Een lied spelen op mijn keyboard en opnemen in cubase 5

Hello FreddyConfetti,

Zo klinkt het wel als een hele zware job...
Ik doe iets gelijkaardigs met mijn Roland D2. Het is een rompler met 8 parts. Drums en 7 instrumentensporen.
Meestal maak ik de track op de D2 en van zodra ik een basis heb wil ik alle parts opnemen in mijn DAW zodat ik de midi daar veel makkelijker kan bewerken omdat het daar visueel zichtbaar is. Hiervoor verbind ik de D2's midi in en out met mijn interface, zet de local op off en maak ik 8 miditracks in mijn DAW. Het eerste midispoor krijgt midi in van kanaal 10, dat zijn de drums, de andere van kanaal 1 tot 7 voor de instrumenten. Vervolgens zet ik de D2 op slave zodat hij gesynchroniseerd wordt met de DAW en wanneer ik dan in mijn DAW op opnemen duw wordt de D2 op exact hetzelfde moment gestart zodat de opname op bar 1 beat 1 begint en zo neem ik 8 sporen midi in 1 keer op.

Hello FreddyConfetti,

Is een "rompler" afgeleid van "Rom vast geheugen" waar de stijlen zijn in opgeslaan.

Als je een midi bestand importeert in cubase 5 dan zie je toch de tracks staan met de verschillende instrumenten van de stijl, die je hebt gebruikt om deze midi te spelen en opnemen met jouw sequenzer in je keyboard. Of is dit niet zo ?

Waarom moet je dan nog 8 midi sporen maken om de instrumenten van de stijl op te nemen?

Maar nog iets: Logisch gezien zie je aan de linkerzijde in cubase 5 de "inspektor" staan met daarin de "inputs" "ALL PARTS" en daaronder "Keyboard 1". Dit wil dus zeggen dat alle instrumenten van een stijl in de input terecht kunnen komen en dat wanneer je op jouw keyboard speelt deze kan worden opgenomen op een midi track.

"ALL PARTS" kan worden gewijzigd in de instellingen van MIDI naar één instrument zoals bv de bas en dan komt alleen de bas klanken langs USB channel 1 in cubase?Of is dit niet zo?

Als je dus geen stijlbegeleiding wenst te gebruiken in jouw lied, moet "ALL PARTS" dan evengoed nog blijven staan in de " Inspektor" aan de linkerzijde van het veld waar de tracks worden opgenomen?

Thanks in advance.
Gilberto :okdan:
 
Een opmerking:
Omdat Gilberto de liedjes op een stick zet in WAV formaat (en dus gebruik maakt van een USB aansluiting) leek het mij makkelijker zijn liedjes als midifile op die stick te zetten. Deze herkent Cubase en maakt bij het openen gelijk de midikanalen aan dacht ik. Ik begrijp ook dat hij de VST instrumenten wil gebruiken als toevoeging. Dan hoeft hij het spoor alleen maar naar de VST track te slepen en klaar. :)Hier schrijft MacGyverGear dat wanneer een midi song wordt geïmporteerd in cubase je geen midi tracks meer moet aanmaken. Is dit juist?
Grtz,
groeten van gilbert :okdan:
 
Ik denk dat ALL parts je inputvenster is en dat keyboard1 je output is. Maar dat zijn standaardzaken die je echt uit de handleiding moet halen. Wanneer "all parts" geactiveerd is neemt Cubase alle midi van alle parts op in 1 midi bestand. Wanneer je alleen midikanaal 10 kiest, neemt Cubase alleen de drums op. Kijk ook eens wat er gebeurt wanneer je midi hebt opgenomen en deze dan afspeelt? Komt er dan klank uit je keyboard? Zoja, kan je de output vervangen door een vst instrument en als je dan de masteroutputs van Cubase hebt verbonden met een audiointerface dat weer naar een stel monitoren gaat, hoor je daar je midi afgespeeld door een virtueel instrument.
 
Het is voor mij een heel nieuwe ontdekking wat ik met mijn Yamaha keyboard allemaal kan doen op midi gebied. Ik had daar totaal geen benul van en als je dan leest op het internet dat er midi keyboards zijn die uitsluitend met data werken, en geen luidsprekers hebben aan boord,terwijl ik wel luidsprekers heb op mijn synthesizer dan denk je automatisch dat jouw keyboard niet met midi kan werken. De sequencer kan wel midi-en wave bestanden opslaan op een usb stick.Ik heb een paar keren beide beschrijvingen gelezen van jou en MacGyverGear.Interessant maar verwarrend omdat jullie beiden op een andere manier te werk gaan.MacGyverGear zegt bv ik neem eerst 1 track op dat ik daarna inlaad in mijn cubase. Daarna schrijft hij dat hij 8 midi sporen aanmaakt in cubase.Hieruit leid ik af dat hij een solo- of melodie lijn maakt op 1 track.Waarom maakt hij die melodie lijn of solo op een 1 track? Je kunt toch gewoon jouw melodie of solo op nemen als midi bestand op een usb stick en daarna importeren in cubase.Maar het kan zijn dat hij de mogelijkheid niet heeft om muziek op te nemen op een stick en dan moet hij het wel op 1 track opnemen en doorsturen naar de input van cubase, zodat hij zijn track kan opnemen op een nieuwe midi track in cubase. Ik kan een melodie of solo of stijl met melodie lijn opnemen op een usb stick, die ik dan kan importeren in mijn cubase 5.Maar de vereiste is dan wel dat in MIDI alles goed staat ingesteld, Dus zoals jij schrijft channel 10 voor drums, vb right 1,right 2,left, upper, lower,4 pads en dan komt rythme 1(drums) en rythme 2(drums) bij mij.Ik bedoel dat zowel de TRANSMIT(parts) als de RECEIVE(channels) goed moeten overeenkomen met elkaar. Ook in Systeem staat de clock " Internal" terwijl in cubase de clock op "external" moet worden ingesteld. Mijn doelstelling is dus om alleen liedjes met stijlbegeleiding op te nemen als midi file op mijn keyboard op een usb stick en daarna deze te importeren in cubase. Vermits jullie ook geen ervaring hebben met liedjes die met stijlbegeleiding zijn geïmporteerd in cubase moet ik het dus zelf uitzoeken. Jullie werken beiden op een andere manier en maken waarschijnlijk ook gebruik van een ur22 om de zang op te nemen. Ik ben het te weten gekomen van Andre Lazeron, die ook zijn songs als midi opneemt als een midi bestand op een usb stick en daarna deze importeert in cubase 10.5. Komt er dan klank uit je keyboard? Zoja, kan je de output vervangen door een vst instrument en als je dan de masteroutputs van Cubase hebt verbonden met een audiointerface dat weer naar een stel monitoren gaat, hoor je daar je midi afgespeeld door een virtueel instrument.
Ja er komt klank uit mijn keyboard. Ik heb gezien dat er in een uitrol menu staat: "add vst instrument." Ik zal dit proberen om een vst instrument toe te voegen. Dan moet je daar ook een midi track voor maken of kan je dit instrument slepen naar een bestaand midi spoor? Hoe verbind je dan de masterputs van Cubase met een audiointerface?
Ik ben langzaam maar zeker bezig met de Nederlandse handleiding en begin meer en meer doorzicht te krijgen. Wat ik ook niet goed begrijp is waar "SONG" voor staat in RECEIVE.
Het is opvallend dat er weinig muzikanten reageren op mijn topics, wat toch betekent dat er minder muzikanten bezig zijn met cubase dan ik dacht. Maar ja het grote aantal verschillende merken van keyboards zal daar wel voor tussen zitten.
Grtz,
gilberto

--------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Hello FreddyConfetti,
Vriendelijk dank voor jouw reactie. Zoals je opmerkt dat All Parts het inputvenster is en keyboard 1 de output klopt 100%.
Het is voor mij een heel nieuwe ontdekking wat ik met mijn Yamaha keyboard allemaal kan doen op midi gebied. Ik had daar totaal geen benul van en als je dan leest op het internet dat er midi keyboards zijn die uitsluitend met data werken, en geen luidsprekers hebben aan boord,terwijl ik wel luidsprekers heb op mijn synthesizer dan denk je automatisch dat jouw keyboard niet met midi kan werken. De sequencer kan wel midi-en wav bestanden opslaan op een usb stick.Ik heb een paar keren beide beschrijvingen gelezen van jou en MacGyverGear.Interessant maar verwarrend omdat jullie beiden op een andere manier te werk gaan.MacGyverGear zegt bv ik neem eerst 1 track op dat ik daarna inlaad in mijn cubase. Daarna schrijft hij dat hij 8 midi sporen aanmaakt in cubase.Hieruit leid ik af dat hij een solo- of melodie lijn maakt op 1 track.Waarom maakt hij die melodie lijn of solo op een 1 track? Je kunt toch gewoon jouw melodie of solo op nemen als midi bestand op een usb stick en daarna importeren in cubase.Maar het kan zijn dat hij de mogelijkheid niet heeft om muziek op te nemen op een stick en dan moet hij het wel op 1 track opnemen en doorsturen naar de input van cubase, zodat hij zijn track kan opnemen op een nieuwe midi track in cubase. Ik kan een melodie of solo of stijl met melodie lijn opnemen op een usb stick, die ik dan kan importeren in mijn cubase 5.Maar de vereiste is dan wel dat in MIDI alles goed staat ingesteld, Dus zoals jij schrijft channel 10 voor drums, vb right 1,right 2,left, upper, lower,4 pads en dan komt rythme 1(drums) en rythme 2(drums) bij mij.Ik bedoel dat zowel de TRANSMIT(parts) als de RECEIVE(channels) goed moeten overeenkomen met elkaar. Ook in Systeem staat de clock " Internal" terwijl in cubase de clock op "external" moet worden ingesteld. Mijn doelstelling is dus om alleen liedjes met stijlbegeleiding op te nemen als midi file op mijn keyboard op een usb stick en daarna deze te importeren in cubase. Vermits jullie ook geen ervaring hebben met liedjes die met stijlbegeleiding zijn geïmporteerd in cubase moet ik het dus zelf uitzoeken. Jullie werken beiden op een andere manier en maken waarschijnlijk ook gebruik van een ur22 om de zang op te nemen. Ik ben het te weten gekomen van Andre Lazeron, die ook zijn songs als midi opneemt als een midi bestand op een usb stick en daarna deze importeert in cubase 10.5. Komt er dan klank uit je keyboard? Zoja, kan je de output vervangen door een vst instrument en als je dan de masteroutputs van Cubase hebt verbonden met een audiointerface dat weer naar een stel monitoren gaat, hoor je daar je midi afgespeeld door een virtueel instrument.
Ja er komt klank uit mijn keyboard. Ik heb gezien dat er in een uitrol menu staat: "add vst instrument." Ik zal dit proberen om een vst instrument toe te voegen. Dan moet je daar ook een midi track voor maken of kan je dit instrument slepen naar een bestaand midi spoor? Hoe verbind je dan de masterputs van Cubase met een audiointerface?
Ik ben langzaam maar zeker bezig met de Nederlandse handleiding en begin meer en meer doorzicht te krijgen. Wat ik ook niet goed begrijp is waar "SONG" voor staat in RECEIVE.
Het is opvallend dat er weinig muzikanten reageren op mijn topics, wat toch betekent dat er minder muzikanten bezig zijn met cubase dan ik dacht. Maar ja het grote aantal verschillende merken van keyboards zal daar wel voor tussen zitten.
Grtz,
gilberto :okdan:




------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Nog een aanvulling.Een MIDI-interface / synthesizer kaart

installeren


Installatie-instructies voor een MIDI-interface moet worden

opgenomen met het product. Echter, hier is een overzicht

van de benodigde stappen:

1. voor u hangt af van welk type interface u.
Installeer de interface (of MIDI-synthesizer-kaart) in de

computer of sluit hem aan op een "poort" (aansluiting) op

de computer. Is dit nodig om met cubase 5 te kunnen werken?




2. Als de interface heeft een voeding en / of een

schakelaar, zet hem aan.

3. Installeer het stuurprogramma voor de interface,

zoals beschreven in de documentatie die bij de

interface.

U moet ook ervoor zorgen om de fabrikant website te controleren

op de nieuwste driver-updates.
Grtz,
gilberto :okdan:
 
Sorry Ik heb gezien da ik een usb/midi aansluiting heb op mijn psr-s 710 zodat ik geen interface midikaart moet installeren.
Grtz
gilberto :okdan:
 
Nog iets : Als u een MIDI keyboard te gebruiken, zoals eerder in dit

hoofdstuk beschreven,MIDI Thru geactiveerd moet worden

en dit instrument moet worden ingesteld op Local Off (ook wel

Local Control Off - zie de handleiding van het instrument voor

meer informatie). De MIDI-signaal van het toetsenbord wordt

opgeslagen als Cubase en tegelijkertijd worden omgeleid

naar het instrument, zodat u horen wat je speelt
Sorry voor de Nederlandse vertaling.
Zoals je merkt wordt er vermeld " MIDI keyboard". Bedoelen ze daarmee een echt MIDI keyboard, dus zonder luidsprekers of is dit ook een keyboard of synthesizer met speakers zoals mijn Yamaha psr-s 710 die eveneens midi data kan doorzenden naar Cubase? Heb jij ook MIDI Thru geactiveerd onder Windows bij voorkeuren onder "Bestand"?
Grtz,
gilberto :okdan:
 
Een opmerking:
Omdat Gilberto de liedjes op een stick zet in WAV formaat (en dus gebruik maakt van een USB aansluiting) leek het mij makkelijker zijn liedjes als midifile op die stick te zetten. Deze herkent Cubase en maakt bij het openen gelijk de midikanalen aan dacht ik. Ik begrijp ook dat hij de VST instrumenten wil gebruiken als toevoeging. Dan hoeft hij het spoor alleen maar naar de VST track te slepen en klaar. :)Hier schrijft MacGyverGear dat wanneer een midi song wordt geïmporteerd in cubase je geen midi tracks meer moet aanmaken. Is dit juist?
Grtz,
groeten van gilbert :okdan:

Net even getest en dit werkt.
Klik bij Cubase onder de tabel: "Bestanden/file" vervolgens: Import(eren): midifile en selecteer voor de 'path' de usb stick en als er midifiles op staan worden alle tracks in de song aangemaakt. Waarschijnlijk zijn dat er 16 maar weet ik ook niet want dit heb ik nog nooit met een PSR gedaan. Midifile is een bestandformaat wat Cubase dus standaard herkent.

Freddy geeft een andere methode maar daar wil je uiteindelijk wel naartoe toch? Maar de opname stap (met alle verwarring en problemen
die je in deze methode zal tegenkomen) sla je in mijn methode even over dan om wat meer overzicht te krijgen. Wat je zelf het prettigst vind.. doe eerst ervaring op en beslis zelf wat je het prettigst vind werken. Je kunt op zoveel manieren midi in een computer opnemen. En echt er zijn heel veel mensen die met Cubase opnemen maar zullen waarschijnlijk niet echt (letterlijk :D ) kaas hebben gegeten van een keyboard met begeleiding.

Misschien is het lastig om midi en audio uit elkaar te houden maar het geluid van een VST zal altijd uit je computer blijven komen en nooit uit de luidsprekers van je keyboard want midi geeft alleen maar weer welke note nr's met welke velocity er worden ingedrukt.. en daarbij nog andere data die het keyboard zelf vertaald naar geluid. Net zoals een computer dat doet voor een VST track. En een VST track kun je bovendien ook geen midikanaal voor selecteren.

De vraag of je midi moet installeren op je computer of in Cubase: volgens mij heb je toch al midi opgenomen in Cubase? waarschijnlijk is dat al ingesteld dus.

Voor audio instellingen zou je moeten kijken bij: (Devices/apparaten = 9e tabel : Device setup / apparaat instellingen of setup (??) zoals in de video hieronder. Als er 'no driver' no driver staat ga je niets horen. Meest ideale is iets met 'Asio'.
 
Hello MacGyverGear thanks voor de reactie op mijn schrijven.

Net even getest en dit werkt.
Klik bij Cubase onder de tabel: "Bestanden/file" vervolgens: Import(eren): midifile en selecteer voor de 'path' de usb stick en als er midifiles op staan worden alle tracks in de song aangemaakt. Waarschijnlijk zijn dat er 16 maar weet ik ook niet want dit heb ik nog nooit met een PSR gedaan. Midifile is een bestandformaat wat Cubase dus standaard herkent.



Ja het importeren van een midi file gaat vanzelf in Cubase.Je ziet mooi de tracks staan. Maar daar stopt het mee. Ik heb een midi file die andre lazeron heeft gemaakt van een lied van Elvis Presley geïmporteerd in Cubase en hoor geen geluid. Zie bijlagen. Als ik een wav file importeer heb ik wel geluid en speelt deze goed af. Als je in de "Inspektor " kijkt zie je dan Stereo input en daaronder Stereo uitput staan. Bij de midi file staat in de Inspektor bovenaan "All MIDI INPUTS". Er staat niets ingevuld voor de output wat dus wel zou moeten wel je geluid horen.En als ik klik op de lege zwarte ruimte onder "All Midi Inputs" dan verschijnt er een rolmenu met woorden als Mystiek, Prologue, Spector waar ik niets van snap.Zie bijlage. Het zijn virtuele synthesizers volgens mij. Ik kan alle nodige instellingen langs de tab Devices en Device Setup uitvoeren en nakijken op mijn nederlandse handleiding of het juist is. En zolang dat in de Inspector( ik hoop dat je toch weet wat de Inspektor is) bovenaan " All Midi Inputs " staat en er onder "Keyboard 1" zijn er ook geen problemen om te spelen en opnemen. Maar ik heb geen benul hoe ik nu juist een vst instrument kant toevoegen. Bovenaan de lijst met lichtgrijze instrumenten staat Groove Agent One,input 1, Mystiek,Prologue, Spector en daaronder de verschillende instrumenten in lichtgrijze kleur. Ik vind het heel raar dat die in lichtgrijze kleur staan,met andere woorden dat er volgens mij geen instrumenten aanwezig zijn in deze Cubase. Volgens mij zijn die opgeslagen in een aparte map die ik niet heb gekregen.

Als ik in Midi op edit klik en dan de tabs zie bovenaan met system, transmit ,receive enz

ZET IK EERST DE LOCAL CONTROL OP OFF ZODAT ALLE PARTS VAN DE STIJL ZIJN UITGESCHAKELD.(bij u is dat local off). Vervolgens onder de kolom PARTS vul ik de parts in de linker kolom,te beginnen met right 1,right 2,left, upper,lower , de 4 multi pads, rythme1,rithme 2,bas,chord1,chord2, pad, phrase 1,phrase 2. In de rechter kolom staan de channels usb1 . Daaronder komen 16 Songs te staan in de linkerkolom en ik weet niet wat ik moet invullen in de rechter kolom.

Daarna vul ik onder de tab RECEIVE In de linker kolom de channels usb1 in en in de rechter kolom de parts right1, rihgt 2,left, enz.tot en met 16.

Trouwens ik weet ook niet wat met het woord"SONG" juist wordt bedoeld. Staat dit voor het hele lied dat wordt ingespeeld of alleen voor de melodie lijn van het lied dat wordt ingespeeld?

Enfin de pc is vandaag voor de tweede maal uitgevallen toen ik aan het instellen was in Midi ,wat ik ook raar vind, want hij werkt zonder Cubase uitstekend.

Ik volg de nederlandse handleiding stap voor stap. Maar toen er werd voorgesteld om bij Add instrument de naam HalionOne in te vullen in de inspektor onder "All Midi Inputs" kon ik deze naam niet vinden in de lijst van de vst's. Voilà en daar sta je dan. Je kunt niet meer verder en dat is frusterend. Ook het uitvallen van de pc is frusterend. Is Cubase dan zo een zwaar programma dat het besturingssysteem er onder lijdt? Ik heb ook eens een midi bestand geïmporteerd en dan de tab Score aangeklikt. De partituur verscheen op het scherm en ik viel bijna van mijn stoel. Alle noten waren blank. Je kon geen onderscheid maken tussen een vierde zwarte noot en een halve of volle noot die wit zijn aangeduid in normale muzieknotaties.Overgoten met zestiende rusttekens die er in feite niet hoeven te staan als je op een synthesizer de noten na elkaar speelt.Dan is het muziekschrift op mijn PSR-S 710 in Score nogal wat duidelijker. Je kunt op zoveel manieren midi in een computer opnemen. En echt er zijn heel veel mensen die met Cubase opnemen maar zullen waarschijnlijk niet echt (letterlijk ) kaas hebben gegeten van een keyboard met begeleiding.


Ik heb tot hiertoe alleen een heel goede ervaring met mijn PSR-S 710 bij het opnemen van de liedjes die ik speel als midi-en wav bestand.Maar bij cubase is het een ramp als ik met midi files begin. Waarom hoor ik de muziekbestanden op mijn pc als midi-en mp3 of wav wel afspelen, en in cubase hoor ik alleen een mp3 of wav bestand, maar absoluut geen midi. En natuurlijk of ik dat honderd keer tegen jou zeg terwijl je zelf met cubase NIET werkt, dan blijf ik staan op de drempel van onwetendheid. Hetzelfde geldt voor FreddyConfetti. Zolang ik niet iemand op de kop kan tikken die ook met een PSR-S 710 werkt en cubase, zal ik zelf moeten blijven zoeken en proberen.Omdat cubase zo uitgebreid is en complex dat je echt ervaring en kennis moet hebben om er mee te kunnen werken.De vraag of je midi moet installeren op je computer of in Cubase: volgens mij heb je toch al midi opgenomen in Cubase? waarschijnlijk is dat al ingesteld dus. Dat is GEEN probleem.Ik kan wanneer ik een midi track heb aangemaakt een lied inspelen met mijn keyboard en dan opslaan als midi file.Hetzelfde met een audio track. Een midi file importeren in cubase lukt wel maar ik kan het niet afspelen.Zie nogmaals mijn bijlagen.Een instrument kiezen uit de lichtgrijze lijst met instrumenten is zo al niet logisch, en de Cubase 5 handleiding die de vst HalionOne als voorbeeld neemt kan ik niet vinden in de list of instruments.

Dus als je kan maar het hoeft echt niet, probeer dan om op mijn screenshots een antwoord te geven.Ik ben je dankbaar dat je de moeite doet om me tocht te helpen, maar zolang je zelf geen ervaring hebt over de werking van midi bestanden importeren en hoe je ze kan laten horen in cubase zal ik niet kunnen worden geholpen. Misschien dat jij een muzikant kent die er wel ervaring mee heeft ? Ik zal het nog eens proberen bij andre lazeron.

Grtz,

gilberto :okdan:
 

Attachments

  • synthforum 41 4 mei 2020.jpg
    synthforum 41 4 mei 2020.jpg
    85,2 KB · Bekeken: 213
  • synthforum 42 5 MEI 2020.jpg
    synthforum 42 5 MEI 2020.jpg
    80,2 KB · Bekeken: 157
  • synthforum 40 4 MEI 2020.jpg
    synthforum 40 4 MEI 2020.jpg
    73 KB · Bekeken: 158
  • SYNTHFORUM  39  4 MEI 2020.jpg
    SYNTHFORUM 39 4 MEI 2020.jpg
    81,9 KB · Bekeken: 242
  • synthforum 38 4 mei 2020.jpg
    synthforum 38 4 mei 2020.jpg
    78,8 KB · Bekeken: 170
  • synthforum 33 4 mei 2020.jpg
    synthforum 33 4 mei 2020.jpg
    62,9 KB · Bekeken: 148
  • synthforum 31  4 mei 2020.jpg
    synthforum 31 4 mei 2020.jpg
    60,3 KB · Bekeken: 156
  • synthforum 4 mei 2020  30.jpg
    synthforum 4 mei 2020 30.jpg
    67,3 KB · Bekeken: 166
  • synthforum 29 april 2020 MIDI  INSTELLINGEN.jpg
    synthforum 29 april 2020 MIDI INSTELLINGEN.jpg
    58,9 KB · Bekeken: 162
  • synthoforum 29 april 2020 MIDI INSTELLEN.jpg
    synthoforum 29 april 2020 MIDI INSTELLEN.jpg
    111,7 KB · Bekeken: 161
Hi Gilberto,

Dat dit lastig is om in te stellen ontken ik niet. Ik ben rond 2009 met Cubase 5 begonnen na eerder Sonar 8 te hebben gekocht. Heb eerst de "probeer voordat je koopt" versie geïnstalleerd en toen een tweedehands Cubase 5.5 gekocht. Dus mijn kennis van dit programma is er wel maar je kunt zoveel instellen wat het ook lastiger maakt te beoordelen waarom het niet werkt. De toepassing zoals jij die gebruikt (met midi) is niet zwaar voor je computer. Met gebruik van veel VST's wordt het een ander verhaal. Het vastlopen van je PC kan duiden op een corrupte driver. Of je iemand gaat vinden die een PSR-s710 heeft, op windows draait en ook nogeens met Cubase 5 werkt, heel misschien maar niet hier vrees ik.

Even over de midi driver. Ik ging er vanuit dat midi werkte, maar windows heeft zelf iets geïnstalleerd lijkt het. Ik zie voor de PSR-s710 op de Yamaha website ook geen drivers voor windows dus het zou dan goed moeten zijn. https://europe.yamaha.com/en/support/updates/index.html?c=keyboards&k=psr-s710
De midi ingang staat standaard op 'all-ins'. Daaronder moet je de PSR-s710 selecteren als midi uitvoerpoort: https://www.synthforum.nl/filedata/fetch?id=3755514

Ik vind het wel onverklaarbaar waarom de tracks bij het importeren van een midifile als VST instrumenten worden aangemaakt. Zoals ik het probeerde waren het gewoon midi tracks volgens mij.. maar ook dit zou een instelling kunnen zijn. Ik werk inderdaad zelf heel anders.. tot nu toe speelde ik alles gewoon in via een midikeyboard die via een midikabel naar een midi interface ging, deze midi aansluiting zit ook op jouw PSR-S710. Maar hopelijk werkt de USB aansluiting gewoon zoals het moet.
Ik heb dit juist als alternatief bedacht om de hele midi op je computer opnemen stap even over te slaan. En het blijkt alweer hoe lastig dit zelfs is.

Om dingen uit te sluiten zou je ook ipv van de VST track een miditrack aan kunnen maken. Een clip naar die miditrack toeslepen en kijken of je het met de miditrack wel lukt de midipoort van de PSR-s710 te selecteren en de geluid krijgen uit je PSR.
Je had ergens ook Spector geselecteerd als uitvoerpoort. Dat is een VST synth en zou geluid moeten afspelen als midiclips op dat spoor hebt staan. https://www.synthforum.nl/filedata/fetch?id=3755517

Hopelijk helpt dit je weer een beetje meer op weg. :)
 
Hello MacGyverGear,

Thanks voor het helpen meedenken. Even iets anders. Jij werkt nu met een Roland D2. Ik dacht dat dit een merk van een keyboard was,maar nu zie ik op het internet dat dit niet juist is.

Het is meer een Groovebox met sounds, en allerlei andere mogelijkheden om jouw muziek te bewerken . Het is dus ook software zoals Cubase waarmee je uw muziek kunt mee bewerken. Het is geen hardware die je kunt aansluiten op jouw keyboard.Of ben ik mis.En zeker ook niet goedkoop.

Ik heb de indruk dat jij meer met audio tracks dan midi tracks werkt. Speel jij eerst de bas op een audio spoor,en daarna de akkoorden met de ritme gitaar op een tweede audio spoor en solo gitaar op een derde audio spoor? En daarna voeg je er audio spoor bij voor de zang.En daarna begin je met de Roland D2 effecten en andere toepassingen aan de bestaande tracks toe te voegen. Of denk ik verkeerd?

Jij werkt dus niet zoals ik met een stijlbegeleiding van het keyboard.

Omdat andre lazeron schreef dat hij altijd eerst midi bestanden maakt op zijn keyboard, en dan opslaat op zijn usb stick, waarmee hij dan zijn midi bestand importeert in cubase,begon ik ook zo te werken. Hij heeft het ook altijd over het muziekschrift dat kan worden bewerkt en aangepast. Nu vraag ik me het volgende af. Andre lazeron heeft 10 jaar muziek opleiding gevolgd en zanglessen genoten bij de beste muziek pedagogen van Nederland. Hij maakt veel covers en ligt met honderden muziek partituren thuis. Dus zijn manier van een lied maken begint met een bestaande partituur van een bekend lied. Dit lied speelt hij op zijn keyboard vanaf de partituur en neemt het dan op als midi bestand. Daarna importeert hij dit midi bestand in zijn cubase. Hij spreekt gedurig over de mogelijkheid om in cubase het midi bestand te kunnen bewerken. Maar wat bedoelt hij daarmee juist? De noten van de partituur wijzigen, hij speelt ook altijd met een piano begeleiding als basis en als hij een fout heeft opgenomen, moet hij niet het hele lied opnieuw opnemen,maar kan hij de foute noten in Score verbeteren. Dat is natuurlijk een pluspunt voor hem, voor mij die nooit van een partituur speelt heeft dit geen enkele zin.Ik speel wel bekende liedjes van Cliff Richard,of Jan ten Hopen een heel goede zanger uit Nederland op mijn keyboard voor mijn plezier.En ik hoef geen muziekpartituur om deze liedjes te spelen.Ik ken natuurlijk wel het notenschrift en speelde een paar jaar ritme gitaar,waardoor ik de gitaar akkoorden ook ken. Ik kan dus de liedjes die ik zelf maak opschrijven in een partituur,maar dit kwam omdat je vroeger een partituur moest maken van het liedje dat je naar Sabam ( Belgische auteursvereniging)opstuurde. nu moet dit niet meer of het moet over een klassiek lied gaan.Ik vraag me dan ook af of er een vershil bestaat om andere bewerkingen met de gereedschappen balk te maken tussen een audio en midi bestand. Dus om een lied te splitsen en opnieuw aan elkaar te plakken,of om te overlappen alhoewel ik niet goed weet wat ze hiermee bedoelen.

Vermits ik geen basgitaar speel en gestopt ben met ritmegitaar te spelen, en mijn drumstel Premier op de zolder staat,moet ik dus wel de stijlen gebruiken voor de begeleiding van mijn liedjes die ik maak op mijn keyboard. Als ik de stijl kan opnemen op 8 audio sporen en daarna eventueel nog vst's of virtuele instrumenten er bij voegen dan is dat voor mij ook goed en hoef ik niet met midi bestanden te werken.

Ik zal dat eens uitzoeken of deze manier van werken in cubase met audio sporen lukt.

Ik laat je dan het resultaat weten.

grtz,

gilbert :okdan:
 

Attachments

  • Roland d2.jpg
    Roland d2.jpg
    54,6 KB · Bekeken: 160
Aan MacGyverGear,
Een vraagje.Let niet meer op het vorige bericht.Ik wil gewoon weten of jij ook al een song hebt gemaakt met een stijl begeleiding ? Dus een lied alleen gespeeld op een keyboard. Geen basgitaar of sologitaar op de line in van de geluidskaart aangesloten. Waarschijnlijk niet. En natuurlijk als je alleen audio trakcs opneemt is dit een heel ander verhaal . Maar ik weet nog altijd niet goed of een piano die samen werkt met cubase 5, alleen met midi tracks kan opnemen of ook met audio tracks.Weet jij dat?
Er is een video tutorial die toont hoe in cubase 3 audio sporen zijn gemaakt, en dan als vierde een miditrack.die voor de output moet dienen.En dan maakt ze weer een audio track met Strings.Als jij uw liedjes maakt met audio sporen,maak jij dan ook een midi spoor voor de output?
grtz,
gilberto. :okdan:
 
Sorry voor de late reactie.. ik snaptje je eerdere bericht ook al niet.
Ik heb nog niets opgenomen met de PA4x behalve dat ik em nu afentoe laat meelopen met een andere synthesizer met een soort super arpeggiator en dan stuur ik em aan met deze synthesizer. Als ik de akkoorden opneem in Ableton kan ik deze wijzigen, en dit is ongeveer wat ik wilde. Ik neem dit soort dingen nog niet op maar speel eroverheen met de saxofoon dan.. Wil het wel gaan opnemen, maar is voor nu even niet nodig nog.

Zoals ik al ergens begin van dit topic meldde... het synchroon laten meelopen van computer en synths/keyboards is een horror scenario. Ik blijf continue de midiclock (vertraging + of - in tijd) aanpassen voor beiden apparaten in Ableton.. Overigens heeft Cubase deze settings ook niet, ik zou er zelf niet aan beginnen al.

Ik heb ooit met een ouder apparaat wat erg lijkt op een PSR (Yamaha QY700) wel wat opgenomen, hieronder gewoon via spelen.
ttps://www.synthforum.nl/forum/muziek-algemeen/tracks/193330-yammie-qy700-first-pattern-first-jam

Hieronder had ik het midi opgenomen in Ableton. Werkte ook niet echt heel soepel maar uiteindelijk trek je midi dan weer op de tel via quantise en ben je timingsproblemen kwijt.. maar het is allemaal heel experimenteel en gemakkelijk om zoiets op te nemen kan ik je melden. ;)
https://www.synthforum.nl/forum/muziek-algemeen/tracks/197678-qy700-jam?p=2927702#post2927702

Bij beiden opnames speelde ik het gewoon met de hand in via akkoorden terwijl ik opnam. ;)
 
Hello MacGyverGear,

Thanks. Wat een fantastische installatie die je bezit. Ja daar kun je mooie dingen mee creëren. Natuurlijk ken ik daar niets van, patterns, sections,samengestelde arrangementen enz . Maar je speelt prachtige muziek. Ik heb wel de indruk dat het meer plakken van baslijnen,drums en tussenmelodieën is met daarboven op een zelf gespeelde melodie.Jij noemt dat dus jammen en ja, het klinkt goed. Ik dacht zowaar dat jij basgitaar en sologitaar kon spelen in de vorige liedjes die ik hoorde van jou op dit forum en die op SoundCloud staan. Of is toch zo? Of leer je nu pas gitaar en saxofoon spelen? Ja jij bent nog jong en je hebt alle tijd hiervoor.Ik heb ondertussen contact met een muzikant op het Muzikantenforum.nl die goed op de hoogte is van de instellingen, die moeten worden aangebracht om een style in Cubase op te nemen. Jij werkt dus niet met loops en vst's met jouw Ableton, voor zover ik het kan inschatten of heb ik het mis?
Men schrijft ook dat Ableton meer voor de muzikanten is die optreden en cubase voor de componisten. Is dit juist?
De beste groeten,
gilberto :okdan:
 
Hello MacGyverGear,


Ik denk dat ALL parts je inputvenster is en dat keyboard1 je output is. Maar dat zijn standaardzaken die je echt uit de handleiding moet halen. Wanneer "all parts" geactiveerd is neemt Cubase alle midi van alle parts op in 1 midi bestand. Wanneer je alleen midikanaal 10 kiest, neemt Cubase alleen de drums op. Kijk ook eens wat er gebeurt wanneer je midi hebt opgenomen en deze dan afspeelt? Komt er dan klank uit je keyboard? Zoja, kan je de output vervangen door een vst instrument en als je dan de masteroutputs van Cubase hebt verbonden met een audiointerface dat weer naar een stel monitoren gaat, hoor je daar je midi afgespeeld door een virtueel instrument.
Dus op drums op te nemen moet je onder de tab TRANSMIT usb channel 10 kiezen,de overige parts moeten dan op OFF staan.In de handleiding staat dat er 15 identical channels zijn en channel 10 een individual channel is. (exclusief).Ik weet niet ondanks jouw ervaring met cubase 2 in de tijd van de Atari computers of je nog weet dat onder de tab Device instal management, waar je uw keyboard moet kiezen in de opgegeven lijst van verschillende merken van keyboards,daarna die naam moet intypen bovenaan het nieuw venstertje dat komt en kunt kiezen tussen twee vakken: een vak Identital met 16 vakjes,of een vak Individual met 16 vakjes. De GM MS keyboarden werken met Identical,alleen vak 10 werkt met Individual volgens de handleiding.Jij hebt ook al vermeld dat de drums steeds worden toegewezen aan kanaal 10.Heb jij toen alle vakjes aangevinkt?
Grtz,
gilberto
 
Hello MacGyverGear,
Ik denk dat ALL parts je inputvenster is en dat keyboard1 je output is. Maar dat zijn standaardzaken die je echt uit de handleiding moet halen. Wanneer "all parts" geactiveerd is neemt Cubase alle midi van alle parts op in 1 midi bestand. Wanneer je alleen midikanaal 10 kiest, neemt Cubase alleen de drums op. Kijk ook eens wat er gebeurt wanneer je midi hebt opgenomen en deze dan afspeelt? Komt er dan klank uit je keyboard? Zoja, kan je de output vervangen door een vst instrument en als je dan de masteroutputs van Cubase hebt verbonden met een audio interface dat weer naar een stel monitoren gaat, hoor je daar je midi afgespeeld door een virtueel instrument.
Dus op drums op te nemen moet je onder de tab TRANSMIT usb channel 10 kiezen,de overige parts moeten dan op OFF staan. In de handleiding staat dat er 15 identical channels zijn en channel 10 een individual channel is. (exclusief).Ik weet niet ondanks jouw ervaring met cubase 2 in de tijd van de Atari computers of je nog weet dat onder de tab Device instal management, waar je uw keyboard moet kiezen in de opgegeven lijst van verschillende merken van keyboards,daarna die naam moet intypen bovenaan het nieuw venstertje dat komt en kunt kiezen tussen twee vakken: een vak Identital met 16 vakjes, of een vak Individual met 16 vakjes. De GM MS keyboarden werken met Identical,alleen vak 10 werkt met Individual volgens de handleiding. Jij hebt ook al vermeld dat de drums steeds worden toegewezen aan kanaal 10.Heb jij toen alle 16 vakjes bij Identical aangeduid?

Ja ik kan nu een midi file die geïmporteerd is in cubase 5 horen afspelen. Maar ik heb gisteren een midi file aangemaakt in cubase en een liedje opgenomen .Daarna kon ik dit lied ook horen afspelen. In de Inspektor stond voor de input All Midi Inputs en voor de output Keyboard 1 of keyboard 2.Als keyboard 1 staat ingesteld,dan klinkt de muziek stil.

Als keyboard 2 staat ingesteld dan klinkt de muziek luider. Ik verander nergens de volume,

[FONT=AndroidClock, serif]dus ik begrijp dit niet goed.Maar de muziek op de opname track klinkt hetzelfde zoals ik het hoor in mijn hoofdtelefoon. Dit was niet zo voorheen,als ik een orgel voice koos en daarna met deze voice een lied speelde.Na de opname in cubase klonk de rock organ zoals een piano en de akkoorden waren korte klanken en niet voortdurend zoals ze klonken wanneer ik speelde op mijn psr-s 710.Ik had de 15 vakjes in het vak Identical niet ingevuld de vorige keren.Of dit een invloed heeft hierop kan ik niet zeggen.Wat hier opmerkelijk is dat wanneer je een lied rechtstreeks inspeelt en opneemt op een midi spoor,dat je dit kunt horen afspelen zonder dat er instrument tracks aan te pas komen.Wanneer je echter een midi file die je gemaakt hebt met de synthesizer, importeert in cubase dan zie je verschillende instrument tracks .Als je dan kijkt in de Inspektor zie je All Midi Inputs en daaronder komt dan geen keyboards te staan.Er staat een kruis voor de Yamaha psr-s 710 en daaronder de MS GS Wavetable synth en weer daaronder Mystiek,Prologue en Inspektor. Kies je voor Mystiek dan komt een virtuele synthesizer te voorschijn en hier kun je klikken bovenaan op het rondje. Dan komt een venstertje waar staat : preset load en klik je daarop dan komt een lijst met instrumenten. Je kunt dan een instrument aanduiden en sluiten. Ik duid geen instrumenten aan en sluit gewoon de synthesizer af. Voor elk instrument spoor dat aan de linkerkant is gekomen tijdens het importeren,doe ik hetzelfde. En voilá ik hoor nu het liedje afspelen van de midi file die is geïmporteerd.[/FONT]

Zeer omslachtig. Ik ga eens kijken wanneer ik een midi file heb geïmporteerd in cubase 5,of ik ook het keyboard 2 kan instellen.

Maar wat mij het meest is opgevallen in de reacties die ik heb gekregen, was de vermelding van een audio interface die aangesloten . Ik heb een Steinberg audio interface ur22mkII besteld bij de webwinkel conrad.nl. Wordt vandaag of morgen geleverd. Ook op andere forums wordt er steeds bij vermeld in hun topics dat ze een audio interface gebruiken om de ACMP stijlen te kunnen opnemen op een midi spoor in cubase. Hier stop ik maar er zijn nog veel instellingen zoals Add panels,add variabelen, add parameters enz.die ik niet goed begrijp.

Tot nog eens.

Ik had lang geleden in 1985 bij de aankoop van mijn Yamaha CX5M ook twee modules waar je zowel notenschrift kon mee instellen op de tv , en ook een module waar je de parameters kon aanpassen bij de verschillende instrumenten. Daar zijn ze met cubase verder gaan uitbreiden.

Grtz,

gilberto :okdan:
 
Zo te lezen begin je de materie aardig te snappen. :okdan: Veel van dit soort dingen moet je ook stap voor stap uitpluizen door gewoon proberen, proberen en nogeens proberen. :D

Die CX5M had ik ook. Inclusief noten programma maar daarna voor nog minder een Atari ST gekocht. Daarop draaide ook een primitieve versie van Cubasem met net zoals nu in Cubase een Pianoroll. Waar nootjes horizontale balkjes zijn en de lengte de tijdsduur is. Veel logischer te bevatten vind ik.
Heb naderhand nog eens de CX5MII/128 gekocht welke ik nog steeds in mijn bezit heb.. op die computer werkte de midi ingang zodat je de FM synthesizer erin meteen kon aansturen, dat kon op de oude niet. ;)

Maar veel plezier met Cubase en de PSR! :okdan:
 
Hi MacGyverGear,

Zo te lezen begin je de materie aardig te snappen. Veel van dit soort dingen moet je ook stap voor stap uitpluizen door gewoon proberen, proberen en nogeens proberen

Dat is een heel juiste opmerking. Ik ben er dagelijks mee bezig en ik begin iedere dag meer en meer te begrijpen over de werking van cubase 5.

Maar eerlijk gezegd, ik blijf nog met vele vragen zitten door de enorme hoeveelheid aan instellingen die je kan doen in cubase .Het is ongelofelijk wat daar allemaal staat in beschreven en wat je kunt instellen. Je zult je blijkbaaar ook herinneren dat bij de cm5x cmputer van Yamaha ook modules werden geleverd. Je vermeld dat je de module met noten schrift en notenbalken hebt aangeschaft destijds,die je kon weergeven op een tv scherm of een monitor. Ik heb ook een tweede module aangeschaft destijds waar op je de parameters kon wijzigen van de virtuele instrumenten. Ik heb toen ook een speciale cassette recorder gekocht die midi signalen kon opnemen en omzetten naar wave.Toen je luisterde naar die cassette recorder, hoorde je een krassend scherp geluid. Pas als je de opname weer opnam op een gewone cassette tape-deck, kon je de muziek als wave bestand horen.

Dus nu zie ik weer voorbeelden in de handleiding van cubase waar je de panels,variabelen en parameters kunt invullen.

Maar wat voor grote misverstanden zorgt wanneer je vragen begint te stellen over cubase, zijn de verschillende manieren van opnemen met gebruik van cubase.

Wat me ook opviel na een tijdje op andere forums die over cubase handelen, dat er steeds een gewag werd gemaakt van het gebruik van een audio interface, die ook aangesloten is op de pc en verbonden is met de midi uitgangen van zowel de audio interface en de midi uitgangen van het keyboard. Dit is zeer verwarrend , zeker als men schrijft dat de audio interface absoluut nodig is om een stijl van het keyboard te kunnen opnemen in cubase.

Pas gisteren lukte het mij om een liedje van cliff richard op mijn keyboard met begeleiding van een style op te nemen op een midi track in cubase zonder kleerscheuren. Hier bedoel ik mee dat wanneer ik terug de opname beluister het geluid exact hetzelfde klinkt zoals ik het door mijn hoofdtelefoon hoor. Voorheen was dit niet zo en trok de opname op NIETS.

Je kunt dan blijkbaar volgens ik heb gelezen op de andere muziekforums dit opgenomen liedje op het midi spoor dissolven, zodat er meerdere instrument tracks verschijnen.

Als ik een gitarist ben en ook een zanger, dan wordt het een ander verhaal. Daar is de audio interface meer op afgestemd met twee audio ingangen voor zowel en microfoon en een gitaar. Deze worden dan ook opgenomen in cubase met een audio track en de line ingang wordt dan gebruikt in de plaats van de midi ingang.Nu vraag ik me wel af hoe jij na het opnemen van de zang en het gitaarspel, de vst's of virtuele instrumenten van cubase ook kunt invoegen en samen laten klinken en opnemen? Kun je zowel audio tracks en instrumenten tracks te samen laten afspelen en opnemen in cubase?

Graag zou ik ook weten hoe je een instrumenten track kunt slepen naar een audio track of is dit aleen mogelijk bij een midi track?

Nogmaals dank voor jouw antwoord. Het doet deugd om nog eens te kunnen spreken over de Yamaha cx5m en een ervaren kenner te horen. De kleurenbalkjes die voor noten doorgaan, en die reeds voorkwamen bij jouw cubase 2 bij de Atari,daar snap ik niets van. Ik kan notenschrift lezen en schrijven en een liedje in muziekschrift neerschrijven op een partituur.

Maar dat zijn gewone muzieknoten vedeeld in lengtes van volle noot of halve noot op de notenbalk, 1/4,1/8,1/16/,1/32,1/64 . Hoe kun je zien aan deze gekleurde balkjes welk balkje een 1/4 of 1/8 noot is?

Graag uw hulp hierover.

Mvg,

gilberto :okdan:
 
Hey.. beetje laat maar laat ik het er op houden dat ik de hele manier van werken, een keyboard samen met een computer gewoon niet aanraadt voor een beginner. Het is zoals je nu misschien een beetje hebt kunnen ontdekken (en zoals ik al eerder omschreef) behoorlijk complex met alle instellingen. Ik werk ook met Ableton omdat ik daar de midi clock kan in tijd kan aanpassen en dat kan niet in Cubase. Natuurlijk kun je midi opnemen zonder dat alles op de tel zit maar wil je dan clips gaan opknippen wordt het een rommeltje. Maar super dat het je gelukt is om op te nemen natuurlijk. :)

Voor de lengte van noten is het makkelijk om de schaalverdeling bovenaan te raadplegen. Daar staan de maten en tellen en de rasters zullen je genoeg info geven over de lengte als je je daar een beetje bewust van bent.
Tip :eureka: Probeer ook eens de G en H toetsen voor het in- en uitzoomen.

Ik heb de Yamaha muziekcomputer (CX5M II) alleen gekocht omdat deze een midi-ingang heeft waar de synthesizer wel reageerde. Dit was op de oude niet zo. ;) Gebruikte em dus als een FM synth. ;)
 
Back
Top