Phantoom power

SCD

Gearlust [on]
Lid sinds
16 november 2002
Berichten
1.941
Misschien niet helemaal on (synth) topic, maar hopelijk weet iemand dit hier. Ik heb een mixer/hd recorder met 8 ecombineerde line/XLR inputs. Ik kan met twee schakelaars twee keer vier inputs phantom power in/uitschakelen. Als ik maar één input gebruik voor een condensator microfoon die dat nodig heeft, kan die phantompower dan kwaad bij andere, dynamic mics? Of bij aangesloten line level gear (synth)?
 
Dynamische mics zijn meestal OK met phantom power.
Je andere apparaten meest waarschijnlijk niet (de meeste synths hebben geen transformer-balanced outputs).

Een phantom-powered DI tussen je apparaat en de mixer stoppen is wel een oplossing, maar niet ideaal en/of goedkoop (vooral als je er meerdere nodig hebt).

Mvg.

CoolRunning
 
Dit zou geen probleem moeten zijn, mits de recorder een beetje goed is ontworpen. De fantoomspanning mag niet op de TRS contacten aanwezig zijn.

Ik heb horrorverhalen gehoord over enkele apparaten die de fantoom ook op de TRS hadden staan, dit is erg gevaarlijk wanneer er een stekker in wordt gestoken, of je een TS (unbalanced) plug gebruikt.
Je zou het voor de zekerheid kunnen nameten met een multimeter.

Bij de meeste dynamische microfoons is fantoomspanning geen probleem, let wel op wanneer je ribbon microfoons (die zijn ook dynamisch!)
gebruikt kunnen deze kapot gaan als ze worden aangesloten terwijl fantoomvoeding reeds actief is.
 
Oke, bedankt voor de info. De gebruikte recorder is een Tascam DP-24, en op de vier outputs met phantom power komen 2 condensator mics en 2 dynamic mics (geen ribbons), dus als ik het goed lees zal dát geen problemen opleveren?
De mics zijn nieuw, en hebben allemaal met xlr pluggen aan de kabels.
 
Let op:

Probeer altijd eerst de mics aan te sluiten en pas daarna de phantom power in te schakelen.
En als je de mics wilt loskoppelen: eerst phantom power uitzetten en daarna loskoppelen.

Mocht je dit niet doen zal de boel echt niet meteen kapot gaan, maar het is risico beperkend.

Wat Elektrovolt al zegt: als er phantom power op de jackpluggen staat is het 10x zo belangrijk altijd in bovenstaande volgorde te werken.
Met XLR pluggen luistert het minder nauw, maar zoals we in Brabant zeggen: ge wit nooit nie! ;)
 
Hoi Matthijs, bedankt ook. We gaan erachter komen. Het is voor een neighborhood kid die zijn drumstel,wil miken, vandaar mijn vraag. Ik weet echt helemaal niks van deze materie.
Mixer is relatief nieuw, microfoonset ook dus het lijkt me veilig. Bedankt allemaal!
 
PS Elektrovolt: wát moet ik precies meten? Bedenk me net dat ik een mv meter heb
 
Bij fantoomvoeding staan er op pin 2 en 3 een spanning van 48 volt positief ten opzichte van pin 1 (ground).
Wanneer dit bij een TRS jack op de contacten zou staan (tip en ring), sluit je die voeding kort bij het in- en uitsteken en als gevolg een knal en waarschijnlijk ook kapotte apparatuur.

Maar goed, de kans dat Tascam dit zo zou implementeren is vrij klein. Dit is te meten door een gebalanceerde (trs dus) jackplug in de combo te steken en aan het ander uiteinde van die kabel een multimeter als volgt aan te sluiten:

- meetstift 1 aan de sleeve, meetstift 2 aan de tip en ring.
Meet je hier een gelijkspanning van 48 volt en ook tussen sleeve en ring (kan ook 24 zijn, sommige eenvoudige apparaten doen dat), dan staat er inderdaad fantoomvoeding op de jack en is het schadelijk om hier een synth op aan te sluiten.
Nogmaals: de kans dat dit het geval is is erg klein, maar je kan het maar beter zeker weten.

Ook de tip over het aan- en uitschakelen van de fantoomvoeding is een goede.

ts-and-trs.jpg
 
Super uitleg Elektrovolt, bedankt!
Echter, de mics hebben geen TRS kabels, maar XLR. Heb je daar toevallig ook de meetpunten voor/van? Want wat is daarop dan "tip", "sleeve" en "ring"?
 
Of kan ik het meten zoals je tekent en als dat dat klopt dan klopt het op zo'n XLR kabel ook?
 
Op een XLR kabel zijn:

pin 1: aarde (sleeve)
Pin 2: hot (tip)
Pin 3: cold (ring)

Maar als je XLR kabels hebt hoef je niets te meten.
Het meten wat Elektrovolt voorstelt is slechts om te checken of er wel- of geen phantom power op de jackpluggen komt te staan als je hem inschakelt.
Als je XLR aansluit weet je zeker dat er phantom power op komt te staan en dat is ook de bedoeling, dus dat hoef je niet te controleren.
 
Ah, oke, nu is het me duidelijker. Ik ga vanavond meten met een TRS kabel to be sure, en zal de tips in acht nemen: geen pluggen wisselen met Phantom voeding aan. Phantom voeding uitzetten als er pluggen gewisseld zouden moeten worden. En als ik iets geks meet, meld ik me hier nog wel even.

Nog één vraag als het mag? Elektrovolt zegt "dan staat er inderdaad fantoomvoeding op de jack en is het schadelijk om hier een synth op aan te sluiten." bedoel je dan dat het schadelijk is om een plug in/uit te steken zonder de fantoomvoeding eerst uit te zetten, of bedoel je dat het hoe dan ook schadelijk is voor je synthesizer?

Excuses voor mijn totale non-kennis hierover, maar ik blaas liever niks op als het niet nodig is.... :)
 
Ik antwoord ondanks dat de vragen aan Elektrovolt gesteld zijn met in mijn achterhoofd dat Elektrovolt misschien zijn weekend aan het vieren is en jij graag verder wil..;)

Als je op een synth phantom power zet kan de hij kapot gaan omdat de synth output mogelijk niet in staat is een 48volt gelijkspanning op te vangen.
Dus ik zou sowieso nooit phantom power op een synth zetten!
 
Check! thanks.

En jij doet niet aan weekend vieren? :)
 
Mijn weekend vieren bestaat uit SF posts plaatsen, modereren en opletten of mensen in het gareel blijven op SF.
Dat vier ik doordeweeks overigens ook :frons: :P
 
Dank voor het invallen, Blom, en inderdaad, ik was op een feestje terwijl jij wild aan het modereren bent :)

Ik ging in dit geval uit van de TS/TRS in combinatie met fantoomvoeding, aangezien je in je eerste post ook een synth noemt. Een stel dynamische mics moet geen probleem zijn en ik denk dat je goed zit met deze apparatuur. Toch is het verstandig om even te checken of er geen fantoom op de TRS staat.
Zoals Blom ook al aangeeft:

XLR pin 1 (gnd.) = sleeve
XLR pin 2 (pos.) = tip
XLR pin 3 (neg.) = ring
 
48 volt op een trs jack? Dan moet je als fabrikant echt niet weten wat je aan het doen bent.

Drm zijn goede combi connectors ook gescheiden

NCJ6FI-S%20%282%29.JPG


Maar meten is zeker weten.

Enige apparaat waarvan ik weet dat ie op PP op de xlr niet leuk vindt is een pioneer djm 600.
 
Back
Top