Gitaarsynth...

domi64

Nieuwkomer
Lid sinds
28 december 2004
Berichten
4
hallo,

Ik zou graag beginnen met synth te spelen via gitaar. Zijn er buiten de combinatie GK-3 / GI-20 van Roland nog andere (minder prijzige) mogelijkheden?
Indien ik met die combinatie zou spelen, kan ik dus bv. synths op pc aansturen, maar ook een MS2000 BR bv, niet?
 
Re: Gitaarsynth...

Origineel geplaatst door domi64
hallo,

Ik zou graag beginnen met synth te spelen via gitaar. Zijn er buiten de combinatie GK-3 / GI-20 van Roland nog andere (minder prijzige) mogelijkheden?
Indien ik met die combinatie zou spelen, kan ik dus bv. synths op pc aansturen, maar ook een MS2000 BR bv, niet?

Ik weet geen andere mogelijkheden, maar je kunt als je die twee apparaten hebt je PC aansturen, mits je over een MIDI-interface beschikt. Een hardwaresynth kun je zowiezo besturen (als ie midi heeft)
 
met audio to midi programmaatje kan je externe synths en interne softsynths aansturen
 
er zijn van die programmaatjes die real time audio in midi kunnen omzetten, maar of dat goed werkt ?
 
Kun je toch maar beter zo'n doosje kopen. Je kunt ook proberen het oude model te krijgen van Roland, de GI-10.
 
Uit ervaring...

Uit ervaring...

Er zijn 2 mogelijkheden.

Ofwel koop je een electrische gitaar waar een hexafonisch element (zo noemt dat ding) is ingebouwd.

Een andere mogelijkheid is dus het element (Roland /GK-2AH) los kopen dat je op elke gitaar kan plaatsen.
Je hebt dan ook nog de convertor nodig om het signal van het element naar midi om te zetten.
In het eerste geval ben je beter af omdat het plaatsen van een Hexafonisch element echt een sinecure is.

Het vraagt echt tijd en inspanning om de beste plaatsing (plaats + hoogte) van het element uit te zoeken, zodanig dat de toonhoogte van de snaren zo goed mogelijk gecapteerd wordt. Anders flipt het een beetje en gaat het signaal niet juist geconverteerd worden waardoor je midiflip krijgt en de synth in kwestie nogal vreemd gaat doen. (totaal andere nootjes spelen, noten afbreken en diens meer)

In elk geval moet je rekenen op +/- 20 ms (!!) vertraging tussen het aanslaan van de snaren en het horen van de klank die uit je midisynth komt. Daar moet je echt mee leren leven, en de truuk is om eigenlijk voor de tijd te spelen wil je dat de synth klanken op tijd in tempo komen.

Niet éénvoudig, maar haalbaar als je genoeg oefent en later een kwestie van gewoonte.
(Kris Peeters, demonstrator voor gitaarproducten / Roland Benelux is hier echt een krak in !)
Ik zou op zoek gaan naar een echte midi-gitaar waar dat element dus al ingebouwd zit. Een los element kopen is een minder goed idee omwille van de plaatsing die dus echt niet zo voor de hand liggend is.

Dé oplossing zou zijn dat je een Roland G707 gitaar vind, maar ik vrees dat die intussen onbetaalbaar is geworden.
Feit is wel dat deze gitaar nog steeds de beste oplossing is gebleken.
Soms begrijp je niet dat dit niet meer vervaardigt wordt, net om het feit dat het de beste resultaten tot nog toe gaf.

Kijk eens hier voor wintage midi gitaar toestanden : http://www.helpwantedproductions.com/guitsyn.htm
 
ben hier ook al een tijdje op zoek naar... maar dan voor basgitaar...

is het werkelijk 20ms... da's echt heel irritant natuurlijk... vooral als je nagaat dat je voor die Roland set 125 euro voor het element en 400 euro voor de converter kwijt bent!

wat is eventueel een goede plugin of proggie om wav naar midi om te zetten...
ik heb er al een aantal geprobeerd, maar nooit met een bevredigend resulaat..=(
 
Origineel geplaatst door cangoeroes
is het werkelijk 20ms... da's echt heel irritant natuurlijk... vooral als je nagaat dat je voor die Roland set 125 euro voor het element en 400 euro voor de converter kwijt bent!

De vertraging is een feit, daar kom je niet onderuit.

Zelf speel ik ook een likje gitaar, maar ben toch meer keyboard speler, dus :

Wat is dat nou toch met die gitaristen ? Ik snap dat 525 euro niet niks is, maar je weet toch ook wat een doorsnee synthesizer kost ? Als snel 2 of 3x zo veel.
En dan heb je nog niks ! Dan moet nog een PC, geluidskaart, monitors, een mengtafeltje, een ditje een datje ...
Kortom, je bent zo 5000 euro kwijt.
En dan liggen die gitaristen te mekkeren (with all respect!) dat een Mesa Boogie versterker 'onbetaalbaar' is.
(als ik me niet vergis kost een flinke sampler en een extra mooie synth al het dubbele van een Boogie versterker)

Dit wou ik toch even kwijt...

:engel:
 
je hebt wel gelijk hoor!

maar het lijkt me stug dat je het geen probleem vindt dat als je een synth zou kopen met 20ms vertraging!
zelf m'n ouwe casio heeft niet zo'n latency!
 
Was een van de dagen digital love van daft punk aan het luisteren, en opeens schoot er me een oplossing te binnen, nl. mijn gitaar door een vocoder te laten gaan, zoals daft punk wsl ook doet.
Geeft dit vergelijkbare resultaten als met een roland midi interface? Alleszins zullen de dingen die eigen zijn aan een gitaar wel beter tot uiting komen, niet?
 

Attachments

  • guitar.jpg
    guitar.jpg
    52,1 KB · Bekeken: 61
De Casio midigitaren zijn nog niet genoemd. De DG20 of DG200.....die dingen werken namelijk erg goed en zijn prima te betalen. Vooral de DG20. Dat is een plastic gitaar met een ingebouwde speaker en ritmebox, maar wel met midi uit. Het grote nadeel van die gitaar is dat de toonhoogte wordt geregistreerd op de hals, je kan dus niet benden e.d.

Maar daar staat tegenover dat die gitaar niet meer dan 100 moet kosten. Een aanrader moet ik zeggen, ik heb hem zelf als grapje gekocht, maar kwam erachter dat het ding gewoon erg goed werkt. (en ja...ik ben zelf ook gitartist)
 
Origineel geplaatst door sKeLeTvM

En dan liggen die gitaristen te mekkeren (with all respect!) dat een Mesa Boogie versterker 'onbetaalbaar' is.
(als ik me niet vergis kost een flinke sampler en een extra mooie synth al het dubbele van een Boogie versterker)

Dit wou ik toch even kwijt...

:engel:


Maar die mesa is een stuk minder uitgebreid dan een synth die je voor hetzelfde bedrag kan kopen. Dat is (voor mij in ieder geval) gewoon het probleem met die dingen.

Yamaha heeft trouwens de EZ gitaren... die zijn misschien niet 100% gitaar maar hebben wel midi en zijn zeker bruikbaar.
hier een plaatje voor het idee:
B000222DX8.01-A3ET1CHCB2RN4K._SCLZZZZZZZ_.jpg
 
deze is net van de Messe :D

bla tis niet echt een synth maar wel een gitaar die niet gebruikt wordt als gitaar, net als een gitaar als synth... blaaaah ik praat wartaal. Te laat hier issie!


view_image.php
 
Mja, dit soort gitaren is niet echt wat ik zoek, niemand advies bij gitaar-vocoder?
 
Jawel:

Gewoon een normale gitaar met overdrive in een normale gitaar amp...daar zet je een microfoon voor en die microfoon gebruik je als carrier voor je vocoder. Een andere microfoon gebruik je om je stem mee in de vocoder te doen.....dat klinkt prima.

Op die manier krijg je een mooie vocoder sound.
 
En gewoon een synth als carrier en je gitaar daarover?
En als ik nu dit doe, en hierachter nog een vocoder met de output van de eerste als carrier en je stem daarover?
Haha, wat een wilde ideeën heb ik al, mss moet ik er gewoon een kopen:-), als iemand daar goed advies over heeft, zend maar binnen...
 
Back
Top