Cubase SX + Midi Controller

DJ41

Lid sinds 1834
Lid sinds
20 december 2001
Berichten
1.910
Locatie
Nieuwerkerk a/d IJssel
Ik heb dit weekend bij de Feedback de Evolution UC-16 gekocht. Tot nu toe werkt hij naar behoren, maar er is wel iets wat ik erg vreemd vind.

Wanneer ik een spoor selecteer, dan kan ik alles regelen via de UC16, maar als het spoor niet geselecteerd is (door er met je muis op te klikken), dan kan ik aan het knopje draaien wat ik wil, maar gebeurd er niets.

Is dit normaal bij midi-controllers? Of is het een Cubase SX instelling die ik anders moet zetten?

641887.jpg
 
Volgens mij is dat hoe Cubase met de midi-input omgaat, dat kun je vast wel anders instellen.

Druid
 
Zonder ochtendhumeur maar toch duidelijk een gevalletje RTFM. :)
 
Lijkt me op zich erg logisch.

Door een kanaal/spoor aan te klikken verbind je je midicontroller met het apparaat (soft/hard-ware). Als die link niet wordt gemaakt (dmv het spoor aanklikken) kan de controller toch niks controllen.... :confused:
 
dit is geen enkel probleem inderdaad, je kan zelfs al je softsynths te gelijk aansturen, dus bijvoorbeeld cutoff en reso aan 2 knopjes toekennen per synth. Deze kun je dan altijd realtime bedienen waar je ook op staat. Dit doe je via het activeren van de luidspreker per kanaal wat je altijd wil laten luisteren. Veel beter is het om gebruik te maken van de Generic Remote module. Dan werkt het altijd namelijk, ongeacht wat je wel en niet geactiveerd hebt. Bovendien kun je dan ALLES wat te automaten is in een synth bedienen via je uc16. Dus ook als ze niet ondersteund worden via CC's.

Bijvoorbeeld vanguard kan maar een paar dingen ondersteunen, maar bijvoorbeeld niet de oscilator keuze en FAT knop. Dat kan met de GR module dus wel. Als je een BCR2000 hebt kun je zelfs je gates apart toekennen aan knopjes etc.

Of te wel, het is allemaal geen enkel probleem en er leiden meer wegen naar de oplossing.
 
hmm. klinkt interessant allemaal. Zit al een tijdje na te denken om een controller voor dergelijke doeleinden aan te schafen.
Maar is de Evolution UC-16 nou kwa functionaliteit nou vergelijkbaar met de Behringer BRC?? (afzien van de hoeveelheid knopjes ;)) of kan de behringer nog meer.

Wat ik eigenlijk WIL is zoals hierboven beschreven staat, van verschillende (soft)synthz enkele parameter toewijzen (mn. cutoff/res) en die tegelijktijd kunnen aansturen via de controller.
 
De UC16 is een simpele midicontroller, maar hij doet zijn werk gewoon goed. De knopjes voelen niet al te cheapo aan.
De Behringer heeft weer dat hij ledjes heeft rondom de knopjes, zodat je de waarde ervan kunt aflezen.

Voor de rest heb ik me niet zo gericht op de Behringer, omdat ik hem iets te duur vond. De UC-16 volstaat perfect voor mij. Je hebt 25 user banks, zodat je genoeg instellingen erin kwijt kunt. Voor 99 euro bij de feedback gekocht.
 
Back
Top