Mackie 32-8 bus L/R niveauverschil

DeejayTim

Stamgast
Lid sinds
14 oktober 2009
Berichten
272
Locatie
de buren.
Beste mede-synthers,

Ik heb een tijdje een Mackie 32 8.

Voor de zekerheid heb ik de interne bandkabels opnieuw in/uitgeprikt maar ik merk een niveauverschil tussen de linker en het rechter niveau op de hoofdmix (rechts is ongeveer consistent 5-6 dB hoger dan links).
Zou dit aan foute bandkabels liggen of is het een kwestie van alle insert-contacten schoonmaken?

Reacties zijn welkom :)

Mvg,
Tim
 
5-6dB signaalverschil kwaakt en waggelt als een ongebalanceerd signaal naar een gebalanceerde input. Heb je al helemaal uitgesloten waar dit verschil begint met optreden? Je stuurt een mono-signaal naar een center-panned kanaal en ziet dan het verschil? How about als je het naar een groep stuurt, zie je daar dan ook het verschil? Wat als je een ander kanaal pakt?
 
Het kan inderdaad gewoon 'static' zijn maar ook een defecte opamp.

Wat meer details zou handig zijn:

1. Trad het probleem nu plotseling op of is het al een tijdje, aan de hand of altijd zo geweest?

2. Heb je iets aan de tafel gedaan waarna het probleem begon?

3. Is het een auditief niveauverschil of op de meters of allebei?
 
Bij dezen wat meer details:

1. Het probleem is sinds ik 'm heb aangeschaft al aan de hand.
2. Ik weet niet zeker of het door een ingreep komt. De enige ingreep die ik intern heb gedaan is preventief alle ribbonkabels reseaten.
3. Het probleem varieert: wanneer ik een monosignaal (gecentreerd en vanaf een willekeurig kanaal) zónder de main-inserts te gebruiken naar de hoofdmix stuur, dan is het linkerniveau auditief én visueel hoger dan het rechter. Wanneer ik wel de main-inserts gebruik dan is het rechterkanaal auditief en visueel (de eerder beschreven 4 tot 6 dB) hoger dan het linker. De inserts zijn +4dB lijnniveau, zowel in als uit. De apparatuur die op die inserts is aangesloten is voor dat niveau geconfigureerd en kan het dus aan.

Wanneer ik datzelfde signaal naar een groep stuur (er van uitgaande 1-2, 3-4, 5-6 of 7-8 allemaal gelijk op 0 dB/Unity bijvoorbeeld) dan lijnt het niveau zowel auditief als visueel mooi gecentreerd uit. Maar wanneer ik vervolgens de groepen links en rechts toewijs op de hoofd L/R mix dan correspondeert het uitgangsgeluid niet met het niveau op de bussen.
Het is dus echt een probleem met de L/R mix.
Een externe bron ('2 track' of 'external') geeft hij wél weer zoals het hoort en stuurt hij ook op dezelfde wijze uit (dus tussen L en R zit in dat geval nagenoeg geen of helemaal geen verschil). De '2 track' en 'external' ingangen kunnen namelijk niet worden toegewezen aan de hoofd L/R mix op de Mackie 8 bus mengtafels, dit is dus een aanwijzing dat het specifiek aan de L/R mixbus ligt.

Met vriendelijke groet,
Tim
 
Laatst gewijzigd:
Wat ik dus al vermoedde, heeft de vorige eigenaar waarschijnlijk werk aan de mastermodule gedaan en hierbij of een verkeerde weerstand geplaatst of een line driver met een line receiver (opamps) verwisseld.

Bijvoorbeeld een 3kOhmweerstand i.p.v. 30kOhm in het signaalpad geeft een 6dB verschil en zo ook een LINE DRIVER i.p.v. een LINE RECEIVER.
Bij die weerstandjes verschilt het één kleurtje in de kleurencode en, met het oog, gemakkelijk zich in te vergissen. En die twee verschillende type opamps verschillen ook maar één cijfer, maar de een versterkt met factor 1/2 en de andere heeft een versterkingsratio van 2.

Als de mengtafel aparte moederboarden heeft voor het linker- en rechterkanaal, of tenminste duidelijk aangegeven, kun je contrloeren of deze componenten links en rechts gelijk zijn.
Voor de weerstanden is het een beetje lastig zonder de schematic (wel mogelijk), maar de opamps kun je gemakkelijker checken of ze links en rechts hetzelfde typenummer hebben op dezelfde posities.

Succes.
 
Wat ik dus al vermoedde, heeft de vorige eigenaar waarschijnlijk werk aan de mastermodule gedaan en hierbij of een verkeerde weerstand geplaatst of een line driver met een line receiver (opamps) verwisseld.

Bijvoorbeeld een 3kOhmweerstand i.p.v. 30kOhm in het signaalpad geeft een 6dB verschil en zo ook een LINE DRIVER i.p.v. een LINE RECEIVER.
Bij die weerstandjes verschilt het één kleurtje in de kleurencode en, met het oog, gemakkelijk zich in te vergissen. En die twee verschillende type opamps verschillen ook maar één cijfer, maar de een versterkt met factor 1/2 en de andere heeft een versterkingsratio van 2.

Als de mengtafel aparte moederboarden heeft voor het linker- en rechterkanaal, of tenminste duidelijk aangegeven, kun je contrloeren of deze componenten links en rechts gelijk zijn.
Voor de weerstanden is het een beetje lastig zonder de schematic (wel mogelijk), maar de opamps kun je gemakkelijker checken of ze links en rechts hetzelfde typenummer hebben op dezelfde posities.

Succes.

Dank voor de aanwijzingen. Nu ik het masterboard nader bekijk is er inderdaad mee gerommeld door de vorige eigenaar.
Dat wordt een serviceprojectje dus...
 
Dank voor de aanwijzingen. Nu ik het masterboard nader bekijk is er inderdaad mee gerommeld door de vorige eigenaar.
Dat wordt een serviceprojectje dus...


Graag gedaan.

Begin met te kijken naar de opamps; met een beetje geluk zitten ze in "sockets" en hoef je niet te gaan lopen solderen.

:)
 
Wat ik dus al vermoedde, heeft de vorige eigenaar waarschijnlijk werk aan de mastermodule gedaan
en hierbij of een verkeerde weerstand geplaatst of een line driver met een line receiver (opamps) verwisseld.

Bijvoorbeeld een 3kOhmweerstand i.p.v. 30kOhm in het signaalpad geeft een 6dB verschil en zo ook een
LINE DRIVER i.p.v. een LINE RECEIVER.
Bij die weerstandjes verschilt het één kleurtje in de kleurencode en, met het oog, gemakkelijk zich in te vergissen.
En die twee verschillende type opamps verschillen ook maar één cijfer, maar de een versterkt met factor 1/2
en de andere heeft een versterkingsratio van 2.

Als de mengtafel aparte moederboarden heeft voor het linker- en rechterkanaal, of tenminste duidelijk aangegeven,
kun je contrloeren of deze componenten links en rechts gelijk zijn.
Voor de weerstanden is het een beetje lastig zonder de schematic (wel mogelijk), maar de opamps kun je gemakkelijker
checken of ze links en rechts hetzelfde typenummer hebben op dezelfde posities.

Succes.


Ik vind het altijd geweldig wanneer iemand zaken zo helder kan (en wil) uitleggen.
Ben zelf echt een leek op dit gebied, maar kan me met een dergelijke uitleg hierdoor toch
een klein beetje een voorstelling van het geheel maken.. :halleluja

Complimenten Jompo :okdan:
 
Ik vind het altijd geweldig wanneer iemand zaken zo helder kan (en wil) uitleggen.
Ben zelf echt een leek op dit gebied, maar kan me met een dergelijke uitleg hierdoor toch
een klein beetje een voorstelling van het geheel maken.. :halleluja

Complimenten Jompo :okdan:

Zeer mee eens! Ook mijn complimenten aan Jompo :okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Dank jullie wel, guys. :)

DeejayTim; laat je wel even weten wanneer je het probleem hebt gevonden/opgelost?
 
Dank jullie wel, guys. :)

DeejayTim; laat je wel even weten wanneer je het probleem hebt gevonden/opgelost?

:)

Ja, dat is prima. Wanneer ik er niet uit kom of wanneer problemen zich blijven voordoen dan komen hier meer berichten. :D
 
Back
Top