midi aansluiting van mijn roland naar mijn kurzweil

raymuzikant

Ingeburgerd
Lid sinds
21 oktober 2006
Berichten
26
Ik had volgens mj een berichtje gepost hier,maar zie er niks meer van terug:)
Ik wil mijn Roland jv35 midi aansluiten op mijn kurzweil sp88 het lukt me tot nu toe voor geen meter;)
Kan iemand mij verder helpen?

groet,

Ray.
 
Wat heb je al gedaan om het aan te sluiten? Hier moet je mee beginnen:

jv35 midi-in --> sp88 midi-uit

jv35 midi-uit --> sp88 midi-in
 
Bericht door een moderator:
De thread bestond nog wel hoor. Als je een post van jezelf niet meer kan vinden, druk dan op de 'zoek' knop onder een door jou geplaatst bericht. Dan krijg je een overzicht van al je geplaatste berichten. Je eerste thread heb ik nu verwijderd: dubbele berichten maakt 't forum onoverzichtelijk. Deze thread heb ik in 't juiste subforum geplaatst.
Trouwens, welkom op 't forum ;)
 
Ik ben begonnen inderdaad met midi in(Roland jv35)..midi uit(Kurzweil sp88 ).maar de gebruiksaanwijzing van die Kurzweil is waardeloos,ben al de gehele middag bezig geweest maar tot op heben geen enkel resultaat!
Please help me!:confused:
 
Hoi Ray,

Ik ben zeker geen expert, maar het volgende is wel belangrijk:

Wat wil je met wat aansturen? Er zijn altijd wel een paar configuraties mogelijk, dat is afhankelijk van wat je wilt.

Bijv.:
JV35 MIDI OUT > SP88 MIDI IN als je met de JV35 de SP88 wilt aansturen (kan ik me overigens niet voorstellen, want die SP88 speelt waarschijnlijk veel fijner dan die JV35
Dus andersom: SP88 MIDI OUT > JV35 MIDI IN. That's all you need. En misschien de JV35 op "lokal off" zetten, anders dan genereer tegelijk de klanken van de JV35 en de SP88.

Als je er een computer bij gebruikt wordt het weer anders...

Wat verder van belang is, is dat de zend en ontvangtskanalen van beide instrumenten overeenkomen. Als het niet lukt om de kanalen juist in te stellen, zou je beide instrumenten ook een hard reset of factory reset kunnen geven, dan staat meestal alles standaard en dus goed ingesteld.

Succes!
 
Hoi,

Ik ga gelijk even proberen om mijn jv35 op local off te zetten,de factory presets van beide keyboards heb ik al gedaan zonder resultaat!...ik heb de Kurzweil inderdaad als masterkeyboard(vanwege zijn mooi Piano's)...maar met de band mis ik toch gewoon the good old Jv35 voor zijn softstrings+piano,daarom wil ik hem midi schakelen en als layer gebruiken voor de Kurzweil!.
Ik gebruik verder geen pc.....ik laat je horen of dat het me gelukt is;)
Alvast bedankt.
 
Als je de Jv35 wilt aansturen vanaf de SP88 moet je hetvolgende doen:

Midikabel van sp88 OUT naar jv35 midi IN. (Andersom hoeft niet tenzij je de geluiden van de sp88 wilt bespelen vanaf het klavier van de jv35)

zorg dat de midikanalen overeenkomen van bijde apparaten. Dus als je vanaf de sp88 speelt via midikanaal 1 dan moet het ontvangstkanaal van de jv35 ook op 1 staan.

In principe is dat alles! vergeet uiteraard niet het audio van bijde apparaten op een mixer of iets dergelijks aan te sluiten anders hoor je natuurlijk überhaupt niks....
 
Koptel. of audio out, volgens mij mag dat niets uitmaken...audio is audio!

En als je vanaf de SP88 de JV35 wilt bespelen, moet je niet zoals ik eerder zei :stupid de JV35 op local off, maar natuurlijk juist de SP88 op local off zetten, tenzij je wilt "layeren" want dan speel je dus gewoon de SP88 en de JV35 tegelijk.

Check vooral ook de MIDI zendt/ontvangst kanalen van beide instrumenten
 
Ik heb nu geluid van de jv35 in mijn Kurzweil(dual piano/strings)doet hij niks,alleen Piano of strings doet hij wel!
Helaas hoor ik geen geluiden uit mijn kurzweil!..en met de koptelfoon(aangesloten op mijn jv35)..kan ik het klavier van de kurzweil wel bespelen(en hoor strings uit de jv35)...en als ik de koptelefoon op mijn kurzweil aansluit hoor ik een piano uit de kurzweil;{
 
Origineel geplaatst door raymuzikant
Ik heb nu geluid van de jv35 in mijn Kurzweil(dual piano/strings)doet hij niks,alleen Piano of strings doet hij wel!
Helaas hoor ik geen geluiden uit mijn kurzweil!..en met de koptelfoon(aangesloten op mijn jv35)..kan ik het klavier van de kurzweil wel bespelen(en hoor strings uit de jv35)...en als ik de koptelefoon op mijn kurzweil aansluit hoor ik een piano uit de kurzweil;{

midi is alleen maar stuurinformatie, geen audio. Met midi zeg je wat een apparaat moet doen (bijvoorbeeld: speel geluid x op toonhoogte Y met z volume.) Met andere woorden, je zult allebei de apparaten op een geluidsbron moeten aansluiten om allebei de apparaten te horen, bijvoorbeeld door beide via een mengpaneel naar een versterker (of je hoofdtelefoon) te sturen.
 
Klopt, vergat ik er even bij te vertellen...
Alles wat je vanuit de SP88 in MIDI naar je JV35 verstuurd, wordt door de JV35 vertaald in audio, dus als je die wilt horen, zul je de JV35 ook op de mixer oid moeten aansluiten.
 
Origineel geplaatst door dumdumdadumdum
midi is alleen maar stuurinformatie, geen audio. Met midi zeg je wat een apparaat moet doen (bijvoorbeeld: speel geluid x op toonhoogte Y met z volume.) Met andere woorden, je zult allebei de apparaten op een geluidsbron moeten aansluiten om allebei de apparaten te horen, bijvoorbeeld door beide via een mengpaneel naar een versterker (of je hoofdtelefoon) te sturen.

Als we dan toch aan begripsvorming gaan doen: De juiste zin moet zijn: "Speel via midikanaal x op toonhoogte Y met z volume" Er wordt niet per definitie verteld wat het geluid is. (m.u.v. program changes)

En.. Je moet beide apparaten niet op een geluidsbron aansluiten maar op een geluidsmixer / weergever.
(Sorry voor het gezeik maar ik heb het idee dat topic starter idd niet helemaal het principe midi en audio begrijpt).

DUS:
MIDI uitgang van het instrument dat je bespeelt (klavier) aansluiten op de MIDI ingang van het apparaat dat daardoor wordt aangestuurd. De midi kanalen op elkaar afstemmen. De audio uitgang van beide apparaten aansluiten op een apparaat dat deze audiobronnen kan mixen / weergeven.

Er gaat GEEN audio door een MIDIkabel. Voor meer info over wat MIDI wel en vooral wat het niet is, kun je hier zat info vinden op het forum, bijv: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=66486&highlight=midi
 
Origineel geplaatst door meesha74
Als we dan toch aan begripsvorming gaan doen: De juiste zin moet zijn: "Speel via midikanaal x op toonhoogte Y met z volume" Er wordt niet per definitie verteld wat het geluid is. (m.u.v. program changes)

En.. Je moet beide apparaten niet op een geluidsbron aansluiten maar op een geluidsmixer / weergever.
(Sorry voor het gezeik maar ik heb het idee dat topic starter idd niet helemaal het principe midi en audio begrijpt).

DUS:
MIDI uitgang van het instrument dat je bespeelt (klavier) aansluiten op de MIDI ingang van het apparaat dat daardoor wordt aangestuurd. De midi kanalen op elkaar afstemmen. De audio uitgang van beide apparaten aansluiten op een apparaat dat deze audiobronnen kan mixen / weergeven.

Er gaat GEEN audio door een MIDIkabel. Voor meer info over wat MIDI wel en vooral wat het niet is, kun je hier zat info vinden op het forum, bijv: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=66486&highlight=midi

goed aangevuld Meesha, ik ging inderdaad te kort door de bocht. Je kunt inderdaad de basics niet duidelijk genoeg hebben.
 
Heerlijk die koketterende 1-2tjes. Ik denk dat Ray de boodschap inmiddels wel begrepen heeft...:gaap:
 
Origineel geplaatst door Trisomy21
Heerlijk die koketterende 1-2tjes. Ik denk dat Ray de boodschap inmiddels wel begrepen heeft...:gaap:
maar jij niet. het was goedbedoeld hoor. :gaap:
 
Gelukkig maar!

Maar nu even iets anders heren (dames?)
Als ik een rack synthesizer wil aansturen zonder 100x op allerlei knopjes te drukken maar realtime met faders en rotaries, welke controller moet ik dan hebben?
 
Bedankt heren voor de info,heb inmiddels alles aan de praat gekregen(mixertje gehaald)....uiteindelijk nog de gitarist moeten bellen om te helpen(ben echt een piano man(ja ik speel alles nog echt met alleen de handen;) ....heel mooi zo'n forum als dit!....thank you so much:okdan:
 
Back
Top