Midi clock ervaringen?

Idd, maar alles relatief,,
Cubase voor atari is ook wel gemakklijker in gebruik tov notator,
maar die heeft een soort van human touch op de sync die wel geapprecieerd werd of mss voor bepaalde genres, niet voor layering

As you know,
Ik kom van die Amiga SoundStudio Tracker Setup, en nu met Win7 ableton en cubase 6.5,
maar ik wil vandaag de dag gemakkelijk op de nauwkeurigheid van het beat grid kunnen multi track masteren.
Zodat ik zonder problemen objects kan knippen.
Dan is best alles zonder teveel jitter
En ook om in ableton midi to audio te bouncen

Alles in perfecte sync krijgen, (Synths, Mashine, MPC, Drumstation, MC909, TR-08,.. )
en met een lage latency, dat kan ik nog niet,
Dan moet ik naar osx gaan denk 'k

Soit, het blijft altijd achteraf m'n tracks multi track afmixen denk 'k,, Da's met Samplitude

Of ja, anders is gewoon Alles In the box,,, a la FL studio en logic,, maar dat vind ik ni echt
Ge hoort dat ook,, Da leeft ni
 
Syntax, als je Cubase sync laat lopen met de rytm i.p.v. andersom, welke BPM geeft Cubase dan aan ?
Die rytm clock kun je dan blijkbaar op 24 of 48 pulsen laten lopen, hoe reageert de BMP aanduiding in dan Cubase ?

De rytm kan welk een midi clock zenden, echter Cubase kan geen slave zijn op basis van een midi clock signaal, zie hieronder een stukje uit de help van Cubase, en dan vooral de laatste zin.
Code:
[I]MIDI clock is a signal that uses position and timing data based on musical bars and beats to determine location and speed (tempo). It can perform the same function as a positional reference and a speed reference for other MIDI devices. Cubase supports sending MIDI clock to external devices but cannot slave to incoming MIDI clock.

Important[/I]  [I]MIDI clock cannot be used to synchronize digital audio. It is only used for MIDI devices to play in musical sync with one another. Cubase does not support being a MIDI clock slave.[/I]
Wat betreft 24 of 48 pulsen, dat geldt blijkbaar enkel van het te zenden signaal en niet voor het ontvangen signaal. En het betreft din sync, volgens mij is dat niet hetzelfde als midi clock?

Code:
[I]OUT PORT FUNCTIONALITY

selects what type of signal the MIDI OUT port will send.

• MIDI makes it possible for the port to send out MIDI data.

• DIN 24 will make the port send DIN 24 sync pulses. No MIDI data is sent on the port when this option

is selected.

• DIN 48 will make the port send DIN 48 sync pulses. No MIDI data is sent on the port when this option

is selected[/I]
 
Idd vreemd en ik heb er zo ook geen verklaring voor, die cubase setting staat aan, dus dat zie je op de rytm ook weergegeven. Bij een start blijft Cubase vrolijk op 120 en de rytm duikt naar 110bpm.
Klankmatig hoor je dat dus ook. De rytm is een recentere aanschaf waar het nu echt op begint te vallen nu ik ook wat meer hardware aan elkaar aan het knopen ben. Links of rechtsom denk ik dat een investering hierin niet gek is en dan een kijken wat er gebeurt. Al dit geneuzel gaat af van de tijd om te pingelen (en die is al spaarzaam) ;-)
Toch zou ik dit eens troubleshooten, want is niet normaal. Probeer eens cubase met enkel de rhytm en 1 midikabel?


Alle tussenoplossingen klinken mooi op papier maar hebben in de praktijk meestal uiteenlopende ergernissen.
 
Syntax, ik werk niet met Cubase maar, kun je niet monitoren wat er allemaal bij die sync wordt verzonden ? De timing kan bij het monitoren wel verstoord worden, maar het gaat dan maar om de inhoud. Mss storen andere signalen bvb. SPP ?

Stephen ik kom nog van het Atari pre-Notator gebruik, de naam van het programma weet ik niet meer maar het was van Belgische fabricatie.
Later dan toch vervangen door Notator, geweldig ding maar wat een ugly ui. Soit, das history.
 
Ik zou eerst maar eens kijken welke midi interface je gebruikt. En hoe.

Irq’s hadden er vroeger ook wat mee te maken. Maar ben al jaren weg bij Windows dus kan je er niks over vertellen.
 
Mss Master Track Pro ??? Of dat was er ook voor amiga, en ik denk belgisch ??
Soit idd, verleden tijd, maar ik vind dat plezant om daar testjes mee te doen,

Ik ben via discogs bezig om de Serious Beats tot vol 11 te scoren, die zijn van het Atari tijdperk,, tot 93,
En ja wadde, die timing (en qualiteit) van die tracks,, dat swingt toch hoor,,,
 
Dat varieert naargelang de OSX (en logic) versie, Snow Leopard is minder dan later versies
 
Ja die enige vraag blijft nog altijd onbeantwoord : welke maximum timer-nauwkeurigheid heeft elks van die OS'sen ?
Ik ken ze enkel van windows... 0,001 seconde. Mac-users willen/kunnen blijkbaar niet antwoorden want hoooo mac is untouchable hé.

Dat leek vroeger wel zo, maar ik ken er toch al enkele die over zijn naar Windows.
Soit we zullen de Mac vs. Win achterwege laten, maar je zou kunnen stellen dat hoe moderner de computer en zijn OS hoe slechter de timing... .
Ik zat gisteren nog mijn Win10 notebook te optimaliseren voor NI Traktor; eigenlijk zet je gewoon al die toeters en bellen uit om het te verbeteren.
 
Stephen als de timer-resolutie verandert zou dat n.m.i. ook zichtbaar moeten zijn in de midi-files die door die software wordt gemaakt. De minimum timer-resolutie wordt normaal bepaald door het OS, ongeacht processor snelheden e.d. Een DAW-programmeur kan er wel voor kiezen om die minimum timer-resolutie over te nemen ofwel een hogere. De software zal dan wel minder nauwkeurig registreren maar het systeem iets minder belasten.
Nou ja, ik vind dit toch een belangrijk aspect in het onderzoek naar een goede synchronisatie, temeer er gebruik wordt gemaakt van instrumenten of software die in een loop-modus moeten werken.

Steve303 "hoe moderner de computer en zijn OS hoe slechter de timing..." daar lijkt het soms op hé.
 
Mss Master Track Pro ??? Of dat was er ook voor amiga, en ik denk belgisch ??
Soit idd, verleden tijd, maar ik vind dat plezant om daar testjes mee te doen,

Ik ben via discogs bezig om de Serious Beats tot vol 11 te scoren, die zijn van het Atari tijdperk,, tot 93,
En ja wadde, die timing (en qualiteit) van die tracks,, dat swingt toch hoor,,,

oeps,, apple had voor 93' ook al bruikbare midi sequencer computers, dat was ni alleen de atari,, ,,
 
oeps,, apple had voor 93' ook al bruikbare midi sequencer computers, dat was ni alleen de atari,, ,,

Ja en gewoon hardware sequencers zoals de mmt8. Rete strak want dedicated en zo zijn er nog meer.

Syncen met daw is vragen om moelijkheden. Daarom knippen de meeste gewoon stukje audio van die synth en stoppen die als audio in daw.

En midiclock is ook vragen om problemen. Tenzij je Clock steady als hell is. Zoals via een MPC/Atari met dedicated chips.

Apple en Windows maken eigenlijk niet heel veel uit met midiclock. Osen zijn niet gemaakt voor mega strakke midi. Zijn allemaal layers en wat er allemaal moet gebeuren binnen 1 clockcycle.

Amt8 en Logic was strakker dan lc475 en serial midi.

K2000 vond ze allebei niet mega maar Logic amt8 was beter maar nietzoals met de MPC.

Zoek naar een makkelijke en werkbare oplossing. Maak het je niet te moeilijk of scoor van die dure midiclocks.

Zelf din sync en trigger fan. Maar dan doet daw alleen audio processing en geen sync.
 
Ja dat zal best maar vertel dan eerst effe hoe en wat qua welke midi interface TS gebruikt. Zo kan je niet het probleem goed isoleren.

10 bpm verschil kan, dacht ik, ook met instellingen te maken hebben.
 
Ik gebruik de volgende midi interfaces iConnectivity mio 10 en een E-MU1820. Beide hetzelfde resultaat.

audiocollage wat bedoel je precies met SPP?
 
Het verschil in BPM wordt veroorzaakt doordat de audio interface sample rate op 44.1KHz staat en in het cubase project op 48KHz. Blijkbaar heeft de interface zich anders ingesteld, aangezien het eerst wel goed ging. Dit is op de interface zelf niet in te stellen :-( maar dat gekke ding zou moeten volgen op een of ander manier. Verder uit te zoeken dus...De usamo doet uiteindelijk prima werk! al hoewel ik deze misschien niet direct nodig had, maar ik zie het wel als een aanwinst in de setup.
 
Back
Top