Ervaringen Tascam M3500 ??

Niel

OPEN DIE GAIN & EQ !!!
Lid sinds
12 augustus 2003
Berichten
9.070
Locatie
NL
Hey,

Binnenkort hoop ik een andere mixer aan te schaffen, mijn eerste keus viel op een Spirit Lx 7, 32 kanaalsversie ......
Naast die mixer stond een occasion Tascam M3500 mixer die een stuk beter, solider aanvoelde, veel ruimte om aan de knoppen te draaien, was pas gereviseerd, met garantie etc.
De prijzen ontlopen elkaar niet dus ben ik aan het twijfelen .....

Zijn er hier mensen die mij meer kunnen vertellen over deze Tascam M3500 ?
Bouwjaren, uitbreidingsmogelijkheden, eigen ervaringen etc .....

Mijn eigen zoektochten hebben niet echt bijster veel opgeleverd, behalve dat de winkel mij adviseerde de Spirit te nemen i.v.m. m'n hardcore producties. Toch vind ik de M3500 een stuk beter aanvoelen (faders en knoppen) met het oog op duurzaamheid, en zo'n robuuste grote bak staat leuk in de studio ;)
Al aan de lay out te zien denk ik liever met de M3500 te werken dan de LX7, wat ik al direct in de winkel merkte.
Aangezien hij 8 bus is heb ik al het idee gevat om externe parametrisch behringer mixertje(s) e.d.te gebruiken voor het oversturen, waarna ze weer "schoon" de M 3500 binnen kunnen komen.

Te zien aan verschillende (grote) studio setups op inet is het een veelgebruikte mixer.

Ieder stukje info is meer dan welkom !
 
Geluiden oversturen gaat altijd natuurlijk maar als het echt een tafel moet zijn voor hardcore, dan klinken die behinger eurodesk tafels naar het schijnt heel smerig in de oversturing met de tafelinputgains zelf.

Wat die Tascam betreft;
Er zijn elektronische dansmuziek-producers die zweren bij deze tafels hun klank, van 1 weet ik zeker die er mee werkt(e?) en die hadden er daarna zelfs voor een tweede studio nog èèn bijgekocht maar dan een iets grotere broer van die M3500 met automatisatie, ik dacht M3700, maar ben niet zeker. Hij deed wel geen hardcore, maar wel alle andere stijlen.
Maar ik denk dat hij voor hardcore zeker ook kan dienen, misschien eens wat anders doen dan de andere kan nooit kwaad.
Distortion en oversturen kan men ook "voor" de input van een tafel zoals je al zelf aangaf, met behringer stuf.

Spirit klinkt ook altijd goed, maar misschien een beetje anders.

Ik werk digitaal met yamaha en ik moet zeggen dat ik dikwijls een analoge tafel mis voor de klank, ondanks dat ik nooit een noemenswaardige analoge tafel heb gehad (boss BX 16).

Hier op het forum is er ook zeker 1 iemand die je deze M3500 tafel kan aanraden, maar k'weet niet juist meer wie.
Maar als je de plaats ervoor hebt en je kan hem voor een deftige prijs kopen, dan is dit zeker imo geen slechte keuze.
 
Je geeft zelf al een beetje aan in je post dat je de tascam meer bevalt; gewoon doen dan! Ik heb zelf een Tascam M2516 gehad en ook een Spirit Studio 32-8-2. Hoewel ik niet weet hoe deze tafels zich verhouden tot de 3500 en de LX7, kan ik wel zeggen dat ik de Spirit het fijnst vond van de twee. Lekkere eq en betere/ makkelijkere aansluitingen.
 
IK ZOU VOOR DE TASCAM GAAN, IK HEB JAREN EEN TASCAM 2600 GEHAD EN GEBRUIK VOOR LIVE NOG EEN 16 KANAALS TASCAM.
ZORG WEL DAT JE GARANTIE HEBT, IVM VOEDING ED
 
Origineel geplaatst door manipulator
IK ZOU VOOR DE TASCAM GAAN, IK HEB JAREN EEN TASCAM 2600 GEHAD EN GEBRUIK VOOR LIVE NOG EEN 16 KANAALS TASCAM.
ZORG WEL DAT JE GARANTIE HEBT, IVM VOEDING ED

Ik zou je Caps Lock knop ff na laten kijken......
 
Ik heb ook erg veel interesse in deze tafel, helaas is de koop toen niet doorgegaan. Grooveron (synthforum lid ) heeft veel ervaring met de tascam en zoiezo veel ervaring met engineering en weet wel waar die over praat. Ik heb daar een aantal vragen aangesteld en hieronder het antwoordt.





hoi Boes,

De M3500 klinkt een stuk mooier vind ik, (erg mooie EQ)
hangt wat klank betreft met de EQ precies tussen de Mackie en een Ghost in.
maar overall klinkt de tafel een stuk mooier en vooral opener dan beide anderen.
Voora; de kanaal scheiding (bij Mackie en Ghost toch wel een probleempje vind ik)
is heel goed en de panning een stuk nauwkeuriger, hij is alleen behoorlijk groot
ik heb erg veel met deze tafel gewerkt in studio's en het lukte altijd vrij gemakkelijk een hele gave mix
tekrijgen zowel Dance Rok als Jazz. en dat lukt me bij de 2 andere een stuk minder (vooral de Mackie)

De 2600 II ligt meer in de lijn van de Mackie en ghost, mindere kanaal scheiding maar de EQ klinkt wel eender.
En hij is natuurlijk een stuk kleiner.
 
Alvast veel dank voor alle snelle reacties :)

Wat ik vergeten was te melden een korte eigen ervaring met eigen tafels.
Begon '97 met een Behringer MX2004 (heb ik nog steeds, wel zwaar versleten) later aangevuld met een MX3282, waar ik nu 3 jaar mee heb gewerkt. Genoeg ervaring met Behringer doorlus & overstuur mogelijkheden dus .......

Op een gegeven moment merkte ik zelf dat het mengpaneel mij beperkte in m'n creativiteit, door z'n beperkte 1 parametrische eq, z'n donkere krappe layout en ietswat goedkopere feeling tijdens het knoppendraaien en faderschuiven .... Niet bevoordelijk voor het plezier.
Overstappen naar een digitale tafel wil ik (nog) niet, ookal ligt dat wel binnen m'n budget, net als het verschil tussen echte analoge (drum)synths en virtuel analoge/sample based, toch wat warmer.

Morgen ga ik weer even snuffelen aan de M3500 tafel, kijken of ze hem vast kunnen reserveren en of er misschien een proefperiode bespreekbaar is. Moet lukken als vast klant zijnde :P
 
3500

3500

hoi niel.

hier mijn 5 cent :-)
Ik zou in dit geval LX7 cq M3500 altijd voor de tascam gaan.
dit is een profesionele tafel die echt heel goed klinkt, alleen rete groot is.
Als je hem kwijt kunt in de studio is het een hele goede keuze.
(de beste analoge tafel in zijn klasse in mijn opinie)

Ik schat hem hoger in als de Mackie 8 bus en de soundcraft Ghost.
Zowel als sound en als bouw kwaliteit.
hele mooie tafel gewoon met weinig problemen.
veel fx sends, mooie open EQ (wat minder kleurening als die van de ghost)
maar heel mooi inzetbaar.
Zeer mooie oversturing mocht je die gebruiken en genoeg kanalen om je voorlopig zoet tehouden
met echt 64 faders (dus ook 32 voor de subkanalen)

zelf gebruik ik ook Tascam (digitaal in de studio en analoog live) en ben zeer tevreden over de service.

ik zou altijd voor de Tascam gaan in dit geval.
Wat is trouwens de prijs van de 3500, je ziet ze al regelmatig voor 2000 Euro of minder weg gaan!!
 
*D thnxs !!!!!

M'n handen kriebelen nu al .........

Eindelijk iemand die zegt dat oversturing ook goed kan met de Tascam, in de winkel reageerden ze een beetje huiverig ("ga maar beter voor de spirit dan"), aangezien ik meestal meer weet dan de verkopers vertrouwde ik daar al niet meer op. Koel .... 8) Verder uitstekende service en prijsonderhandelingen met ze te doen .....

Ruimte heb ik gelukkig genoeg in m'n studio, de lege plaats overgebleven na verkoop van de MX3282 (ook geen kleintje) heeft nog meer dan genoeg over aan alle kanten, iets van 2,5x2 meter in totaal moet meer dan genoeg zijn.
Morgen neem ik even m'n rolmaat mee .....

Ik hou jullie op de hoogte !
 
Ik zou ook zeker voor die tascam gaan, kwa sound veel beter dan spirit, en mischien beter dan mackie maar weet ik niet zeker.
 
Damn, ben net even langs geweest en alles uitvoerig doorgenomen .....

berg minpuntjes:
-Het is de 24 kanaalsversie, niet de 32 kanaals. (wordt proppen als ik hem neem)
-4 mono effect return, dus na 2 stereo effecten zit 't zooitje vol.
-faders en potmeters verschillen qua stroefheid.
-gebruikerssporen, krasjes op t zwarte metaal en op 2 plekken is de stof stuk, je kan de vulling zien.
-transportsporen, kleine deuken aan de zijkant.

Ze vroegen € 2950,00 incl. ik heb gezegd dat ze daar van mij direct 700 vanaf mogen halen anders ben ik bij voorbaat al niet geinteresseerd. Morgen word ik gebeld of ze accoord gaan met € 2200,00 incl. btw
3 maanden garantie zit erbij. Is dat een redelijke prijs?

Positieve blijft dat hij solide aanvoelt, alle defecte faders en potmeters zijn vervangen.
Ik heb gedraaid aan een splinternieuwe soundcraft Ghost, die erbij stond, die haalde het niet qua stevigheid.
De LX 7 32 voelde ter vergelijking helemaal als speelgoed aan tijdens de draaisessies, die toch ook 2490 incl. kost daar.
Ik denk wel dat de M3500 minder in waarde zal dalen als een nieuwe mengtafel, dus dat neem ik ook mee in m'n overweging.

Vraag die niet beantwoord kon worden door een afwezige expert:
Er zitten extra kleine faders op, één per kanaal, die gebruikt worden voor bv tape return etc.
Is het mogelijk die als extra ingangen te gebruiken, zodat ik op meer dan 24 kanalen uitkom (zoals bij de behringer MX8000)?
De handleiding (die voor 70% uit schematische tekeningen bestaat) deed ons vermoeden dat dat niet kon, dat er een keuze gemaakt moet worden tussen de tapeinput en mic/line via de flip switch.
Verder heb ik niet kunnen zien of het mogelijk is direkt van buitenaf in een aux bus te pluggen, en die naar de master (LR) te sturen, zodat ik hiermee 8 extra inputs krijg bij wijze van (zonder eq).
Ik gebruik meestal maximaal 4 aux bussen voor het doorluswerk, dus het zou ideaal zijn.

Graag jullie reactie .....

De maten vallen mee:
Breedte: 112 cm
diepte: 95 cm
hoogte (meterbrug): 31 cm

thnxs alvast ! :mega:
 

Attachments

  • m3500-75p.jpg
    m3500-75p.jpg
    38,6 KB · Bekeken: 210
Voor diegene die het interesseren:

Met veel dank aan forumlid Grooveron (superrrrrr !!) heb ik een 32 kanaals M3500 weten te vinden voor € 1500,00.
Vrijdag ga ik hem halen, even een dagje naar Duitsland op en neer.

Synthforum en met name Grooveron, Bedankt !!!!! :halleluja :okdan: :biertje: :dj: :{
 
cool ... ik heb ze destijds ook voor habbekrats gezien aldaar
laat ons effe weten als je hem hebt :-)
 
Origineel geplaatst door Niel
Voor diegene die het interesseren:

Met veel dank aan forumlid Grooveron (superrrrrr !!) heb ik een 32 kanaals M3500 weten te vinden voor € 1500,00.
Vrijdag ga ik hem halen, even een dagje naar Duitsland op en neer.

Synthforum en met name Grooveron, Bedankt !!!!! :halleluja :okdan: :biertje: :dj: :{

Dag niel,

toevallig zoek ik ook een m3500 32inline.
Mocht je wat weten laat me weten.

bedankt en succes met je "nieuwe" tafel.
 
Origineel geplaatst door Niel
Voor diegene die het interesseren:

Met veel dank aan forumlid Grooveron (superrrrrr !!) heb ik een 32 kanaals M3500 weten te vinden voor € 1500,00.
Vrijdag ga ik hem halen, even een dagje naar Duitsland op en neer.

Synthforum en met name Grooveron, Bedankt !!!!! :halleluja :okdan: :biertje: :dj: :{

thnx Niel en veel succes met je mix :okdan:
 
Eindelijk ....... alles doet het weer, en nu met een Tascam M3500 !!!!! 8)
Vorige week vrijdag dus naar Duitsland geweest, Bremen, een kleine 550 km van Rotterdam, dus heb genoeg km's gemaakt, schrijven we wel weer af 8o)

Vorige eigenaar was een jongen van mijn leeftijd, type into relaxte hiphop.
Hij gebruikte de M3500 alleen om de 8 uitgangen van z'n geluidskaart door te geven aan actieve alesis monitors, hij was al zo goed als helemaal overgegaan op digitaal (standaard verhaal).
Ik kreeg sterk het idee dat de duitse jongen zich schuldig voelde dat ik hem voor 1500 overnam, wat volgens mij teveel geld was in zijn ogen voor de tafel. Hij wilde nog bergen kabels meegeven, maar dat heb ik beperkt gehouden tot enkele handige neutrik xlr's.
De tafel met twee man van 2 hoog naar beneden dragen was geen pretje, ik schat dat hij rond de 100 kg zeker weegt, maar je moet er toch wat voor over hebben :)
Alles in de achterbak en op naar Nederland .........

Eenmaal in de studio bleek alles net wat groter te zijn dan ingeschat, wat inhield dat ik m'n totale setup anders in moest richten. Ik heb ervoor gekozen om over te gaan op een U vorm, waar voorheen een L vorm al groot genoeg was om alle zooi te herbergen. Nog een verandering is dat ik gekozen heb om de mixer vóór m'n monitors (absolute two's) te zetten, inplaats van zijwaards, waardoor ik nu makkelijker kan mixen.
De pas aangeschafte (multi) kabels via forumlid ParcivalHofland kwamen goed van pas.
Na drie dagen slepen, zagen, schroeven en inpluggen staat alles weer in werkbare opstelling, foto's onderaan ......

De mixer en z'n staat:
Enige merkbare defecten zijn de lampjes van de main VU meters die het niet doen en een groen (eq) en rood (mute) ledje van kanaal één. Hij stinkt heel lichtelijk naar rook/wiet, maar tegen een weekje zal dat er wel uit zijn.
Voor zover die jongen vertelde heeft hij er altijd een op maat gemaakte stofdoek/laken overheen gedaan indien de mizer niet gebruikt werd (heb ik gezien). Sommige potmeters en faders kraken soms bij draaien/schuiven, in ieder geval een teken dat er niet kortgeleden een berg contactspray doorheen is gejaagd :bekdicht: .
Als alles stilstaat totaal geen problemen verder met kraken op piepen .....

Het geluid ............. WOOW ! :halleluja
Duidelijk een flinke sprong verder dan alle behringers waar ik ooit mee heb gewerkt.
De EQ sectie was even wennen, aangezien de parametrische knoppen indeling precies omgekeerd is van waar ik eerst mee werkt. De EQ zelf is super, heel schoon, solide, frequentie bereik is prima, eindelijk kan ik parametrisch rommelen tot in het sublaag (42 hz) en tot het hoog-hoog (tot 13 khz).
Ik kan beamen hetgene wat anderen al vertelden, het is makkelijk een goed klinkende mix te maken, of dat komt door de "warmte" van de tafel zelf of andere invloeden, wie zal het weten ....
Voor zowel een band als "schone" muziekproducer direct al een hele goeie tafel ....

Maar ik doe veel dingen niet schoon, die gain moet open, oversturen .....
Dat is op zich moeilijker bij deze tafel omdat de mic en line ingangen van elkaar gescheiden zijn.
De behringers hebben dat in hetzelfde voorversterkertje zitten, waardoor je van line naar mic sterkte kan draaien, makkelijk oversturen dan.
Aangezien de M3500 phantoomvoedingschakelaars PER KANAAL heeft durf ik niet m'n TR 909 direct in een mic ingang te prikken, wie weet wat er mis kan gaan indien iemand per ongeluk het phantoom knopje indrukt inplaats van het ondergelegen line knopje .....

Oplossing was simpel, wat ik ook al deed bij de MX3282 die ik hiervoor had, doorlussen en versterken via z'n sub bussen.
Zo heb ik 6 subs naar kanalen op rij gezet/geplugged die ik op iedere wijze door kan lussen naar de main of naar een andere aux bus, tel daar een dubbele parametrische eq bij op per geroute sub-kanaal en gaaaaaaaaan ......
Het was even wennen maar binnen een uurtje had ik overstuurde bd's die ik niet eerder zo makkelijk en zo goed klinkend voor elkaar kreeg :okdan:
Het laag is erg strak, de mix en vooral het laag klinkt gelijk een stuk solider, wat voor dance producers helemaal een must is. De Behringers blubberen in dat opzicht een beetje vind ik ......

Van de geprezen kanaalscheiding heb ik nog niks kunnen merken, aangezien m'n 909 zelf geluiden heeeeeel zachtjes door laat lekken naar individuele outputs. Misschien later met andere opstelingen .......

Nog even wat ..... bijna iedereen gaat over op digitaal, net als 15 jaar terug met de digitale sample synths en drumcomputers ..... ik heb zo'n vermoeden dat we misschien straks ook een run krijgen op tafels zoals deze, net als oude vintage gear nog steeds z'n waarde blijft houden.
Wat betreft waardedaling zit ik beter met deze M3500 dan met een digitale 02/r of iets dergelijks heb ik het idee.

Iedereen bedankt voor de feedback en hulp (met name grooveron wederom :biertje: ) !

(ietswat donkere foto's zijn van de voorlopige setup, er komen binnenkort nog racks bij voor alle overige apparatuur....)
 

Attachments

  • 4fotostudio.jpg
    4fotostudio.jpg
    51,8 KB · Bekeken: 178
Back
Top