Midi-foot controllers die Sys-Ex ondersteunen

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
9.983
Locatie
-
Voor mijn sequencer zoek ik een oplossing om record te selecteren terwijl mijn handen aan het 'inspelen' zijn.. eenmaal de juiste melodie of akkoorden te pakken.. heb ik altijd mijn voeten nog :)
Op een RS7000 kun je zoiets doen via een footcontroller en die assignen aan record.. op mijn AW4416 ook.
Eerder had ik al een G-Board gekocht voor een andere sequener maar nu heb ik iets wat alleen MMC ondersteund.

Aangezien het apparaat class-compliant devices ondersteund (2 x USB) en maar 1 midi din ingang heeft is via USB ook interessant.

Tot nu toe kom ik deze 2 tegen:
https://pedaltown.nl/product/morningstar-mc6-mkii?dTribesID=6395f8ddbf6f7e8c99fbb2c2e797e20f%7Cadtribes%7C2841&utm_source=Google%20Shopping&utm_campaign=Pedaltown&utm_medium=cpc&utm_term=2841&gclid=Cj0KCQiAvc_xBRCYARIsAC5QT9m5QHe2sqpubok-ShNpGF7n00kxkwZ7X1mPQGApW2onhEnhZ-RhFUQaAuBqEALw_wcB

https://pedaltown.nl/product/morningstar-mc6-mkii?dTribesID=6395f8ddbf6f7e8c99fbb2c2e797e20f%7Cadtribes%7C2841&utm_source=Google%20Shopping&utm_campaign=Pedaltown&utm_medium=cpc&utm_term=2841&gclid=Cj0KCQiAvc_xBRCYARIsAC5QT9m5QHe2sqpubok-ShNpGF7n00kxkwZ7X1mPQGApW2onhEnhZ-RhFUQaAuBqEALw_wcB


Die laatste is volgens mij niet programmeerbaar.. en dat is weer een beetje jammer.

Kent iemand nog een apparaat wat ik zo snel niet tegenkom? Liefst compact :) :verkoght:
 
Hey dank voor de opties (en het meedenken Flyweight). Ik was misschien wat onvolledig maar de sequencer waar ik het voor wil aanschaffen is een Akai Force. Via MMC (midi machine control) begint er via 'n 'rec-trigger' op de ge-ARMde track een clip met opnemen. MMC wordt niet in veel controllers ondersteund maar is via sys-ex te verwezenlijken.
Er was een link dubbel idd. Maar de andere optie was een Nektar Pacer.. en is fixed op MMC en wat dingen die ik niet ga gebruiken. Wel 100 euro goedkoper..

Heb even de links bekeken, De logidy kende ik al.. maar is niet meer leverbaar nieuw.. en ondersteund geen sys-ex of MMC. De Anatek pocket Pedal is niet meer leverbaar en zitondersteund geen 'record' wel start/stop voor zover ik begrijp.
De Soleman zou een optie zijn maar zit net als de Morningstar tegen de 300 euries.. :( De Morningstar is met USB plug 'n play nog steeds het meest interessant. De Force herkend bv meteen mijn Korg Kontrol en transport werkt dan.
Ik zou voor de time being ook een andere controller kunnen gebruiken met een footcontroller.. heb ook nog een Behringer X-touch bv, die heeft pedal ingang.. en kan waarschijnlijk ook werken maar beetje veel gedoe.

Ik ga het nog even laten bezinken.. Eigenlijk moet er gewoon een update komen voor de Force die midi learn toestaat. Er zit ook een te gekke looper in maar wat moet je ermee als ie niet op de grond kan liggen??
 
De deluge heeft een looper en ze gaan er geloof ik een pedaal voor maken.
die heb jij toch ook?

Ik heb de force overwogen maar laten varen. Op aanraden van een forum lid die hem plat vind klinken.
ik loop nu op een op1 en idd ook geen pedaal.
 
Ja.. idd. Die Deluge heeft in het nieuwe OS ook een looper.. ben er nog niet zo mee bezig geweest. Werkt sowieso al met het G-Board wat ik heb. Het punt was ook een beetje dat ik geen condensator mic kon aansluiten op de Deluge.. daar had ik dus de Force een beetje voor aangeschaft en de arrangermode lijkt er eindelijk aan te komen.

Verder echt een topding hoor!! De synths erin ben ik niet zo weg van maar sampling klinkt wel goed. Weet niet wat er met plat bedoeld wordt?? Hij heeft iig super veel dynamiek. Wel zitten er behoorlijk wat plugs in om de boel plat te compressen :D De FX zijn iig beter en uitgebreider dan in de Deluge, mooie verbs.. eindelijk iets wat in de buurt van de Elektron A4 komt. Veel routing mogelijkheden ook.. 8 losse bussen bv die je van fx kunt voorzien of bv een channelstrip op je ingang kunnen zetten. :)
Enige minpuntje is dat er max 8 audio sporen zijn.. stereo of mono maakt niet uit. Natuurlijk kun je wel exporteren en weer gewoon als audio in drum of instrument afspelen.
Misschien dat ik voor nu beter de Deluge gebruik voor opnemen.. ga eens kijken of ik de pre-amp naar een losse uitgang kan routen..
 
Even getest. Mic routen gelukt. loopen op de Deluge gaat prima met het g-board, wat is dit toch een verbazingwekkend apparaatje qua mogelijkheden :)
Voor elektrische gitaar bv erg bruikbaar.. maar doordat het g-board een behoorlijke 'klik' maakt met intrappen is het met gebruik van een condensator mic onbruikbaar. Je moet natuurlijk voordat de maat af de looper stoppen en die click hoor je dan altijd in je opname. :(

Was ook nog even zoeken met de instellingen op het G-board.. de Deluge reageert voor transport niet op CC# maar op notenummer.. ga nu maar een ouwe midi controller gebruiken die dit ondersteund en minder luidruchtig is..

Om dan weer on-topic te komen. Het pedaal van Morningstar, de MC6mkII is wel heel interessant en kan MMC gen-eren maar voor gebruik met een sequencer zijn dit soort luidruchtige gitaar-foot-switches onbruikbaar met een mic.. maar voor synth of elektrische gitaar partijen opnemen natuurlijk wel perfect..

@flyweight: De OP1 ken ik ook trouwens.. best leuk en syncte ook goed aan midi. Daarin vond ik em heel bruikbaar maar wel een beetje beperkt qua synthmogelijkheden en aantal sporen die je kan opnemen.. Ben de mijne wegens een defect kwijtgeraakt bij een reparatie.. heb wel een behoorlijk bedrag aan restitutie gekregen.. Er was me destijds nog wel een nieuwe aangeboden maar dan moest ik ook lang wachten.. dus toen heb ik maar voor geld gekozen en heb daar ruimschoots de Deluge van kunnen betalen. Is qua synthengine veel meer mijn ding.. en dan krijg je ineens ook nogeens een te gekke looper kado in een nieuw OS.. :)
Heb jij misschien nog info over dat pedaal wat synthstrom zelf ging maken?? Ik kan me zo voorstellen dat die klik in een gemiddelde controller zoiets voor mic doeleinden onbruikbaar maakt.
 
Laatst gewijzigd:
Is qua synthengine veel meer mijn ding.. en dan krijg je ineens ook nogeens een te gekke looper kado in een nieuw OS.. :)
Heb jij misschien nog info over dat pedaal wat synthstrom zelf ging maken?? Ik kan me zo voorstellen dat die klik in een gemiddelde controller zoiets voor mic doeleinden onbruikbaar maakt.

Ik heb de op1 nooit wat gevonden maar vorig weekend ben ik er verliefd of geworden:luv:
Ik step sequence niet en dat maakt het een stuk moeilijker. Maar als je doorzet word je beloond met fixe grooves.

Idd dat deluge pedaal had 3 van die gitaar switches.
Maar het betekent wel dat je record via midi kan doen. https://synthstrom.com/usb-midi-foot-controller/
Dan kun je er wellicht ook een bh mifi pedaal aan hangen.

Ik zit nu te twijfelen tussen een deluge of mc707.
 
@ merijnnn: Thanks voor de inspiratie! Ik zou dat idd ook kunnen doen.. alleen gebruik ik het G-board wat ik nu heb regelmatig met gigs om tracks te starten.. Deze aanpassen durf ik niet aan.. de schroefjes voor demontage zitten onder de rubber voetjes en het is een heel compact ding.. het risico dat het niet past, of naderhand rubbervoetjes kwijt raak durf ik niet te nemen.. maar als experiment met een andere controller is het misschien wel interessant.

@ flyweight:
hey.. mooi dat de liefde toch nog ontstaan is met de OP1. Die stepsequencer en nog 1 sequencer vond ik wel leuk met drums.. maar de synth was monotimbraal en ik wil arrangeren voordat ik audio op ga nemen. :)
Met de Deluge kan ik gewoon een paar drumkitjes selecteren en een berg synthtracks.. de enige beperking waar ik tegenaanloop is dat het iets minder overzichtelijk wordt met meer dan 8 tracks.. maar dat is voor basis ideetjes al vaak genoeg.. Ik ken die nieuwe Roland grooveboxen niet zo goed maar net even bekeken.. ziet er zeker interessant uit en ook een looper.. Wat ik wel merk is dat een Display hebben (eigenlijk menu diving dus zoals op de Force en Roland) dan toch wel als een soort leidraad werkt zonder eerst tutorials te hoeven kijken voor alle shortkey combi's, zoals met de Deluge wel het geval is. Het is net een beetje als de Octatrack met megaveel knoppencombi's naar functies.. Ben je er eenmaal bekend mee is het goud waard qua gereedschap maar voordat je daar bent moet je eerst avonden met het ding doorbrengen om em eigen te maken. Om eerlijk te zijn gaat het me met de Deluge wel iets makkelijker af..

Dank voor de die link naar dat Synthstrom peaal. Ik heb ingeschreven maar wilde eigenlijk weten of deze minder rumoerig is.. ik ga me hier later nog even in verdiepen.
Ben er zojuist iig in geslaagd om met een Airturn BT200 pedaal de Deluge te controllen, nadeel is dat ik wel een laptop moet gebruiken. Dit pedaal heeft switches die niet eerst door die 'klik' weerstand heen gedrukt hoeven te worden.. niet helemaal fluisterstil maar iig stukken beter. :)
De Deluge, die ook op de laptop aangesloten staat (en class compiant device is) verbind ik dan via Midi OX met het Bluetooth pedaal.
Het schijnt zelfs ook mogelijk te zijn om in Midi OX een inkomend signaal om te zetten naar MMC (het protocol om de Force te bedienen) maar hoe moet ik me nog ff in verdiepen..
 
MacGyverGear : Inhoudelijk heb ik bar weinig toe te voegen, maar wil even kwijt dat ik jouw energie en doorzettingsvermogen bewonder om te realiseren wat je graag wil. Want het is nog niet zo eenvoudig, als ik het allemaal lees. Ondanks, of eigenlijk meer waarschijnlijker juist omdat ik een technische achtergrond heb, wil ik me daar in deze hobby niet veel mee bezighouden (DIY elektronica als uitzondering) en zoek ik eenvoudige oplossingen. Dat mensen diep gaan om uit hun instrumenten en apparatuur te halen wat erin zit, en veel moeite daarvoor doen met de pet op van de techneut, dat is mooi. Ik hoop dat het je lukt om een oplossing te vinden die helemaal goed voor je werkt. :)
 
Hey.. Dank je man!! :) Ik kan mijn hoofd totaal niet om de werking van zo'n schema krijgen in electronica.. maar via midi en wat houtje toutje apps apparaten aan elkaar knopen heb ik altijd wel ideetjes voor.. ieder z'n specialiteit :okdan: Hopelijk heeft iemand ooit nogeens wat aan deze draad :)


Inmiddels dus ook gelukt via Midi OX het sys-ex record commando te generen op een midi note nr. . Je kunt in Midi-ox tussen 2 poorten een mapping zetten met input criteria en daarop een actie's laten volgen.. record is alleen via sys-ex te bereiken maar dat is betrekkelijk eenvoudig aan te maken.
Hier staat een en ander over hoe het in te stellen: https://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=82327
 
Dank voor je input audiocollage. Ziet er ook interessant uit.. gebruik midi-ox ook om de midi te routen en voor nu werkt het maar ik ga het zeker nog eens bekijken voor een volgende toepassing. :)
 
Dank voor je input audiocollage. Ziet er ook interessant uit.. gebruik midi-ox ook om de midi te routen en voor nu werkt het maar ik ga het zeker nog eens bekijken voor een volgende toepassing. :)
Vooral de MCC Record functie biedt mogelijkheden om met één muisklik een variatie aan
midi-commando's te verzenden (inclusief sysexdata en/of zelfs sysexfiles over diverse midi poorten).
Ik zal (misschien = bij interessse) nog één laatste MCC-upgrade uitvoeren :
de Record-verzending mogelijk maken door een midi commando (bvb.: Program Change).
 
Back
Top