2x MIDI IN nodig voor module .. bestaat er een splitter o.i.d. ...?

Michaels Keys

Ouwe rot
Lid sinds
1 augustus 2006
Berichten
1.137
Beste forumleden, ik zit met een bekabelingsvraagje. Vanuit de laptop stuur ik geluiden naar een module. Vervolgens wil ik de geluiden ‘testen’.
Dit vraagt nu om het ‘omzetten’ van de bekabeling: eerst MIDI/USB op de MIDI IN van de module, geluid inladen, dan MIDI/USB loskoppelen en de MIDI kabel van het toetsenbord op de MIDI IN van de module plaatsen. Omdat ik een enorme hoeveelheid losse geluiden (sysex files) heb, wordt dit een wel heel bewerkelijk gebeuren.

Ik wil/ kan niet via software werken, de module is een Waldorf Pulse (1) en alles wat ik op het web gevonden heb krijg ik niet meer aan de praat op mijn laptop. In principe werk ik verder ook zonder de PC (behalve dus om geluiden op te slaan, backups, nieuwe geluiden etc).

Er bestaan MIDI splitters maar dat is met name om een midi OUT te vertakken naar 2x MIDI OUT. Nu vraag ik mij af of er ook een omgekeerde mogelijkheid is, de MIDI IN poort verdubbelen, bv met een MIDI kabel die je op de MIDI IN zet (module) maar waar je 2x een stekker aan hebt zitten voor de input, dus zowel die van het keyboard als die van de MIDI/USB (laptop). Dan kan ik geluiden naar de module sturen en zonder stekkers wisselen via het keyboard de geluiden checken...

Bestaat hiervoor een oplossing /stekker/ verloopje? (dus zonder software en zonder al te grote uitgaven ...)
Tips en adviezen .. welkom .. dank dank dank!!
 
Probeer het eerst eens uit door gewoon twee kabels aan één stekker te solderen via een tweekanaals optocoupler waarbij je de OC voedt uit de MIDI poort van de ontvanger. 5 euro aan onderdelen.
 
Bedankt voor de snelle reacties en tips. Het lijkt inderdaad erop dat een MIDI merger dit probleem oplost. Alleen een tikkeltje prijzige oplossing, heb als goedkoopste optie een miditech 4merge gevonden, a 59 euro. Voor 1 soundmodule waar 150 geluidjes doorheen moeten tikje overkill maar als ik er helemaal flauw van wordt weet ik hoe het op te lossen is : ). Thanks!
 
Waarom sluit je de out van het keyboard niet op je computer aan en route je die via software terug ? Je computer staat aan en je moet toch ook al via software je sysex versturen ?
 
Dank voor de tip Toon maar helaas ben ik nogal digibeet als het gaat om software gebruik. Ik heb een MIDI/USB kabel tussen de pc en de module, zie even niet voor me hoe dan de midi OUT weer aan de PC gekabeld kan worden ....
 
Back
Top