Mono of stereo gebruiken.

CreOn

Alles naar de knoppen....
Lid sinds
6 februari 2002
Berichten
1.150
Locatie
Terneuzen
Na heel, echt heel lang, niets meer te hebben gedaan met muziek ben ik nu weer gestart. Gewoon voor de fun, lekker beetje klooien met synths.
Nu heb ik een Tascam DP 24 met acht ingangen welke wel te herleiden zijn naar 24 tracks.
Hoe sluiten jullie bijvoorbeeld hier de synths op aan? Gebruiken jullie de mono uitgang van de synth zodat er optimaal gebruik gemaakt kan worden van alle ingangen, of geven jullie de voorkeur aan een stereo signaal van de synth? Krijg ik als ik alles mono aansluit nog een mooi stereo geluid? Ik heb nu nog maar net een Roland Gaia, Sonar met wat VST's en een ipad met eveneens wat leuke synths. Ik wil er nog wel wat hardsynths bij hebben de komende tijd maar dan kom ik dus in de verdrukking qua ingangen van de Tascam.
Tips welkom.
Thx.
 
Stereo geluid uit een synth dat ligt er maar net aan.

Meestal is het signaal pas stereo na de fx sectie op een synth.
Bijvoorbeeld Chorus of delay maakt het signaal stereo. Ook zijn er synths waarbij je de oscs of filters (bij meerdere filters) kunt pannen. Of de panning moduleert met een lfo. Gebruik je dit allemaal niet dan heeft de stereo output niet zoveel zin.
 
Ok, dus als de synth, buitenom de FX sectie, niets doet met panning kan ik net zo goed de Chorus en/of Delay gebruiken van de Tascam. Bedankt voor je antwoord.
 
Inderdaad mono tenzij
Bij de analoge synths, orgels electr piano etc meestal mono , bij wat nieuwere digitale, workstations samplers etc stereo
 
Aangezien outputs, kabels, vervorming,EQ settings etc zeker bij analoog mixen toch wel aardig verschillen kan het soms interessant zijn om brede geluiden (strings, pars) stereo uit te mixen.
 
Ik mix vrijwel alles stereo, het enige dat mono binnenkomt is mijn (bas)gitaar en Sherman omdat die nu eenmaal mono zijn. Ik gebruik alleen nog wel eens mono voor bassen of kicks om te zorgen dat ze keihard in het midden staan en om faseproblemen te voorkomen.
 
Ok, de meningen zijn toch wat verdeeld. In dat geval is de opmerking van VL7 terecht: luister en maak dan de keus. Bedankt iedereen voor de reacties.
 
Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je wilt bereiken. Als je harde EDM wilt maken is mono misschien vaak beter omdat je muziek dan ook bedoeld is voor venues waar mono gangbaar is en waar je ieder geluid zo hard en duidelijk mogelijk door wil laten jassen. Space muziek voor thuis op de bank profiteert weer meer van de ruimte die stereo biedt.

Maar als het aantal inputs een probleem is, ik heb nog een 32 kanaals mixer te koop :D
 
Laatst gewijzigd:
Een stereo synthesizer zou ik toch te allen tijde stereo aansluiten, tenzij het echt geen enkele toegevoegde waarde heeft. Maar elke moderne synth (analoge mono synths daargelaten) heeft toch wel een unisono functie waarbij je de stemmen over het stereobeeld kunt spreiden, of waarmee je met LFO's stereo effecten kunt maken. Een hardware synth is niet goedkoop, dus je wilt hem dan toch optimaal kunnen gebruiken?
 
Back
Top