the midi conspiracy

cyan_circle

_beware of perverts_
Lid sinds
7 januari 2002
Berichten
1.731
Locatie
Utrecht
(om de 'midi lantency' thread niet te vervuilen met een lichtelijk andere content )


weet je wat echt freaky is aan het hele midi probleem [om niet te zeggen k*t]?

DAT HET ALLEMAAL ZO F*CKING VEEL BETER KAN!

maar de bedrijven die midi hebben geschapen houden expres grote vooruitgangen tegen, om zo een keer in de paar jaar met een kleine verbetering te komen.
zo gebruiken we nog steeds maar 3 pinnetjes van onze geliefde DIN-5 plug, 2 ervan zijn compleet nutteloos! en nee dit heeft niet een specifieke reden, behalve dan toekomstige commerciele doeleinden.
als je bedenkt hoe de wereld eruit zou zien als we midi (toch al bijna 30 jaar oud) ten volle zouden benutten... :{ ... utopia...
 
Zelfs DIN sync gebruikt meer pinnetjes. :)
 
iets anders verzinnen (of (mis)gebruiken wat al bestaat(bestond), zoals in het geval van de din van midi) is te kostbaar en te risicovol... stel dat het niet aanslaat... zo kom je weer in
de pre-midi-middeleeuwen als iedereen zijn eigen standaard gaat produceren... denk niet dat alle fabrikanten
om een ronde tafel gaan zitten om een andere standaard te verzinnen... wel weer een gouden markt om midi-to-whatever te verkopen...
 
Weet nog dat een 8 jaar geleden iemand op de proppen kwam met midix of midi2 of zo en paste ook op de din pluggen en was backwd compatible.
Hij is er totaal mee geflopt terwijl het toch een goed doordachte stap was. Wel jammer eigenlijk.

En nu heb je weer zoiets met Yamaha's mLan. Het is nu al 2 jaar aan de gang en het enige wat er uitgekomen is zijn een paar kastjes en plugin boards voor synths en samplers. En oh ja ook Mac drivers. (volgens mij standaard op OSX) Maar als ze Roland niet meekrijgen dan zijn ze de zak en die wil natuurlijk ook haar R-bus beschermen.

Ze hebben zat licenties verkocht en op zich zou er makkelijk zat op de markt kunnen komen. Maar het gebeurt dus niet. En me dan bij cc aan te sluiten. Waarom?
 
Re: the midi conspiracy

Orgineel geplaatst door cyan_circle
(om de 'midi lantency' thread niet te vervuilen met een lichtelijk andere content )


weet je wat echt freaky is aan het hele midi probleem [om niet te zeggen k*t]?

DAT HET ALLEMAAL ZO F*CKING VEEL BETER KAN!

maar de bedrijven die midi hebben geschapen houden expres grote vooruitgangen tegen, om zo een keer in de paar jaar met een kleine verbetering te komen.
zo gebruiken we nog steeds maar 3 pinnetjes van onze geliefde DIN-5 plug, 2 ervan zijn compleet nutteloos! en nee dit heeft niet een specifieke reden, behalve dan toekomstige commerciele doeleinden.
als je bedenkt hoe de wereld eruit zou zien als we midi (toch al bijna 30 jaar oud) ten volle zouden benutten... :{ ... utopia...

Tuurlijk kan het altijd beter. ;)

Er is trouwens weinig aan MIDI veranderd sinds de introduktie ervan in 1983 (MIDI is bijna 19 jaar oud :) ). Dat een MIDI plug maar 5 pinnetjes heeft waarvan er maar 3 gebruikt worden, komt omdat rond 1983 waarschijnlijk een 5-polige plug de goedkoopste oplossing was en op langere termijn dat ook zou blijven.

Het is technisch vrij makkelijk om het MIDI protocol aan te passen zodat bijvoorbeeld een MIDI kabel alle 5 pinnen benut en tegelijkertijd MIDI in en Out aan kan en met een veel hogere baudrate werkt dan 31,25 kB/s. Waarom ze dat nooit gedaan hebben? Ik weet het niet.

Het zal nog wel even duren voordat de opvolger van MIDI er is en in die tussentijd zul je het er maar mee moeten doen ;)
 
Re: Re: the midi conspiracy

Re: Re: the midi conspiracy

Orgineel geplaatst door Boemtsjak


Het is technisch vrij makkelijk om het MIDI protocol aan te passen zodat bijvoorbeeld een MIDI kabel alle 5 pinnen benut en tegelijkertijd MIDI in en Out aan kan en met een veel hogere baudrate werkt dan 31,25 kB/s. Waarom ze dat nooit gedaan hebben? Ik weet het niet.

dit is dus precies mijn puntje... het kan allemaal wel, maar ze willen het niet! net als met de ontwikkeling van computers willen ze gewoon zo weing mogelijk vooruitgang tegelijk invoeren, om zo meer geld te verdienen. :(
 
Er is al wel een opvolger voor Midi: mLan (Yamaha en Korg). Werkt via Firewire. mLan combineert feitelijk audio en midi-data.

Maar met een volledig up-to-date midi(protocol)opvolger krijg je dus wel een compatibiliteits-probleem met alle spullen die na 1983 op de markt zijn gekomen. Dan zal iedereen zijn heil moeten zoeken in 'MIDI-to-SuperMIDI converters'. Vergelijkbaar met MIDI-CV conv's dus.

Persoonlijk geloof ik wel in mLan, heb het zelf nog niet, maar... :D
 
Wat is er mis met MIDI ?

Wat is er mis met MIDI ?

Ik heb helemaal geen problemen met MIDI. Werkt toch prima !
 
wat is midi eigenlijk?

heb kort geleden een maandje of 2 zelfs maar 1 apparaat met midi gehad, m'n AKAI s2000 (ohja en pianomodule die ik nooit gebruik), die ik alleen als drumcomputer gebruik, verder alleen maar pre-midi synths..
sinds kort een nord lead 2, die ik nog steeds niet met midi-kabels heb aangesloten, maar wel heel veel gebruik...;)
 
midi = musical instrument digital interface

het is, heel kort gezegd, een aanstuurtaal voor synths, samplers, licht, enz enz. het is dus geen audio, wat veel mensen in het begin denken... ik vergelijk het altijd met die rare papieren flappen met gaatjes erin die in van die kl*te straatorgels gaan en die dus middels die gaatjes aangeven welk instrument bespeeld moet worden. midi geeft ook met binaire codes aan wat er moet gebeuren in bijvoorbeeld een synth; note on, velocity=96, program number 4, enzovoorts.

dit is de eerste de beste 'in-depth' site over midi die ik tegenkwam, misschien interessant: http://www.hinton.demon.co.uk/midi/promidi.html
 
eigen quote:
wat is midi eigenlijk?


ik dacht dat midi was: Monsterlijke Interface Door Idioten :)

Cyan, tof dat je echt nog de moeite nam om het voor me uit te leggen...
 
Back
Top