Behringer RX1602 naar multi-effects

DungBeatle

Ouwe rot
Lid sinds
5 april 2015
Berichten
929
Locatie
Grimbergen, Belgie
Hoi,

(sorry, newbie questions)

Heb zo'n RX1602 op de kop kunnen tikken, en zou die graag gebruiken met een [TC Electronics M350] multi-effects.

De Multi-effects heeft stereo in en uit.. wat ik zou verwachten.

De Behringer heeft enkel één Fx Send .. dus geen stereo out voor de Send. Wat is de logica hier achter? Vermits de Behringer wel stereo out heeft voor zijn fundamentele mixing functionaliteit, zou ik verwacht hebben dat ie ook stereo FX send heeft.., nee?

Als ik een stereo synthesizer naar de Behringer stuur, en zijn kanaal naar de FX wil verwerken, dan verlies ik toch de stereo van de synth?
 
Sends zijn meestal mono. Het idee is dat veel effect apparaten niet echt stereo zijn (aan de ingang) ook al hebben ze een stereo ingang. Veelal wordt het stereo signaal voordat het de effect processor in gaat mono gemaakt. De uitgang van de effectprocessor is wel stereo, returns zijn dan ook altijd stereo.
Effect processors hebben een stereo ingang zodat je de output met het originele signaal in stereo kan mixen. Als je en effect processor op een bus gebruikt dan regel je de verhouding tussen direct en bewerkt signaal met de send knop en niet met de effect processor, de mix in de processor staat in dit geval op 100% bewerkt ('wet'). Je synth (directe geluid) blijft dus gewoon stereo. De send moet voor deze toepassing wel post-fader zijn zodat als het volume van het kanaal dicht staat er ook geen effect te horen is.
 
Je synth blijft wel stereo. maar het signaal wat naar het effect gaat wordt mono gemaakt. Je effect maakt er stereo van en dat ga je weer mixen bij het originele stereo geluid. Een TCE M350 werkt het best op een mengpaneel met 2 send kanalen want het is een dual engine. processor, dan kan je twee effecten mixen. Je moet wel op de balans instelling letten, die moet bij een send en return configuratie op wet (100%) staan.

Je kunt het effect er natuurlijk ook achter zetten. Dat is meer de insert configuratie dan blijft alles helemaal stereo. Balans op 50% of minder. Maar dan kun je niet meer per kanaal apart regelen.

Of je zet hem voor de mixer, dan werkt hij maar op 1 kanaal, dus voor als je één instrument hebt zonder effecten. Balans dan op 50% of minder.

Het manual van de m350 legt ook wel een en ander uit, duik daar is in.
 
En zo begint de job van "Audio Engineer" toch wel aan duidelijkheid aan te groeien.. allemaal niet zo simpel zonder hands-on of ten minste een diagram.. maar toch bedankt voor de uitleg. Heb nu mijn TCE in gebruik.. via de Behringer naar mijn Yamaha MG10XU, die spijtig genoeg ietske te eenvoudig is voor dat send/return mechanisme te gebruiken. Die Yamaha heeft wel Send FX knoppen, maar om naar de interne effects unit te sturen, niets externs. :-S
 
De Yamaha MG10XU heeft toch wel een send out?, echter als je die gebruikt schakel je wel de effecten van de Yamaha MG10XU uit dus daar schiet je dan niet zo heel veel mee op.
(in het blauwe output-vlak links boven)
 
Nog een vraagje over Sends.. heb nu een 2de RX1602 in mijn rack, en hier heb ik de Send naar 2 effect units in serie gestuurd.. en het stereo resultaat terug in diezelfde RX1602 gepropt, via 1 van de beschikbare stereo ingangen. En.. eh.. ja hoor, heb ontdekt dat je aardig wat feedback als gratis effect kunt bekomen. :dubbel:

Vraag: is dit een onzinnige routing? Doen anderen dit soms ook? Of haal ik die lus er best uit? (Bij lage Send settings is de huidige lus blijkbaar volledig bruikbaar..)
 
Back
Top