MIDI Tutorials

Hanz

Anonieme Analogist
Lid sinds
17 januari 2003
Berichten
13.797
Locatie
Mijn eigen kleine universum
"MIDI... you can't live with it, can't live without it."

De MIDI standaard (geintroduceerd in 1983, we hebben dus vorig jaar een feestje gemist! :)) wordt nog steeds ijverig toegepast in synths, sequencers, effecten, mengpanelen, te veel om op te noemen.

Aangezien het ziet erop lijkt dat we de komende jaren nog even doormoeten met deze standaard, is het wel handig om 'm goed te begrijpen. Echter, één blik op dit forum leert ons: de praktijk is weerbarstig, de handleidingen dik en de basisboeken vrij moeilijk te vinden.

Daarom, voor iedereen die niet helemaal thuis is in MIDI, van beginner tot gevorderde, presenteer ik de link naar het HTML boek "MIDI Xplained" van Ernst Nathorst-Böös (inmiddels Public Domain).

Directe links naar de onderdelen:
("Introduction" + part of "Using MIDI")
("Using MIDI", continued from part 1)
("Troubleshooting" + "MIDI in Detail")
("MIDI in Detail" contd + "MIDI Spec")

Misschien is het een leuk idee om ook andere MIDI Tutorials in deze thread te posten!
Hebben we meteen een handige topic om mensen met basisvragen over MIDI heen te verwijzen... ;)
 
Laatst gewijzigd:
perfect ! bedankt allemaal !... goeie draad ! wellicht veelal bekend voor velen, maar
voor anderen toch weer nieuw :)

BIG THANKS !

:halleluja :halleluja :halleluja
 
puike thread! :okdan: Zet me weer aan het denken of we niet al lang op een andere techniek hadden kunnen zitten met een hogere resolutie. Ik bedoel, zowat alles gaat in schaal omhoog (Mhz, Khz, Bitdepth van audio, Pixel dichtheid e.d. ) maar midi niet! :confused: met een steeds groter aandeel analoge simulaties is resolutie van aansturing IMO steeds belangrijker.
 
Origineel geplaatst door Sander02
puike thread! :okdan: Zet me weer aan het denken of we niet al lang op een andere techniek hadden kunnen zitten met een hogere resolutie. Ik bedoel, zowat alles gaat in schaal omhoog (Mhz, Khz, Bitdepth van audio, Pixel dichtheid e.d. ) maar midi niet! :confused: met een steeds groter aandeel analoge simulaties is resolutie van aansturing IMO steeds belangrijker.
daar ben je zeker niet alleen in. maar het probleem is dat de industrie het weer eens moet worden over één enkele standaard zoals dat met MIDI gebeurd is. er worden wel nieuwe technologiën ontwikkeld (bv. mLAN en OpenSoundControl), maar als dat niet door alle majors toegepast wordt wordt het nooit een standaard.


off topic: kan je je gearlist misschien in een kleinere font zetten? wat een schermvervuiling zeg! lijkt wel of je gearlist belangrijker is dan wat je te vertellen hebt ;)
 
we kunnen geen SPECIFIEKE midi problemen meer voorleggen !!!!!!!!!! Want dan worden we doorverwezen !!!!!!!!;{ =( :r

weeeeeeeeheeeeeeeeeeeeeee ; snik snik.........
 
en wat is jouw probleem? :frons:

... maar goed, inderdaad, als je te lui bent om je huiswerk te doen, dan word je doorverwezen...

(dus: normale MIDI vragen, gebaseerd op enig zelfstandig onderzoek, zijn gewoon welkom hoor...)
 
Laatst gewijzigd:
Het werkt dus nog niet :D

Gooooooooooooooooogle is je vriend... in de eerste hit staat al een mooie uitleg.
 
MIDI tutorials, tips & tricks:

Misschien is een update hier even nodig.

De laatst toegevoegde link is iig geen nuttige pagina omdat er niks op te vinden is.

Wél nuttig zijn:

* www.midi.org : van de ontwikkelaars, met oa ook toepassingen voor beeld en licht
* de MIDI-introductie op de universiteit van Bristol (VK)
* Tweakheadz Lab - MIDI basics
* AMEI - Association of Musical Electronics Industry waar je MIDI publicaties vindt maar
oa ook de MIDI header van zowel Japanse als uit andere landen afkomstige MIDI-instrumenten.
Handig voor wie zelf aan het programmeren gaat.

* Songstuff: met MIDI en ook recording tips en tutorials
* Knowledgehound : ;) nog meer MIDI info

* .. en verder zijn _Wikipedia [ame="http://nl.wikipedia.org/wiki/Musical_Instrument_Digital_Interface"]Wikipedia en [ame="http://www.google.com/search?ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=navclient&gfns=1&q=midi+tips+tricks"]Google idd je beste vrienden.

Doe meer met MIDI zou ik zeggen. ;)
 
melding geen stuurprogramma geinstalleerd

melding geen stuurprogramma geinstalleerd

hallo,
ik heb fruityloops studio10 (freeware versie)
ik probeer om mijn hardware synth in fruityloops te integreren
maar ik heb het idee dat ik iets (hardware/software)mis want ik krijg de melding ''geen stuurprogramma geinstalleerd''
ik heb een onboard(realtek) geluidskaart met asio4all
verder heb ik een midi interface m4u xl van esi
als ik de toetsen van mijn synth aansla zie ik in fruityloops midi activiteit
als ik op de record knop van fruityloops druk om op te nemen en ik speel wat op de synth dan zie je wel dat er iets is opgenomen maar ik krijg geen geluid
weet iemand hier raad mee?

mvg
martin h
 
Back
Top