Probleem met midichain (Kawai K1 -> JV1080)

92SDO

Stamgast
Lid sinds
26 september 2015
Berichten
162
Locatie
Amsterdam
Hoi allemaal,

In mijn setup heb ik een midichain lopen vanaf de motu 828 -> JV1080/TX81Z/NovationDrumstation (weet de volgorde niet precies), en dan als laatste mijn Kawai K1 ( die ik ook als main midi keyboard gebruik). Die kawai K1 gaat dus de midi in van de motu in.

Het probleem: Wanneer ik op de Kawai K1 op de menu knopjes druk, bijvoorbeeld op cijfer 2 om naar patch 2 van de huidige patchbank te gaan, heeft dit ook invloed op de JV1080. Die gaat dan ook naar preset/patch 2!
Hoe kan ik dit voorkomen? Ik heb de manual van de JV1080 doorgenomen maar ik kan het niet vinden, of ik snap niet goed dat wat ik lees betrekking heeft op dit probleem.

Ik denk mij nu te herinneren dat ik hetzelfde probleem had toen ik mijn Poly 800 als keyboard gebruikte. Dan ging die JV1080 ook allemaal dingen doen als ik aan de knopjes op de poly 800 zat.

Hopelijk weet iemand hoe ik dit kan oplossen!
 
Je zult in moeten stellen dat de JV1080 niet luistert naar de midi van de Kawai K1. Hoe heb je de midi kanalen ingesteld?
 
Probleem is dus dat er program changes worden verzonden door je K1, en de JV daar weer op reageert. Dat klopt omdat de JV jouw enige synthesizer is die mutlitimbraal op alle 16 midi kanalen reageert.

Oplossingen, Zorg dat de K1 geen program changes uitzendt. ik ken de K1 niet goed genoeg om te weten of je dit op de K1 kan uitzetten.

of, zorg dat je DAW (als je deze gebruikt) geen program changes doorstuurt naar de MIDI uitgangen, kijk even naar een MIDI filter, of Filter Thru instellingen in je programma.

of, zorg dat de JV-1080 niet reageer op MIDI program changes, let even op het MIDI kanaal van de "Control Channel", deze moet anders zijn dan de K1, of het MIDI channel van je DAW (zet hem maar meteen op kanaal 16), of kijk even naar "Recieve MIDI' en dan naar "P.C." (dat staat voor Program Changes) en zet deze op OFF.

Meest ideale oplossing is het uitzetten van het doorsturen van Program Changes door je DAW. bij de laatste oplossing kan je geen geluiden meer kiezen vanuit je DAW.

Succes.
 
Probleem is dus dat er program changes worden verzonden door je K1, en de JV daar weer op reageert. Dat klopt omdat de JV jouw enige synthesizer is die mutlitimbraal op alle 16 midi kanalen reageert.

Misschien de jv op patch mode zetten ipv performance mode ?! Dan speeltie maar op 1 kanaal.
 
Duidelijk, allemaal bedankt voor de hulp. Ik zal het binnenkort even proberen!

Overigens heb ik alle instrumenten op aparte midi kanalen zitten, send en receive. In Ableton heb ik dan per instrument een midi-track waarop een 'external instrument' zit. Die heb ik dan op het betreffende midi-kanaal ingesteld en (als ie op de geluidskaart terugkomt en niet op de mixer) ook de audio input. Verder heb ik dan bij de 'receive midi from' ook - terwijl ik dit schrijf snap ik opeens dat dit het probleem veroorzaakt - het midi kanaal van de Kawai K1 staan, omdat ik daarmee (bijvoorbeeld) de JV1080 aanstuur!

(...)

of, zorg dat de JV-1080 niet reageer op MIDI program changes, let even op het MIDI kanaal van de "Control Channel", deze moet anders zijn dan de K1, of het MIDI channel van je DAW (zet hem maar meteen op kanaal 16), of kijk even naar "Recieve MIDI' en dan naar "P.C." (dat staat voor Program Changes) en zet deze op OFF.

Als het mij niet lukt het verzenden van program changes uit te zetten in de Kawai K1 ga ik dit maar even proberen denk ik!

Ik laat nog wel even weten zodra het is gelukt. Thanks!
 
:okdan:
 

Attachments

  • b21Lx9v.png
    b21Lx9v.png
    257,9 KB · Bekeken: 121
Back
Top