Sends enz met de midas venice 240 vraag

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.713
Locatie
Streek rond Herentals - België
Hallo

Mijn studio vordert niet (ik mis Joris voor de routing)
Kan iemand me op weg helpen? Ik wil mijn fx op de patchbays zodat ik een massa opties krijg, maar ik ben de notities kwijt en ik geraak niet gefocused.
Joris kreeg 3 signalen naar buiten naar de patchbay voor fx. Vermoedelijk die 3aux sends. => patchbay => in vd fx, uit van de fx naar patcbay => of wel een kanaal of een return op de midas. Maar als ik begin geraak ik in de knoei met de notities op de labels van de bekabeling - spreekt zich tegen.

Hier de achterkant vd midas:

14w7jd.jpg


Ik dacht zoals BRZ alle drums apart en synths apart naar de patchbay en dan prikbaar naar eender waar. Maar billen bloot, ik snap de layout eigenlijk niet van de midas - moet als ik eens fris ben in de manual duiken maar niet vandaag - Werchter kater en morgen weer 6 dagen werken… 8o)
 
Zo ff uit m'n hoofd; de 2 groene sends zijn de fx 1 & 2. De 2 gele sends zijn aux 1 & 2. De rode zijn de monitor outs. Het verschil tussen de sends is of ze pre of post fader zijn. Post fader wil je meestal hebben voor fx. De groene zijn standaard post fader, de gele zijn schakelbaar pre of post (te selecteren ergens rechts op de tafel). De 2 groene faders zijn fx return 1 & 2, de 2 gele knoppen daaronder de returns van aux 1 & 2. Is dat wat je wou weten?
 
Ja die kleuren enz herinner je goed.
Ik heb ondertussen begrepen waarom de labeling verwarrend is. Dat komt omdat ik per kabel 4 patchpoints heb voor ie terug naar de mix gaat: uit mixer, naar fx, uit fx, naar mixer - 4 dus. Zo ver ben ik gelukkig al - bloos :)

Brz schreef me: Twee auxen gemod zodat ze pre fader zijn en niet post. Is zelf redelijk makkelijk te doen

ik begrijp de voor of nadelen nog niet ivm pre of post. en is pre hetzelfde signaal als direct out?

Ik laat 't nog even maar de volgende vragen worden wat ik kan met het patchbayen van direct outs en inserts :)

Nog een vermoedelijk domme vraag: kan je een group maken en die dan gezamelijk naar een fx zenden (vb een filter?) - hoe komt die dan terug? Over een apart kanaal? Ik duik weer even achter de mixer tss de kabels…

Juist: Joris had een manier om die monitirs ook te gebruiken voor fx, maar ik ben er niet achter wat dat inhoud
 
fx 1&2, monitor 1&2 en aux 1&2, totaal zijn dit 6 auxen.

Voordeel voor mij met pre fader en post fader is dat als je pre fader hebt het niet uitmaakt of je de fader dicht zet, je houdt dan altijd wel signaal naar je fx. Met post fader gaat er geen signaal naar je fx als je de fader dichtzet, wat voor mij een fijnere situatie is.

Ik heb alle 6 de aux sends naar de patchbay geroute. Ik gebruik zelf niet de returns, laat elk fx weer terug komen op een channelstrip.

Als je een group ook door een aux of een los fx wilt halen heb je op de achterkant de outputs zitten van de groups. Stop hier een kabel in en prik die naar het apparaat waar je heen wilt, de uitgang kan dan weer naar een channelstrip voor nog meer opties. Of je gebruikt de insert.
 
Het is dus eenvoudig zoals ik al vreesde… Man wat een lege kop had ik vandaag.
Thx BRZ!
 
Back
Top