rm1x program changes

yids

Nieuwkomer
Lid sinds
5 januari 2018
Berichten
8
Hallo synthies,

Ik gebruik een rm1x om een ms2000 en en novation drumstatation aan te sturen.

Ik wil dan progam change messages gebruiken om patches te selecteren op de ms2000. als ik het goed heb begrepen zijn er op de rm1x 2 manieren om dit te doen:

1. in een phrase een program change toevoegen met "edit", dit werkt opzich als verwacht maar heeft enkele nadelen. De patch word steeds opnieuw geladen als de phrase blijft lopen, waardoor dus paramaters die je live aanpast worden gereset. sommige synths (in ieder geval de ms2000) lijken niet snel genoeg de patch te laden, als je bijvoorbeeld op de eerste stap een noot zet, en daarvoor een program change insert om de juiste patch te laden, word de eerste noot niet afgespeeld.
Het zou nog mogelijk zijn om een phrase te gebruiken enkel om de program change te sturen, maar het is een beetje zonde om een user patch te gebruiken om enkel een progam change te sturen, er zijn er al niet zo heel erg veel.

2. "voice setup to midi", een optie in utilities, dit zorgt ervoor dat zodra je een style kiest, de instellingen van de voices ook naar midi uit gestuurd worden, hij stuurt dan een program change, maar ook nog een hoop control changes, ik denk de settings van de voice of iets dergelijks.
Dat zorgt er dan dus voor dat er allerlei parameters worden ingesteld op de externe apparaten, dit wil ik niet, ik wil enkel de progam change.

Voor de ms2000 zag ik dat het mogelijk is om control change input uit te zetten, dat is voor mij prima want ik stuur toch geen cc naar de ms2000.

Maar voor de drumstation is het niet echt werkbaar, die gaat dan dus allerlei willekeurige settings aanpassen zodra ik van style wissel, wat er meestal op neer komt dat er geen geluid meer uit komt. Zoizo wil ik ook wel de mogelijkheid hebben cc`s naar de drumstation te sturen.

Ik heb geprobeerd in de rm1x de midi filter zo in te stellen dat ie geen cc`s uit stuurt, maar dat doet ie dan toch als ik van style wissel (ik check de midi output van de rm1x met kmidimon) .
Dit zou trouwens zoizo geen oplossing zijn want ik wil wel cc`s naar de drumstation kunnen sturen.

Weet iemand of er hier een andere oplossing voor is? Hoe ik voorkom dat de rm1x allerlei cc`s uitstuurt met voice setup to midi?
 
Oplossing gevonden?
 
Ik zit zelf met vergelijkbaar probleem alleen wil ik het dan het dan met synth plugin(vst) doen ik weet alleen niet hoe ?
Ik dacht misschien is mijn vraag in zelfde hoek enige verschil is namelijk dat jij het hardware wil en ik software.
 
Ik denk ook dat het niet anders kan dan een midi filter oid ertussen.
Men rm1x heeft een beetje stil gelegen na de aanschaf van een octatrack, dat is nu men main sequencer geworden. Gister de rm1x weer in de setup gezet maar nu als laatste in de midi chain, nu weer een ander probleem :)
Ik stuur vanuit de OT midi naar een synth, op bijvoorbeeld kanaal 11, via de thru hangt de rm1x daar dan weer aan voor synchronisatie. Nu gaat de rm1x de midi noten afspelen met de sound van track 11, en ik kan nergens vinden hoe ik midi note input uit kan zetten..
Dit moet toch wel mogelijk zijn? anders betekent dat dat je per synth in je setup een track kwijt ben op de rm1x...
 
Volgens mij kan dat niet, maar weet het niet 100% zeker. De MIDI filter onder Util geld eigenlijk alleen voor het versturen van note informatie naar de sequencer bij opnemen. De "tone generator" (je sound dus) krijgt altijd alle informatie, dus ook note.
Ik gebruikt een variant van je 1e optie in het eerste bericht om mijn Nord Modular goed te zetten. Dat betekende een 4 phrases aanmaken met program changes voor alle 4 de patches en die kort voor het starten van het echte nummer even aanzetten. Maar als je continue wil spelen dan is dat niet echt een optie, ik maak liedjes dus dat vraagt een andere workflow dan een continue set (vandaar dat ik ook weer van de OT afgestapt ben, de RS is een stuk handiger m.b.t. arrangeren).
 
Ik heb het met Ableton Live 10 en extra software van max voor live voor elkaar gekregen!

http://maxforlive.com/library/device/4101/sendprgmchg
Met deze kan je namelijk knoppen(buttons) van je midi controller volgende en en vorige instellen via midi rechts bovenin dat is meeste wel bekent voor de genen die Ableton gebruiken.
Hij enige nadeel is wel als er maar 65 presets zijn in het rijtje en als je dan verder drukt dan 65x gaat hij wel verder maar je ziet het niet op het scherm.

Elke keer dat je boven de 65x drukt moet je ook net zo veel x terug om het weer te kunnen zien op scherm : voorbeeld 5 keer buiten de 65x moet eerst 5 keer terug drukken om 65x weer omlaag te gaan...
Gelukkig hebben ze daar een oplossing voor bedacht soort reset knop zo dat je weer kan beginnen bij 1 zo dat je opnieuw drukken.
Er is er ook een voor de push :
http://maxforlive.com/library/device/4104/push-programs

En deze is voor een midi controller om een draai knop er aan te hangen zo dat je van link naar recht door de lijst van al je presets kan scrollen.

http://maxforlive.com/library/device/4422/programchange
 
2. "voice setup to midi", een optie in utilities, dit zorgt ervoor dat zodra je een style kiest, de instellingen van de voices ook naar midi uit gestuurd worden, hij stuurt dan een program change, maar ook nog een hoop control changes, ik denk de settings van de voice of iets dergelijks.
Dat zorgt er dan dus voor dat er allerlei parameters worden ingesteld op de externe apparaten, dit wil ik niet, ik wil enkel de progam change.

Voor de ms2000 zag ik dat het mogelijk is om control change input uit te zetten, dat is voor mij prima want ik stuur toch geen cc naar de ms2000.

Maar voor de drumstation is het niet echt werkbaar, die gaat dan dus allerlei willekeurige settings aanpassen zodra ik van style wissel, wat er meestal op neer komt dat er geen geluid meer uit komt. Zoizo wil ik ook wel de mogelijkheid hebben cc`s naar de drumstation te sturen.

Ik heb geprobeerd in de rm1x de midi filter zo in te stellen dat ie geen cc`s uit stuurt, maar dat doet ie dan toch als ik van style wissel (ik check de midi output van de rm1x met kmidimon) .
Dit zou trouwens zoizo geen oplossing zijn want ik wil wel cc`s naar de drumstation kunnen sturen.

Weet iemand of er hier een andere oplossing voor is? Hoe ik voorkom dat de rm1x allerlei cc`s uitstuurt met voice setup to midi?

Als ik onder "UTILITY" kijk, zie ik dat je onder "MIDI Filter" dat je CC kunt uitzetten voor MIDI Out( pagina 137 in de digitale handleiding). Let wel, die check mark moet uitstaan, anders stuurt de Rm1x CC naar de MIDI output port.
Ik zal zelf vanavond even checken of dit echt werkt.
 
Back
Top