Beste MIDI-sequencer voor externe stagepiano

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Ik wil graag met MIDI werken icm met mijn stagepiano. De meeste DAWs ondersteunen dat, echter de meeste mensen gebruiken een extern keyboard als masterkeyboard om software-synths en samples aan te sturen.

Het eerste probleem waar ik vaak al tegenaan loop is het selecteren van de banken. Als je bijvoorbeeld via de pianoroll of event editor een waarde moet toekennen aan control change MBS en LSB, dan wordt het heel onpraktisch om de gewenste klank aan te sturen.

Op mijn iMac heb ik Logic Pro X staan (die computer staat momenteel niet bij mij). Ik had na heel lang uitpluizen hoe het moet een instrument definition file gemaakt. Maar vaak zijn er toch synchronisatie-problemen: dan hoor ik toch de GM2 piano 1 (die kwalitatief minder klinkt dan de patches in aparte banken). Als er elke keer dat soort problemen optreden, dan werkt dat niet prettig.

Ik beschik op mijn Windows computer over een oudere versie van Sonar (X1 LE). Ik moet by the way zeggen dat ik deze DAW een stuk beter vindt klinken dan wanneer ik met Logic werk. Logic klinkt erg 'digitaal' en 'glad' vind ik. Volgens mij is de sound engine van Sonar anders en klinkt het geluid zoals ik het waarneem wat organischer en voller. Ik heb heel lang geleden met Cakewalk Pro Audio geleerd hoe je met MIDI kan werken, dus Sonar komt veel dichter daarbij in de buurt. Ik heb alleen nog geen instrument definition file kunnen vinden van mijn stagepiano (Roland RD-700SX + 2 expansion boards). Je kan het zelf maken, maar dat kost ook weer een hoop tijd.

Best frustrerend dat ik met software vaak lang moet uitpluizen hoe het werkt, zodat ik niet meer toekom aan waarvoor ik het wil gebruiken - muziek maken.

Wat zijn jullie gedachten hierover? Welke DAW of MIDI-sequencer vind je prettig werken?
 
In ieder geval niet Ableton, gebruik ableton al een jaar of 10 maar het is gewoon niet fijn. Reason vond ik een goede sequencer hebben en ook logic,
Anyhow dit is persoonlijk. Probeer gewoon wat uit.
 
...

Wat zijn jullie gedachten hierover? Welke DAW of MIDI-sequencer vind je prettig werken?

het hangt ervan af wat je daadwerkelijk kwa midi wil gebruiken. Als je doel is om gewoon VST instrumenten in realtime te kunnen gebruiken via je piano dan zou ik geen daw nemen, maar alleen een vst host zoals bijvoorbeeld cantabile
https://www.cantabilesoftware.com/

De lite versie is gratis, is wel windows only op dit moment.

Als je midi patterns en audio patterns mee wil laten lopen dan zou ik voor ableton gaan in combinatie met een push 2 controller. Die controller zet je dan op je piano en dan heb je 64 pads om elke midi of audio clip te kunnen starten waar je met je piano dan gebruik van maakt of overheen speelt.

DAW's als cubase of logic of sonar vind ik zelf totaal ongeschikt voor live gebruik, dat zijn meer arrangeer tools voor in de studio naar mijn mening.
 
Back
Top