TASCAM DM4800 Stereo bus ??

Mstudio1

Stamgast
Lid sinds
24 mei 2002
Berichten
385
Locatie
studio's in omg. utrecht, in rotterdam & in amster
Hallo, ik heb mijn dm 4800 nu een week en begin de routing aardig door te krijgen... ik heb op het forum voor de tascam's gezocht en al wel wat gevonden maar helaas ben ik er nog niet helemaal uit :yamaha:

Ik vraag mij af of bus 1-24 stereo bussen of monobussen zijn en waar jullie deze bussen voor gebruiken... Zelf dacht ik ze te gebruiken voor het maken van bijvoorbeeld stereo submixjes van vocals of drums.

Echter als ik kanaal 1 hard naar links pan en vervolgens naar bus 1 stuur via de output assign buttons, dan zie ik op de meterbrug (+ hoor ik) dat het geluid toch stereo (2x mono) wordt uitgestuurd naar de monitor speakers.
Als het een stereo buss was dan zou ik verwachten dat hij hard links zou klinken en aangeven op de stereo output op mijn meterbrug. Ik ga er dus vanuit dat de bussen monobussen zijn!? Waar gebruiken jullie de bussen dan voor eigelijk? want voor een drummixje bijvoorbeeld kan ik hem zo toch niet gebruiken? immers je kunt ze niet pannen ? of wel ????

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, ik hoop namelijk snel weer te kunnen beginnen met producties draaien e.d.
Misschien heb ik nog niet alle functies helemaal goed door en mis ik ergens een instelling o.i.d.

Groeten,
Ronald
 
Laatst gewijzigd:
prefader pan instellen?
 
Bussen zijn altijd mono en hard pannen moet wel kunnen hoor.
Komt ook wel eens voor dat je kanalen kan pairen en dat hij bij toewijzen van bussen automatisch hard panned. (verschilt per merk/type)
 
Tot nu toe heb ik de bussen nog niet gebruikt als stereobus voor mijn drums.
De sub-mix maak ik nu in de box en stuur dan mijn stereo bus vanuit mijn DAW door naar één kanaal op de Tascam DM4800.

Toch zit het mij nog altijd dwars omdat ik toch nog kanalen zou willen pannen en dan door zou willen sturen naar een stereo bus. Best grappig eigenlijk dat ik bij mijn zoektocht na 6 jaar dan mijn eigen oude posts tegen kom!

Je kunt 2 mono bussen omzetten in een Stereo Bus, je kunt ook de breedte van het stereobeeld aanpassen. Echter nog altijd merk ik dat als ik een gitaar (mono audio kanaal) bijvoorbeeld naar links pan op 85% en deze verwijs naar mijn stereobus (dus 2 mono bussen gelinked), dat het nog steeds niet stereo uitkomt.

mis ik ergens nog een instelling of is het simpelweg niet mogelijk om submixjes naar een stereobus te sturen inclusief de panning informatie die bij de afzonderlijke faders instelt? Ik los het nu op door de faders van de losse audiokanalen te linken aan één van deze faders en ze naar een output te routen waarover ik dan externe processing op zet.

R.L. @ Mstudio1
 
'solved

'solved

Ha thanx, had hem gisteren al gevonden inderdaad.
Al duurde het vinden van de oplossing voor mij geen 3 seconden, maar ben ben weer helemaal blij! :okdan:

De oplossing is inderdaad bij Options te vinden in het aanvinken van "Bus Pan follows ST PAN" en "Buss Link-buss PAN mode are Linked"
 
Back
Top