Jazz++

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Er is heel veel gratis MIDI-sequencing software te vinden, maar meestal vind ik het helemaal niks. Jazz++ heb ik altijd wel interessant gevonden.

Ik heb trouwens DAW's zoals Logic Pro X op mijn iMac en voor Windows LE-versie's van Sonar en Ableton. Eind jaren 90 beschikte ik over Cakewalk Pro Audio 6, wat later Sonar zou worden. (Dat is niet zolang geleden overgenomen door een andere organisatie en als ik het goed begrijp, kan je gratis een volledig werkende versie van Sonar downloaden. Er zitten dan alleen geen plug-ins bij, dus je moet zelf beschikken over VST-effecten en VST-instrumenten. En zoals jullie weten zijn er heel veel goeden te vinden die eveneens gratis zijn.)

Anyway... ik zou graag over software beschikken die zich alleen richt op MIDI, maar waarmee je wel alles daarvan kan aansturen. Dat je bijvoorbeeld ook kan experimenteren met cut-off, resonance en ook de drum-NRPN. Dat zou dus allemaal kunnen met Jazz++. Het is een zeer Spartaans ogende sequencer van 500 kB, maar je kan er heel erg veel mee doen.

Ik wil er mijn stagepiano mee aansturen, waarvan de beste klanken zich in aparte banken bevinden. Wil ik bijvoorbeeld de Superior Grand aanroepen via de sequencer, dan moet ik bij controller MSB de waarde 87 invoeren en bij LSB de waarde 64. Dat was mijn eerste obstakel en ik dacht dat het met Jazz++ niet mogelijk is.

Ik heb het pas weer eens gedownload en er een beetje mee geklooid. En het blijkt dus wel te kunnen, maar weliswaar op een wat omslachtige manier. Er zit een preset bij van de Roland JV-1000 en dat instrument bevat ook multibanken die je op die manier moet aanroepen. Ik zou dus zelf een preset kunnen schrijven met een teksteditor van mijn eigen stagepiano. Er staat uitgelegd hoe je de juiste multibank kan selecteren, maar ik snap het niet zo.

Dus dit is mijn vraag. Ik snap dat de meesten van jullie nu wel zullen denken "Huh, wat lult die vent nou allemaal?!" Maar wie weet zijn er mensen die deze software kennen en ook weten wat ik bedoel.

Het is sowieso wel een interessant programmaatje
 
Ik ken dat programma niet en weet ook niet welke stage piano je hebt, maar over het algemeen gaat dat altijd over hetzelfde. Alle geluidsmodules (met of zonder toetsen) die meer dan 128 klanken hebben (zo ongeveer alles dus :) ) hebben hun geluiden onderverdeeld in verschillende "banks" van telkens 128 klanken. Om die te kunnen selecteren via een extern midi-apparaat moeten altijd de volgende commando's gestuurd worden:
1. MSB: dat is controller nummer 0, (CC 0) met een specifieke waarde. (87 in jouw geval hier boven)
2. LSB: dat is controller nummer 32 (CC 32), met weer een waarde.
3. Program Change: dat is dan een waarde tussen 0 en 127. (en ja, dat zijn dus 128 klanken en kan soms verwarrend zijn om het juiste nummer te kiezen)

Normaal gezien heeft elke synth/piano tegenwoordig een midi implementation document waar al de sounds met hun waarde in staan.
En voor Jazz++ zal je een tekstbestand moeten maken met deze waarde's, in een specifiek formaat.
Bekijk eens of je hiermee verder kan.
 
Thanks. Ik begrijp wat je zegt. Het probleem is dat je met Jazz++ een rekensommetje moet maken als ik het goed begrijp. Die is (MSB x 256) + LSB en dat getal moet je als banknummer invoeren. Dus dat wordt dan 22336.

Maar ik heb het vast niet goed begrepen.

Bij Logic is het ook al zo omslachtig om de MSB en LSB waarden in te voeren. Ik heb toen een keer een instrument-definitie gemaakt, want ik wil makkelijk via de sequencer de gewenste klank kunnen aanroepen. Maar door die omslachtigheid gaat het heel onpraktisch.

Bij Sonar was het iets duidelijker, maar nog steeds erg omslachtig. Ableton heb ik veel positieve verhalen over gehoord. Het punt is dat ik mijn licentie maar voor twee computers kan gebruiken. En ik gebruik nu een computer die ik daarvoor uiteindelijk niet wil gebruiken.

Ik heb in de bijlage de software-bestanden van Jazz++ gevoegd. Het is een portable applicatie. Misschien kan iemand wijs worden uit bijvoorbeeld het bestand voor de Roland JV-1000
 

Attachments

  • Jazz-4.1.3.zip
    566,9 KB · Bekeken: 180
Back
Top