Midi synchronisatie

Tasha

Nieuwkomer
Lid sinds
3 februari 2018
Berichten
3
Hoi,

Ik heb me een Korg Minilogue aangeschaft. En ben ook in het bezit van onder andere een Roland ef 303.

Is het mogelijk om mijn Roland ef 303 synchroon te laten lopen met mijn Minilogue?

Met andere woorden, beschikken beide instrumenten over dezelfde type interne clock
 
Ik denk dat ik de instellingen moet juist zetten
Maar kan ik iets beschadigen door beide instrumenten met elkaar te verbinden met een midi kabel.
Zelfs al kan ik na de instellingen van beide toestellen geen synchronisatie verkrijgen.
 
Nou Flyweight, dat zeg je nu wel, maar met name bij Minilogues kan het gebeuren dat de VCO cores smelten als gevolg van midi clock interferentie. Uitkijken geblazen dus! Ik zou voor de zekerheid gebruik maken van een fantoomvoeding.
 
Nou Flyweight, dat zeg je nu wel, maar met name bij Minilogues kan het gebeuren dat de VCO cores smelten als gevolg van midi clock interferentie. Uitkijken geblazen dus! Ik zou voor de zekerheid gebruik maken van een fantoomvoeding.

Hehehe gaat ie lekker?

En tasha gewoon laatste flyweight post volgen. Zoek in de manual naar MIDI sync. Uitzenden bij de 1 en volgen bij de ander. Master/slave dus.
 
HoI,

Is het mogelijk om meerdere keyboards en/of instrumenten koppelen via midi kabels wanneer er geen midi thru connector is. Dus enkel midi out en midi in connectoren.
Ik zou met mijn master keyboard al mijn andere muziekinstrumenten willen synchroniseren
 
HoI,

Is het mogelijk om meerdere keyboards en/of instrumenten koppelen via midi kabels wanneer er geen midi thru connector is. Dus enkel midi out en midi in connectoren.
Ik zou met mijn master keyboard al mijn andere muziekinstrumenten willen synchroniseren

Je hebt het over synchroniseren van instrumenten met een masterkeyboard. Bedenk even het verschil tussen het bespelen van je instrumenten doormiddel van je masterkeyboard en het synchroon laten lopen doormiddel van een sequencer. Een masterkeyboard kan ook een sequender aan boord hebben. Je kunt meerdere instrumenten (modules, drumcomputers en effecten) op één midi-out aansluiten. Je moet hiervoor alle instrumenten op een ander midi-kanaal zetten. (synth-module op kanaal 1, drumcomputer op kanaal 2 en nog een synth op kanaal 3). Dan kan je van je sequencer een midi-kabel naar de midi-in op een instrument en van de midi-thru kan je door naar het volgende apparaat (midi-in) en van dat apparaat kan je weer met de midi-thru door naar een volgende midi-in. Als je op deze wijze te veel instrumenten achter elkaar plaatst, klopt de timing niet meer, dat gaat milliseconden schelen en dat kan je gaan horen. Daarom zijn er ook midi-thru-apparaatjes, 1 x midi in en 4 x midi thru.

Ik help je graag, een forum en haar leden zijn bedoeld om elkaar te helpen en niet om elkaar op handleidingen te wijzen. Ik ken je apparaten niet precies maar wellicht komen we er samen uit.
 
Heel goed

Heel goed

Ik help je graag, een forum en haar leden zijn bedoeld om elkaar te helpen en niet om elkaar op handleidingen te wijzen. Ik ken je apparaten niet precies maar wellicht komen we er samen uit.

Goed verwoord! Het is inderdaad erg flauw te verwijzen naar een handleiding in dit soort situaties. Fabrikant A gaat echt niet daar in uitleggen hoe om te gaan met iets van Fabrikant B.

Verder is het begrijpelijk dat je niet meteen alles weet wanneer je aan zoiets begint.

Tip voor mensen die de schouders ophalen bij dit soort vragen: reageer gewoon niet en laat anderen die wel de moeite willen nemen de vragensteller te antwoorden hun uitleg geven.

Handleidingen zijn vaak goed voor details en specifieke weetjes en erg leuk om te lezen. Dat wil niet zeggen dat je nooit eens een vraag mag stellen zonder dat in een user manual te ( kunnen ) vinden. Er zijn ook genoeg topics over hoe te masteren, te compressen en ga maar door en daar wordt ook niet steeds geroepen ldsh.
 
Is het mogelijk om mijn Roland ef 303 synchroon te laten lopen met mijn Minilogue?
Ja

Met andere woorden, beschikken beide instrumenten over dezelfde type interne clock
Ja

Maar kan ik iets beschadigen door beide instrumenten met elkaar te verbinden met een midi kabel.
Zelfs al kan ik na de instellingen van beide toestellen geen synchronisatie verkrijgen.
Nee

Is het mogelijk om meerdere keyboards en/of instrumenten koppelen via midi kabels wanneer er geen midi thru connector is. Dus enkel midi out en midi in connectoren.
Ik zou met mijn master keyboard al mijn andere muziekinstrumenten willen synchroniseren
Dat hangt er van af hoeveel instrumenten je wil koppelen. Je kan telkens de midi in van een synth aan de midi out van je masterkeyboard hangen en de midi out van je synth in de midi in van je PC interface en als je een andere synth wil bespelen gewoon even de kabel in die synth steken dan hoef je ook helemaal niks extra te kopen.
 
Die ef 303 is een effectendoos, dus zal het echt niet om midi-noten gaan, puur om de klok.
Of je de midi-out van je roland kan gebruiken om clock door te sturen van de midi-in naar een volgend apparaat weet ik niet (ik ken de ef niet), maar dat zou wel ergens in de specs moeten staan (ik durf het "m....."-woord hier niet meer te gebruiken). Dat zal je waarschijnlijk wel aan moeten zetten ergens in de midi-instellingen van je roland. Zoek effe op "thru".
 
Back
Top