Midi-troubles

TOTH

Nieuwkomer
Lid sinds
6 juli 2017
Berichten
3
Haai,

Na lang prutsen besloot ik om mijn eerste set-up te bouwen met volgende sequencer/synths;

Beatstep Pro + volca sample + volca bass + volca keys.
Op advies kocht ik een M-audio Midisport 4x4 anniversary edition, om de volcas te verbinden.

Beastep Pro >> Macbook en midi-out naar Midisport 4x4
Macbook >> Midisport 4x4
Midisport 4x4 >> volcas

Wanneer ik de BSP activeer ontvangt de midisport 4x4 midi, maar midi-out lijkt niet te reageren.
Ik gebruik Midi Control Center op de mac, geen DAW, dit wil ik zo houden voorlopig.
Heeft iemand een idee waarom er geen midi-out wordt verstuurd?

Alvast bedank!
 
Bericht door een moderator:
Verplaatst naar juiste rubriek


On topic: Lijkt me een routingprobleem. Het is echter een eeuwigheid geleden dat ik zelf een Midisport had dus ik weet niet meer precies hoe dat werkte met die software. Wel zou je een DAW (demo) kunnen installeren om te kijken of de routing daar wél goed werkt zodat je in elk geval kunt reduceren waar het probleem zit.
 
Bedankt voor de herindeling Mod!

De verkoper garandeerde mij dat hij ook stand-alone werkte, maar als ik het zo nalees lijkt hij enkel als midi-interface te werken voor DAW. Ik test het een keer uit met Ableton.

Thx!
 
De midisport werkt NIET standalone! M.a.w. je hebt dan iets als een DAW nodig om de Beatstep via USB (softwarematig) door te lussen naar de Midisport.
Ik heb ooit een Roland A880 gekocht (regelmatig te koop voor ongeveer 100 euro), omdat die wel standalone werkt, maar dit is niet een hele mobiele unit (het is een 19" module).
Als het je bedoeling is om alles te sequencen via de beatstep, dan kan je beter iets als een Quadra-Thru kopen (http://www.midisolutions.com/prodqth.htm) en stuur je de midi-uit van de Beatstep naar de midi-in van de Quadra-thru. Vervolgens de verschillende uitgangen van de Quadra-thru naar de midi-ingangen van de Volca's. Dan kan je je mac-book ook thuis laten ;-).
 
Tja ken de details niet, maar als die beatstep aan je mac hangt en die midisport ook en je kan op je mac softwarematig je beatstep aan een midisport out poort koppelen dan zou dat moeten werken lijkt me. Weet je zeker dat de volcas op eventuele inkomende midi reageren (juiste kanaal)?
 
Eerst en vooral: je had niet echt een midi hub nodig om dit te laten werken. Het goede nieuws is dat het allemaal veel simpeler kan, zeker in jouw setup. Let me explain:

Misschien moet eerst eens testen of er niets hardwarematig fout is met je midi out. Sluit simpelweg een midi-kabel aan op één van je volca's z'n "midi-in" en het andere eind steek je in het verloopstuk dat bij je Beatstep Pro zat. Die steek je dan weer in je Beatstep Pro midi out jack.
Dus het midisignaal volgt voor de test een rechtstreekse verbinding als volgt:

Beatstep-midi-out-mini-jack -> verloopstuk van jack naar 5 pin Midi -> midi kabel -> Midi in op een volca.

Twee aandachtspunten hier:
1) Gebruik alleen het verloopstuk (waar je er trouwens 2 van kreeg bij je beatstep) met de grijze jack-plug. Er zit er ook eentje bij met een zwarte plug, die is het dus niet. (visueel hebben ze naast de kleur verder geen verschil)

2) zorg dat zowel de beatstep als de volca die je gebruikt op hetzelfde midi kanaal staan. Je kan zelf kiezen welk, maar ze moeten wel gelijk zijn. Check even de manual om te zien hoe je dat precies doet. Het is echt simpel maar het zou overbodige moeite zijn dit hier neer te typen voor beide apparaten.

Als je de connectie hebt gemaakt, kan je dus testen of je Beatstep wel degelijk midi uitstuurt en er dus niets mis is met je hardware. Midi control center is hier niet van toepassing trouwens. Dat gebruik je alleen maar om bepaalde instellingen te veranderen in de Beatstep.


Als er niets mis met de midi uitvoer en je volca dus reageert op de input/trigger die je doet via de beatstep, kan je alle connecties verbinden en alle 3 je volca's tegelijk aansturen met je beatstep zonder tussenkomst van een midi hub.

Gezien de midi out van de beatstep via een mini-jack-output verloopt, kan je dit signaal makkelijk opsplitsen met een mini-jack-splitter. (zie links)
Eens je signaal gesplit is naar verschillende mini-jack-connectors kan je jouw meegeleverde jack-to-midi connectors gebruiken (remember: deze met de grijze plug)

Je krijgt dan dit:

Beatstep-mini-jack-uitgang -> mini-jack-splitter -> verloopstuk mini-jack naar Midi - > midi kabel -> volca 1 (en dat herhaal je voor elke volca waar je vertrekt vanuit de splitter.

In jouw geval wil je 3 volca's aansturen maar je hebt maar 2 grijze verloopstukken meegeleverd gekregen. Ook al kan de beatstep Pro 3 apparaten tegelijk aansturen (en zelfs meer als je de controller meerekent) dan weet je dat ze bij Arturia goed hebben nagedacht over hoe ze geld kunnen verdienen. Want je hebt een 3de verloopstuk nodig zodat je er een 3de apparaat aan kunt hangen met een midi-kabel.
Volca's hebben alleen de Midi connectoren dus je bent verplicht een midi kabel te gebruiken terwijl Arturia maar 2 verloopstukken meelevert om van midi naar mini-jack te gaan.
je kan een extra verloopstuk makkelijk nabestellen bij bv Bax shop of waar je jouw beatstep kocht.

Het enige waarop je moet letten bij deze setup is dat je de juiste kanalen kiest voor de apparaten. Je hebt 3 sequencers op je beatstep pro. Elk kan ingesteld worden op een bepaald midi kanaal (dat je overigens zelfs kiest) en datzelfde gekozen midi kanaal stel je vervolgens in, in het corresponderende volca apparaat.

Je stelt bv je groene sequencer op kanaal 1 en je volca sample ook
Je gele kanaal zet je op bv 2, je volca bass ook
En je groene kanaal zet je bv op kanaal 3, je volca keys ook

Zo zal je beatstep alle midi info tegelijk uitsturen via z'n ene mini-jack connectie, via de splitter en via het verloopstuk naar je midi kabels. Elk volca apparaat zal alleen de info aannemen die voor hem bestemd is. Dit wordt bepaald door het gekozen kanaal. Je keys neemt alleen instructies aan vanaf kanaal 3, je bass alleen van kanaal 2, etc.

Ik hoop dat dit een beetje licht op de zaak werpt...
Als je de Midisport kocht om jouw materiaal stand alone te gebruiken, ben je er aan voor de moeite. Verkoop het ding terug en hou het simpel. Misschien hou je er nog enkele euro's aan over ;)

Oh ja, voor ik 't vergeet: als je jouw midi out van de beatstep wilt splitten met een mini-jack-splitter en je vind er geen die meteen van 1-male naar 3 female gaat, kan je altijd 2 splitters op elkaar plaatsen, zo krijg je ook 3 aansluitingen.
 
Omdat ik nog maar recent op Apple bezig ben, tracht ik uit te zoeken hoe AMS werkt. Het core-systeem van OSX om audio en midi te configureren. Blijkbaar kun je daar wel connecties opbouwen tussen apparaten zonder een DAW te gebruiken. Ik ervaar echter dat dit niet bij alle apparaten werkt. Ik heb nog geen idee waarom dan wel en dan weer niet.
Heeft iemand daar ervaring mee ? Dit zou dan ook een oplossing zijn voor TS.
Ik ben benieuwd (met al die Apple fanaten hier).
 
Hey infoseeker, wat een zeer heldere uitleg.

Ik gebruik deze methode ook om een electribe 2 aan een volca en een ms20 mini te hangen, maar er zijn toch ook wat nadelen aan verbonden...

- extra verloopjes zijn moeilijk te vinden en duur, bij bax vind je enkel die van arturia voor 36 euro, en het is me dan nog niet duidelijk of je de midi of de clock versie krijgt. Ik vraag me al lange tijd af of een audio verloopje van din naar minijack zou werken hiervoor (die kosten bij allekabels nog geen 4 euro...)

- ik heb met deze setup af en toe midi hangers, al kan dat uiteraard ook andere oorzaken hebben.

- toch wel een opeenstapeling van niet zo heel stabiele connecties.
 
Omdat ik nog maar recent op Apple bezig ben, tracht ik uit te zoeken hoe AMS werkt. Het core-systeem van OSX om audio en midi te configureren. Blijkbaar kun je daar wel connecties opbouwen tussen apparaten zonder een DAW te gebruiken. Ik ervaar echter dat dit niet bij alle apparaten werkt. Ik heb nog geen idee waarom dan wel en dan weer niet.
Heeft iemand daar ervaring mee ? Dit zou dan ook een oplossing zijn voor TS.
Ik ben benieuwd (met al die Apple fanaten hier).

Voor zover ik weet kan je in Audio Midi Setup geen MIDI verbindingen maken, zelfs niet virtueel.
Wat je wel kan in AMS is van 2 (of zelfs meerdere) geluidskaarten/audio-interfaces één maken. Zo worden al je in- en outputs van je samengevoegde interfaces gecombineerd in één virtuele interface.
Omdat je in de meeste software maar 1 audio interface kan instellen als de te gebruiken geluidsbron, kan je op die manier toch meerdere interfaces simultaan gebruiken.

Maar het MIDI gedeelte van AMS is vooral (en volgens mij dus ook allen daarvoor) om je aangesloten MIDI apparaten te zien en of je mac al dan niet signaal ontvangt als er MIDI activiteit wordt uitgestuurd.

(correct me if I'm wrong)

Grtz! ;)
 
Hey infoseeker, wat een zeer heldere uitleg.

Dank ;)

Ik gebruik deze methode ook om een electribe 2 aan een volca en een ms20 mini te hangen, maar er zijn toch ook wat nadelen aan verbonden...

- extra verloopjes zijn moeilijk te vinden en duur, bij bax vind je enkel die van arturia voor 36 euro, en het is me dan nog niet duidelijk of je de midi of de clock versie krijgt. Ik vraag me al lange tijd af of een audio verloopje van din naar minijack zou werken hiervoor (die kosten bij allekabels nog geen 4 euro...)

Klopt, vandaar m'n opmerking over 'hoe Arturia nadacht over geld verdienen'. Maar €36 t.o.v. een MIDI hub/router ... mijn rekening was snel gemaakt :)

- ik heb met deze setup af en toe midi hangers, al kan dat uiteraard ook andere oorzaken hebben.

- toch wel een opeenstapeling van niet zo heel stabiele connecties.

Heb ik geen last van. Ik gebruik de Beatstep Pro voor het aansturen van een Minibrute, een MS20 en een Volca Beats en ik heb nooit drop-outs, repeats of hangers. Tegelijk loopt de clock van de Beatstep naar een SQ-1 en ook dat loopt prima.

Misschien heeft het één met het andere te maken en hangt het een beetje van de gekozen splitter af. (ik koos bijvoorbeeld voor 2 stuks van dit model en niet dit) Ze zitten stevig in elkaar en maken goed contact.
 
Voor zover ik weet kan je in Audio Midi Setup geen MIDI verbindingen maken, zelfs niet virtueel.
...
Maar het MIDI gedeelte van AMS is vooral (en volgens mij dus ook allen daarvoor) om je aangesloten MIDI apparaten te zien en of je mac al dan niet signaal ontvangt als er MIDI activiteit wordt uitgestuurd.

(correct me if I'm wrong)
Volgens de Apple-help is het wel degelijk anders, zo ook volgens vakbladen. Je kan virtuele verbindingen in AMS maken met IAC-module en setup verbindingen met de andere zichtbare modules. Het lukt me tot hiertoe alleen niet met alle modules (die ik heb). Je kan zelfs midikanalen in/uit schakelen, maar dat heeft enkel effect in bepaalde software (Pro Tools). In Logic heeft dit geen effect, maar daar heb je de environments voor.
 
Volgens de Apple-help is het wel degelijk anders, zo ook volgens vakbladen. Je kan virtuele verbindingen in AMS maken met IAC-module en setup verbindingen met de andere zichtbare modules. Het lukt me tot hiertoe alleen niet met alle modules (die ik heb). Je kan zelfs midikanalen in/uit schakelen, maar dat heeft enkel effect in bepaalde software (Pro Tools). In Logic heeft dit geen effect, maar daar heb je de environments voor.

Ik was enorm geïntrigeerd door wat je zei dus ben ik op onderzoek gegaan...

En inderdaad, je kan in AMS wel degelijk een virtueel MIDI apparaat opzetten dmv de IAC driver/bus. Ik kan echter maar één toepassing daarvoor bedenken en dat is als je software zou gaan gebruiken die een MIDI poort nodig heeft en je hebt geen fysieke MIDI poorten.
Als je MIDI apparaten hebt, waarom is er dan nood aan een virtuele?
Niet dat ik we wijsneus wil uithangen hoor, ik snap het waarschijnlijk gewoon niet :)
Al jaren lang gebruik ik Mac en MIDI samen en nog nooit heb ik AMS nodig gehad voor iets.
 
Ik was enorm geïntrigeerd door wat je zei dus ben ik op onderzoek gegaan...

En inderdaad, je kan in AMS wel degelijk een virtueel MIDI apparaat opzetten dmv de IAC driver/bus. Ik kan echter maar één toepassing daarvoor bedenken en dat is als je software zou gaan gebruiken die een MIDI poort nodig heeft en je hebt geen fysieke MIDI poorten.
Als je MIDI apparaten hebt, waarom is er dan nood aan een virtuele?
Niet dat ik we wijsneus wil uithangen hoor, ik snap het waarschijnlijk gewoon niet :)
Al jaren lang gebruik ik Mac en MIDI samen en nog nooit heb ik AMS nodig gehad voor iets.
Het gaat mij niet enkel om de MIDI apparaten die ik heb, ik wil de complete mogelijkheden bestuderen. En n.m.i. kan AMS ook een oplossing bieden voor TS. Soit.
Virtuele MIDI connecties maken is handig als je meerdere MIDI-software tegelijk wil gebruiken bvb. virtueel keyboard of synth-editors in combinatie met een DAW. Of gewoon bij ontwikkeling van eigen MIDI-software. Zelfs MIDI over internet kan via AMS en is een interessant te onderzoeken piste (bvb. via DLAN om lange kabels in een studio te vermijden).
 
Back
Top