N00b vraagje

Chestburster

Nieuwkomer
Lid sinds
31 oktober 2004
Berichten
20
Hallo allemaal!

Ik ben betrekkelijk nieuw met midi en alles. Ik heb even rondgesnuffeld op dit forum maar al dat vakjargon enzo snap ik nog niet echt dus ik heb de oplossing voor mijn probleem nog niet gevonden...

Ik heb een Korg Triton LE aangesloten op mijn computer met een midikabel. Ik gebruik Cubase VST 5. In principe werkt het goed, ik krijg in en out signaal enzo.

Als ik een midifile afspeel klinkt dat natuurlijk heel klinisch, en "midi". Dus ik wil graag dat ik geluiden van de Korg kan kiezen om te laten afspelen.
Ik heb al wat manuals enzo doorgekeken maar daar werd ik ook niet echt wijzer van. Iemand die me hier kan helpen? Sorry als dit een vraag is die al 1000x is gesteld, maar ik kon er niet echt wat over vinden.
 
Je moet zorgen dat je Triton op hetzelfde kanaal de midi ontvangt als waarop cubase de desbetreffende midifile uitzendt.
DWZ je kiest een bepaald spoor van je midifile, gewoon een van die balken met midi informatie, en zorgt dat dat spoor bij channel bijvoorbeeld op 1 staat
Zorg bovendien dat hij daadwerkelijk signaal naar buiten stuurt, door bij Out je midi output te selecteren.
En stel nou je Triton in zodat hij midi ontvangt op kanaal 1 (k heb zelf geen triton, dus kijk hiervoor even in de manual)

Dit is het basis principe van midicommunicatie tussen je PC/Mac/Atari/whatever en een synthesizer.
Je PC moet het signaal naar buiten sturen op 1 van de 16 beschikbare midikanalen, en je triton moet dan dus op datzelfde kanaal ontvangen.

Als dit niet lukt is het misschien een Triton-specifieke vraag en kan ik je niet helpen :)
succes!
 
als je standaard (general midi) files af gaat spelen zal hij ook de geluiden zelf kiezen, die worden via een progam change naar je triton gestuurd. Als je die weghaalt of uitzet (kan in je triton, anders kan je het ook uitzetten in cubase lijkt mij) en per midi kanaal je eigen gekozen geluid selecteert op je triton heb je wat je zoekt.

Misschien staat er wat over in de handleiding van je triton .... korg heeft over het algemeen goede handleidingen :)
 
Hey thanks! Ik zal er wat mee gaan kloten.
En die Cubase manual is ook niet echt behulpzaam. Wellicht dat ik daar later wat aan heb.
Ik moet dat even zoals nu uitgelegd hebben zonder die moeilijke taal en alles.
 
Ok dan! Het heeft geholpen!

Het was inderdaad het probleem dat die output niet op midi stond ingesteld.
Ik heb het voor elkaar thanks!
 
Ik wil nou alleen nog die Korg geluiden kunnen selecteren vanaf mijn computer. Het is me alleen gelukt om bijvoorbeeld een drumkit van de Korg te kiiezen om de midi te laten afspelen.

Wel een probleemje daarbij: als ik de piano roll van die drums open en ik klik op de toetsen dan hoor ik de geselecteerde drumkit (bijv. prog. B020). Als ik dan het nummer terugspeol verspringt de Korg opeens naar B001. Dat vond ik wel raar eigenlijk...
 
Origineel geplaatst door Chestburster

Wel een probleemje daarbij: als ik de piano roll van die drums open en ik klik op de toetsen dan hoor ik de geselecteerde drumkit (bijv. prog. B020). Als ik dan het nummer terugspeol verspringt de Korg opeens naar B001. Dat vond ik wel raar eigenlijk...


Dat is dus door:


Origineel geplaatst door Niel
als je standaard (general midi) files af gaat spelen zal hij ook de geluiden zelf kiezen, die worden via een progam change naar je triton gestuurd. Als je die weghaalt of uitzet (kan in je triton, anders kan je het ook uitzetten in cubase lijkt mij) en per midi kanaal je eigen gekozen geluid selecteert op je triton heb je wat je zoekt.

Misschien staat er wat over in de handleiding van je triton .... korg heeft over het algemeen goede handleidingen :)
 
Back
Top