MIDI newbie

djbirdie

Nieuwkomer
Lid sinds
5 april 2005
Berichten
5
Locatie
Ter Aar
Ik ben echt nog een newbie op het gebied van MIDI maar wil het toch proberen :)

Ik heb een Roland JV-30 synthesizer via een MIDI in/out - 15p SubD kabel op de joystick-poort van mijn pc aangesloten (op de geluidskaart)
Ik heb Reason ook al ingesteld voor MIDI maar er gebeurt nog niks als ik een synth selekteer en op een van de toetsen op mijn JV-30 druk...

Wat kan het probleem zijn / zie ik over het hoofd?

alvast bedankt, Niels
 
weet je computer dat er een midicontroller aan hangt?
 
Beste DJbirdie, welkom op dit prachtige forum!
Ik zie dat dit je eerste post is, en ik zal meteen even zeggen dat dit een veelvoorkomend probleem is onder beginners en dat je met behulp van de zoekmachine waarschijnlijk wel een antwoord op je vraag kan vinden
Maar aangezien ik nu toch aan het typen ben kan ik je misschien meteen een beetje op weg helpen.
Ik ken Reason verder helemaal niet, en de JV30 ook niet, maar ik kan me indenken dat het ligt aan de channel instelling. (bij andere programma's wordt dit vaak over het hoofd gezien)
Je kan op de meeste synths, ik ga er maar even van uit dat dat bij deze ook zo is, ergens een kanaal selecteren waarop de synth zijn midi signaal uitstuurt, en je moet zorgen dat dit overeenkomt met op welk kanaal je sequencer ontvangt.
Ik neem aan dat je met de JV30 reason wilt aanturen, nou weet ik niet of dit in reason kan, maar het lijkt me toch van wel. Je moet dat dus zoals hierbovengenoemd zorgen dat de kanalen overeenkomen, en natuurlijk ook ergens in de opties van Reason instellen dat er midi binnen gaat komen.
NOuja dit is iets wat vaak foutgaat maar angezien ik de synth en Reason allebei niet echt ken kan het zijn dat ik je hiermee op een dwaalspoor stuur, maar doe je best, en nogmaals, probeer de zoekfunctie eens.
Succes
:okdan:
 
en anders het even zo vaak voorkomende in/out out/in probleem? al geprobeerd de midistekkers andersom aan te sluiten? maw je in op je uit en je uit op je in?
 
Ik heb de kanaalinstelling op de JV-30 en in Reason op ch. 1 staan. Ook lijkt het me niet dat de midikabels verkeerd om zitten want het staat op de kabel (in/out)...

weet je computer dat er een midicontroller aan hangt?

Hou zou ik dat moeten doen dan...?
 
Check eerst met midiox even of er een signaal binnekomt als je op een toets drukt van je midi keyboard. Als je geen noten kan zien in midi ox, zou ik de drivers van je sound card checken, deze moeten een midi device installeren.
 
oke, probleem opgelost.

midi in/out omgedraaid en het werkte. maar er stond zoals ik net al zei in en out op de kabels... vaag...


sorry nog dat ik niet eerst gebruik heb gemaakt van de zoekmachine... :stupid
 
Origineel geplaatst door lafurieetlafoi
en anders het even zo vaak voorkomende in/out out/in probleem? al geprobeerd de midistekkers andersom aan te sluiten? maw je in op je uit en je uit op je in?

Oja die was ik vergeten, en het is ook nog eens de oplossing :D
Daar ging het bij mijzelf ook mis in het begin... ahh de nostalgie
 
Origineel geplaatst door djbirdie
oke, probleem opgelost.

midi in/out omgedraaid en het werkte. maar er stond zoals ik net al zei in en out op de kabels... vaag...


sorry nog dat ik niet eerst gebruik heb gemaakt van de zoekmachine... :stupid

nee het klopt wel hoor, het is de midi uit van je computer, en die moet dus in de midi in van je synth. net anders dan je denkt, maar wel correct.
 
Mocht je een oude soundblaster kaart draaien dan kun je KDE drivers installen om ASIO te verkrijgen..

Weet niet of de kaarten daarna ASIO hebben.. maar volgens mij wel.. :)
 
Back
Top