MIDI controlled audio mute / gate processor?

jes303

DIY brain mods
Lid sinds
30 augustus 2002
Berichten
802
Locatie
Transistorbasstraat 303
In het verleden had ik een Yamaha 01V mixer waarmee ik kanalen kon muten via MIDI (sysex).
Ik heb deze verkocht omdat ik een analoge mixer wilde die meer "hands on" is.
In mijn DAW had ik dan op bepaalde punten in een track MIDI commands geprogrammeerd die bijv. pattern 1 op de 01V kon muten, en 4 patterns verder weer aanzette.
Maar nu mis ik de mogelijkheid om via mijn DAW bepaalde kanalen geautomatiseerd tijdelijk te muten in een track.

Die kanalen zijn bijv. mijn tr-606, of een distortion pedaal dat een bak ruis mee geeft.
Een optie zou een gate unit zijn om bijv. de distortion pedaal stil te maken zodra die geen input geeft.
Maar met de 606 - die gewoon via midi clock > sync24 meeloopt met de daw maar verder niet aan te sturen valt - wordt dat al lastig, en via sidechainen wordt het ook zo'n gegoochel.

De enige nette optie die ik nu kan bedenken, is toch een zo goed koop mogelijke digitale mixer te kopen welke channel fading / muting via MIDI biedt.
Zoals deze: https://www.thomann.de/nl/behringer_x_air_xr12.htm
Maar dat is weer een enorm apparaat erbij, niet alleen fysiek maar ook qua opties... nogal overkill.

Zijn er alternatieven op dit gebied? Een MIDI controlled kastje dat audiosignalen kan muten / gaten?
Ik kan ze niet vinden.
 
Update / note to self:
Nog steeds geen goede oplossing hiervoor gevonden.
Enkele opties:

1. Een digitale mixer aanschaffen, die via MIDI aanstuurbaar is, zoals de Yamaha 01V of Behringer X AIR XR12.
Nadeel: prijzig / overkill.

2. Iets in elkaar knutselen mbv een Raspberry Pi Of Arduino.
Richting: https://www.jimkim.de/guitar-project...o-midi-switch/
Nadeel: gedoe, tijdrovend, en gebrek aan kennis.

3. Deze kopen, doet volgens mij wat ik zoek: Prostage Remote Volume
https://www.prostage.eu/midi-volume-pedal.html
Nadeel: prijzig en slechts 1 kanaal.

4. Een Nobels MV-C kastje 2ehands op de kop tikken.
Is een MIDI controlled volume regelaar, 2 kanaals.
Nobels maakte dit kastje in jaren 90, maar is niet meer in productie en lastig te vinden.
Quote:
The MV-C is a 2 channel MIDI controllable volume attenuator. With it's variety modes it can be used for a lot of applications. Even mixing automation via MIDI is possible.
Plaatje:
MVC front.jpg - Click image for larger version  Name:	MVC front.jpg Views:	1 Size:	78,9 KB ID:	3707341
 
Audio opnemen en muten/unmuten in DAW?

Tsja, dat kan maar maakt het wel een stuk omslachtiger.
Ik wil liefst vanuit mijn DAW direct alles kunnen aansturen (dus ook bepaalde synths met een eigen sequencer zoals een 303 of 606), en muten zodra ze niet in de mix moeten zitten.
Eerst iets apart opnemen en dan weer verder verwerken haalt een stuk gemak weg.
Maar dank voor het meedenken :)
 
misschien begrijp ik je vraag niet goed. maar als je voorheen een daw gebruikte om je digitale mixer via sysex kanalen te laten muten en unmuten..... dan neem ik aan dat je het niet erg vind om “hybride” te werken (zowel hardware als software te gebruiken).

Waarom zou je dan niet je daw gebruiken om de die taak op zich te nemen. bv door de 606 en distortion rechtstreeks op een kanaal van je daw te laten binnenkomen.... en daarna pas door te sturen naar je analoge mixer?! dan kan je muten en unmuten op je daw .... eventueel kan je dan je computer weer aansturen met een simpel midi controllertje? een andere optie is als jouw mixer direct out heeft.... en je een audio interface hebt met meerdere inputs.... dan kan je bv de audio door je tafel laten gaan (behoud je dat voordeel) en gaat het daarna via direct out naar audiokanalen binnen je daw (zou je een template van kunnen maken die overeenkomt met je analoge mixer) en zet je de output van je mixer op uit (niet volume uit.... maar via een knopje op je mixer fysiek geen output van mixer naar speaker uit kunt zetten)... maar luister je enkel naar wat er als master uit je daw is (eventueel kan je die weer terugrouten naar je mixer als 2 track in: en kan je op je mixer ook nog eens switchen tussen volledig hardware setup / hybride / volledig daw.... mits je mixer dat ondersteunt)

toffe van deze setup is dat je de functies van de analoge mixer behoud maar de voordelen (automation / fx etc) van je daw kunt gebruiken.
(zo doe ik t zelf namelijk)
 
https://reverb.com/item/64475-niche-audio-control-module

Nice ACM, te vinden voor rond de 50 euro. Online zijn er ook nog audiopath upgrades achterhalen.
Wij hebben onze hele mixer hiermee voorzien incl. audio path update en dat werkt perfect.

Wow, dit is PRECIES wat ik zoek! Dat ik na al die uren googlen niet zoiets ben tegengekomen... ik zocht duidelijk in de verkeerde hoek.
Dank dank, ik ga kijken of ik zoiets kan vinden hier in NL.
 
misschien begrijp ik je vraag niet goed. maar als je voorheen een daw gebruikte om je digitale mixer via sysex kanalen te laten muten en unmuten..... dan neem ik aan dat je het niet erg vind om “hybride” te werken (zowel hardware als software te gebruiken).

Waarom zou je dan niet je daw gebruiken om de die taak op zich te nemen. bv door de 606 en distortion rechtstreeks op een kanaal van je daw te laten binnenkomen.... en daarna pas door te sturen naar je analoge mixer?! dan kan je muten en unmuten op je daw .... eventueel kan je dan je computer weer aansturen met een simpel midi controllertje? een andere optie is als jouw mixer direct out heeft.... en je een audio interface hebt met meerdere inputs.... dan kan je bv de audio door je tafel laten gaan (behoud je dat voordeel) en gaat het daarna via direct out naar audiokanalen binnen je daw (zou je een template van kunnen maken die overeenkomt met je analoge mixer) en zet je de output van je mixer op uit (niet volume uit.... maar via een knopje op je mixer fysiek geen output van mixer naar speaker uit kunt zetten)... maar luister je enkel naar wat er als master uit je daw is (eventueel kan je die weer terugrouten naar je mixer als 2 track in: en kan je op je mixer ook nog eens switchen tussen volledig hardware setup / hybride / volledig daw.... mits je mixer dat ondersteunt)

toffe van deze setup is dat je de functies van de analoge mixer behoud maar de voordelen (automation / fx etc) van je daw kunt gebruiken.
(zo doe ik t zelf namelijk)

Hmm ja dat zou inderdaad ook kunnen, eerst door de audio input(s) van de DAW laten lopen en vervolgens weer naar de mixer. Ik heb nu een 2channel audio interface die ik voor andere dingen gebruik, dus dan zou ik aan de audio interace kant kunnen uitbreiden/vervangen. Stof tot nadenken, thanks!
 
welcome.... maar nog beter eerst door je mixer en dan pas je daw in.... waarbij je enkel luisterd naar de audio die uit je daw komt.... (direct out functie op je mixer mocht je die hebben).... dan kan je namelijk in je daw ook nog een opname ervan maken in losse kanalen (afhankelijk van hoeveel inputs je geluidskaart dan heeft)
 
Laatst gewijzigd:
Gewoon even benieuwd:
Was Niche de enige fabrikant van dit soort apparaten? Ik kan geen "audio control modules" van andere merken vinden.
Wel zo'n Niche gevonden op ebay USA (crappy staat) en reverb.com (niet goedkoop en ook weer US only).
Op Gearslutz noemt men ze in deze thread ook wel "summing mixers" of "summing boxes", maar of dat de juiste term is (dan kom ik uit bij dit soort spul, ander segment).

EDIT - nog zo'n soort apparaat:
AKAI MB76 - https://reverb.com/ca/item/3257143-a...mmable-mix-bay
Bron: http://www.stickist.com/viewtopic.ph...12047&start=10

Er is blijkbaar niet echt een universele naam voor dit soort apparaten.
 
Laatst gewijzigd:
heb op een tip van brz voltage controlled schakelaars gemaat met 1 simpele transistor. Bv een tap tempo met clock input zodat de EHX Memory boy aan midi synced.
Anyhow snap niet waarom je niet gewoon alles appart je DAW in kan sturen. Simpele gate erop en klaar.
Alhoewel dat midicontrolled vca ding wel weer andere creatiefe mogelijkheden bied. Maar dat was je vraag niet.
Akai heeft ooit een midi controlled mixer gemaakt. [h=1]AKAI MPX820[/h]
 
heb op een tip van brz voltage controlled schakelaars gemaat met 1 simpele transistor. Bv een tap tempo met clock input zodat de EHX Memory boy aan midi synced.
Anyhow snap niet waarom je niet gewoon alles appart je DAW in kan sturen. Simpele gate erop en klaar.
Alhoewel dat midicontrolled vca ding wel weer andere creatiefe mogelijkheden bied. Maar dat was je vraag niet.
Akai heeft ooit een midi controlled mixer gemaakt. AKAI MPX820

Ik had ooit een Yamaha 01V die dat ook prima kon, dat was leuk, gewoon een midi message sturen en het betreffende kanaal werd gemute of gefade.
Maar voor de rest vond ik digitaal mixen niet erg prettig werken, al die irritante menu's en switchen tussen parameters.

Wat betreft alles apart mijn DAW in sturen... ik heb ongeveer 20 kanalen in m'n mixer (ok ik gebruik ze niet altijd allemaal tegelijk), dus dat allemaal de DAW in laten gaan, phoe.
Dat wordt dan investeren in een dikke multi in/out en een snellere pc.

Bovendien, ik gebruik mijn DAW om de midi apparatuur aan te sturen (+ interne samples), dus om dat dan weer in te routen, wordt een zootje.
Beste zou toch weer een digitale mixer zijn, maar die wel intuitief werkt, alle knoppen direct 'grijpbaar' is zoals bij een analoge tafel, maar dat is een prijsklasse die voor mij te hoog is.
 
Vond net dit interessante project: een bordje voor €65 met MIDI in/out en een stereo in/out:
http://www.axoloti.com/product/axoloti-core/

Daarmee zou men - in combinatie met de Axoloti patcher software - een patch kunnen maken die een (stereo) signaal bewerkt, bijvoorbeeld het volume.
Hopelijk kan het stereo kanaal links-rechts onafhankelijk bewerkt worden, want dan heb je een 2 kanaals "muter".
Beetje overdreven misschien want het signaal wordt eerst digitaal gemaakt, dan bewerkt, en dan weer analoog gemaakt, magoed, het opent weer extra mogelijkheden.

axocore_glossy_reflection.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Een Axoloti kan dat zeker (Ook los per kanaal), maar is wel erg overkill voor wat je wilt bereiken.
Wat je zoekt is een VCA controller, iets als een Mackie Ultramix, Behringer Cybermix, CAD Megamix etc.
 
Een Axoloti kan dat zeker (Ook los per kanaal), maar is wel erg overkill voor wat je wilt bereiken.
Wat je zoekt is een VCA controller, iets als een Mackie Ultramix, Behringer Cybermix, CAD Megamix etc.

Oh ja de Behringer Cybermix, maar natuurlijk! Die was ik helemaal vergeten, daar had ik een jaar of 10 a 20 geleden al eens naar gekeken.
Maar goed, weer een paar extra opties die waren weggezakt, bedankt!
 
Back
Top