Signaal 'doordrukken'

DjGo

I point mics
Lid sinds
16 januari 2005
Berichten
220
Locatie
Het Wilde Westen
Hallo,
Ik kan het even niet beter omschrijven: mn oude Soundtracs mixer heeft op sommige inputs een klein probleem. Ik stuur vnl synths naar binnen, bij sommige inputs moet ik de gain pot even helemaal opendraaien voordat er signaal doorheen komt.. Waar zou dat mee te maken kunnen hebben?

Mvg
Diego
 
Typisch is dit hè.

Ik ken dit probleem ook.
Op het moment heb ik er geloof ik niets waarmee dit probleem is, maar ik heb meerdere apparaten in het verleden gehad waarmee dit wel aan de hand was.
Ik ben er nooit achter gekomen waardoor dit nou kan komen.

Wat ik vermoed:
- slechte soldeerpunten
- vieze connectors
- condensators die oud en versleten zijn

Maar van geen van bovenstaande vermoedens weet ik dus zeker of het waarheid kan zijn.
Ik ben benieuwd wat anderen hierover te zeggen hebben.
 
Bekend verschijnsel; veroorzaakt door stof, vuil, haartjes, etc, die voor sluiting zorgt in het signaalpad.
Door even flink een sterk signaalniveau (=hogere voltage) er doorheen te sturen, wordt dan even de sluiting verbroken, waardoor het geluid weer normaal kan stromen, tijdelijk.

De oplossing is simpelweg even afstoffen/schoonmaken van jack, plug, socket, potmeter, etc.
Bij jacks; even eruit trekken, met de hand er overheen en stevig terug stoppen, zodat eventuele stof op de socket ook eraf gaat.

Bij versterkers en zo, kan het probleem zich zowel bij de in-/output connectoren als bij de potmeters bevinden; hier ook is schoonmaken (stofvrij krijgen/houden) de oplossing.
 
Dat zijn de verbreek contacten van de inserts die niet goed weer terug contact maken bij geen insertie ingeplugd, inderdaad even hot signaal door drukken en het is weer weg. Wat je best doet is een patchbay op al je inserts gooien, ben je er vanaf omdat je de verbreking van het signaal van mixer verlegd naar de patchbay.
 
Dat zijn de verbreek contacten van de inserts die niet goed weer terug contact maken bij geen insertie ingeplugd, inderdaad even hot signaal door drukken en het is weer weg. Wat je best doet is een patchbay op al je inserts gooien, ben je er vanaf omdat je de verbreking van het signaal van mixer verlegd naar de patchbay.

Wow. Klinkt aannemelijk, dat ga ik gelijk proberen

Thx
 
Bekend verschijnsel; veroorzaakt door stof, vuil, haartjes, etc, die voor sluiting zorgt in het signaalpad.
Door even flink een sterk signaalniveau (=hogere voltage) er doorheen te sturen, wordt dan even de sluiting verbroken, waardoor het geluid weer normaal kan stromen, tijdelijk.

De oplossing is simpelweg even afstoffen/schoonmaken van jack, plug, socket, potmeter, etc.
Bij jacks; even eruit trekken, met de hand er overheen en stevig terug stoppen, zodat eventuele stof op de socket ook eraf gaat.

Bij versterkers en zo, kan het probleem zich zowel bij de in-/output connectoren als bij de potmeters bevinden; hier ook is schoonmaken (stofvrij krijgen/houden) de oplossing.

Ik heb idd de inputjacks schoongespoten met lucht en de-oxit, daarna ff geragd met een oude jackplug, dat heeft bij de meeste inputs wel wat gedaan...



Dank voor je tips
 
Niet gaan spuiten met allerlei goedbedoelde middeltjes.
Vaak is het al voldoende een paar keer een plug in de insertie te rossen.
Als dat niet afdoende is, koop dan een partij stereo jackpluggen waarvan je de tip en de ring aan elkaar vast soldeert.
Steek die in de insertie en dan gewoon laten zitten.
Problem solved.
 
Back
Top