Mixers die aangenaam kleuren en oversturen?

W07

Stamgast
Lid sinds
5 januari 2016
Berichten
264
Hallo, ik was aan het overwegen een beperkt mengpaneel aan te schaffen,
vooral om synths en ITB sounds op te warmen, de inputs wat te over-pushen met drummachines, etc.

Nu vroeg ik me af, welke zijn mixers die hier goed voor zijn?

wat me interesseert is :

1. naam/type (liefst niet gewoon een merk)

2. prijsrange (goedkoop op tweedehands wegens oud, klein en niet clean klinkend is wel een plus)

3. eigenschappen die je er goed aan vind ( warm, overstuurt mooi, eq's klinken goed etc...)

4.ruisvloer (minder belangerijk dan een warme of karaktervolle sound uiteraard)

graag jullie persoonlijke ervaringen en advies, thanks!
 
Al eens gezocht hier op SF? Iedere week wordt er wel eentje gestart hierover :D

Hiervoor een heel mengpaneel kopen is misschien wat overkill... Al een naar dat opwarm doosje van Elektron gekeken? Dat is hier volgens mij voor gemaakt...

Gewoon op je USB steken, je track erdoor jagen alsof het een analoge VST en onmiddelijk terug je DAW in, allemaal met 1 kabel en total recall functionaliteit...
 
Elektron Analog Heat noemt het...
 
Paar pedaaltjes? proco rat, als je geld hebt iets uit Sherman zijn stal; er is veel
 
Aansluitend op de vraag:

Naam/type: Soundcraft 200B
Prijsrange: vanaf tientjes tot honderden
Eigenschappen: google is your friend
Ruisvloer: zie kopje "eigenschappen"

Extra:
onderhoud: dat wisselt nogal, maar als je voor een paar tientjes kan scoren met de nodige defecten heb je misschien wel een toffe unit in huis die je lekker kan misbruiken voor kleuring en oversturing :)
 
er zijn idd veel threads over welk mengpaneel wel/niet, zoveel dat het me niet echt efficient leek om me door die hele zwik leesvoer te worstelen.
Ik dacht aan apparaatjes met max 12 kanalen en een prijs van 100 a 200 euro.( thnks voor de tip matthew btw)

ik heb distortion pedaaltjes en een sherman FB, ik was op zoek naar iets waarmee ik de sound van een licht input-spankende drumcomputer kon verkrijgen.
Momenteel heb ik helaas geen budget voor de analog heat, anders leek het me inderdaad de gedroomde oplossing. Ben zelfs aan het overwegen de sherman te verkopen voor een veelzijdigere AH. maar ik hou enorm van het freaky mad scientist karakter van de Sherman, klinkt verschrikkelijk voor t grootste deel van de tijd, en dan raak je ergens een sweetspot en komt er iets geniaal uniek uit. en gemaakt door een landgenoot, vind ik ook wel leuk... maar toch
 
12 kanalen voor 100€?

Dan denk ik dat je toch eerder bij Behringer zal moeten kijken.
Wat ik er goed aan vind: is een goedkope kloon van bekende mengerds
Wat ik er slecht aan vind: het oudere en goedkopere spul ruist als hel -ook als je het niet wil- en valt al uit elkaar als je ernaar kijkt.

Binnen dit budget kan je beter een leuke plug-in scoren...
 
Ik kan voor een appel en een ei een Soundcraft 200 (geen B of SR) kopen. Helaas zonder parametrische eq maar met de semi-fixed parametric eq.

Nu lees ik veel dat die Soundcraft 200 een headroom heeft waar je een flat onder kan bouwen. Kun je nog een beetje lekker in het rood gaan met deze mixer? De muziek die ik maak leunt wel veel op kraakpiepdoorlusgaininhetrood principes van snoeiharde gabber tot twee uur in de middag na gisteren doorklaptekno.

Een parametrische eq zou ik zelf er in kunnen modden, maar zal dit een bruikbare mixer zijn? Ik werk zonder DAW en computer dus met plugins het gewenste effect bekomen zit er niet in. Momenteel werk ik met een Fostex 450. Dan is een 24-kanaals summing mixer is me iets te veel van het goede. :peukie:

Woeps, sorry voor de topic hijack! Maar qua vraagstelling komt het wel overeen. :)
 
Laatst gewijzigd:
Tascam M-520 8o) maar zonder gein, het is echt wel een dikke karakter bak, maar je moet er wel de ruimte voor hebben. alleen al die twintig kanalen 3bands parametrische eq maken hem het al dik waard !
 
Ik zou, als ik de ruimte had, sowieso alles kopen wat een appel en een ei kost.
Al is het maar om gewoon uit te proberen, een mening te bouwen en het daarna voor een peer en een komkommer weer te verkopen.
 
Ik zou, als ik de ruimte had, sowieso alles kopen wat een appel en een ei kost.
Al is het maar om gewoon uit te proberen, een mening te bouwen en het daarna voor een peer en een komkommer weer te verkopen.

Daar heb je absoluut een punt. Maar dat betekend dat mijn Fostex 450 er uit zal moeten en dat wil ik liever alleen als het een vooruitgang is. :)
 
kan je beter paar goei plugins kopen: radiator/decapitator of die vcc bundel van slate (of die tape). Dat zijn precies die dingen waarmee je nice een kleurtje kan geven aan sounds. Voor zon budget krijg je een cheapo mixer met weinig kleur. Of je inversteert in 1 goed analoog kanaal; tree audio the branch bijv.
 
12 kanalen voor 100€?

Dan denk ik dat je toch eerder bij Behringer zal moeten kijken.
Wat ik er goed aan vind: is een goedkope kloon van bekende mengerds
Wat ik er slecht aan vind: het oudere en goedkopere spul ruist als hel -ook als je het niet wil- en valt al uit elkaar als je ernaar kijkt.

Beetje onzin dit.
Misschien dat dit in jouw beleving een lage prijs is voor een compacte mixer?? Kijk je wel 'ns op MP?? :)
Er zijn genoeg leuke tafels te scoren voor rond dit bedrag, je moet er alleen de ruimte voor hebben.. ook qua tijd.

En idd. Wat Matthew al zegt. Gewoon proberen en als t niks is weer wegdoen.

Ik kocht er trouwens afgelopen zomer weer een Fostex 820 bij. De hoofdtelefoon versterker deed het niet maar voor de prijs van 60 euro heb ik em nu toch kunnen proberen..
Er was mij ooit verteld dat er 'n 'hum' in de signaalpad zou zitten van de 8xx seris. Met de masters helemaal open is dit heel licht aanwezig, maar de subgroupen zijn muisstil.. en dat is toch de route om een paar kanalen te tracken..
Ook de aux returns kun je toewijzen aan een de subs.
Tot nu toe heb ik ff wat kunnen proberen met 'n 909 en dat viel niet tegen :)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top