ik kom er maar niet uit: audio opnemen in Reason 11

Peet1209

Nieuwkomer
Lid sinds
20 oktober 2020
Berichten
8
Locatie
Zwolle
Hallo allemaal,
ik ben nieuw hier en hoop met jullie kennis mijn probleem op te lossen.
Ik gebruik : laptop met Reason 11, Omnisphere en Steinberg Halion 6
Novation Impulse 61
Uphoria UMC404HD
Krokit 5 speaker.
Wat ik wil: een audio-track maken/opnemen in Reason.
Wat niet lukt: ik kan midi opnemen, waarbij ik het geluid hoor van het instrument wat op dat moment geselecteerd is, maar blijkbaar dus niet het instrument zelf. (als ik een ander instrument selecteer, hoor ik de muziek/noten maar niet meer met het oorspronkelijke instrument).
Als ik "make audio-track"selecteer in Reason, hoor ik geen geluid en registreert het programma ook geen audio in...!

Is er iemand die me hiermee kan helpen en me, in niet te professionele taal, dit kan uitleggen?
Ik hoop dat ik mijn vraag in het juiste forum heb geplaatst, als dat niet zo is, hoor ik dat ook graag!
 
Wat niet lukt: ik kan midi opnemen, waarbij ik het geluid hoor van het instrument wat op dat moment geselecteerd is, maar blijkbaar dus niet het instrument zelf. (als ik een ander instrument selecteer, hoor ik de muziek/noten maar niet meer met het oorspronkelijke instrument).

dat is heel normaal, in wezen is dat een van de mogelikheden van midi. midi is niet meer dan protocol, informatie over welke noot er wordt gespeeld, hoe hard die wordt aangeslagen, etc. allle midi ekspressie mogelikheden die je keyboard biedt, modulatie wiel, pitchbend. etc. het zijn gewoon getallen. die getallen worden "opgenomen".

en de zin is ook niet geheel te begrijpen, normaliter kies je het instrument dat je wil bespelen, en speelt deze in, via midi. wanneer je denkt ik wil een andere patch of instrument, sja dat is mogelik, zoals ik al aangaf.
ik snap de zinsnede
blijkbaar dus niet het instrument zelf.
niet.

o, nu snap ik het. je gebruikt zo te zien geen eksterne hardware, in de zin van instrumenten, maar de instrumenten in reason 11, omnisphere en halion 6 (die samen een hele berg instrumenten zijn.....).

is het probleem nu simpel, je kent het verschil niet tussen midi en audio?

het instrument dat je laadt op een track, de audio wordt niet opgenomen, maar wat je inspeelt op het keyboard, die informatie (=midi) wordt opgeslagen, later kun je ook midi bewerken, een toon langer maken, een verkeerde toon goed zetten, etc.

dus je neemt louter commando's en waarden (toets wordt aangeslagen, welke toets? en hoe hard? b.v.) op, je neemt geen geluid/audio op.

een midi instrument dat je bespeelt wordt niet als audio opgenomen. en eigenlik alle instrumenten bespeel je met midi.

wil je graag dat een instrument een audio track wordt? ik heb reason 11 (en had ook 10), maar heb nooit met audio gewerkt binnen reason, ik denk dat het zeer eenvoudig is om van een midi track een audio track te maken, in andere DAW's weet ik dat uit mijn hoofd.

het is niet noodzakelik, tenzij je graag wat je hebt ingespeeld als een audio file wilt bewerken, wat een werkwijze is.

is het tot zover duidelik?

(want het is wel mogelik het ook gelijk als audio op te nemen, maar dan ga ik de boel verwarrend maken...)

dus is je probleem: ik snap het verschil tussen midi en audio niet? dan hoop ik dat ik het een beetje goed heb uitgelegd. er is geen noodzaak het als audio op te nemen. tenzij je dat graag wil en daar een bedoeling mee hebt.
uiteindelik wordt alles wat je inspeelt; je kunt een song exporteren, wél audio, een .wav file. de mix dus. of je kunt ook een track van een song eksporteren. stop! niet ingewikkelder maken.

dus wat je ervaart is normaal, het verschil tussen midi en audio kan in het begin even verwarrend zijn. heb je het eenmaal door, dan kun je dóor!
 
Dankjewel voor je heldere uitleg!
Ik geloof dat ik het verschil tussen midi en audio (opnemen) dan inderdaad niet helemaal duidelijk heb....!:?
Ik wil graag mijn opname als mp3/wav opslaan zodat het op een cd-speler/mp3-speler te beluisteren. (dus alle tracks in één song). Ik dacht dat ik die song dan ook als een audiotrack zou moeten opnemen, maar als ik het goed begrijp vertel jij dat dit dus niet nodig is?

een groet,
Peter
 
Dankjewel voor je heldere uitleg!
Ik geloof dat ik het verschil tussen midi en audio (opnemen) dan inderdaad niet helemaal duidelijk heb....!:?
Ik wil graag mijn opname als mp3/wav opslaan zodat het op een cd-speler/mp3-speler te beluisteren. (dus alle tracks in één song). Ik dacht dat ik die song dan ook als een audiotrack zou moeten opnemen, maar als ik het goed begrijp vertel jij dat dit dus niet nodig is?

een groet,
Peter

ik heb het nooit in reason 10 of 11 gebruikt, exporteren, reason 10 gebruikte ik met rewire, in reason 11 programmeer ik de synths, want dat gaat dan lekker, met een goede controller.. en gebruik ik reason rack. mijn ogen kunnen niet wennen aan 3 schermen reason 11....
goed..

export song to file
export loop to file

ik zie géen verdere instellingen. ik zie wel dat je kunt kiezen tussen .wav file of .mp3 file. dus... wellicht opent zich er nog een menu, weet ik niet, even snel gekeken.

wacht ff ik heb wel eens een export gedaan, voor samples, gebruik ook DAW's om samples te maken, en een hele track, want dat was handiger, goed, nou ja, maakt niet uit. (ik maak altijd rommelige reakties...)

dus export song to file (onder file menu) doet wat je wil. zoals dat eigenlik in elke DAW gaat, dat is het voordeel van een DAW...

dus je hoeft de song niet als een audiotrack op te nemen, een onnodige stap, zou ook de workflow en het projekt aantasten.

exporteren! en je hebt het!

wanneer je deze dingen weet, ben je al heel wat stappen verder. en midi heeft het voordeel, dat je nog een noot kunt rechttrekken. al is er een werkwijze om het naar een audio track om te zetten, is meer een voorkeur, maar dat zou ik voor later bewaren. (dan per track, audio bewerking biedt weer andere mogelikheden.)

maar je hebt voldoende aan reason 11, omnisphere en halion 6 om jaren mee te werken, het begin zit goed kwa keuze! mooie kombinatie!

sukses!
 
vink ! Dankjewel voor je aanvulling! Helder en een prettige manier van schrijven heb je!:D
Ik ga dus lekker aan de gang met ....exporteren!!:okdan:
 
Back
Top