Midi clock ervaringen?

Syntax

Sound is more than a combination of noises
Lid sinds
30 juli 2007
Berichten
552
Locatie
Nabij Den Bosch
Loop zelf tegen een probleem met Cubase en syncen van externe apparatuur bijv. analog rytm. Zolang de track gepauzeerd is geeft de rytm de juiste bpm weer. Start ik cubase, dan zakt de BPM op de rytm met 10 beats in elkaar 120 wordt dan 110. Nu is wellicht een hardware matige midi clock een oplossing om deze ellende nu eens en voor altijd te beeindigen. De E-RM multiclock heb ik al voorbij zien komen in diverse posts. Is redelijk aan de prijs, maar via een audio in (dus niet via midi clock) is een DAW blijkbaar te syncen zodat de rest van de apparatuur een stabiele midi clock krijgt vanuit de E-RM.

Wellicht zijn er nog alternatieven in midi clock land, ofwel wat gebruiken jullie/lossen jullie dit op, en wat zijn jullie ervaringen?
 
Bijna niet nee. E-RM Multiclock is wel echt helemaal te gek.
Alles loopt dat super strak. + je hebt wezenlijk een extra "swing" functie per kanaal.
Is zeker een dure unit, maar is zn geld dik waard.
 
hier ook de erm multiclock met usb, in combinatie met vier midex8 units en een amt8
voor osx logic is de amt8 bruikbaar, maar tis geen 100% perfecte clock
de usamo heb ik ook gehad, maar die was minder,omdat je het volume zelf moet afregelen
tis idd niet goedkoop de multiclock, en al die features zoals swing en delay gebruik ik niet, maar twerkt wel
en met die 'nieuwe' driver kun je er ook nog gewone midi naar toe sturen, vanaf verschillende progs
 
Ik gebruik een Expert Sleepers Usamo. Gewoon heel erg basic hoor; clock van mijn daw (Ableton) gaat via de usamo naar al mijn gear die dan allemaal mooi gelijk loopt.
Je kan hem ook gebruiken om midi cc's en notes te genereren maar ik gebruik heb gewoon als clock out.
De afregelprocedure (volume waar Stephen ook over spreekt) is even wat gedoe, maar je hoeft dit ook maar 1 keer te doen. Daarna is het gewoon een kwestie om van die instelpotentiometer af te blijven.

Kan iemand mij vertellen wat de usb functie op een ERM multiclock inhoud?
Het voordeel is dat je 4 midi outs hebt waar je een aparte swing en offset kan geven. Of zich heb ik dat nog niet gemist op mijn Usamo, maar wat je niet kent mis je ook niet.

Midiclock over usb is mij nooit gelukt om een deftige sync te verkrijgen.
Als experiment gebruikte ik een drumcomputer als geluidsmodule en stuurde ik er notes naartoe die een drumpatroon vormden (4/4 kick, snare en wat hats); dat was ook geen (strak) succes.
Het is nooit gelukt om iets degelijk te verkrijgen via usb naar midi (Motu 2x2 interface en Edirol UM interfaces).
 
Bedankt voor alle info zover. De Usamo biedt inderdaad de basic functie, maar voor mij voldoende en qua prijs wat vriendelijker.

Wat betreft de USB op de E-RM is dit enkel voor voeding dacht ik, maar ik kan me vergissen.
 
nee, dan kun je elke midi data mergen met de sync,, bv de TR09 in sync laten meelopen, en de editor tegelijk gebruiken,
ik raad een multiclock zonder usb af,,,
 
En is die gemergde (usb) data dan goed qua timing?
Als je nu een strakke alles 'on the grid synth' sequence doorstuurt naar een synth en je checkt nadien de audio opname?
Bij mij was duidelijk te zien dat de audio dan niet strak op de grid zat; er was duidelijk een zwieberende timing te zien (de éne noot te vroeg en de andere te laat).
Ik had de denkwijze gemaakt om het toestel dat de clock genereerd zo weinig mogelijk te belasten qua andere data om het zo strak mogelijk te houden (midi blijft toch een serieel protocol hé).
 
tja, beter gaat ni,,
Multiclock sync en de note & ctrl messages via de usb poort vd Multiclock,,
midi mergers gebruiken geeft ook altijd jitter,

Ik stuur bv de ctrl settings van de kick door naar de TR-8, en da's alleen bij het opstarten, Da's ni continue

soit, maak een midi to audio cable en bekijk te jitter met de Vengeance Scope Plugin,
Zo ben ik het ook te weten gekomen,,

En ja, de TB-3 is in midi sync met de Multiclock, en de sysex van de Editor gaat via de usb poort vd TB-3
 
tja, beter gaat ni,,

soit, maak een midi to audio cable en bekijk te jitter met de Vengeance Scope Plugin,
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen ... maar heb je daarvan nog enige resultaat dat je kan tonen ?

Ik had lange tijd geleden op dit forum al eens vermeld dat software onder het windows OS, in ideale omstandigheden, maar een 'clock-nauwkeurigheid' heeft van 1/1000 seconde. Dat is voor zover ik weet nog steeds niet veranderd.

https://docs.microsoft.com/nl-nl/win...imebeginperiod

Hoe het onder Direct X enzo werkt, weet ik niet, hoewel DAW's daarvoor de midi-clock blijkbaar weinig gebruik van maken. De hoge resolutie timerfuncties zijn dan weer niet bruikbaar voor zulke clock...

Hoe dit op Apple gaat weet ik niet (en heeft op dit forum nooit iemand beantwoord) ?

Soit, midi-synchronisatie zou ik nooit aan de computer overlaten.
 
ja, da's veel te ingewikkeld,,
k zal eens een video capture proberen te maken, en te posten, als het geen GB's worden,,
Iemand een suggestie van wat ik moet laten zien ?? Multiclock, Atari Cubase/Notator, Win7 Cubase Midex8, OSX Mountian Lion Logic AMT8,,
 
Multiclock ? Wordt dat niet te ingewikkeld ?
Doe maar single op windows en eentje op OSX. Meer mag ook....
doe jou Atari er ook maar bij (dan kun je die nostalgie-haters wrs eens op hun paard zetten).

Ik vraag me ook af hoe die clock zou zijn op de RPI of soortgelijke minicomputertjes, iemand ?
Die zijn allicht niet zo duur.
 
Laatst gewijzigd:
Usamo is besteld, de E-RM mag dan meer kunnen, maar ik denk niet dat ik het nodig heb. (Althans nog niet ;-)
 
tja, ik kom daar ni in tussen,,

De usamo werkt anders,, da's met die VST plugin, die vraagt CPU tijd

De multiclock is idd peper duur, maar die doet z'n werk en daar heb je tot het einde der hobby z'n plezier van.
Die ben je minder snel beu dan een synth van 500 euro,, maar 't is een saai apparaat,, ook al heeft die nog zoveel extra features
 
Vind topic start wel vreemd.. BPM die van 120 naar 110 gaat? dan is er iets anders heel ernstig fout.. midi clock uit pc is niet altijd even ideaal, maar zoiets is heel raar.
Hoe klinkt dat dan? Heb je eens een recording gemaakt met click uit cubase links en click uit rytm rechts? Visuele weergave van bpm is iets anders dan de daadwerkelijke performance.
Heb je de "send midi clock when cubase is stopped" setting aanstaan?
 
Vind topic start wel vreemd.. BPM die van 120 naar 110 gaat? dan is er iets anders heel ernstig fout.. midi clock uit pc is niet altijd even ideaal, maar zoiets is heel raar.
Hoe klinkt dat dan? Heb je eens een recording gemaakt met click uit cubase links en click uit rytm rechts? Visuele weergave van bpm is iets anders dan de daadwerkelijke performance.
Heb je de "send midi clock when cubase is stopped" setting aanstaan?

Idd vreemd en ik heb er zo ook geen verklaring voor, die cubase setting staat aan, dus dat zie je op de rytm ook weergegeven. Bij een start blijft Cubase vrolijk op 120 en de rytm duikt naar 110bpm.
Klankmatig hoor je dat dus ook. De rytm is een recentere aanschaf waar het nu echt op begint te vallen nu ik ook wat meer hardware aan elkaar aan het knopen ben. Links of rechtsom denk ik dat een investering hierin niet gek is en dan een kijken wat er gebeurt. Al dit geneuzel gaat af van de tijd om te pingelen (en die is al spaarzaam) ;-)
 
Syntax, als je Cubase sync laat lopen met de rytm i.p.v. andersom, welke BPM geeft Cubase dan aan ?
Die rytm clock kun je dan blijkbaar op 24 of 48 pulsen laten lopen, hoe reageert de BMP aanduiding in dan Cubase ?

Stephen die Multiclock met ableton 9 lijkt ook redelijk stabiel te zijn. Notator op Atari sync wint wel blijkbaar.
 
Back
Top