Tips gevraagd: MIDI keyboard voor vrouwlief.

matrix

Ingeburgerd
Lid sinds
3 augustus 2003
Berichten
64
Locatie
Rotterdam
Voor in de oefenruimte wil mijn vrouw graag een extra keyboard, dat daar ook kan blijven staan. Thuis oefent ze haar zangpartijen middels een Casio keyboard, zo eentje met ingebouwde luidsprekers, 1-finger chords, ritme-automaat etc. Maar ze is niet bepaald handig in het bedienen van apparatuur en al die mogelijkheden gebruikt ze dan ook niet. Dus nog zo'n ding erbij is niet zinnig.

Ik bedacht dat een MIDI keyboard controller in combi met mijn JV-1010 een betere keus zou zijn, zolang ze maar vrij gemakkelijk een preset kan kiezen.

Gewenst:
- 49 toetsen, semi-weighted is goed genoeg
- geen toeters en bellen, die ze toch niet gebruikt, zoals pads, meer dan 2 CC controllers en zo
- licht in gewicht, voor als ze hem toch eens moet versjouwen, minder dan 3 kg
- full-size toetsen
- gemakkelijke key-transpose, dus niet via een menu, maar gewoon met up- en down toetsen, eventueel met additionele edit-knop
- gemakkelijke program change, via additionele edit-knop mag ook nog wel
- een display graag, mag eenvoudig zijn, als die maar minstens de transpose-waarde e.d. kan weergeven, ze moet niet hoeven zoeken
- 1 knop/fader met default MIDI volume functie
- input voor sustain pedaal
- een echte MIDI-OUT naast de USB, dus ook als standalone MIDI-controller te gebruiken
- adapter power input, zodat hij standalone zonder PC te gebruiken is. (Kun je zo'n ding ook via de USB bus voeden met een USB-adapter, zoals van je telefoonlader? Met de Roland A-49 schijnt dat te kunnen.)
- als het kan onder de €100,- maar max. €200,- is OK

Wat heb ik al even bekeken op internet?
- Alesis Q49, geen dedicated key transpose en geen display
- Samson Carbon 49, helaas geen adapter power mogelijk, lijkt verder wel redelijk geschikt. Swissonic lijkt me een clone, maar dan zonder dedicated key transpose
- M-audio keystation 49-III, geen MIDI out, geen adapter power
- Roland A-49, geen display, geen adapter power (normaal dan)
- Nektar SE49, nee dus
- Midiplus AK490, nee dus
- Acorn Masterkey 49, nee dus
- Icon iKeyboard 5X, te veel toeters en bellen.
De rest heeft er nog meer.

Jullie weten vast meer dan ik.
 
Ik heb een Roland a500s te koop staan voor 50 euro: https://www.roland.com/us/products/a-500s/

Kan volgens mij het meeste wat je wilt, behalve de dedictated volume control. Volgens mij via een knoppencombo wel te doen. Zelf heb ik er geen adapter bij, maar die bestaat er wel voor. Daarnaast denk ik dat de usb aansluiting wat los zit, die wilde wel eens storen als je het keyboard beweegt. Op te halen (en evt uit te proberen) in Eindhoven.

fetch?id=3688462&d=1548621506.jpg
 
Lijkt me op eerste indruk wel. Hou hem even voor me vast, wil je. Ik ga de handleiding even doornemen om te kijken of hij qua bediening voldoet. Dedicated volume is niet het belangrijkste, er zit een knop op de JV-1010 tenslotte. Gemakkelijk transponeren is wel essentieel, aangezien ze nogal eens 2e stemmen en close-harmony partijen uit wil zoeken en dan graag wat improviseert op de witte toetsen.

Verder heb ik doorgaans goede ervaring met Roland spul qua degelijkheid, getuige aardig wat tientallen jaren oude Roland-zooi hier. Die USB aansluiting zou best eens een gebroken printspoor kunnen zijn, door "wrikken". Heb van forumlid Jikbeh eens een Evolution 449C overgekocht met dat probleem en het met solderen van een bypass opgelost. Hij doet het nog steeds, Jikbeh. :)
 
Ik heb zowel de Alesis Q49 als de M-Audio (Keystation 61 dan wel). Beiden zijn ze makkelijk te transponeren via dedicated knoppen. Ik moet zeggen dat ik persoonlijk de M-Audio iets flexibeler vind dan de Alesis. Je kan vrij functies toekennen aan de slider (kan ook bij de Alesis) maar ook aan het modulatiewiel (kan NIET bij de Q49). Zo heb ik bij de M-Audio volume toegekend aan het modulatiewiel en panpositie aan de fader.

De aangeboden Roland lijkt me trouwens ook niet slecht.

Dit voor mijn 2cts.

Succes met de zoektocht.

:doei:

Danny
 
Ah jammer, ik had niet naar de Octave transpose gekeken inderdaad. Staat gelukkig niet in de weg hier :)
 
Wat die key transpose op de Alesis betreft: het is geen dedicated knop (wel voor een octaaf maar niet per halve toon). Maar op zich is die halve toon transpositie heel makkelijk. Een druk op de knop "MIDI/SELECT", de toets onder "Transpose b" of "Transpose #" indrukken totdat je op de correcte toon staat.
Misschien is dit qua eenvoud wat je zoekt.

Ik heb zelf gemerkt dat de M-Audio 61 anders is op het gebied van mogelijkheden dan de 49 versie dus daar ik trek ik me terug. De 61 versie is nochtans wel de moeite waard, zeker voor het geld dat ie maar kost.

:doei:

Danny
 
Ben ik weer.
Arturia Keylab Essential 49? Wel iets te veel CC toeters en bellen voor vrouwlief, maar die kan ik voor haar op <Off> zetten en alleen MIDI volume over laten. En 6 user preset pads voor patchkeuze is voor haar genoeg.
Weet iemand of het keybed een beetje behoorlijk is?
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb de Samson Carbon 49 (vijf jaar), en ben er gelukkig mee. Heel helder/gebruikersvriendelijk allemaal, met display, wel veel midi control dingen erop. Je kan deze via de usb voeden, maar ook met een externe power adapter. Oktaafje (toontje) lager, hoger; eitje. Idem dito wisselen van midikanaal en/of programma.
Ik ben geen ervaren keyboard speler en kan daarom het aanvoelen van de keyboard niet goed op zijn waarde schatten. Voor mij amateur gepiel voldoet het prima.
De vormgeving moet je liggen; ik vind het tof. Ik heb niet het idee dat hij bijzonder stevig is, zo voel het niet aan. Zelf zou ik er niet veel mee gaan "slepen".
 
Laatst gewijzigd:
Laat ik dit onderwerp dan ook maar even netjes afsluiten. Het is die Arturia Keylab Essential geworden. De zwarte, want een witte wordt zo gauw vies... Keybed is ook niet verkeerd.
 
Back
Top