Een lied spelen op mijn keyboard en opnemen in cubase 5

gilberto

Stamgast
Lid sinds
15 april 2020
Berichten
119
Locatie
eksaarde
Hello iedereen,

Gewoonlijk save ik de liedjes die ik op mijn Yamaha arranger home workstation PSR-S 710 speel naar een usb stick als wav bestand. Onlangs kwam ik in het bezit van het muziekprogramma Steinberg Cubase 5. Daar zitten veel mogelijkheden in om liedjes op te nemen als audio-en midi file. Voor een keyboard of synthesizer is het aangewezen om een midi file track aan te maken.
Dat verloopt allemaal goed en ik kan ook liedjes opnemen als midi bestand. Ik kan dus een liedje spelen op mijn keyboard zonder begeleiding van een stijl, en opnemen in cubase op een midi track. Maar dat is alles wat ik reeds gedaan heb met cubase 5. Toen ik een liedje wilde opnemen op een midi track dat werd begeleid met een stijl(ACMP),hoorde ik alleen de akkoorden van de linkerhand zonder de drum,bas en andere instrumenten van de stijl na de opname. Wat doe ik hier fout? Moet het keyboard of een instelling in cubase worden aangepast om een begeleiding met stijl te kunnen opnemen op een midi track?
Grtz
gilberto :okdan:
 
Dag gilberto,

Wil je eens nakijken op welk midispoor dat je opneemt? Misschien neem je slechts 1 channel op en worden de instrumenten op 16 channels gestuurd.
 
Hi, man! :)

Hier iemand die hetzelfde doet volgens mij. https://www.youtube.com/watch?v=e2-RhnbI7As

Ik heb ooit eens met PSR9000pro wat geprobeert en volgens mij kun je op al die PSRs per track (lower, upper, ... , drums, percussie, bass, etc..) het kanaal instellen waar ie op uitstuurt. Wat je nu opneemt is waarschijnlijk alleen 'lower'. In Cubase 5 moet je ook alle midi ingangen weer instellen zodat je niet alle sporen opnemen (omni).
Het zijn 8 kanalen en de midikanelen moet dus weer overeenkomen met wat je in het keyboard hebt ingesteld.
Hier gaat iemand naar die instelling toe volgens mij: https://youtu.be/c87UYHHkayY?t=70

Je gaat ook nog te maken krijgen met midi clock (als je nog mididata zou willen bewerken), dan kun je het tempo van computer en keyboard soort-van gelijk laten lopen.. maar eerst maar eens kijken of je midi setup kunt instellen.
 
Laatst gewijzigd:
Cubase 5 :bekdicht:
 
Thanks voor de vlugge antwoorden. Eerst een opmerking. Omdat ik een leek ben op dit gebied als muzikant,ook al ouder en dus muziek opnames maakte met de bandopnemer en cassette recorder,ook met een Yamaha CX5M Music Computer uit de jaren tachtig, is het niet zo evident voor mij om nu in de digitale elektronische muziekwereld te duiken met digitale software programma's zoals Steinberg Cubase. Ik heb geen problemen om midi files en wav files op te slaan op een usb stick, wanneer ik speel op mijn keyboard ZONDER cubase 5. Ik ben reeds zover dat ik wel een project kan maken met daarin één midi track, waarop ik een liedje heb opgenomen dat ik speelde op mijn keyboard. Op één spoor gaf dit geen moeilijkheden.
Ik zal ook aan de hand van screenshots mijn vragen willen stellen om wat meer duidelijkheid te geven, over de nodige instellingen die in cubase 5 moeten gebeuren om er mee te kunnen werken. Dus zie vooral mijn bijlagen waarop ik mijn vragen stel.:okdan:
grtz,
gilberto
 

Attachments

  • synthforum 20.jpg
    synthforum 20.jpg
    51,8 KB · Bekeken: 213
  • synthforum 19.jpg
    synthforum 19.jpg
    51,6 KB · Bekeken: 197
  • synthforum 16.jpg
    synthforum 16.jpg
    66,9 KB · Bekeken: 211
  • synthforum 14.jpg
    synthforum 14.jpg
    69,1 KB · Bekeken: 195
  • synthforum 13 .jpg
    synthforum 13 .jpg
    65,8 KB · Bekeken: 203
  • synthforum  12.jpg
    synthforum 12.jpg
    62,8 KB · Bekeken: 198
  • synthforum 11.jpg
    synthforum 11.jpg
    75,8 KB · Bekeken: 191
  • synthforum 10.jpg
    synthforum 10.jpg
    71,4 KB · Bekeken: 218
  • synthforum 7.png
    synthforum 7.png
    311,7 KB · Bekeken: 203
Dus je moet nu "meer" midi tracks aanmaken en de input van die miditracks moeten overéénkomen met de verschillende parts van je keyboard zoals MacGyverGear al zei. Dat zou ik eerst proberen voordat je in Cubase je weg verliest. Je zal dus vooral je handleiding van je keyboard moeten doorspitten, daar moet die info instaan.
Als dat éénmaal werkt kan je proberen om je miditracks toe te wijzen aan VST instrumenten van Cubase.
Voor die tweede screenshot: is het niet gewoon muziek van een part dat niet opgenomen wordt dat je al kan horen?
Kan je in die 6de screenshot wijzigen naar iets anders als Keyboard 1 ? Want in de 7de screenshot zie je dat je midi outs uitstaan. Of toch op inactief.
 
In de reference Manual vanaf Pagina 93, kan je de Midi instellingen bekijken/aanpassen.
Je zal, denk ik, Local off moeten gebruiken en alle parts een verschillend midi-nr geven, als dit al niet het geval is.
Dan kan je elk midi-kanaal apart opnemen en bij playback komt dit signaal terug.
Local Off zorgt ervoor dat je uw klavier loskoppelt van de ingebouwde klankbron. Als je opneemt komt dan het midi
signaal terug naar uw interne klankbron en krijg je geen dubbele note/klank.
 
Vriendelijk dank voor de tips en uitleg over de nodige instellingen.Ik ben nu te weten gekomen dat de eerste handeling na het aansluiten van het keyboard op de computer moet gebeuren door op de knop "FUNCTION " te drukken en er voor zorgen dat ALL PARTS onder MIDI staat geselecteerd. Ja dan komt er het volgende paneel met verschillende instellingen die je moet toepassen: lower upper left right enz. Dat is natuurlijk uitzoeken hoe alles in zijn werk gaat.
Dus je moet nu "meer" midi tracks aanmaken en de input van die miditracks moeten overéénkomen met de verschillende parts van je keyboard zoals MacGyverGear al zei. Dat zou ik eerst proberen voordat je in Cubase je weg verliest. Je zal dus vooral je handleiding van je keyboard moeten doorspitten, daar moet die info instaan.
Dit komt wat onduidelijk over. Ik begrijp dat je zoveel midi tracks moet aanmaken als er stijl kanalen worden gespeeld. Maar overéénkomen met de verschillende parts van je keyboard begrijp ik niet. Wat bedoel je daar precies mee?


-Voor die tweede screenshot: is het niet gewoon muziek van een part dat niet opgenomen wordt dat je al kan horen?
Vermits mijn instellingen met de "FUNCTION" knop nog niet juist zijn ingesteld, is het dus overbodig nog uit te zoeken of de muziek die ik heb opgenomen goed wordt afgespeeld.Maar ik zie wel dat er oppervlakkig wordt geantwoord op een screenshot waar een zwart paneel staat afgebeeld om VST Instrumenten te editen. Blijkbaar dat jullie dat ook niet weten omdat jullie een andere cubase bezitten. Het is bedroevend dat tot op heden alleen op YouTube er video's en tutorials te vinden zijn in het Engels en nooit in het Nederlands. Ook de Nederlandse handleiding die ik heb is vertaald door Google,en dat is niet altijd zo schitterend hoor.Dus ik stuur nogmaals eens de screenshot op waar ik vraag waarvoor deze zwarte paneel de VST's dient toegepast te worden.
Ik ben zeer tevreden dat jullie me helpen, omdat ik van niemand anders hulp kan krijgen om mijn cubase 5 goed in te stellen.
Met muzikale groeten,
gilberto
 

Attachments

  • synthforum 13 .jpg
    synthforum 13 .jpg
    65,8 KB · Bekeken: 170
  • synthforum  12.jpg
    synthforum 12.jpg
    62,8 KB · Bekeken: 173
Gilberto,

Als ik mij die versie van Cubase herinner, denk ik dat dit de lijst is met reeds aanwezige vst's.
Als er een VST plugin bestaat voor uw arranger, dan zou die vermoedelijk een scherm met instellingen/klank-keuzes tonen.

Volgens ik kan opmaken uit de handleiding :

Ga naar Midi
Selecteer ALL PARTS
En dan krijgt u een lijst met alle instellingen :

Right 1 - Midi/USB - CH1
Right 2 - Midi/USB - CH2
Left -
Multipad 1

Enz.

Dit zijn de desbetreffende midikanalen.

Als u in Cubase, nieuw project, een Midi-instrument toevoegd, en hierbij instelt Midi Kanaal 1 ipv All, dan neemt dit kanaal alles op wat binnenkomt via kanaal 1.
In referentie met de instellingen, alles van Right 1. Ook bij afspelen zal de opgenomen midi terug naar kanaal 1 worden gestuurd en dus het geluid onder Right 1
afspelen. De rest niet.
Idem voor volgende kanalen : Midi-instr toevoegen, instellen op kanaal 2, opnemen. Enz.
 
De handleiding van Cubase 5 bestaat in het nederlands en als je goed googled zeker nog ergens te vinden. Ik gebruikte ooit ook Cubase 5 maar ben zelf overgestapt op Reaper vanaf Cubase 6.
Op dat VST venster uit je screenshot ben ik niet dieper ingegaan omdat je hoofddoel was om je song van je keyboard op te nemen met Cubase. Met dat venster kan je een VST instrument uitkiezen voor je midi track.
Wanneer je dan in de midi editor noten tekent en op play drukt hoor je het instrument. Je kan ook je keyboard als midi input aansluiten en zo het vst instrument bespelen. Maar aangezien je dus je track wou opnemen in Cubase dacht ik dat je nadien je opgenomen midi instrumenten aan VSTs wou koppelen en daarvoor moet je eerst correct opnemen.

Wanneer je song bv 5 sporen bevat op je keyboard moet je weten op welke midikanalen deze sporen reageren. Paulogic zei reeds waar je dit kan vinden in de handleiding. Nadien kan je dan zelf bepalen of je elk instrument op een ander midispoor in Cubase wil opnemen. Hiervoor moet je de midi input van elk kanaal op het overéénkomstige midikanaal van je keyboardsporen zetten en opnemen.
 
Vriendelijk dank voor de hulp die jullie mij willen geven. FreddyConfetti: Is er een goede reden dat je na cubase 6 gekozen hebt voor Reaper? Ik heb eerst een song leren opnemen in cubase 5 ,dit door met de linkerhand de akkoorden en met de rechterhand de melodie te spelen en op te nemen met piano. Dit werd goed opgenomen op het midi 1 spoor. Maar als ik met een stijlbegeleiding speelde hoorde ik alleen de melodie. Ik moet dus MIDI zo instellen dat er zoveel kanalen zijn als instrumenten waaruit de stijl is samengesteld. Je kunt natuurlijk de stijl aanpassen en bv de bas en drum begeleiding alleen op "on" laten staan.Dan neem je alleen de bas en drum begeleiding op. En kan je de akkoorden met een ander instrument erbij voegen door nieuwe tracks aan te maken en deze akkoorden op te nemen.Ik heb wel de owner's manual in het nederlands, maar daar staat op pagina 10 dat je de Reference Manual moet opzoeken op het internet(engelstalig).Ook de MIDI Basics in pdf formaat if you know more about MIDI and how to use it,refer to this introductory book.
Dus bedankt voor de data die jullie me gaven waarmee ik verder zal uitproberen hoe de midi instellingen juist moeten worden toegepast.
Ik heb wel een bedenking over een digitale piano Motif xf 88 toetsen. Ik correspondeer met een nederlandse muzikant en operette zanger die met cubase 10.5 werkt en op SoundCloud staat met zijn songs, die hij heeft opgenomen met deze software,zijn naam is andre lazeron. Hij verbaast me met de geweldige begeleiding die hij heeft gemaakt met behulp van cubase bij zijn prachtige zangstem. Ik zou een liedje van hem willen opsturen in bijlage om het te laten horen. Ik zou ook graag jullie mening horen of het mogelijk is om zulke prachtige begeleiding met cubase te maken. Ik persoonlijk twijfel eraan en denk dat hij de muziek heeft aangekocht. Het zijn oude bekende nummers die niet veel meer kosten aan copyright. Dus schrijf me als jullie eens willen luisteren naar zijn lied dat opgenomen is met cubase. Ik moet er wel bijvoegen dat hij tien jaar lang zang-en muziek theorie heeft gevolgd bij de beste muziekpedagogen van Nederland. Hij heeft ook een studio. Er staat ook een muzikaal liedje van mij met de titel: Alone with my memories op SoundCloud opgenomen met mijn PSR-S 710, dus niet met cubase 5.
Graag uw antwoorden hierover.
gilberto :okdan:
 
Een Motif XF is ook een soort keyboard en heeft begeleidings mogelijkheden.. maar heeft misschien iets betere klanken dan een PSR710. Maar waarom zou deze persoon (Andre Lazeron) daarover liegen? Ik maakte in het verleden met hele goedkope muziekinstrumenten ook best ok muziekjes, kreeg er iig leuke reacties op :). Het gaat er niet om wat je hebt maar wat je ermee kan/doet! Je instrument beheersen en de mogelijkheden weten (+ het programma waarmee je opneemt natuurlijk). En doorzettingsvermogen is misschien nog wel belangrijker zelfs ;).
Ow.. en ik heb ook heel veel dingen met alleen Cubase 5 gemaakt in het verleden.. zelfs met een computer alleen en de interne VSTs kun je al leuke dingen doen tegenwoordig. Muziek maken is chemie tussen harmonie en geluiden. :beard: En elke (VST) synthesizer heeft ook weer een eigen karakter.

Liedje hieronder is enkel een Casio FZ-1 die ik ergens voor 125 had gekocht. De drums komt uit het programma muziek programma (DAW) Ableton waar ik de synthesizer als losse partijen heb opgenomen.
https://soundcloud.com/macgyvergear/casio-kisses

Liedje hieronder is wat rustiger (misschien meer je smaak?) 80% van de synthklanken komen uit een Crumar Bit99.. die nu wel wat duurder is geworden door een synthhype die gaande is maar heel veel van het romige en volle geluid is hier gedaan door in Ableton (en dat kan in ieder DAW) alles in te regelen en spelen met stukjes geluid en (interne) effecten. Dat wordt ook wel produceren genoemd. :)
https://soundcloud.com/macgyvergear/somewhere-in-time

Nog 1 voorbeeldje dan; Is gedaan (op 1 elektrische piano partij na) gedaan met Synth1. Een gratis VST en presteert zelfs op een oudere computer nog prima. Niet sterk in realistische pianoklanken bv maar dit soort VST zijn er ook vast als free-ware.
https://soundcloud.com/macgyvergear/...e-grove-schets

Tegenwoordig hoef ik van mezelf geen muziek meer af te maken en ben ik meer bezig met saxofoon en gitaar spelen.. maar er is gewoon zoveel mogelijk tegenwoordig. Zelfs met freeware VSTs dus en je hoeft niet eens vermogend te zijn of duizenden euro's uit te geven.

Wat betreft de PSR710 opnemen (op 1 spoor). Neem van mij aan dat dit zeer frustrerend is. En echt!! heb hier zelf mee gestoeid, muziekjes zijn ook tevens om te laten horen dat ik weet waarover ik praat ;) Dit vereist heel veel kunde op gebied van midi. Er is ook niet echt panklare oplossingen of setting. Misschien dat daarom dit soort hulpfilmpjes op Youtube misschien onbreken? Ik zou de ellende die ik met mijn huidige keyboard heb in ieder geval niet willen laten zien op YT :D Heb dit ding eind vorig jaar gekocht. 'n Korg Pa4x. Heeft ook de begeleiding zoals 'n PSR maar is meer synthesizer ook. Maar werkelijk waar, begeleiding vastleggen in 'n computer is één grote nachtmerrie. Zaken als midilussen, en midi commando's als 'note off' die kennelijk worden gemist door vroegtijdig de computer stoppen bij het afspelen zorgen ervoor dat er noten zomaar blijven hangen en in ieder akkoord klinkt wat je daarna nog speelt.
Het avontuur met de PSR9000pro is al van langer terug, ben ook kwijt of ik daarmee meer succes had maar was ook niet eenvoudig herinner ik me.. ik deed het toen dus wel via losse sporen volgens mij.. dus niet midi op ACMP spoor aansturen.

Je kunt het natuurlijk proberen via het ACMP spoor opnemen, deze heeft 'n eigen midikanaal volgens mij. En zoals Paulogic uitlegt. Local off is inderdaad aan te raden. En ieder keyboard deel (upper, lower) een eigen midi kanaal. En dan is er volgens mij nog 'n algemeen midikanaal. Het zijn leuke dingen om ff vlug op start te drukken en een sfeertje neer te zetten om op te jammen met wat akkoordjes, zo gebruik ik het ook met de sax maar het vastleggen ervan in een computer is best complex.
De andere oplossing met alle 8 kanalen van de ACMP los opnemen gaat uiteindelijk wel beter werken waarschijnlijk. Wat ik zelf nu doe is gewoon inspelen met de interne sequencer. De Yamaha kan dat soort opnames ook maken en je kan de akkoorden achteraf wijzigen. De midi data kun je dan ook in Cubase stoppen, er zit geloof ik ook een USB aansluiting op de PSR710 toch? Er is nog wel wat instelwerk dan maar dit gaat je zaken als midilussen en andere rondslomp zoals synchronisatie problemen rondom midi clock ( ;{ ) besparen. En als je computer en keyboard wel gesynchroniseerd lopen heb je daarna toch nog timings verschillen waardoor je alsnog ieder partijtje op de tel moet trekken.

Succes in ieder geval. :) Oh en natuurlijk ben ik zelf ook wel benieuwd of er mensen zijn die zo'n keyboard opnemen zonder al te veel problemen wel is gelukt (#hoedan?? :D ).
 
Laatst gewijzigd:
Zo klinkt het wel als een hele zware job...
Ik doe iets gelijkaardigs met mijn Roland D2. Het is een rompler met 8 parts. Drums en 7 instrumentensporen.
Meestal maak ik de track op de D2 en van zodra ik een basis heb wil ik alle parts opnemen in mijn DAW zodat ik de midi daar veel makkelijker kan bewerken omdat het daar visueel zichtbaar is. Hiervoor verbind ik de D2's midi in en out met mijn interface, zet de local op off en maak ik 8 miditracks in mijn DAW. Het eerste midispoor krijgt midi in van kanaal 10, dat zijn de drums, de andere van kanaal 1 tot 7 voor de instrumenten. Vervolgens zet ik de D2 op slave zodat hij gesynchroniseerd wordt met de DAW en wanneer ik dan in mijn DAW op opnemen duw wordt de D2 op exact hetzelfde moment gestart zodat de opname op bar 1 beat 1 begint en zo neem ik 8 sporen midi in 1 keer op.

En dan zijn de mogelijkheden oneindig :) Je kan dan de opgenomen sporen gaan toewijzen aan VST instrumenten en je track verder uitbouwen in je DAW
of, en dat doe ik meestal, na de opname ga je de inputs van de midisporen verwijderen en ga je ze allemaal een send geven naar de midi in van je Keyboard (hier de D2), je zet de slave af en wanneer je nu op play duwt hoor je je track gesequenzed door je DAW maar afgespeeld door je keyboard of rompler. Als alle midi dan bewerkt is stuur ik allemaal terug naar de DAW.
Midilussen heb ik zelden tot nooit en heel af en toe eens een hangende noot.
De sporen 1 voor 1 opnemen zou ik van frustratie niet pakken, omdat het zoveel meer tijd zou vragen, maar is uiteraard ook een optie.
 
Hi Freddy, die methode met losse sporen beveel ik ook aan maar hiervoor is het wel nodig dat de midi clock is ingesteld op het keyboard. En we weten beiden uit ervaring dat dit 1: niet gemakkelijk is. En 2: mididata nooit precies op de tel terecht komt door latency compensatie shizzle. Ok. Dan is quantize een optie maar je verliest dan wel de originele randomness en swing die de originele stijl heeft. Uiteindelijk is dit ook hoop gepuzzel om in te stellen.
Omdat Gilberto de liedjes op een stick zet in WAV formaat (en dus gebruik maakt van een USB aansluiting) leek het mij makkelijker zijn liedjes als midifile op die stick te zetten. Deze herkent Cubase en maakt bij het openen gelijk de midikanalen aan dacht ik. Ik begrijp ook dat hij de VST instrumenten wil gebruiken als toevoeging. Dan hoeft hij het spoor alleen maar naar de VST track te slepen en klaar. :) Dit scheelt in ieder geval al de helft aan instelwerk.
Wat ik bedoel met 1 spoor is de ACMP; Dus de linkerhand die de begeleiding aanstuurt ;) Natuurlijk ga je niet alle 8 tracks spoor voor spoor opnemen. Voor mij (en op de Pa4x) is dit dus zeer verwarrend. Ben er nog niet eens uit hoe het nu kan dat er noten blijven hangen. Een midi reset functie of panic button heeft ie niet.. dus het is uit en weer aanzetten, met een paar minuten boot-time als gevolg. Wat ik wel weet is dat wanneer de midi out van het keyboard niet is aangesloten het goed blijft gaan bij het afspelen. Het spookt dus duidelijk wanneer beiden Midi poorten (in/out) op de computer aangesloten zijn. Maar goed.. dat is met een Pa4x. Hopelijk gaat het op een PSR beter maar voor zover ik me kan herinneren was er op de PSR die ik gebruikte zoveel in te stellen dat het in dit stadium alleen maar tot problemen en verwarring kan leiden.. Als bovengenoemde stap (dus midi out Cubase > Midi in PSR) is gelukt weten we dat dit werkt. Daarna de andere midi poort aansluiten om kennis te maken met midiclock, local on/off, en alle andere kanalen uit het keyboard proberen binnen te krijgen in Cubase. :)
 
Laatst gewijzigd:
Jullie zijn twee doorgewinterde professionelen en ervaren muzikanten, die reeds jaren met midi bewerken bezig zijn. Ik val gewoon van mijn stoel als ik dit allemaal lees.

Ik heb nog met Magix Music Maker gewerkt, nu ook wat kennis opgedaan met het free programma Audacity,maar dit valt totaal niet te vergelijken met muziek creëren met behulp van Cubase 5.

Door op het muzikantenforum.eu terecht te komen kwam ik in contact met Andre Lazeron een ex operette zanger. Omdat er een klik te horen was in de saxsolo van de single die ik vele jaren terug heb opgenomen, met twee zelf gecomponeerde nederlandstalige liedjes in een opname muziekstudio,vroeg ik of iemand het kon om deze klik te verwijderen. Andre reageerde daarop en liet me ook weten dat hij zelf nummers maakte met behulp van cubase 10.5. Hij stuurde me het programma cubase 5 op en dat was het startsein voor mij om het te proberen.Door de prachtige muziek die hij mij liet horen op zijn SoundCloud pagina was ik in de wolken over deze muziek software. Ik weet niet of u naar zijn muziek op SoundCloud hebt geluisterd. Jij hebt ook prachtige muziek gemaakt in een heel andere genre,dat is zo uniek aan muziek dat het alle kanten uit kan en nooit ééntonig wordt door de vele variaties en stijlen die er zijn. Wanneer ik naar jouw muziek luister en dan naar de muziek van Andre,dan heb ik niet de neiging om te zeggen dat jouw muziek misschien is aangekocht zoals gebeurt voor covers. Jouw liedjes zijn eigen composities en geen wereldberoemde covers zoals Andre er verscheidene zingt en maakt met zijn programma cubase 10.5.Dus de mogelijkheid om de muziek die je wilt gebruiken in cubase of jouw daw kan niet worden aangekocht. De begeleiding met violen en de prachtige background stemmen in zijn covers zijn volgens mij heel moeilijk te verwezenlijken. Ik heb zelf nog als drummer gespeeld in een beatorkestje, en bedenk dan wel dat iemand die nooit heeft leren drummen of liedjes heeft begeleid als drummer, de drumpartijen zo maar kan instellen,laat staan naspelen. Je schrijft zelf dat je nu gitaar en saxsofoon leert spelen. Dat wel dus zeggen dat je de gitaarakkoorden nog niet ten volle meester bent. Dus zolang je de akkoorden op jouw gitaar nog niet voldoende beheerst, kan je er ook geen compositie mee maken. Toen ik 13 jaar was speelde ik klarinet bij de fanfare waar ik toen ook het muziekschrift leerde kennen. Ook een tijd accordeon gespeeld en daarna beginnen drummen zonder muziekschrift,wat geen hinder gaf om met een beatgroep op te treden.De single die ik heb opgenomen in een platenstudio is door drie muziekanten gespeeld. Twee conservatorium studenten en ik zelf . De liedjes heb ik gecomponeerd met mijn acoustische ritmegitaar(slaggitaar).Een student speelde alt-en tenor saxsofoon en ook orgel,en zorgde voor de arrangementen.De andere student speelde bas. Ik zorgde voor de zangstem en drumpartij en gitaarbegeleiding. Maar het zou wel kunnen wanneer alles met behulp van muziekpartituren wordt toegepast in zijn cubase 10.5.Ik weet ook niet hoe je de background stemmen aan jouw liedjes toevoegd. Het is me nu wel doorgedrongen dat het geen lachspel is om met zo een muziek software als cubase of ableton te werken. En ja je hebt overschot van gelijk. Het begint een frustatie te worden omdat het reeds zolang duurt en ik nog altijd geen goed resultaat heb bereikt. Ik heb een tijd geleden twee russische liedjes opgenomen met audacity en overdubbing van het originele nummer :"Я спросил у ясенья" en "Если у Вас" en vond dat duizend keer gemakkelijker.

Ik heb deze avond 8 midi sporen aangemaakt ,in MIDI de channels ingesteld en nog verschillende andere zaken ,maar zonder een goede handleiding kun je het wel vergeten.Dus er blijft mij alleen nog over om de moed en de wil te hebben om de reference manual goed door te lezen en zo de juiste instellingen te maken. Na het lezen van jullie antwoorden die een verschillende richting uitgaan, zal het me voor mij proberen,proberen en nog proberen worden,weliswaar met de beschrijvingen van jullie kennis.Er staan ook muzikale liedjes van mij op SoundCloud, rechtstreeks met begeleiding van stijlen opgenomen als wav bestand. Eenvoudig en gemakkelijk in verhouding tegenover het opnemen met cubase. Misschien als het mogelijk is eens te kijken in mijn bijlagen naar de foto's die ik heb gemaakt van de instellingen in MIDI op mijn keyboard. En eventueel opmerkingen te geven op deze foto's. Ik ben zeer tevreden dat jullie allebei me een duidelijke visie hebben bezorgd, wat nu precies een programma als cubase of ableton is.

Zojuist een artikel gelezen wat midi is en hoe het werkt met events en commando's.

iN 1983 is er de eerste keer gewag van gemaakt door de grote synthesizer bedrijven.. Als ik op hierboven op "bijlagen" klik naast de hoofdletter A gebeurt er niets. Sorry dus de bijlagen kunnen niet worden verstuurd met de tekst.

grtz,

gilbert :okdan:
 
Hi Freddy, die methode met losse sporen beveel ik ook aan maar hiervoor is het wel nodig dat de midi clock is ingesteld op het keyboard. En we weten beiden uit ervaring dat dit 1: niet gemakkelijk is. En 2: mididata nooit precies op de tel terecht komt door latency compensatie shizzle. Ok. Dan is quantize een optie maar je verliest dan wel de originele randomness en swing die de originele stijl heeft. Uiteindelijk is dit ook hoop gepuzzel om in te stellen.
Dat is een hoop gedoe met die midi clock -vertraging en quantize verlies van de originaliteit van de stijl. Dus zeker niet aan te bevelen op deze wijze.
Ook Andre Lazeron maakt zijn liedjes eerst op de motif xf 8 en zet die op usb stick als midi bestand. Daarna laadt hij het midi bestand in zijn cubase en kan dan ook in dit programma verder werken aan zijn lied. Als ik het goed begrijp dan werk je ook met een stijl begeleiding bij jouw liedje dat je laadt in jouw muziek programma op de pc. De midi sporen moeten dan niet zelf meer worden aangemaakt. Ik begrijp ook dat hij de VST instrumenten wil gebruiken als toevoeging. Dan hoeft hij het spoor alleen maar naar de VST track te slepen en klaar. Dit scheelt in ieder geval al de helft aan instelwerk.
Dan hoeft hij het spoor alleen maar naar de VST track te slepen en klaar. Bedoel je hiermee dat de midi tracks voor de VST 's wil afzonderlijk moeten worden gemaakt en dat je daarna ieder midi spoor van het liedje dat is ingeladen kunt verslepen naar een spoor van een VST instrument?
Staat dat ook in de handleiding? Ik kan weer bijlagen opladen maar ja vermits jij met een Roland D2 speelt en MacGyverGear meteen Korg Pa 4x zullen de afbeeldingen over midi instellingen misschien wil anders zijn aangeduid. Ik stuur er een paar op en indien het mogelijk is om de juist instellingen aan te duiden,zoveel te beter. Indien niet dat is dat ook geen ramp, dan speur ik wel verder in de reference manual van Yamaha. Wel opvallend, ik werk met Windows 7 waarop cubase 5 is geïnstalleerd. En reeds tweemaal een uitval op mijn pc wanneer ik 8 midi sporen had gemaakt en een stijl afspeelde op mijn keyboard. De eerste keer zag ik bij het opstarten van de computer in DEL, dat de harddisk die in mijn pc zit niet was gedetecteerd en dus natuurlijk ook niet Windows 7 konden laden. Na de tweede harddisk te hebben aangesloten startte de pc weer normaal op. Toen ik opnieuw de harde schijf met cubase 5 erop aansloot was het probleem verdwenen en werkte hij weer normaal. Gisteren toen ik 8 midi sporen had gemaakt en een stijl opnam als begeleiding met een melodie dat ik speelde op het keyboard, klonk de opname enorm stil en wanneer ik de volume regelaar van de computer zo hoog mogelijk schoof, bleef het opgenomen liedje even stil spelen. Ik hoorde alleen de muziek door de luidsprekers van mijn keyboard, de luidsprekers die op de computer zijn aangesloten gaven geen kik. Ik had wat instellingen aangepast in de Midi sectie,en weet niet of dit voor het probleem zorgde. Als ik één midi spoor of twee midi tracks maakte waren er die storingen en uitvallen niet. Vandaag in configuratie scherm de probleemoplosser zijn werk laten doen zonder resultaat. Ook alle andere instellingen van het geluid nagezien, maar daar waren geen fouten te bespeuren. Ik heb de pc afgezet, de stekkers van de luidsprekers eens uitgetrokken en opnieuw aangekoppeld, de stekker van de luidsprekers in de stekkerdoos uitgetrokken en opnieuw ingestoken en weer opgestart.
En het geluid was terug. Herkennen jullie deze uitvallen van de pc en het geluid? Komt het misschien omdat de toongenerator van het keyboard een te hoge spanning levert?
Voorheen nooit problemen had met het geluid op de pc.
groeten van gilbert
 

Attachments

  • synthforum 22 april 2020 werken met cubase en midi.jpg
    synthforum 22 april 2020 werken met cubase en midi.jpg
    54,7 KB · Bekeken: 249
  • synthforum  22 april 2020 style accompaniment.jpg
    synthforum 22 april 2020 style accompaniment.jpg
    55,9 KB · Bekeken: 172
  • synthforum  22 april 2020 style accompaniment.jpg
    synthforum 22 april 2020 style accompaniment.jpg
    55,9 KB · Bekeken: 162
  • synthforum 22 april 2020 stijlbegeleiding in cubase.jpg 2.jpg
    synthforum 22 april 2020 stijlbegeleiding in cubase.jpg 2.jpg
    51,9 KB · Bekeken: 169
  • synthforum 22 april 2020 stijlbegeleiding in cubase.jpg MET CIRKELTJES.jpg
    synthforum 22 april 2020 stijlbegeleiding in cubase.jpg MET CIRKELTJES.jpg
    61,2 KB · Bekeken: 175
  • synthforum 22 april 2020 stijlbegeleiding in cubase.jpg
    synthforum 22 april 2020 stijlbegeleiding in cubase.jpg
    57,6 KB · Bekeken: 249
  • synthforum 22 april 2020 stijlbegeleding proberen.jpg
    synthforum 22 april 2020 stijlbegeleding proberen.jpg
    59,6 KB · Bekeken: 154
  • synthforum 22 april 2020 stijl opnemen in cubase.jpg
    synthforum 22 april 2020 stijl opnemen in cubase.jpg
    60,3 KB · Bekeken: 250
  • Synthforum 22 april 2020 stijlbegeleiding.png
    Synthforum 22 april 2020 stijlbegeleiding.png
    397,8 KB · Bekeken: 177
  • synthforum werken met cubase.jpg
    synthforum werken met cubase.jpg
    55,2 KB · Bekeken: 179
Hi Gilberto, Ik laat het verhaal van Andre Lazeron dan maar even in het midden. Als er koortjes in zitten met vrouwen stemmen, die je niet van hem inschat kan het natuurlijk. Ik doe zelf alle koortjes altijd en zit soms op meer dan 16 stemmen.. en plaats deze dan links en rechts zodat het heel ruimtelijk en 'stereo' gaat klinken.
Realistische violen kun je prima met een software VST nabootsen. Ik heb zelf het Native Instruments pakket gekocht, daar zit Session Strings in https://www.youtube.com/watch?v=XpjmNNkJByQ
Hier nog wat VSTs vergeleken met elkaar https://www.youtube.com/watch?v=t5_ZALeUTqA
En een test van wat freeware VSTs versies https://www.youtube.com/watch?v=t5_ZALeUTqA

Even een kleine tip om links te delen als hierboven, Dit is van Youtube maar werkt voor elke website, ook Soundcloud. ;)
1: Boven de link gaan staan met de muis en op linker knop drukken. Tekst wordt blauw zoals hieronder
Link selecteren.png - Click image for larger version  Name:	Link selecteren.png Views:	0 Size:	91,2 KB ID:	3752653

2: Rechtermuisknop indrukken en als het goed is zie je de volgende keuzes in het menu; Kies Kopiëren
Link Kopiëren.png - Click image for larger version  Name:	Link Kopiëren.png Views:	0 Size:	72,3 KB ID:	3752654

De link zit nu in het geheugen en kan je via plakken overal in je bericht neerzetten, zit in het zelfde menu onder de rechtermuisknop.
Zelf gebruik ik altijd ctrl + C en ctrl + V, zogenoemde sneltoetsen. Maar is net wat je zelf prettig vindt. :)

Ok. Zo te lezen maak je al aardig lang muziek en speel je diverse instrumenten. Ben zelf ook op jonge leeftijd begonnen en heb zo'n beetje elk instrument wel geprobeerd, in bandjes met vrienden. En de synthesizer in combinatie met midi aansturing via een computer (Atari ST met Cubase 2.0) heb ik eind jaren 80 ontdekt.. Vrijwel al mijn geld ging op aan midi spullen.. en dat is te horen in deze opname (Had ik toen maar een goed cassettedeck met betere bandjes gekocht :D ): https://www.synthforum.nl/forum/muzi...46#post2496446
Deze midipassie duurde totdat er vrouwen in mijn leven kwamen...maar daar zal ik nu niet over uitweiden :D Heb wel altijd alle ontwikkelingen van apparatuur bijgehouden. Ook had ik die tijd een collega die dezelfde interesse had voor deze apparatuur. Hij heeft destijds Synthforum ook op gezet en voordat het groter werd draaide het op zijn server. We hadden in die tijd altijd interessante conversaties over apparatuur en het bleef dus niet bij lonken alleen want na mijn scheiding in 2007 heb ik weer 'n synthesizer gekocht en me we weer als vanouds in muziekmaken met de computer gestort. Heb keyboards ook altijd wel interessant gevonden en dan met name de begeleiding. Die collega heeft me ooit ook laten kennismaken met een apparaat die ik toen even in mijn bezit heb gehad ook. (Yamaha QY 700). Een soort PSR in a box. Maar met 16 begeleidingskanalen en deze kon je ook volledig editen en aansturen met een klavier net zoals een keyboard.. Het editen van styles kan op een keyboard ook ben ik nu achter maar de interne, 'realistische' (of traditionele) geluiden in een keyboard spraken mij totaal niet aan. Ik hou meer van het 'synthesizer' geluid. De Pa4x is ook meer een synthesizer naast de traditionele gebeuren. Toch valt dit ook alweer tegen en gebruik ik er al weer meer synthesizers bij. Overigens heb ik de Pa4x eind 2019 pas gekocht. De muziek uit Soundcloud links zijn allemaal gewoon eigenhandig ingespeeld of via nootjes ingetekend. ;)
Heb wel 1 experimentje ermee gedaan en nog een paar muziekjes opgenomen ermee. Maar veelal speel ik het liefst zelf een baslijn in in combinatie met een akkoordenschema. Het experiment met de PSR9000pro kwam ook een beetje voort uit dit idee. De PSR liet ik de baslijn doen en de QY700 deed wat akkoorden, melodie / arpeggios. Ik heb hier nooit opnames van gemaakt doordat ik het niet strak op de tel kreeg samen maar was wel leuk en leerzaam en deze kennis komt nu ook weer een beetje van pas dus. :)

Het instellen van de midi in je keyboard:
De foto's die je gemaakt hebt zijn erg handig. Dan weten we waarover we praten. Het is sowieso al verwarrend genoeg, en zelfs ik weet niet alle ins en outs van zo'n ding. Zoals ik al zei. Hij heeft upper en lower en dan nog een ander kanaal waarop hij midi data uit stuurt. Maar begrijp uit de tekst in de plaatjes dat je een toch een song wilt opnemen in Cubase? In principe hoef je upper / lower (en local on/off) hiervoor ook niet in te stellen om een song op te nemen via de 'styles' die afspelen, dus dat scheelt ook al weer. :)

Er zijn dus 16 midi kanalen. De eerste 8 worden dan gebruikt voor het keyboard en de laatste 8 (9-16) sturen midi uit en moet je dus laten corresponderen met de midi ingang binnen Cubase. Je kunt deze laatste 8 kanalen bereiken door op de functietoetsen onder parts te drukken dacht ik. De uitgaande kanalen van je keyboard stel je in bij 'transmit' https://www.synthforum.nl/filedata/fetch?id=3752597
Het was tevens ook zo dacht ik dat je bij Tx monitor kunt zien wel kanaal wat uitstuurt. Dit is zeker handig bij het uitvinden welk kanaal je nu moet hebben.

Wat ook aan te bevelen is, stel 'clock' in op de poort die je gebruikt om midi binnen te halen. Is nu USB1 waarschijnlijk. https://www.synthforum.nl/filedata/fetch?id=3752603
Je kunt de begeleiding/song dan ook synchroon laten starten als je binnen Cubase begint met opnemen. (handige sneltoets hiervoor: * te vinden bij je nummerieke toetsen ;) ) maar de spatiebalk voor laat het keyboard dan ook starten dacht ik. Je moet wel even experimenteren met Song/Style. 4e category op het beeldscherm van je PSR, staat nu op style.
De midi clock heeft als bijkomend voordeel dat sporen min of meer op de maat gezet. Maar dit kan dus naar gelang je (audio) instellingen in Cubase variëren. Een klein verschil van net voor, of na de tel.

Binnen Cubase moeten de ingangskanalen dus corresponderen met het keyboard. Ben het zelf ook een beetje kwijt hoe dit werkt. Heb op deze computer geen Cubase staan maar volgens mij staat hier bv 'n track op midi kanaal 1 https://www.motifator.com/images/upl...raksCubase.bmp

Als het na dit alles in stellen is gelukt om de kanalen op te nemen kun je de clips via de muis (linkerknop ingedrukt houden) naar een VST track slepen. Maar het afspelen naar het keyboard is ook mogelijk. Dan is het wel aan te raden om de midi clock weer op intern te zetten. Zo niet wordt ieder midikanaal in je PSR dubbel aangestuurd, wat niet heel lekker klinkt. ;)
Het instellen binnen Cubase vind ik even geen beeldmateriaal van. Maar de procedure van instellen op het keyboard is eigenlijk hetzelfde als bij 'transmit' alleen doe je dit bij het onderdeel 'receive' https://www.synthforum.nl/filedata/fetch?id=3752599

Tot zover... Ik schrik een beetje van de tijd nu ik op de klok kijk.. (en van het grote verhaal wat ik heb geschreven.). Heb niet alle vragen van je kunnen beantwoorden maar hopelijk brengt dit je een beetje opgang. :) Kan eventueel wel ergens Cubase openen en een screenshot maken waar die uitgangskanalen zitten.. laat maar even weten. Succes in ieder geval!! We zien de links naar Soundcloud graag tegemoet! :okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Hello MacGyverGear,

Tof dat je me wel helpen om wat meer inzicht te krijgen in de complexiteit om midi met cubase 5 samen te laten werken.

Wat de song "Love is all" van Malcom Roberts betreft,in bijlage stuur ik andre lazeron zijn versie die hij heeft gemaakt met het programma steinberg cubase.Volgens hetgeen ik heb gelezen over jouw kennis van backgroundstemmen, en het gebruik maken van 16 stemmen op beide zijden van het stereo kannal,zul jij wel kunnen inschatten of het mogelijk is deze backgroundstemmen te kunnen nabootsen en opnemen in cubase.

Ja je roept ook herinneringen bij me op toen ik de reklame boekjes zag waarin de Atari- als zowel de Tandy computer stonden afgebeeld. Maar mijn geldbeugel was te klein.Ik heb wel een Yamaha CM5X music computer met een digitaal keyboard gekocht in 1985.Ik heb er ook liedjes mee gemaakt en opgeslagen als wave bestand. Ook had ik er twee modules bij gekocht waarmee je notenschrift kon bewerken op het tv scherm.En daarna kon je die liedjes met de gekozen viruele instrumenten afspelen en opnemen. MAAR......de sound kwaliteit van van de virtuele instrumenten waren niet zo schitterend. Op Youtube staan er zo een paar liedjes die ik daar mee heb gecomponeerd.

En dus bleef het bij een acoustiche gitaar en een kwaliteitsvolle audiocassettedeck die aangesloten was, samen met nog een bandopnemer op een stereo installatie. En ook een condensator microfoon om op te kunnen nemen en een hoofdtelefoon.

Mijn drumstel Premier staat al vele jaren op de zolder. Ik lees ook dat je jouw opnames die je maakt ook zelf inspeelt.Dus veronderstel ik dat je nog basgitarist en solo en ritme gitaar hebt gespeeld bij muziekbandjes. Ik ben wat ouderwets en speel dus een heel ander genre.

Maar jij bent een heel goede muzikant,dat hoor ik op SoundCloud. Ik heb geen minste begrip hoe ik met synthesizermuziek zulke liedjes als jij kunt maken. Het feit dat jij nog jonger bent waardoor je ook meer was geïnteresseeerd in de jaren eind tachtig(de Atari was zeer populair van 1985 tot 1990 speelt natuurlijk ook een rol. De alomgekende zanger Dave Bowie maakte ook gebruik van zulke synthesizers in zijn songs. Ja muziekgenres is tijdsgebonden en de opkomst van de tv heeft daar veel aan bijgedragen. The Beatles,The Rolling Stones,The animals, The Hollies, The Tea Set ; The Cats,The Golden Earring enz waren toen heel bekende groepen die op tv verschenen. Van electronische muziek was er weinig te bespeuren. Zoals Andre Lazeron die als technicus in een opera theater werkte en opgegroeid is tussen opera zangers en opera zangeressen . Zijn ouders waren ook opera zangers en zijn moeder speelde piano. Hij is een jaar ouder dan ik maar kent heel weinig van de muziekperiode The Golden Sixties . En de synthesizer in combinatie met midi aansturing via een computer (Atari ST met Cubase 2.0) heb ik eind jaren 80 ontdekt. Wow dat is een hele tijd geleden en toen reeds met cubase 2 bezig .Dan moet je er toch alles van kennen.Deze midipassie duurde totdat er vrouwen in mijn leven kwamen. Daar kan ik inkomen. Dat is een heel andere wereld dan muziek spelen.

De wijze waarop je met een bepaald instrument iets inspeelt in cubase is ook een afleiding,waar je kunt aan merken wat degene die het liedje opneemt van instrument kan bespelen en ervaring mee heeft.Jij speelt dus eerst een baslijn en daarna de gitaar akkoorden in. Dat is aangewezen als basis volume en daarbij komen dan de drums en percussie. Ik hoor ook in jouw liedjes dat de baslijn een sterk gegeven is die het hele liedje een overwegende rol speelt waarop dan ritme-en sologitaar inspringen.Het zijn ook electrische gitaren die dan weer een beeld geven dat anders klinkt dan acoustische gitaren.Ik hoor ook geen strings(violen)die een meerwaarde in veel liedjes meebrengt.Maar in de stijl en genre die jij speelt is er geen plaats voor strings.

Wanneer je traditionele muziek speelt komen de strings meer aan bod om het geheel op te vullen.En ja met twee personen met dezelfde interesses voor muziek maken met computer en software voor muziek,kom je meer te weten dan dat je het alleen moet doen. De foto's die je gemaakt hebt zijn erg handig. Dan weten we waarover we praten. Het is sowieso al verwarrend genoeg, en zelfs ik weet niet alle ins en outs van zo'n ding. Zoals ik al zei. Hij heeft upper en lower en dan nog een ander kanaal waarop hij midi data uit stuurt. Maar begrijp uit de tekst in de plaatjes dat je een toch een song wilt opnemen in Cubase? In principe hoef je upper / lower (en local on/off) hiervoor ook niet in te stellen om een song op te nemen via de 'styles' die afspelen, dus dat scheelt ook al weer.

Eerste vraag : ik zie ook upper en lower staan.Maar wat betekent upper en wat betekent lower?

dan nog een ander kanaal waarop hij midi data uit stuurt.Welk kanaal.

In principe hoef je upper / lower (en local on/off) hiervoor ook niet in te stellen om een song op te nemen via de 'styles' die afspelen, dus dat scheelt ook al weer.

Wanneer moet je dan wel upper/lower en local on/off instellen als je een song wilt opnemen met cubase 5?

Er zijn dus 16 midi kanalen. De eerste 8 worden dan gebruikt voor het keyboard en de laatste 8 (9-16) sturen midi uit en moet je dus laten corresponderen met de midi ingang binnen Cubase. Je kunt deze laatste 8 kanalen bereiken door op de functietoetsen onder parts te drukken dacht ik. De uitgaande kanalen van je keyboard stel je in bij 'transmit' [url]https://www.synthforum.nl/filedata/fetch?id=3752597[/URL]
Het was tevens ook zo dacht ik dat je bij Tx monitor kunt zien wel kanaal wat uitstuurt. Dit is zeker handig bij het uitvinden welk kanaal je nu moet hebben.


De eerste 8 kanalen moeten dus een instrument krijgen van de stijl en de kanalen 9-16 moet je kunnen vinden onder "Parts" met behulp van de functietoetsen. Welke kanalen bedoel le met "uitgaande kanalen van je keyboard " dus degene met de toegewezen instrumenten van de stijl" ? Ik heb ook Tx monitor zien staan maar wist niet wat dit betekende.

Wat ook aan te bevelen is, stel 'clock' in op de poort die je gebruikt om midi binnen te halen. Is nu USB1 waarschijnlijk Dat klopt.

Je kunt de begeleiding/song dan ook synchroon laten starten als je binnen Cubase begint met opnemen. (handige sneltoets hiervoor: * te vinden bij je nummerieke toetsen ) maar de spatiebalk voor laat het keyboard dan ook starten dacht ik.

Bij de nummerieke toetsen moet ik dus uitzoeken welke ik als sneltoets kan gebruiken om het keyboard te starten ofwel de spatiebalk aantikken.

Je moet wel even experimenteren met Song/Style. 4e category

Dus bij Song/Style uitzoeken welke instelling goed is.

het beeldscherm van je PSR, staat nu op style.

Is dit dan niet goed als je met een style begeleiding wilt spelen?

Maar dit kan dus naar gelang je (audio) instellingen in Cubase variëren. Een klein verschil van net voor, of na de tel.

Bedoel je dat de opname dan niet synchroon gebeurt?

Binnen Cubase moeten de ingangskanalen dus corresponderen met het keyboard

maar hoe kun je zien dat de ingangskanalen van cubase dezelfde instrumenten bevatten die je hebt gekozen bij transmit?

Als het na dit alles in stellen is gelukt om de kanalen op te nemen kun je de clips via de muis (linkerknop ingedrukt houden) naar een VST track slepen. Maar het afspelen naar het keyboard is ook mogelijk. Dan is het wel aan te raden om de midi clock weer op intern te zetten. Zo niet wordt ieder midikanaal in je PSR dubbel aangestuurd, wat niet heel lekker klinkt Dus mag de midi clock NIET op "intern" staan voor het opnemen van de styles in cubase?

Is "Save as " geschikt voor het opnemen van de midi tracks die zijn ingesteld?

Bedoel je dus dat ik de midi sporen met VST tracks dus ook met een midi spoor moet maken en daar de VST instrumenten aan toevoegen?

Binnen cubase is de werking om op te nemen reeds goed ingesteld,anders zou ik nog geen liedjes hebben kunnen opnemen wat ik wel al heb gedaan.

... Ik schrik een beetje van de tijd nu ik op de klok kijk.. (en van het grote verhaal wat ik heb geschreven

Dit overkomt me ook wanneer ik stop met mijn emailbericht te schrijven. Wanneer je wat ouder bent kun je ook meer ervaringen beschrijven dan iemand die nog jong en van alles nog moet ondervinden in de tijd. Ik ben u zeer dankbaar en dat meen ik echt dat je me reeds zoveel aanwijzingen hebt gegeven, waarop ik verder kan uitpluizen hoe nu alles precies in zijn werk gaat om een goede song in cubase op te nemen en op SounCloud te plaatsen.Ik heb deze PSR-S710 al jaren en pas nu begin ik meer van te kennen.

Tot de volgende keer

Groeten van gilbert
 

Attachments

  • andre lorenzo 2.mp3 Love is all Andre hazes 18 april 2020.mp3
    11,2 MB · Bekeken: 174
Nog een aanvulling: Je schreeft:Ik heb ooit eens met PSR9000pro wat geprobeert en volgens mij kun je op al die PSRs per track (lower, upper, ... , drums, percussie, bass, etc..) het kanaal instellen waar ie op uitstuurt. Wat je nu opneemt is waarschijnlijk alleen 'lower'. In Cubase 5 moet je ook alle midi ingangen weer instellen zodat je niet alle sporen opnemen (omni).
Het zijn 8 kanalen en de midikanelen moet dus weer overeenkomen met wat je in het keyboard hebt ingesteld.
Wat is nu eigenlijk ' lower ' en wat is 'upper'. Is lower the left side waar de akkoorden van de stijl worden gespeeld en is upper the right side waar de melodie wordt gespeeld?
In Cubase 5 moet je ook alle midi ingangen weer instellen zodat je niet alle sporen opnemen
Bedoel je dat ik in 'Device setup' onder 'Devices' evenveel inputs als stereo mix en outputs moet instellen als luidspreker gelijk aan de stijl parts die per kanaal zijn ingesteld?
Wat betekent 'omni'?
Thanks in advance?
De beste groeten van gilbert :okdan:
 
Hi Paulogic,

:okdan:

Als u in Cubase, nieuw project, een Midi-instrument toevoegd, en hierbij instelt Midi Kanaal 1 ipv All, dan neemt dit kanaal alles op wat binnenkomt via kanaal 1.
In referentie met de instellingen, alles van Right 1. Ook bij afspelen zal de opgenomen midi terug naar kanaal 1 worden gestuurd en dus het geluid onder Right 1
afspelen. De rest niet.
Idem voor volgende kanalen : Midi-instr toevoegen, instellen op kanaal 2, opnemen. Enz.
Bedoelt u "All Parts" vervangen door Midi Kanaal 1 en dan wordt "ALLES" opgenomen wat binnenkomt op kanaal 1?
Dan wordt zowel de left side als de right side opgenomen. En dus ook de left side alleen als je met de linkerhand ALLEEN akkoorden speelt. En speel je met de rechterhand ALLEEN de melodie ,dan wordt deze ook alleen opgenomen. Bedoel je een Midi-instrument toevoegen van de virtuele VST's instrumenten? Of een instrument van het keyboard?
En....als je een virtueel instrument bedoelt, hoe wordt deze dan toegevoegd?
groeten van gilbert
 
Back
Top