MIDI controlled audio mute / gate processor?

Even een update voor 'het archief':
Inmiddels heb ik een apparaatje kunnen vinden dat via MIDI het volume van een aantal kanalen kan aansturen:

De Rocksonics MVCA-4 "Xtrahand"
Het is een product uit de USA dat in de jaren 90 gemaakt werd.
Je kunt maximaal van 4 kanalen het volume bepalen via MIDI note on/off messages of control changes.

Apparaat werkt supersimpel, en precies wat het moet doen.
Meer kanalen was leuk geweest maar dan wordt het ook snel een duurder en/of complexer apparaat met mogelijkheden die ik niet zoek.
Heb 'em via ebay gevonden, ding ziet er zo uit:

s-l1600.jpg


s-l1600 (1).jpg
 
Nice, bedankt voor het updaten van "het archief" :) Heb je 'm al binnen?

Lijkt me een handig apparaat, waar ben je nu in totaal op uitgekomen ? (qua EU)

Ja heb em binnen en getest, werkt heel erg makkelijk:
- MIDI kanaal voor elk van de 4 poorten instellen op de Xtrahand, bijv. MIDI kanaal 11 voor IN/OUT 1
- De te 'muten' of levelen geluidsbron via een vd 4 IN/OUTputs aansluiten
- En vervolgens in de DAW een instrument aanmaken met het betreffende MIDI kanaal (bijv. 11), waarna je middels notes aan te slaan tussen C-1 en C-9 het volume bepaalt (note C-1 is 'mute' terwijl bij note C-9 het kanaal maximaal open is)

Heb em gevonden door eerst uren lang te googlen op allerlei zoektermen, mede dankzij deze thread wist ik extra zoektermen te gebruiken zoals "Midi controlled VCA".
Toen ik een plaatje vond van dit apparaat eerst nog wat verder onderzoek ernaar gedaan en toen gekeken op ebay.
Alleen in Amerika zijn die dingen te krijgen voor zover ik heb gevonden.
 
Top, lekker dat het zo'n rechtstreeks apparaat is zonder verdere afleidende fratsen.
Wat was je er nu totaal voor kwijt ? (Gewoon even nieuwsgierig, maar ik zal niet naar Ebay gaan; wie weet zoek jij nog zo'n unit voor extra channels ;) )

En al opengeschroefd om te zien welke VCAs er in zitten? :D

Het ding zelf was $75, maar met verzenden en importkosten zat ik op $130 zoiets, tja weinig aan te doen.
Ik heb 'em niet opengeschroefd, ben niet heel erg handig met dat soort dingen :)
 
Kun je denk ik beter een Behringer Cybermix oid kopen, heb je 32 kanalen die je op dezelfde manier kunt besturen en zijn vaak een stuk goedkoper te vinden ;)
 
Kun je denk ik beter een Behringer Cybermix oid kopen, heb je 32 kanalen die je op dezelfde manier kunt besturen en zijn vaak een stuk goedkoper te vinden ;)

Haha, nou, ik was daar dus bijna voor gegaan.
Stond er eentje op marktplaats voor 50 euro ofzoiets.
Contact over gehad met de verkoper, en had em zo goed als gekocht.

Gelukkig uiteindelijk dus niet gedaan, want dat ding moet je aansturen via Windows 95 / 98 compatible Cybermix software en een speciale poort (RS-232 ofzoiets) vanaf een PC.

A. een pc heb ik niet (laat staan met zo'n poort), B. de Cybermix software zat er niet bij en die is ook nergens online te vinden.

Dus dat zou een fiasco zijn geworden! En al zou het dan allemaal toch wel gaan werken, dan zou ik met een extra pc zitten om het aparaat te configureren... overkill.
Maar toch dank voor het meedenken!
 
Laatst gewijzigd:
Das nog eens goed om te weten, dat wist ik niet. Dacht dat ze naast de PC interface gewoon via midi bestuurd konden worden (note on / off), maar blijkbaar niet dus. :o:

EDIT; Volgens mij toch echt via midi te besturen, zie hier;

Cybermix reacts to MIDI messages starting with 9 (NoteON) and operates on channel 1.

Hex:
900000 is max volume channel 1
90007F is min volume channel 1
900100 is max volume channel 2
90017F is min volume channel 2
and so on..

MUTE function is on hex 8..... (NoteOFF)

Velocity is the current fader-value.

www.midisolutions.com MIDI Mapper useable for wrapping standard control-changes into this.
 
Laatst gewijzigd:
Das nog eens goed om te weten, dat wist ik niet. Dacht dat ze naast de PC interface gewoon via midi bestuurd konden worden (note on / off), maar blijkbaar niet dus. :o:

EDIT; Volgens mij toch echt via midi te besturen, zie hier;

Hmm interessant! Heb ik niet goed gegoogled denk ik, want ik was dit niet tegengekomen.
Nou ja, wellicht voor de toekomst nog iets, thanks!
 
Back
Top