This is a sticky topic.
X
X

MIDI Tutorials

Collapse

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

MIDI Tutorials

"MIDI... you can't live with it, can't live without it."

De MIDI standaard (geintroduceerd in 1983, we hebben dus vorig jaar een feestje gemist! ) wordt nog steeds ijverig toegepast in synths, sequencers, effecten, mengpanelen, te veel om op te noemen.

Aangezien het ziet erop lijkt dat we de komende jaren nog even doormoeten met deze standaard, is het wel handig om 'm goed te begrijpen. Echter, n blik op dit forum leert ons: de praktijk is weerbarstig, de handleidingen dik en de basisboeken vrij moeilijk te vinden.

Daarom, voor iedereen die niet helemaal thuis is in MIDI, van beginner tot gevorderde, presenteer ik de link naar het HTML boek "MIDI Xplained" van Ernst Nathorst-Bs (inmiddels Public Domain).

Directe links naar de onderdelen:
    ("Introduction" + part of "Using MIDI")
    ("Using MIDI", continued from part 1)
    ("Troubleshooting" + "MIDI in Detail")
    ("MIDI in Detail" contd + "MIDI Spec")

Misschien is het een leuk idee om ook andere MIDI Tutorials in deze thread te posten!
    Hebben we meteen een handige topic om mensen met basisvragen over MIDI heen te verwijzen...
    Laatst gewijzigd door Hanz , 21 oktober 2004, 22:18.
    ...I am merely a conduit, a kind of big hairy tool. I am just a plastic funnel connected to a Moog...

An Introduction to MIDI

Tutorials for MIDI users

MIDI - the Musical Instrument Digital Interface
    ...I am merely a conduit, a kind of big hairy tool. I am just a plastic funnel connected to a Moog...

Comment

goed bezig hanz!
      http://soundcloud.com/protohuman
      TE KOOP: Malekko EKKO BBD delay, EHX Germanium overdrive, TC Electronics M-One, Emu 2x2 MIDI interface

Comment

Info vanuit de bron zelve

Comment

www.tweakheadz.com

--> the guide
          --> staan ook wel stukjes over midi in.

Comment

perfect ! bedankt allemaal !... goeie draad ! wellicht veelal bekend voor velen, maar
            voor anderen toch weer nieuw

BIG THANKS !

Comment

puike thread! Zet me weer aan het denken of we niet al lang op een andere techniek hadden kunnen zitten met een hogere resolutie. Ik bedoel, zowat alles gaat in schaal omhoog (Mhz, Khz, Bitdepth van audio, Pixel dichtheid e.d. ) maar midi niet! :confused: met een steeds groter aandeel analoge simulaties is resolutie van aansturing IMO steeds belangrijker.
              ...

Comment

Origineel geplaatst door Sander02
                puike thread! Zet me weer aan het denken of we niet al lang op een andere techniek hadden kunnen zitten met een hogere resolutie. Ik bedoel, zowat alles gaat in schaal omhoog (Mhz, Khz, Bitdepth van audio, Pixel dichtheid e.d. ) maar midi niet! :confused: met een steeds groter aandeel analoge simulaties is resolutie van aansturing IMO steeds belangrijker.
                daar ben je zeker niet alleen in. maar het probleem is dat de industrie het weer eens moet worden over n enkele standaard zoals dat met MIDI gebeurd is. er worden wel nieuwe technologin ontwikkeld (bv. mLAN en OpenSoundControl), maar als dat niet door alle majors toegepast wordt wordt het nooit een standaard.

off topic: kan je je gearlist misschien in een kleinere font zetten? wat een schermvervuiling zeg! lijkt wel of je gearlist belangrijker is dan wat je te vertellen hebt
                dietervandoren.net
                soundcloud.com/dietervandoren

Comment

thanks!

Hai hanz...
                  bedankt voor je hulp!
                  groetjes... Marjolein

Comment

re

ga maar weer is met mn neus in de boeken.
                    effe kijken of er stof is wat ik ben kwijt geraakt onderweg
                    http://soundcloud.com/storm-op-de-maan

Comment

via USB?

USB's standaard is alleszins snel genoeg om 5x meer te kunnen
                      wat gepruts op http://soundcloud.com/witteredink

Comment

we kunnen geen SPECIFIEKE midi problemen meer voorleggen !!!!!!!!!! Want dan worden we doorverwezen !!!!!!!!

weeeeeeeeheeeeeeeeeeeeeee ; snik snik.........

Comment

en wat is jouw probleem?

... maar goed, inderdaad, als je te lui bent om je huiswerk te doen, dan word je doorverwezen...

(dus: normale MIDI vragen, gebaseerd op enig zelfstandig onderzoek, zijn gewoon welkom hoor...)
                          Laatst gewijzigd door Hanz , 10 augustus 2005, 16:01.

Comment

Het werkt dus nog niet

Gooooooooooooooooogle is je vriend... in de eerste hit staat al een mooie uitleg.
                            "Er is niets mooier dan mensen overtuigen van jouw muzieksmaak. Het is een roeping." - Arjen Grolleman - 1972-2010

Comment

dank

Ik vind je bericht goed dank daarvoor.

Zou dit ook ergens vertaald te vinden zijn..?

Ik heb wel een goede link gevonden.

www.midipage.nl.

Ik ben verslaafd
                              Laatst gewijzigd door Hanz , 12 februari 2007, 20:44.

Comment

MIDI tutorials, tips & tricks:

Misschien is een update hier even nodig.

De laatst toegevoegde link is iig geen nuttige pagina omdat er niks op te vinden is.

Wl nuttig zijn:

* www.midi.org : van de ontwikkelaars, met oa ook toepassingen voor beeld en licht
                                * de MIDI-introductie op de universiteit van Bristol (VK)
                                * Tweakheadz Lab - MIDI basics
                                * AMEI - Association of Musical Electronics Industry waar je MIDI publicaties vindt maar
                                oa ook de MIDI header van zowel Japanse als uit andere landen afkomstige MIDI-instrumenten.
                                Handig voor wie zelf aan het programmeren gaat.

* Songstuff: met MIDI en ook recording tips en tutorials
                                * Knowledgehound : nog meer MIDI info

* .. en verder zijn _Wikipedia [ame="http://nl.wikipedia.org/wiki/Musical_Instrument_Digital_Interface"]Wikipedia[/ame] en [ame="http://www.google.com/search?ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=navclient&gfns=1&q=midi+tips+tricks"]Google[/ame] idd je beste vrienden.

Doe meer met MIDI zou ik zeggen.

Comment

Niet werkende linkjes....

Hallo,

De volgende links brengen mij naar niets :

"MIDI Xplained"
                                  ("Introduction" + part of "Using MIDI")
                                  ("Using MIDI", continued from part 1)
                                  ("Troubleshooting" + "MIDI in Detail")
                                  ("MIDI in Detail" contd + "MIDI Spec")
                                  An Introduction to MIDI
                                  Tutorials for MIDI users
                                  www.midipage.nl

Als dit een algemeen probleem is, wellicht beter ze te verwijderen.

De andere links leveren mij heel veel leesvoer op....

Gr
                                  JeDeJe

Comment

Dit jaar 30 jaar MIDI

Comment

melding geen stuurprogramma geinstalleerd

hallo,
                                      ik heb fruityloops studio10 (freeware versie)
                                      ik probeer om mijn hardware synth in fruityloops te integreren
                                      maar ik heb het idee dat ik iets (hardware/software)mis want ik krijg de melding ''geen stuurprogramma geinstalleerd''
                                      ik heb een onboard(realtek) geluidskaart met asio4all
                                      verder heb ik een midi interface m4u xl van esi
                                      als ik de toetsen van mijn synth aansla zie ik in fruityloops midi activiteit
                                      als ik op de record knop van fruityloops druk om op te nemen en ik speel wat op de synth dan zie je wel dat er iets is opgenomen maar ik krijg geen geluid
                                      weet iemand hier raad mee?

mvg
                                      martin h

Comment

Originally posted by martin h View Post
                                        hallo,
                                        ik heb fruityloops studio10 (freeware versie)
                                        Er bestaat geen freeware versie van FL Studio.
                                        https://soundcloud.com/tt_cc

Comment

Working...
                                        X