Sequencen

TraiZor

Ouwe rot
Lid sinds
1 november 2001
Berichten
593
Locatie
Zevenaar
Ik gebruik cubase voor het sequencen en als synths voornamelijk softsynths (reaktor tau pro etc) en 2 echte synths (yamaha 9000pro en roland d70)
ik heb gemerkt dat veel te weinig 'live' control over de muziek heb vanwege de computer. dat is gedeeltelijk op te lossen met zo'n drehbank oid maar niet helemaal: je blijft kloten met je muis en cubase. ik wil misschien wel helemaal af van computer-muziek.
wat mij rest is slechts de keuze een hardware sequencer te nemen. vinden jullie het aan te raden een hardware seq te nemen als je al een jaar of zo gewend bent met cubase te werken?
ik dacht aan een yamaha rs-7000 als sequencer. het is naar mijn mening perfect voor het creeeren van de tegenwoordige techno/dance muziek, omdat er ook een soundmodule en drumsampler in zit. met die rs7000 zou ik dan m'n roland d70 + yamaha 9000pro + computer met midicontroller (met daarop reaktor) kunnen aansturen zodat ik al een beginnende echte studio krijg (ipv virtuele). (als ik hier iets fout zeg, verbeter mij dan) Mijn 2e vraag is: is de rs-7000 een verstandige keuze qua hardware sequencen voor techno-type muziek? beginnen de sounds van zo'n rs7000 niet snel te vervelen? ik ben software synthesis gewend en daar kan je dus echt (bijna) elk geluid mee maken die je kunt bedenken.
 
Wil je echt alleen maar sequencen..

Wil je echt alleen maar sequencen..

.. denk dan eens aan een MMT8 van Alesis.. of een ASQ10 van Akai (als je die vinden kunt). Die dingen zijn supergoed.. en niet duur.

Beter vindbare en gangbare alternatieven zijn inderdaad de RS7000 (als je recylcle-achtige sampler en AMW2 synthese erbij wilt).. de Akai MPC Reeks (beest van een sequencer.. helaas wat mindere sampler.. ).. en niet te vergeten.. de RM1X van Yamaha of MC-505/303 van Roland.

Het hangt er maar net vanaf.. of je inderdaad 3000 piek kwijt wilt zijn.. of gewoon eerst wat wilt experimenteren met hardware sequencing. Een MC-303 is zo gek nog niet !
 
Het belangrijkste vind ik het sequencen, omdat ik helemaal van cubase af wil. Dat er bij de rs7000 een AMW2 bij zit is natuurlijk zeer mooi, maar die sampler had niet gehoeven omdat ik halion daarvoor gebruik (cubase draait als slave om vsti's te hosten).

mijn maximale budget is 3000 gulden en dat beperkt alweer de aankoop van enkele sequencers zoals de mpc3000. de rs7000 zou net kunnen. je begrijpt natuulijk wel dat ik niet iets wil kopen waar ik na aankoop achter kom dat die sequencer helemaal niet lekker werkt. (misschien werkt geen 1 hardware sequencer zo lekker als cubase?)

ik heb ook wat gelezen over de rm1x van yamaha. dat is een uitgeklede versie van de rs7000. ik koop liever niet iets met het idee dat het beter had gekund.

de roland grooveboxes zoals mc505.. kan die ook gebruiken als een goeie sequencer?
 
Ik heb al heel veel 2dahands MPC-2000's gezien voor rond de fl. 2400,- . Vaak nog met extra outputs of zipdrive. Dus dan hou je nog geld over voor andere leuke dingen.

Als ik het goed heb is de mpc 2x 16 parts met 2x midi uit en de RS-7000 maar 16 parts en 1 x midi uit.
 
MPC

MPC

2 x 16 Midi kanalen uit.. (plus interne destinations.. drum programs heet dat bij akai). En natuurlijk de 64 track sequencer.
 
Zowel de RS7000 als de RM1x zijn 32 sporen sequencers, je hoeft dus niet de interne geluiden te gebruiken,maar kan je gewoon van externe apparaten aansturen.

en de edit en Job, sequence mogelijkheden zijn van beide apparaten PRECIES hetzelfde.

De RS7000 heeft 64 drumkits en de RM1x heeft er 46.
RS 7000 heeft geloof ik iets meer sounds.
En je kunt niet samplen met de RM1x.

Verder zijn de verschillen niet zo enorm tussen deze 2.
 
Zowel de RS7000 als de RM1x zijn 32 sporen sequencers, je hoeft dus niet de interne geluiden te gebruiken,maar kan je gewoon van externe apparaten aansturen

ik dacht dat t er maar 16 waren hoor.
 
Nou zit ik toch echt te twijfelen tussen de RS7000 de RM1X en de MPC2000 (of ook misschien de MPC3000?).
De rs7000 en rm1x hebben 16 tracks en de MPC 32. Met cubase werkte ik met ongeveer 15 tracks dus een MPC zal hiervoor denk ik beter zijn dan een RS/RM om mogelijke frustratie te voorkomen.

De sampler in de RS heb ik niet echt nodig want ik heb een software sampler al. (kan ik trouwens vsti's aansturen met een hardseq zonder sync problemen?) De tone generator in de RS en RM wordt van gezegd dat het wel aardig en bruikbaar is maar niet echt heel goed.
Verder wordt er gezegd dat de MPC fijner werkt met sequencen omdat daar een betere basis in zit, maar er zitten niet zoveel toeters en bellen op.
Van de MPC wordt gezegd: het is de cake zonder slagroom, en over de RS zeggen ze: het is de slagroom zonder cake...
 
64

64

De MPC 2000XL heeft: 64 tracks, 32 Midi kanalen (A/B), 99 Sequences. Punt.
 
MPC is de cake zonder slagroom, en over de RS zeggen ze: het is de slagroom zonder cake...

Cake is heel goed te doen zonder slagroom, maar alleen slagroom gaat snel tegenstaan...

heerlijk diepzinnig :p
 
Waar ik ook nog aan dacht is de combinatie RS7000 (of MPC) met propellerheads rebirth. Dat lijkt dan op een soort mc303 omdat ik dan een stepsequencer heb met knopjes en het 303-geluid.

Iemand die trouwens een duidelijk verschil kan geven tussen de MPC-2000, MPC-2000XL en MPC-3000?

En is er iemand die een RS7000 heeft die em niet goed vindt..? en toevallig iemand hier die een MPC én een RS7000 heeft en kan zeggen welke pro's en cons aan elk apparaat zitten, zodat ik een beetje vergelijking heb?
 
quote:
------------------------------------------------------------------------
MPC is de cake zonder slagroom, en over de RS zeggen ze: het is de slagroom zonder cake...
------------------------------------------------------------------------
Cake is heel goed te doen zonder slagroom, maar alleen slagroom gaat snel tegenstaan...

En als je 'n echt goeie cake hebt, kun je er later nog slagroom op doen. Andersom doe je dat denk ik niet. Ik begrijp trouwens niet dat ze de slagroom niet optioneel maken.

Maar CraZ, wat maakt de MPC nou tot 'n "beest van 'n sequencer"? Dat ie strak is weten we, maar wat is er verder zo speciaal aan? Hij lijkt me heel lekker om mee te werken, maar ik weet niet waarom ik dat denk. Snap je?
 
Ik persoonlijk ben erg tevreden over de MPC. Alleen hij is ZWAAR verouderd.
Als ik nu een andere sequencer moest kopen, dan zou ik zeker twijfelen tussen de rs-7000 en de MPC. Ik wou waarschijnlijk de MPC gekozen hebben, omdat ik van Akai hou en Yamaha haat.
Maar qua specs...
Laten we eerlijk zijn. De MPC-2000xl is potdomme uit 1999...

Maar wat mensen moeten doen is simpel.
Ga naar iemand die ze beide heeft of ga naar twee verschillende mensen en vraag ze om een demo.

Ik ben best bereid om mensen te ontvangen of om de MPC een keertje richting randstad te slepen.

pb me maar.

p.s. Ik heb nog steeds geen RS-7000 aan geraakt. Als iemand mij een demo wil geven, graag.
 
Orgineel geplaatst door JohnnyBusca
Maar wat mensen moeten doen is simpel.
Ga naar iemand die ze beide heeft of ga naar twee verschillende mensen en vraag ze om een demo.

Je komt pas achter de mankementen van een apparaat als je er een week of wat mee gespeeld heb. Bij een demo van een uurtje of zo zal ik denk ik niet kunnen opmaken welke beter is.. de RS7000 of MPC2000XL.
 
Orgineel geplaatst door TraiZor


Je komt pas achter de mankementen van een apparaat als je er een week of wat mee gespeeld heb. Bij een demo van een uurtje of zo zal ik denk ik niet kunnen opmaken welke beter is.. de RS7000 of MPC2000XL.

Word.

En dan wordt het gewoon kijken welke specs voor jou het nuttigst zijn. Voor- en nadelen hebben ze allebei.

Ik heb wel 'ns 'n uurtje met 'n MPC gespeeld in de winkel. Ik vond dat ie iets heel 'directs' had wat me wel beviel. Ook was het prettig dat alles precies zo ging als ik het verwachtte; zonder handleiding gelijk wat gesampled, program gemaakt en wat gesequenced. Ik ken Akai, dus vandaar; met 'n Yamaha was dat me nooit gelukt. Ik ging laatst 'n RM1X proberen en ik snapte d'r echt de ballen van.
 
Natuulijk moet je zelf eventjes met zo'n bak spelen, maar als een ervaren persoon er naast staat kan ie je toch snel eventjes iets laten zien. Als ik je wat laat zien doe ik dat omdat ik van die bakken hou en niet omdat ik ze wil verkopen.
Vind je de bak niets, even goede vrienden..

Binnenkort komt Nolet met zijn RS7000 en dan zetten we die naast de MPC2000xl. We zullen zien wat het brengt.
 
Hmm. Ik kon niet wachten wat de uitkomst zou worden met de MPC VS RS, dus maar de meest nieuwe machine besteld..

Ik denk dat het pas duidelijk wordt na zeer intensief 'spelen' wat de beste keus is. Ook maakt het zeer veel uit wat je er mee wilt doen en/of van verwacht.

Ik wilde een hardware sequencer met 2xout en een goeie sampler. Nu komt de RS daar op het laatste punt beter uit. Ik denk dat de MPC beter is qua sequencen, maar ik denk ook dat de RS zeker niet slecht zal zijn..

Ook vind ik het schermpje van de MPC ver-schrik-ke-lijk klein. Ik schoot bijna in de lach toen ik het voor het eerst in de winkel zag! Daar kan je toch niet fatsoenlijk op editten.. OK, tuurlijk kan je eerst je PC gebruiken om de samples te fabriceren en dan over te pompen naar de XL, maar dat is nu juist wat ik wil voorkomen.. Op de RS kan je samplen en editten in 1 gang. En dan de slice-functie.. Schitterend! Een demo, die ik laatst deed bij Feedback heeft me over de streep getrokken. Een voice-sample die perfect gepitched blijft ook al wordt het aantal BPM's verdubbeld!! Da's toch cool LIVE?

Let's face it, ik had hiervoor een ASRX Pro, dus het (sequencen)kan alleen maar beter!!

gr
Arv
 
Een paar maanden wachten..

Een paar maanden wachten..

De vergelijking wordt binnen een paar maanden waarschijnlijk nog veel interessanter. Akai gaat namelijk in 2002 uitkomen met een nieuwe MPC.. waarbij zeker de sampler een fikse update krijgt.
 
'paar' maanden wachten?

'paar' maanden wachten?

haha, tja daar heb ik het geduld niet voor..

Ik ben benieuwd wanneer de eerste RS7000's op marktplaats verschijnen! :)


peace,
Arv
 
Back
Top