master keyboard vraagje

ZERO1985

Stamgast
Lid sinds
22 februari 2003
Berichten
202
Locatie
Hazerswoude Rijndijk
dag,
ik ga over een tijdje op zoek naar een beter masterkeyboard. Maar nu bedacht ik het volgende; als ik een synth als master wil gebruiken, moet ik dan rekening houden met de polyfonie van die synth?

Ik kan me zo voorstellen dat je een monofone synth niet kunt gebruiken om bijv. een kerkorgel op een ander instrument te bespelen? Of dat dat kerkorgel dan bijvoorbeeld ook alleen monofoon te bespelen is..

Of zijn er nog synth's waarvan bekend is dat ze geschikt zijn als masterkeyboard? (yamaha an1x misschien?)
bvd,

Daan
 
Goeie vraag...maar ik denk dat het voor de nieuwere synths en master keyboards niets uitmaakt. Polyphony wordt bepaalt door het aantal oscilatoren en/of DSP power in de synth, dus zolang het keyboard de midi note messages uitstuurt lijkt mij dat geen probleem. In de praktijk zul je hooguit 5-6 noten tegelijkertijd "triggeren", bv 2 bas noten en een akkoord van 3-4.

Of dat voor mono synths ook geldt durf ik niet te zeggen, maar probeer met een midi monitor (midi-ox of zo) uit te vogelen hoeveel midi notes er binnen komen
 
In principe is het midi klavier en de geluidsproducerende electronica twee aparte zaken. Als je alle 88 toetsen tegelijkertijd zou indrukken, zou je een lange MIDI stream krijgen die uit 88 note on commando's bestaan. De synthesizer zelf zal er slechts maar enkele van laten horen. Sommige synths werken volgens het fifo systeem (first in, first out). M'n clavia bv, laat altijd de laagste toon horen, omdat dit het meest aanwezig is.

Dus nee, je moet geen rekening houden met de polyfonie van je synth als je hem alleen als master keyboard wilt gebruiken.
 
Back
Top