt - als je track-voor-track als audio op wilt nemen is het geen enkel probleem. Sequence je alles via MIDI en neemt dan een stereo mix als audio track op (zo werk ik) dan wordt het wat meer vogelen.

In een X32 kun je 4 blokken van 8 fysieke en of USB ingangen toekennen. Dit kan een mix zijn dus bijvoorbeeld:
1-8 = ingang 1-8 van X32
9-16 = ingang 9-16 van X32
17-24 = ingang 1-8 van SD16
25-32 = ingang 1-8 van USB

Dit wordt opgeslagen in een "scene" - je zou dus een scene kunnen maken voor alle fysieke ingangen van een X32 en eentje voor een mix van SD16 en X32. Het is dan een kwestie van de juiste scene kiezen om een apparaat te kunnen opnemen/horen.

Via USB kunnen maximaal 32 van en 32 naar de X32 - deze kun je ook weer in blokken van 8 kanalen toekennen.

Dus: als je de X32 als een audio interface wilt gebruiken is dit geen probleem.

Aangezien je schrijft dat je met een hoop line-out apparatuur werkt is het overwegen waard om 2 x SD16 te kopen en een X32 rack / performer / compact om het aantal kanalen via XLR ingangen te beperken. Phantom power kun je n.l. niet vergrendelen en daarmee bestaat het gevaar dat je 48V op de uitgang van een apparaat krijgt (als je jack-XLR aansluit zonder daar een DI box tussen). Het werkt wel, heb een hele tijd zo gewerkt met een Soundcraft SI Expression 32 daarna een X32 maar na het lezen van wat berichten toch van af gestapt en werk nu met een Qu-Pac.

Patrick.
 
Bedankt allen voor de nuttige - en snelle - feedback! Ik ga me er in verdiepen en zien welke kant het opgaat.
Mocht ik nog wat aanvullende vragen hebben (en dat zal best zo zijn) dan meld ik me in deze thread of even direct bij een van jullie.
 
Back
Top