haperende noten bij MIDI mergen met phillip rees - probleem dus

wokenangel

www.munami.nl
Lid sinds
16 Maart 2003
Berichten
155
Locatie
Nijmegen
Ik heb een midimerger van Phillip Rees gekocht, om twee midikanalen te mergen (dat klinkt logisch). Maar na het aansluiten klopte de midisignalen helemaal niet meer. Bepaalde noten werden overgeslagen, en het geluid leek soms te haperen. Het leek alsof de synthesizer heel onregelmatige data binnenkreeg.

Laat ik nu eerst uitleggen wat ik graag wil bereiken:

Ik treed in een liveformatie op met twee maal een RS7000. Dit doen we zoals bijvoorbeeld speedy J dat doet op de su700, een nummer op de ene RS, en dan overmixen naar de ander. Wat ik wil is dat ik vanaf alle twee de sequencers dezelfde synths kan aansturen. Want nu is het zo, dat een nummer op de Nordlead op de ene rs moet worden gespeeld, en nummers met de novation op de andere.

RS7000 no.1 MIDI B \
------------------------ =midi in novation->. midi thru naar nord lead
RS7000 no.2 MIDI B /

op deze manier kan elk nummer worden gespeeld in een willekeurige volgorde, en hoeven we de tracklist niet af te stellen op de gebruikte synths.

Als je zover bent gekomen met lezen, bedankt alvast voor de aandacht, en dan dus de eindvraag:

- is een midimerger de oplossing voor dit probleem?
- is iemand bekend met problemen met de Phillip Rees 2M?
- heeft er iemand een alternatief?

Bedankt, Jonathan
 
Het enige wat ik je kan vertellen is dat ik zelf een little2m heb liggen en dat die gewoon prima werkt. echt niets van timingproblemen of haperingen of wat dan ook.
 
Je zou anders eens oudere draadjes hierover moeten opzoeken.
Maar het staat me bij dat dit probleem bij de Rees bekend is.
En of dat nou perse voor alle type zo geldt weet ik niet meer zo precies.
Maar het kon ook dat het per merger afhankelijk was (dus dat ze eigenlijk niet deugen).
 
Mischien helpt het als je op maar 1 merger input een midiclock stuurt.
 
@backdrop: word een midi clock altijd meegestuurd? ik kan anders ook wel even kijken bij de midifilter wat ik er allemaal uit kan gooien. maar dit blijft een minder fijne situatie.

Zijn er hier mensen die een soort gelijke opzet gebruik in livesituaties? Ik geloof dat het niet echt gangbaar is om zonder een master/slave systeem te werken.
 
Ik denk het wel.
Je kan trouwens ook proberen de batterij te verwisselen.
 
hoi eventjes een update,

@backdrop. Die little2m is midipowered (is dat een officiele term?)

En in de sound ons sound review worden er wel wat kanttekeningen gezet:

draws its power from whichever of the connected MIDI devices is plugged into the upper input. Such units are prone to problems because they only work when the MIDI output circuitry of the powering device conforms precisely to the MIDI specification.

The Little 2M is designed to pass SysEx messages of any length -- though, again, the manual warns that trying to pass heavy SysEx traffic at the same time as another signal may affect the timing of that other signal.

Philip Rees has developed special circuitry to reduce incompatibility problems to a minimum, but the manual warns that there may still be some equipment out there that won't drive it.

I actually managed to confound the line-powered Little 2M while trying to merge the output from my MOTU MIDI interface with the PhatBoy GM/GS hardware controller -- the arrangement almost worked, but some MIDI notes went missing.

Voor mij was dit genoeg om te concluderen dat voor het echt heftige midiwerk, de 2m te kort schiet. Ik heb het apparaatje naar Schreeven muziek terug gebracht.
 
Back
Top