midi dump van virus c naar Yamaha rm1x

Origineel geplaatst door n303y
Kun je misschien toelichten wat je bedoelt? "eruit halen"?
hij bedoelt het veranderen van welke preset geladen is


MIDI Sysex Dump op een RM1x is mogelijk
Maar ik ben nog niet verder gekomen dan een dump van een floppy in de rm1x steken, en afspelen
Om presets terug te zetten
8o)
 
De Program Changes staan als messages in je song. Die kun je via 'Edit' weer uit je song halen, zodat de program changes niet meer verstuurd worden.
 
Origineel geplaatst door ProtoHuman
De Program Changes staan als messages in je song. Die kun je via 'Edit' weer uit je song halen, zodat de program changes niet meer verstuurd worden.

Deze wil ik juist niet eruit halen. Als ik in een song meer dan 16 verschillende presets uit mijn virus gebruik heb ik de PC's dus nodig. Het gaat mij erom dat ik die presets uit de Virus in het begin van mijn song laadt met een sysex dump naar mijn Virus omdat op dat moment andere presets in mijn Virus kunnen staan.
 
Origineel geplaatst door 6 trak
sysex uitwisselen tussen Yamaha en Access? gaat nie lukken aangezien het om 2 verschillende apparaten gaat die elk hun eigen sysex codes hebben... en uiteraard ook geheel eigen parameters...


Een sysex dump van een Virus kan kan toch worden aangestuurd naar de Virus terug vanuit elk apparaat die sysex kan versturen, dus ook de RM1x?
 
Origineel geplaatst door n303y
Deze wil ik juist niet eruit halen. Als ik in een song meer dan 16 verschillende presets uit mijn virus gebruik heb ik de PC's dus nodig. Het gaat mij erom dat ik die presets uit de Virus in het begin van mijn song laadt met een sysex dump naar mijn Virus omdat op dat moment andere presets in mijn Virus kunnen staan.
Lijkt me niet nodig? Gewoon de Virus presets die je nodig hebt in je Virus opslaan, en opvragen met een program change. Opslagruimte genoeg in een Virus, toch? Ik snap niet helemaal waarom je ze eerst met sysex wilt verzenden, en vervolgens nog eens met een program change wilt opvragen.
 
Uitgaande ervan dat ik die werkwijze zou hanteren:

In mijn Virus wil ik de banks A+B (RAM) sowieso niet gebruiken om presets voor songs in op te slaan omdat deze continue gewijzigd worden voor het maken van nieuwe presets. Dan blijven over de banks C t/m H (ROM) voor de opslag van 768 presets die ik kan gebruiken in songs. Als ik in elk nummer 20 verschillende presets zou gebruiken zou ik na 38 songs geen ruimte meer over hebben. Een backup van C t/m H is dan nodig voor die 38 songs. Na de volgende 38 hetzelfde verhaal. Het lijkt mij dat dit op een gegeven moment onhandelbaar wordt vandaar dat ik aan het proberen ben of er geen betere oplossingen zijn waarbij ik geen aparte backups hoef bij te houden voor de verschillende songs.

Ik vraag mij af hoe andere dit dan doen, vooral als er met meerdere apparaten gewerkt wordt? Heb wel al gelezen in verschillende threads dat zulke zaken handmatig worden bijgehouden. Ik heb daar eigenlijk geen zin in en wil mijn werk gewoon op elk moment kunnen opslaan voor later gebruik zonder dat ik schriftjes of bestanden hoef bij te houden per song.

Het is me overigens wel al gelukt om sysex in het begin van mijn song te krijgen die de gebruikte presets uit de Virus terugzet. Alleen jammer dat een dump van SingleBankA 35 sec duurt. Een arangement (de 16 gebruikte parts) is weer wel snel, alleen kan ik dan maar 16 geluiden gebruiken. Ik moet alleen nog even proberen om te kijken wat er gebeurt als ik slechts een gedeelte van een dump (bijv. de eerste 32 presets uit een bank) opneem in mijn RM1x.
 
Origineel geplaatst door n303y
Uitgaande ervan dat ik die werkwijze zou hanteren:

In mijn Virus wil ik de banks A+B (RAM) sowieso niet gebruiken om presets voor songs in op te slaan omdat deze continue gewijzigd worden voor het maken van nieuwe presets. Dan blijven over de banks C t/m H (ROM) voor de opslag van 768 presets die ik kan gebruiken in songs. Als ik in elk nummer 20 verschillende presets zou gebruiken zou ik na 38 songs geen ruimte meer over hebben. Een backup van C t/m H is dan nodig voor die 38 songs. Na de volgende 38 hetzelfde verhaal. Het lijkt mij dat dit op een gegeven moment onhandelbaar wordt vandaar dat ik aan het proberen ben of er geen betere oplossingen zijn waarbij ik geen aparte backups hoef bij te houden voor de verschillende songs.

Ik vraag mij af hoe andere dit dan doen, vooral als er met meerdere apparaten gewerkt wordt? Heb wel al gelezen in verschillende threads dat zulke zaken handmatig worden bijgehouden. Ik heb daar eigenlijk geen zin in en wil mijn werk gewoon op elk moment kunnen opslaan voor later gebruik zonder dat ik schriftjes of bestanden hoef bij te houden per song.

Het is me overigens wel al gelukt om sysex in het begin van mijn song te krijgen die de gebruikte presets uit de Virus terugzet. Alleen jammer dat een dump van SingleBankA 35 sec duurt. Een arangement (de 16 gebruikte parts) is weer wel snel, alleen kan ik dan maar 16 geluiden gebruiken. Ik moet alleen nog even proberen om te kijken wat er gebeurt als ik slechts een gedeelte van een dump (bijv. de eerste 32 presets uit een bank) opneem in mijn RM1x.
Ik weet niet hoe veel tracks jij in de week maakt!?!? Maar met 38 tracks kun je wel even vooruit denk ik. Een keer in de maand (of twee maanden of zo...) een complete bulkdump maken van alle gear. Wil je later weer een track opvragen, dan gewoon de bulkdumps van die maand afdraaien en klaar.
Iedere patch als bulkdump in je sequence zetten lijkt me onhandig, en kost alleen maar veel tijd. Zowel het maken van ieder dump als het opvragen daarvan.
 
Momenteel maak ik nog geen songs omdat ik de manuals nog aan het bestuderen ben. Heb de RM1x en Virus namelijk nog maar net. Voorheen altijd met software gewerkt en besloten met hardware (en soms software) verder te gaan. Ik wil meteen de juiste manier die voor mij handig werkt (ook in de toekomst!) aanleren en misschien heb je gelijk dat het makkelijker is om uitsluitend met Program Changes te werken in combinatie met backups en niet met sysex dumps maar dat zal ik dan moeten ondervinden. Ik heb het idee dat het qua tijd wel mee zal vallen met die sysex dumps. Sterker nog: backup terug zetten naar ROM gedeelte valt ook niet mee! Je moet dan eerst naar RAM schrijven en daarna met de Virus per bank naar ROM. Denk dat dat minstens 20 minuten duurt in totaal. Een record van de presets kost (als ik van een arrangement uitga) 3 sec.

Ik ga beide manieren proberen in ieder geval. Bedankt voor je tijd en moeite!
 
Dan moet je je nog een paar dingen afvragen:
-hoe vaak gebruik je daadwerkelijk 16 tracks of meer van de virus? Niet zo vaak denk ik.
-hoe vaak vraag je een oude track weer op? Als je eens in 't jaar eens een oude track weer wilt gaan bewerken, dan is 't niet zo erg om een bulkdump in te laden. 20 minuten voor een bulkdumpje vind ik trouwens nog al veel. Meestal is dat wel in een minuutje klaar.
 
De banken C t/H kunnen niet in 1x geladen worden omdat dit ROM is dus 1 minuut gaat nooit lukken. Ik heb me die dingen inderdaad afgevraagd en ben tot de conclusie gekomen dat ik inderdaad meestal niet meer dan 16 tracks van de Virus gebruik. Daarom vind ik het werken met Arrangements in de Virus perfect -> snelle dumps (3sec) en worden alleen in de buffer opgeslagen. De presets die er op dat moment al staan worden dus niet overschreven. Misschien dat mijn mening tzt verander maar dan zal ik eerst de benodigde problemen moeten ondervinden van deze werkwijze. Handig is ook dat geexporteerde de midi-files uit de Rm1x op elke sequencer waar een virus is op aangesloten hetzelfde klinken zonder dat je eerst banks hoef in te laden.

Het ophalen van oude songs doe ik best vaak omdat ik nooit songs afmaak (of beter gezegd, een song nooit af is bij mij) maar dat zou een ander topic kunnen zijn...
 
En toch...

En toch...

Hey

zelf ben ik Cubase-gebruiker (ooit wel eens geweest), maar wat je daar zegt is zeker mogelijk. Je MOET ik Cubase een dump kunnen opnemen aan het begin van een song. Zorg dat er geen Sysex-boodschappen gefilterd worden (waar dat is weet ik niet precies), start het opnemen en doe dan een dump vanuit je virus, uiteraard op een midi-spoor. Moet echt lukken hoor. Anders een kijken op Cubase-fora.

Vroeger wilde ik dat ook steeds, gewoon omdat ik vaak nieuwe sounds maakte en vorige mss per ongeluk zou overschrijven. Tot iemand zei: "de virus heeft 1024 patches. Je kan ze toch ergens zetten waar ze niet overschreven worden. In een speciale bank of zo". Hij had daar wel een punt. Dus nu gebruik ik onderstaande optie.

Je kan midi-ox gebruiken zoals eerder vermeld, of dit progje hier Universal Manager waar je heel eenvoudig kunt laden en opslaan. Gebruik ik zelf en ik best handig.

(Of doe iets aan die Yamaha 8) )
 
Re: En toch...

Re: En toch...

Origineel geplaatst door Maunga
zelf ben ik Cubase-gebruiker (ooit wel eens geweest), maar wat je daar zegt is zeker mogelijk.

Het is me al gelukt met de RM1x zonder bijkomst van Cubase. Was erg eenvoudig eigenlijk...

Origineel geplaatst door Maunga
Tot iemand zei: "de virus heeft 1024 patches. Je kan ze toch ergens zetten waar ze niet overschreven worden.

Ik wil alle patches in banks C t/m H afzonderlijk van diegene die in songs gebruikt worden (continue kunnen blijven) organizen totdat ik een set overhou waar ik alles mee kan.

M.b.v. de sysex dumps kan ik dat nu dus wel:

1. Patches worden niet overschreven
2. Gebruikte patches uit de Virus zijn opgeslagen in de song en zelf dus niet meer nodig in de Virus

Origineel geplaatst door Maunga
Je kan midi-ox gebruiken zoals eerder vermeld, of dit progje hier Universal Manager waar je heel eenvoudig kunt laden en opslaan. Gebruik ik zelf en ik best handig.

Inderdaad handige tool als je niet te veel opties wilt hebben. Daarom gebruik ik hiervoor liever Sounddiver.

Origineel geplaatst door Maunga
(Of doe iets aan die Yamaha 8) )

Hiervoor gebruikte ik Cubase LE en ik moet zeggen dat ik veel eerder had moeten overstappen naar de RM1x. Vind HW-sequencer intuitiever en sneller in gebruik. Daarbij komt dat de kans op een crash te verwaarlozen is wat je voor PC's niet kunt stellen! Dat is dus naast de muis-irritaties de grootste reden waarom ik geen SW-sequencers meer wil. Misschien alleen nog om complexe arrangements te maken/bewerken want SW-sequencer bieden hiervoor wel meer overzicht.

Als ik de RM1x wegdoe is dat voor een RS-7000 :halleluja
 
Back
Top