Ableton: filter midi CC 123 All notes Off

Fifth Bot

d[-_-]b
Lid sinds
14 mei 2018
Berichten
2.734
Locatie
Nijmegen
Hey, ik heb laatst een roland RD-1000 gekocht die ik als master keyboard wil inzetten. Nu blijkt dat oude rolands (en ook andere oudere keyboards) standaard een CC 123 (All Notes Off) message sturen. Dit geeft problemen in sommige vst combinaties (tenminste, dat vermoed ik). Als ik bv Diva of Monark in een Komplete Kontrol instance draai, dan wordt elke keer de Cut Off naar 0 gereset nadat ik een toets los laat. Het gekke is dat als ik Diva of Monark draai zonder dat deze in een Komplete Kontrol instance draait, deze dat gedrag niet vertonen. Ook merk ik dat in sommige anders VSTs de note na loslaten direct worden afgekapt ook al heb ik het sustain pedaal ingedrukt.

Nu dacht ik eea makkelijk te kunnen oplossen door een midi filter toe te passen. Helaas blijkt dit niet eenvoudig te kunnen in Ableton. lk heb wel deze M4L device gevonden: https://maxforlive.com/library/device/2593/midi-filter die CC message wel lijkt te kunnen filteren, alleen die doet niks met CC 123, die wordt gewoon doorgelaten, terwijl het sustain pedal message (CC 64) wel gefiltered wordt. Ik heb ergens gelezen dat Ableton messages boven 119 negeert omdat dat exclusive messages zijn, geen idee of dat echt zo is, maar dat zou eea kunnnen verklaren.

Ik zoek nu een andere manier om die message te filteren en hopelijk lost dat dan het Cut Off reset probleem ook op (maar dat is natuurlijk ook nog maar de vraag). Wie heeft hier een oplossing voor, hardware of software matig....?
 
Laatst gewijzigd:
Ik kan je er niet mee helpen, maar -indien je Ableton gewoon gekocht hebt- kan wel zeggen dat ik laatst een goede ervaring had met hun helpdesk. Ik had een midi probleem met een max patch en dat is uiteindelijk opgelost door de Ableton medewerker met een aangepaste patch. Je bent wat heen en weer aan het mailen met logs en probleem beschrijvingen, maar voor mij kwam er uiteindelijk dus wel iets goeds uit :)
 
Ik kan je er niet mee helpen, maar -indien je Ableton gewoon gekocht hebt- kan wel zeggen dat ik laatst een goede ervaring had met hun helpdesk. Ik had een midi probleem met een max patch en dat is uiteindelijk opgelost door de Ableton medewerker met een aangepaste patch. Je bent wat heen en weer aan het mailen met logs en probleem beschrijvingen, maar voor mij kwam er uiteindelijk dus wel iets goeds uit :)

Ik kan het proberen, maar heb daar sterke twijfels bij. Mensen vragen al jaren om een dergelijke feature (ik heb posts vanaf 2006 gezien) en als er al zoiets in komt, dank denk ik dat dat maar tm CC 119 gaat (want alleen die messages kan je nu in de Midi CC enveloppes selecteren).
 
Oh wauw, lees net in een post dat de Roland A880 in staat is om All Notes Off te filteren, laat ik die nou net 3 weken geleden gescoord hebben :D. Hopelijk geldt dat dan voor beide types, want je hebt er blijkbaar 2 (120 & 123). Ik ga hier straks ff mee experimenteren en zal het resultaat hier posten.
 
Ok cool dat werkt! De Roland A880 in mix mode gezet en dan de filtering van All Notes Off en nu zendt hij geen CC 123 meer uit. En hiermee is ook gelijk de Cut Off reset verholpen, maar dat lijkt met toch wel een bug in de Komplete Kontrol plugin, want dat is echt een totaal andere CC message!
 
Back
Top