Old school synths. aansturen via DAW.

Drifter

Drifting with the flow
Lid sinds
15 december 2003
Berichten
144
Locatie
Zuid Holland
Goedemorgen.
Ik wil mijn oude synths aansturen via mijn DAW (FL studio 20) het zijn een Korg M1/ een Korg 01/Wfd/ een Korg Wavestation Ex/ en een Korg Triton Clasic. Ik heb hiervoor een M-Audio midisport 4x4 gekocht en deze aangesloten op de synths en mijn pc maar het lukt me maar niet om alles goed werken te krijgen in FL studio.
FL Studio ziet de M-Audio en ook dat hij vier inkomende en uitgaande kanalen heeft maar ik kom er niet uit hoe ik deze kanalen moet instellen.
Ik zou het heel erg op prijs stellen al er hier iemand is die mij hiermee kan helpen.
Alvast hartelijk bedankt.
 
Eerst eens beginnen met het midi kanaal te checken. Begin eens met 1 synth en sluit die aan op poort 1. Vervolgens stuur je midi naar die poort op channel 1, en je stelt de synth in om midi te ontvangen op channel 1. Daarbij gaat de midi kabel natuurlijk in de “midi in” op de synth.
 
Dank voor uw snelle reactie.
Ik heb alle uit poorten van de synths. aangesloten op de in poorten van de Midisport en de in poorten van de synth.op de uit van de Midisport en krijg inderdaad geluid in fl studio. Ik heb de midi clock van elke synth. op EXT gezet en de het midi kanaal op 1. Moet ik elke synth. nu een eigen midi kanaal geven? bv synth. 1 kanaal 1 synth 2 kanaal 2 etc.??.
En moet ik hetzelfde doen in de midi settings in fl studio??? ik bedoel synth. 1 op ingaande poort 1 en ook de uitgaande poort op 1??
Ik stel veel vragen maar het duizelt me nogal om het goed werkend te krijgen, ik hoop op uw hulp.
Alvast bedankt.
 
Voor het gemak tutoyeer ik even :€)

In heb meestal de synths staan op MIDI kanaal “All”. Dan “luistert” hij gewoon naar alle MIDI kanalen. In je DAW dan 4 sporen aanmaken om te beginnen en dan elk spoor verwijzen naar de verschillende out ports van je MIDI interface. Als MIDI kanaal kun je dan gewoon voor alle kanalen 1 instellen. Dan zou het in de simpelste vorm zo moeten werken. Wellicht volledig overbodig, maar audio gaat niet over MIDI naar de computer.
 
Dank voor uw snelle reactie.
Ik heb alle uit poorten van de synths. aangesloten op de in poorten van de Midisport en de in poorten van de synth.op de uit van de Midisport en krijg inderdaad geluid in fl studio. Ik heb de midi clock van elke synth. op EXT gezet en de het midi kanaal op 1. Moet ik elke synth. nu een eigen midi kanaal geven? bv synth. 1 kanaal 1 synth 2 kanaal 2 etc.??.
En moet ik hetzelfde doen in de midi settings in fl studio??? ik bedoel synth. 1 op ingaande poort 1 en ook de uitgaande poort op 1??
Ik stel veel vragen maar het duizelt me nogal om het goed werkend te krijgen, ik hoop op uw hulp.
Alvast bedankt.

een midi poort heeft 16 verschillende midi kanalen

je heb een midi interface met vier midi poorten (in en uit)
En aangezien je u vier synths elk op een aparte midipoort hebt geplaatst, hoef je enkel de juiste midi in en out poort te kiezen,, het midikanaal in FL moet gelijk zijn aan het midikanaal van de synth die je wil aansturen

Heb je een multitrimbale synth dan kies je zijn desbetrefffend in en out port en kies je als midikanaal het midikanaal van het desbetreffende part(geluid)

bvb part 1 (wat je op midichannel 1heb gezet)van een multitrimbale synth is een bas geluid, die synth zit in midisport poort1 en midispoor in Fl zet je op midichannel 1
part 2 (wat je op midichannel 2 heb gezet van een multitrimbale synth is een pad geluid, opnieuw synth zit in midisport poort1 en midispoor in fl zet je dan op midichannel 2

enzo verder
 
Wow wat een snelle reacties allemaal.

Maaarr het is gelukt dankzij jullie hulp op een synth na... In mijn DAW werkt het prima maar ik merk nu dat als ik niet via de pianoroll van FL Studio speel maar gewoon via de toetsen de Korg Wavestation in een toon blijft hangen terwijl ik de rest van de synths gewoon kan blijven bespelen, doe ik hier iets fout????
Maar ik ben gelukkig door jullie al een heel eind opgeschoten.

Dank jullie hartelijk :-)
 
Check eens of je nergens een midiloop hebt
synths durven wel eens doorslaan door midi boodschappen en al zeker bij midiloops
Ben niet vertrouwd met de wavestation maar in zou zeggen check het internet eens voor eventuele midibugs
 
Maaarr het is gelukt dankzij jullie hulp op een synth na... In mijn DAW werkt het prima maar ik merk nu dat als ik niet via de pianoroll van FL Studio speel maar gewoon via de toetsen de Korg Wavestation in een toon blijft hangen terwijl ik de rest van de synths gewoon kan blijven bespelen, doe ik hier iets fout????

Als je wil uitvinden waar het misloopt: 1 ding per keer proberen.

Eerst de kabel van de interface MIDI out > Wavestation MIDI in. Maak nu een MIDI clip aan in FL. Speelt de Wavestation iets? Zoja, goed!

Eigenlijk ben je nu al klaar, tenzij je de Wavestation ook als controller wil gebruiken. Wil je dat niet, dan hoef je niet meer kabels dan dat aan te sluiten. Wil je dat wel, dan verbind je de MIDI out van de Wavestation met de MIDI in van de interface. Op de Wavestation zelf zorg je er voor dat MIDI Local op "off" staat.

Als je nu een toets op de Wavestation indrukt stuurt die een MIDI signaal naar FL Studio. FL Studio stuurt het MIDI signaal dan weer gelijk terug. Als je MIDI Local niet op off zet gebeurt er alsnog niks; maar dan wordt de noot 2 keer tegelijk gespeeld (1 keer doordat het toetsenbord naar de soundengine stuurt, 1 keer omdat de MIDI in naar de soundengine stuurt).

Het hele clock-gebeuren is niet van toepassing tenzij je iets wil doen met de clock - m.a.w. de sequencer van een van je synths moet starten of de arpeggiator moet gelijk lopen. FL Studio moet dan ook weten dat 'ie clock moet transmitten.

Wat je ook kunt proberen is MIDI-OX installeren. Dan kun je wellicht beter zien waar iets misgaat. http://www.midiox.com/

Het is iets lastiger om er achter te komen als je er zelf niet bij staat. De makkelijkste optie voor apparaten die moeilijk doen is om ze gewoon alleen maar via de MIDI-out te gebruiken (als je er verder niet uit komt).
 
Alles is voor elkaar en werkt als een zonnetje, het bleek dat de midikabel niet in orde was, deze heb ik vervangen en alles is nu storingsvrij.
Kan nu lekker old school gaan klooien :-)
Thanks
 
Back
Top